Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDMI vs. Component til projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soegaard2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er i øjeblikket ved at lave en af de mere omfattende installationer i min stue. I forbindelse med dette skal jeg have trukket et signalkabel fra DVD/reciever og op til min projektor. Jeg regner med at købe enten et HDMI eller component kabel på 20m så der er nok til at trække det pænt.

Ingen af disse kabler er billige så jeg ville gerne høre jeres mening om hvilket af de to kabel typer jeg skal satse på? Hvad bruger i selv? Min projektor er en PTAE900.

På forhånd tak

Til top Vis soegaard2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soegaard2000

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

soegaard2000 skrev:

Jeg er i øjeblikket ved at lave en af de mere omfattende installationer i min stue. I forbindelse med dette skal jeg have trukket et signalkabel fra DVD/reciever og op til min projektor. Jeg regner med at købe enten et HDMI eller component kabel på 20m så der er nok til at trække det pænt.

Ingen af disse kabler er billige så jeg ville gerne høre jeres mening om hvilket af de to kabel typer jeg skal satse på? Hvad bruger i selv? Min projektor er en PTAE900.

Nu nævner du ikke hvilken afspiller/receiver du har. Hvis billedbehandlingen inklusive skalering er bedre i DVD-afspilleren end i din projektor, kan dette være grund nok til at benytte HDMI. Det er de færreste DVD-afspillere, der kan sende et skaleret signal ud via component.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Billede kvaliteten er bedre med HDMI end component.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hvad der er bedst har været oppe at vende et par gange herinde. Man kan ikke generelt sige hvad der er bedst. Det afhænger af de produkter, der skal forbindes.

Der er iøvrigt en fin artikel om emnet her:

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/122868.html

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej soegaard2000!!

Jeg har pt. en Sanyo Z3 og en Denon DVD-1920 til. Inden at jeg købte kabel mellem disse, testede jeg både component mod HDMI, og det er nok en eneste måde for dig, at afgøre hvad der er bedst med dit udstyr.

Jeg valgte component, da billedet var mere roligt og der var mindre støj. Tilgengæld var billedet en smule skarpere med HDMI.

Nu har jeg så trukket HDMI og efter at være vand til component billedet må jeg nok sige, at billedet er blevet noget bedre. Jeg må ikke have testet ordenligt i starten. Der er meget mere dybde og 3D effekt i billedet nu.

Men hvad der er bedst på dit er svært, at sige. Jeg vil mene HDMI er bedst, da du undgår digital til analog konvertering og omvendt.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

soegaard2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for alle svarene - tror jeg vil lytte til rådet om at prøve begge muligheder inden det endelige valg tages.

Fortsat god weekend.

Til top Vis soegaard2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soegaard2000

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

soegaard2000 skrev:

Tusind tak for alle svarene - tror jeg vil lytte til rådet om at prøve begge muligheder inden det endelige valg tages.

Med den længde du skal trække i kabler må det blive smådyrt, bl.a. fordi ordentlig HDMI-kabel på 20 meter ikke er billigt. Hvilken afspiller har du?

soegaard2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
soegaard2000 skrev:

Med den længde du skal trække i kabler må det blive smådyrt, bl.a. fordi ordentlig HDMI-kabel på 20 meter ikke er billigt. Hvilken afspiller har du?

Huha nej jeg ved godt det bliver dyrt men det skal jo gøres og som min indretning er kan løsningen desværre ikke laves kortere.

Projektoren skal kobles til min Denon AVR-2307 reciever og Denon DVD-1930. Desuden HD-DVD via Xbox360.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

soegaard2000 skrev:

Huha nej jeg ved godt det bliver dyrt men det skal jo gøres og som min indretning er kan løsningen desværre ikke laves kortere.

Projektoren skal kobles til min Denon AVR-2307 reciever og Denon DVD-1930. Desuden HD-DVD via Xbox360.

HDMI skal være bedst i den opstilling, og det skal det også helt generelt. Hvis man oplever at (analog) component er bedre end HDMI, så er det fordi HDMI ikke er lavet ordentligt i enten afspiller eller display (eller begge dele). Noget helt andet er så at 20 meter HDMI-kabel slet ikke er uproblematisk. Hvis det er en 100% fast installtion, som du ikke bare sådan lige kan lave om på hvis det er påkrævet, og som skal "følge med" i tilfælde af at du skifter udstyr ud hen ad vejen, så skal du som minimum sørge for at købe noget RIGTIGT godt kabel, og måske endda overveje en optisk løsning. Det er dyrt, men det er det også at købe et 20 meters kabel der virker nu, men som måske kan give problemer senere - f.eks. i tilfælde af at du skifter din AE900 ud med en 1080P projektor, og skal sende 1080P signaler igennem. Det er absolut ikke utænkeligt at 20 meter vil virke med 720P, men ikke med 1080P. Samtidig er forskellen mellem HDMI og component også mere væsentlig jo højere opløsning du kører med, og blandt andet også derfor er component en dårlig langtidsinvestering.

Ivanovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

soegaard2000 skrev:
Gerdes skrev:
soegaard2000 skrev:

Går ud fra at du har tænkt dig at tilslutte xboxen og og dvd'en til din receiver og derfra til projektoren, så skal du i hvert fald kun have et kabel til projektoren. Du sparer også lydkablerne fra xboxen og dvd'en. Men kom lige til at tænke på at der måske ikke er HDMI på xbox? Eller har du købt ekstra udstyr til det?
Til top Vis Ivanovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivanovich

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes