Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ørets klippegrænse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Det lader til at øret har en klippegrænse, der i forbindelse med metalarbejde, er et særdeles kritisk problem, der skal tages hensyn til:

Læs artiklen her

Hvis man slår med en hammer på et stykke metal, kommer der altså en lyd, der er langt kraftigere, end den umiddelbart opfattes.

Der tages ikke hensyn til dette, i støjgrænsen på 85dB, på arbejdspladser.

Så selvom det hverken er ubehageligt, eller højt, kan der altså være al mulig god grund, til at benytte de såkaldte musikerhøreværn, på sin arbejdsplads, hvis man syntes at de gule ørepropper er for generende.

De dæmper ensartet i hele frekvensområdet, og kan dæmpe med enten 15 eller 25dB, alt efter hvilket filter man monterer. Filteret er lavet af fine silketråde.

Blikkenslagere og automekanikere m.m. bør måske lige have tanke på dette problem.
Lovgivningen er jo mangelfuld på det område, og høreskader er gerne et tabu, som mange afholder sig fra at diskutere.

Jeg kender flere der er alvorligt hørekadede (tinitus), og ved hvordan det påvirker deres livskvalitet.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

ja, helt rigtigt, jeg har investeret i høreværn som ligner hørreapparater, de dæmper så der aldrig kommer lyde over 90 db. de er godt nok lavet til jagtbrug, men bruger dem også på arbejde.

og ganske rigtigt husk altid øreværn, selv var jeg ikke for skarp, eller da jeg kom i lære var det uldtotter eller ingenting man brugte.

går så rundt med hylen i venstre øre, det sætter selvfølgeligt nogle begrænsninger i toppen, jeg er dog så fri for at bruge en masse penge på at få de sidste høje toner med i hifi udstyret, klarer mig fint med quad esl 63

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

jenssmed skrev:

ja, helt rigtigt, jeg har investeret i høreværn som ligner hørreapparater, de dæmper så der aldrig kommer lyde over 90 db. de er godt nok lavet til jagtbrug, men bruger dem også på arbejde.

og ganske rigtigt husk altid øreværn, selv var jeg ikke for skarp, eller da jeg kom i lære var det uldtotter eller ingenting man brugte.

går så rundt med hylen i venstre øre, det sætter selvfølgeligt nogle begrænsninger i toppen, jeg er dog så fri for at bruge en masse penge på at få de sidste høje toner med i hifi udstyret, klarer mig fint med quad esl 63

Smeden

Rart nok at vide, at jeg bare skal skifte til ESL63, når jeg begynder at miste højfrekvens.
Det med højfrekvens er nu nok ikke så vigtigt, for den musikalske oplevelse.
Jeg har klaret mig fint, med byggemarkedets gule ørepropper, på alle de Roskilde-festivaller, jeg har været på.

Man skal også være klar over, at smertegrænsen i øret sættes op, så man tror man kan tåle mere, når man har drukket alkohol. Motion flytter også smertegrænsen i øret op, så den med at høre musik, og jogge samtidig, er ikke helt god.

(For en sikkerheds skyld, bør man måske undgå motion ? )

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

jenssmed skrev:

Smeden

Det er da godt, at holdningen til høreværn er ændret, siden jeg arbejdede som smed for 20 år siden. Og jo jeg kan godt huske de der uldtotter, som var besværlige at få ind i øret. Og derfor ikke altid blev brugt. Heldigvis bliver man klog af skade, desværre er skaden bare nogen gange uoprettelig .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Der sker en fysisk tilpasning i øret, når det udsættes for meget høje lydtryk, men det forudsætter at det får lidt tid til at vænne sig til støjen. Det er vistnok derfor, meget høje og pludslige lyde (de der klikfrøer blev jo forbudt) kan skade hørelsen, medens meget store lydtryk ikke er farlige, når bare ørets egen-beskyttelse får lov at fungere. Jeg har forsøgt til et par koncerter, hvor jeg sad langt ude i siden, at sætte en øreprop i det øre, som vendte lige ind i højttalertårnet, og så lade det andet øre være ubeskyttet. DET skulle I prøve!! Det er helt fantastisk at tage den ene prop ud efter koncerten og så finde ud af, hvor meget det ubeskyttede øre har skruet ned for hørelsen. I sandhed en forrygende og genial mekanisme i øret. I øvrigt var jeg hos ørelæge lige omkring det tidspunkt da jeg fyldte 50, bare for at få en status på min hørelse efter mange mange rock-koncerter. Han sagde at jeg hører som en 12-årig. Det kan jeg så måske tilskrive at jeg ikke har fået fyret geværer eller knaldfyrværkeri af lige ud for øret, men har givet ørerne tid til at tilpasse sig.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Han sagde at jeg hører som en 12-årig. Det kan jeg så måske tilskrive at jeg ikke har fået fyret geværer eller knaldfyrværkeri af lige ud for øret, men har givet ørerne tid til at tilpasse sig.

Ja, geværer og kanonslag er bestemt noget møg. Jeg vil tro at op imod 20% af de værnepligtige i min deling kom hjem fra militæret med nedsat hørelse. Forrykt at man kan blive tvunget til at aftjene værnepligt og så oven i hatten komme hjem med tinitus eller stærkt nedsat hørelse.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
jenssmed skrev:

Smeden

Rart nok at vide, at jeg bare skal skifte til ESL63, når jeg begynder at miste højfrekvens.
Det med højfrekvens er nu nok ikke så vigtigt, for den musikalske oplevelse.
Jeg har klaret mig fint, med byggemarkedets gule ørepropper, på alle de Roskilde-festivaller, jeg har været på.

Man skal også være klar over, at smertegrænsen i øret sættes op, så man tror man kan tåle mere, når man har drukket alkohol. Motion flytter også smertegrænsen i øret op, så den med at høre musik, og jogge samtidig, er ikke helt god.

(For en sikkerheds skyld, bør man måske undgå motion ?

Hallo spencer

helt rigtigt, skift til Quad esl 63Wink Hvad du ikke får i detaljer, når du engang får ørene i maskinen

det får du så til gengæld i opløsning og rumfornemelse. så er savnet ikke så stort...

HappyFrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
I øvrigt var jeg hos ørelæge lige omkring det tidspunkt da jeg fyldte 50, bare for at få en status på min hørelse efter mange mange rock-koncerter. Han sagde at jeg hører som en 12-årig.

Det var da trist, jeg kender absolut ingen 12 årige der hører hvad man siger
Til top Vis HappyFrog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HappyFrog Besøg HappyFrog's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Der kan vel egentlig også forekomme klipning i øret, hvis husets frue siger "HVAD HAR DU KØBT !!" 

Den efterfølgende tinitus, bevirker at man sælger udstyret igen.
Hun tror naturligvis at det er hendes viljestyrke, og ikke stemmen, der har givet udslaget.

(Hvis man sælger sit udstyr, grundet et fruentimmer, skal man lige være opmærksom på, at der er lavet en undersøgelse der viser, at hovedparten af kvinder, hellere vil miste deres kæreste/mand, end deres favorit beklædningsgenstand)
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Der kan vel egentlig også forekomme klipning i øret, hvis husets frue siger "HVAD HAR DU KØBT !!" 

Den efterfølgende tinitus, bevirker at man sælger udstyret igen.
Hun tror naturligvis at det er hendes viljestyrke, og ikke stemmen, der har givet udslaget.

(Hvis man sælger sit udstyr, grundet et fruentimmer, skal man lige være opmærksom på, at der er lavet en undersøgelse der viser, at hovedparten af kvinder, hellere vil miste deres kæreste/mand, end deres favorit beklædningsgenstand)

du har ganske ret

klipning forekommer tit herhjemme, det er lidt som saksen oppe til venstre, den er åben og klar til at klippe hele tiden, indbrud i stort set alt, (lotte nyder dog musikken når hun får lov at bestemme)jeg har også læst om kvinders flygtighed et sted på nettet, det var dog omkring deres kæledyr, det var det samme som deres ynglings beklædnings genstand, hellere dem end deres mand, vi har 3 katte og 2 hunde her i huset, vi er så nået dertil at vi har delt det mellem os, jeg tager stereoen hun tager dyrene og vi er alle glade, ingen opråb.

og desuden fortæller jeg Aldrig når jeg har købt nyt, det finder hun altid ud af efter nogen dage.

Smeden

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det lader til at øret har en klippegrænse, der i forbindelse med metalarbejde, er et særdeles kritisk problem, der skal tages hensyn til:

Læs artiklen her

Hvis man slår med en hammer på et stykke metal, kommer der altså en lyd, der er langt kraftigere, end den umiddelbart opfattes.

Der tages ikke hensyn til dette, i støjgrænsen på 85dB, på arbejdspladser.

Så selvom det hverken er ubehageligt, eller højt, kan der altså være al mulig god grund, til at benytte de såkaldte musikerhøreværn, på sin arbejdsplads, hvis man syntes at de gule ørepropper er for generende.

De dæmper ensartet i hele frekvensområdet, og kan dæmpe med enten 15 eller 25dB, alt efter hvilket filter man monterer. Filteret er lavet af fine silketråde.

Blikkenslagere og automekanikere m.m. bør måske lige have tanke på dette problem.
Lovgivningen er jo mangelfuld på det område, og høreskader er gerne et tabu, som mange afholder sig fra at diskutere.

Jeg kender flere der er alvorligt hørekadede (tinitus), og ved hvordan det påvirker deres livskvalitet.

Hej Spencer

Jeg har i 16 år arbejdet i en børnehave, de sidste 10 år jeg var der, brugte jeg vat i ørene, det var en nødvendighed, da støjen var kraftig, vi havde et Sound-ear der lyste grønt når støjen kom over 80dB og blinkede rødt ved 85dB. De 85dB var der altid, lige meget at vi tyssede på børnene, fortalte dem at det gik udover hørelsen, både på dem og os.

Vattet dæmpede de højeste frekvenser temmelig meget, dog uden at det gik udover forståligheden, når de talte til mig, de gule dimser man kan putte i ørene, dæmpede for meget. Flere af mine kollegaer, havde meget nedsat hørelse, dette fik vi målt hos talepædagogen, der havde det samme måleudstyr, som hos ørelægen, jeg havde på daværende tidspunkt ikke høre-nedsættelse. To af mine kollegaer havde mellem 12 og 15 dB på et af deres ører, mindre på det andet ører.

Så husk altid høreværn på arbejdet, såfremt man ønsker at lytte til musik i den højeste kvalitet.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

og vat er altså ikke et høreværn, medmindre man stopper et helt får i øret.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
og vat er altså ikke et høreværn, medmindre man stopper et helt får i øret.

Du kunne jo prøve at rulle en kugle, godt sammenpresset, så du har et lille får, det hjælper faktisk

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Der er bare det at vat ikke dæmper ligeligt over frekvensspektret, og derfor giver falsk tryghed - og dermed bevaret (og måske ligefrem øget)
mulighed for at pådrage sig en høreskade.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Der er bare det at vat ikke dæmper ligeligt over frekvensspektret, og derfor giver falsk tryghed - og dermed bevaret (og måske ligefrem øget)

Eftersom jeg har arbejdet i en børnehave, kan jeg ikke rende rundt med høreværn. Du ville sgu nok kigge lidt hvis du blev mødt af pædagoger med radio-høreværn, hvis ikke så tager jeg sgu hatten af for dig.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Det var da trist, jeg kender absolut ingen 12 årige der hører hvad man siger
[/QUOTE]

Hahahahaha... god humor er altid fornøjeligt... tak for en hjertelig latter!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Clifton skrev:

Eftersom jeg har arbejdet i en børnehave, kan jeg ikke rende rundt med høreværn. Du ville sgu nok kigge lidt hvis du blev mødt af pædagoger med radio-høreværn, hvis ikke så tager jeg sgu hatten af for dig.

Du ville nok kunne slippe afsted med at bruge et sæt musikerhøreværn, som disse.

Måske er der ligefrem en gevinst ved at bruge dem til hifilytning, i støjende miljøer, eftersom de jo dæmper meget af baggrundsstøjen væk. Så skruer man bare lidt ekstra op, og bevarer dynamikken.

De bliver fremstillet, som nøjagtige afstøbninger af dine øregange, og kostede omkring kr. 1500,- for et sæt, for nogle år siden (kender én der har brugt dem i mange år, som musiker).

EDIT: Du skal bare måle med en fintfølende dB-måler, hvor højt det lyder, når naboen banker på væggen. Så sætter du filtre i, der svarer til det.

CAPS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Som tante Berg siger før eller siden ender det med en Tandberg, men der vil jeg nu ikke give ham ( hende) ret, jeg er sikker på at det ender med et anlæg fra    Oticon.
Til top Vis CAPS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CAPS

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes