Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Decoding af HD lydformater på forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis man vil have mest ud af de nye HD-lydformater fra Dolby og DTS, skal man, så vidt jeg har forstået, kører HDMI igennem sin forstærker. Jeg har et lille spørgsmål i den sammenhæng.

Når man nu f.eks. kører et ukomprimeret PCM surround spor (som der findes på mange HD-udgivelser) igennem forstærkeren, hvad står der så i displayet på forstærkeren? Det samme med Dolby TRUE HD, DD Plus og DTS HD Master audio? Hvad siger forstærkeren om de signaler? Står det bare som Dolby PLIIx i displayet eller hvordan?

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

pulse83net skrev:

Når man nu f.eks. kører et ukomprimeret PCM surround spor (som der findes på mange HD-udgivelser) igennem forstærkeren, hvad står der så i displayet på forstærkeren? Det samme med Dolby TRUE HD, DD Plus og DTS HD Master audio? Hvad siger forstærkeren om de signaler? Står det bare som Dolby PLIIx i displayet eller hvordan?

Det kommer vel an på hvilken Reciver/forstærker vi taler om. Jeg har en Yamaha Reciver men har ikke haft mulighed for at afspille de nye lydformater.

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Nej, men alle der ejer en HD-afspiller der har dekoder til de nye formater (Toshiba's HD-DVD afspillere, eksempelvis) og en receiver/forstærker med HDMI ind- og udgang, bør kunne afspille dem. Det er heller ikke fordi at det er så vigtigt, jeg kunne bare godt tænke mig at se hvad der står i displayet på forstærkeren. Jeg går ud fra at forstærkeren ikke har implementeret en tekst der f.eks. hedder Dolby TrueHD el. DTS HD Master og har den ikke det, hvordan kan man så være sikker på at det er det højopløste lydspor den afspiller? :)
Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det er jo det samme som at bruge 5.1 dekoder fra en alm. DVD. Her foregår det bare med et HDMI kabel i stedet for.

Så der står noget med:

EXT. IN

MULTI CH IN.

ETC.

Mange recievere kan du jo selv ændre navn på. Så kunde du jo selv skrive DTS HD/DD+ osv.

Men for at tjekke om det er det rigtige format skal du tjekke afspilleren, og være sikker på at du har valgt eks. True HD.

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

pulse83net skrev:
Det er heller ikke fordi at det er så vigtigt, jeg kunne bare godt tænke mig at se hvad der står i displayet på forstærkeren. Jeg går ud fra at forstærkeren ikke har implementeret en tekst der f.eks. hedder Dolby TrueHD el. DTS HD Master og har den ikke det, hvordan kan man så være sikker på at det er det højopløste lydspor den afspiller? :)

Hvorfor er det vigtigt hvad der står i displayet - det er vel LYDEN det handler om

Så vidt jeg ved findes der endnu ikke receivere med dekodning af Dolby Digital Plus, Dolby Digital true HD og DTS HD. Dog kan nyere receivere godt modtage Dolby Digital Plus, men nedskalerer det til alm. Dolby Digital bitrate, så man får ikke glæde af det alligevel.

Så hvis din HD DVD player har dekodere indbygget er det bedre at benytte de analoge 5.1 udgange på den, ned til din 5.1 indgang på receiveren.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

pulse83net skrev:
Det er heller ikke fordi at det er så vigtigt, jeg kunne bare godt tænke mig at se hvad der står i displayet på forstærkeren. Jeg går ud fra at forstærkeren ikke har implementeret en tekst der f.eks. hedder Dolby TrueHD el. DTS HD Master og har den ikke det, hvordan kan man så være sikker på at det er det højopløste lydspor den afspiller? :)

Hvorfor er det vigtigt hvad der står i displayet - det er vel LYDEN det handler om

Så vidt jeg ved findes der endnu ikke receivere med dekodning af Dolby Digital Plus, Dolby Digital true HD og DTS HD. Dog kan nyere receivere godt modtage Dolby Digital Plus, men nedskalerer det til alm. Dolby Digital bitrate, så man får ikke glæde af det alligevel.

Så hvis din HD DVD player har dekodere indbygget er det bedre at benytte de analoge 5.1 udgange på den, ned til din 5.1 indgang på receiveren.

Jeg skriver jo netop også at det ikke er så vigtigt, men blot lidt interessant.

Det er sandt at der ikke findes nogen receivere der dekoder de nye formater endnu, men det er også ligegyldigt så længe blot ét af komponenterne dekoder det; i det her tilfælde fungerer afspilleren som dekoder. Ifølge DTS' hjemmeside kan man blot nøjes med at overføre lyden til forstærkeren via HDMI, uden at få nogen yderligere komprimering i lyden.

Læs mere her: http://www.dtsonline.com/dts-hd/dtshd-master-audio-with-exis ting-receiver.php

Man kan naturligvis også bruge de analoge indgange, men hvorfor bruge 6 kabler, når man kan nøjes med ét?

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

Men for at tjekke om det er det rigtige format skal du tjekke afspilleren, og være sikker på at du har valgt eks. True HD.

Man kan jo ikke altid regne med hvad afspilleren siger. Afspilleren kan jo sagtens vise at den sender Dolby TrueHD ud, men signalet skal jo også igennem receiveren hvor det let kan ændre kvalitet inden det ryger ud, hvis receiveren ikke understøtter signalet.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

pulse83net skrev:
Rahbek78 skrev:

Man kan jo ikke altid regne med hvad afspilleren siger. Afspilleren kan jo sagtens vise at den sender Dolby TrueHD ud, men signalet skal jo også igennem receiveren hvor det let kan ændre kvalitet inden det ryger ud, hvis receiveren ikke understøtter signalet.

Recieveren understøtter jo netop signaler da det bliver lavet om til et ganske alm. PCM signal inden det ryger ud af afspilleren. Det er dog ikke alle surround-recievere/forstærkere med HDMI der også understøtter HDMI-LYD. Nogle kan kun "transportere" billedet igennem.

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

pulse83net skrev:

Ikke helt korrekt.

Man kan også vælge at lade afspilleren dekode DD+ eller TrueHD og overføre bitstreams via HDMI.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
NriK skrev:

Ikke helt korrekt.

Man kan også vælge at lade afspilleren dekode DD+ eller TrueHD og overføre bitstreams via HDMI.

...Øøøh var det ikke også det jeg skrev.

PCM/"bitstream" er kun stereo så det er ikke interessant.

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål

Hvad kræver det for at kunne afspille DTS-HD Master Audio?, Skal ens receiver være med HDMI 1.3, eller kan det klares med analog ud fra eks. Toshiba EX1 HD-DVD afspiller ? (Kan toshibaen overhovedet decode HD Master Audio?)  

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

T.R.J skrev:

Spørgsmål

Hvad kræver det for at kunne afspille DTS-HD Master Audio?, Skal ens receiver være med HDMI 1.3, eller kan det klares med analog ud fra eks. Toshiba EX1 HD-DVD afspiller ? (Kan toshibaen overhovedet decode HD Master Audio?)  

Hvis du læser mit indlæg 6 indlæg over dette, får du svaret.

Ja, Toshibaen kan dekode DTS HD Master og Dolby TrueHD.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
jdg1 skrev:
NriK skrev:

Ikke helt korrekt.

...Øøøh var det ikke også det jeg skrev.

PCM/"bitstream" er kun stereo så det er ikke interessant.

Nej det var ikke hvad du skrev. Du skrev at man kun kan bruge de analoge ind/udgange hvis man skal lytte til DD+ eller TrueHD. Det er ikke korrekt! (uanset hvor mange smileys du bruger).

Hvis man har en receiver med HDMI 1.1 eller højere, så kan man overføre det digitale dekodede 5.1 PCM signal til receiveren via HDMI.

Din sidste kommentar forstår jeg ikke rigtigt!? Siden hvornår er PCM "kun stereo"???

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

lyder interessant.

Når nu at dette er nyt for mange, også HDMI 1.1 /1.2 1.3 etc, var det så ikke en idé at hifi4all skrev en af de efterhånden sjældne artikler om emnet?

edit: (Sidste indsigtsartikel er over 10 måneder gammel)

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

XE1 kan kun dekode DTS-HD core, ikke full DTS-HD.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Til pulse83net: Den nye Toshiba kan IKKE afspille DTS HD-Master. Den kan afspille DTS HD, core only.

Hvis kan skal overføre TrueHD signalet via HDMI 1,1 eller HDMI 1,2, så skal afspilleren konvertere til Multi-PCM, den konverterer kun til 2ch PCM.

I HDXA1 bliver TrueHD altså til 2-channel gennem HDMI. Spøtter du TrueHD ud af 5.1 analog udgangen bliver det også kun til 2 channel. Dette kan verificeres på side 59 i manualen.

Selv med bitstream bliver TrueHD til  "2 kanals". Tror der er nogle problemer med kopi-sikring med hensyn til, alt det her.

Hmm. Det er jeg ikke helt sikker på.

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=484636

Se indlægget af brugeren "Sejour". Jeg poster et uddrag af det her for nemheds skyld:

1. Connecting 6 analogue outputs will enable you to hear lossless audio assuming the disc has this on it. Not all do. The XE1 will decode this from Dolby TrueHD, or the DTS equivalent, via its Sharc processor. It will then convert this to analogue via its audio DACs. Your receiver will be receiving analogue audio, so it shouldn't display anything except the source, as it isn't doing any decoding. I don't have your receiver, but on most receivers you need to set the input to something like External In. On most receivers this is a full bypass mode with the exception of master volume control. You will need to adjust all settings such as speaker distance, delay, individual speaker volume including the sub, from the XE1. You are limited to 5.1 surround using this method - no players output 7.1 on analogue, and probably never will. And you will be unable to matrix this to 7.1 on most receivers, as this needs to be done in the digital domain.

As to the difference in sound between lossless audio and compressed DD or DTS, this would depend on your equipment. As a rough guide, if your speakers and receiver / amplifiers are capable of distinguishing between MP3 quality and CD quality, then they will be capable of distinguishing between DD and lossless.

2. With an appropriate HDMI equipped receiver, you can receive LPCM audio over the HDMI interface. The processor in the XE1 will decode the Dolby TrueHD or equivalent DTS audio into lossless PCM digital. It will do this in discrete channels depending on how the disc was authored and how the player is set up. You need to have made the appropriate selections on the player and the disc menus. You also need to be aware of how the HDMI pipeline operates. Bandwidth allocation is determined by the the video signal, not audio content. Therefore video needs to be sent at 720P or higher to provide sufficent bandwidth for multichannel lossless audio. If not, only 2 channel audio will be transmitted.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

pulse83net: Sorry sorry sorry......

Har kigget i manualen til XA-1, min koger...

Har slettet mit ovenstående indlæg for ikke, at forvirre folk.

XE1 kan dog stadigvæk kun dekode DTS-HD core.

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

XE1 kan dog stadigvæk kun dekode DTS-HD core.

Ja, du har ret. Men den kan vist dekode Dolby TrueHD i sin fulde opløsning. Sådan har jeg ihvertfald forstået det.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Til pulse83net!!

Har lige prøvet, at have haft Blu-ray smækket til med HDMI på min Denon 3806, den skriver:

"multi ch in" i displayet.

Snakkede med en som ved meget om det her, den nye Toshiba har full support (5,1) af TrueHD, DD+ og DTS-HD. Toshiba er bare lidt inkonsistente i manualen, når de skriver DTS-HD (core only) mener de af DTS-HD Master. DTS-HD fungerer fint.

Så det er kun DTS-HD Master som den ikke kan. Afspiller du en DTS HD-Master skive, så hiver den ifølge ham, en "almindelig" DTS-HD kerne ud af det.

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Til pulse83net!!

Har lige prøvet, at have haft Blu-ray smækket til med HDMI på min Denon 3806, den skriver:

"multi ch in" i displayet.

Snakkede med en som ved meget om det her, den nye Toshiba har full support (5,1) af TrueHD, DD+ og DTS-HD. Toshiba er bare lidt inkonsistente i manualen, når de skriver DTS-HD (core only) mener de af DTS-HD Master. DTS-HD fungerer fint.

Så det er kun DTS-HD Master som den ikke kan. Afspiller du en DTS HD-Master skive, så hiver den ifølge ham, en "almindelig" DTS-HD kerne ud af det.

Okay. Det lyder godt, trods alt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes