Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Behringer DCX2496 pro (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe sådan en, er der nogle der har nogle erfaringer med den?

Jeg har for år tilbage leget med noget Behringer, men der var meget sus, på det apparat?

Man kan maximalt lave 3 vejs stereo ht ik´? eller....

Kan man dele asymetrisk, f.x 6dB lowpass på woofer og 12dB highpass på tweeter?

Til top Vis jenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenson

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

RTM! (=læs vejledningen) Du kan lave tre-vejs aktiv deling, to-vejs med sub og en masse andre kombinationer. Filtrene kan være L-R,
Butterworth eller Bessel og stejlhederne fra 6-48dB/okt. Der er variabelt filter-q og flankerne kan være symmetriske eller asymmetriske og sågar
kan et HP/LP-par have forskellige delefrekvenser.

/U.

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Tak CarrotMan,

Det lyder til at være et godt arbejdsredskab. Jeg tror jeg hopper på sådan en.

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Det som du skal være opmærksom på er at der ikke er en egentlig volumen kontrol i DCX´en. Og hvis du vil bruge almindelige(ikke pro) effektforstærkere så skal du dæmpe udgangssignalet fra DCX´en. Selve lydkvaliteten af DCX´en er vel så som så - men der findes en del modifikationer på nettet.

Et andet alternativ er en PC baseret løsning http://www.thuneau.com/alloclite.htm samt et flerkanals lydkort - noget mere fleksibelt og afhængigt af dit lydkort også med en betydelige bedre lydkvalitet - Jeg bruger selv EMU 1820M.

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

gode input MHenckel. Det er en stor mangl at man ikke kan fuldt justere output gain på den Behringer synes jeg.

Jeg kan måske leve med lydkvaliteten da det mest er for at eksperimentere, med filter før det endelige filter loddes sammen. Hvad er der galt med lyden. Er der støj/sus på signalerne?

Er der ellers andre der har erfaringer med den?

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=MHenckel]

Det som du skal være opmærksom på er at der ikke er en egentlig volumen kontrol i DCX´en. Og hvis du vil bruge almindelige(ikke pro) effektforstærkere så skal du dæmpe udgangssignalet fra DCX´en. Selve lydkvaliteten af DCX´en er vel så som så - men der findes en del modifikationer på nettet.

Et andet alternativ er en PC baseret løsning http://www.thuneau.com/alloclite.htm samt et flerkanals lydkort - noget mere fleksibelt og afhængigt af dit lydkort også med en betydelige bedre lydkvalitet - Jeg bruger selv EMU 1820M.

hej mr. MHenckel

kan det lade sig gøre med et emu ext. at montere kabel fra cp. og have lydkortet sammen med anlæg, 10 m væk eller måske endda trådløst, selvfølgelig med sepparat strømforsyning.

skulle gerne have koblet nogle dipol basser på minne quad 63

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

jenssmed skrev:
MHenckel skrev:

hej mr. MHenckel 

kan det lade sig gøre med et emu ext. at montere kabel fra cp. og have lydkortet sammen med anlæg, 10 m væk eller måske endda trådløst, selvfølgelig med sepparat strømforsyning.

Jeg har også et EMU kort, E-MU 1820 som er lillebroderen til Henckels. Kablet mellem PCI kortet og breakout boxen er et EDI/CAT5 kabel, som ifølge EMU's hjemmeside ikke bør være længere end 3 meter. Jeg har kun prøvet det kabel som fulgte med.

Om der findes trådløse løsninger ved jeg ikke, men det kunne man godt forestille sig, men så skal du muligvis ud i noget pro-grej som sikkert ikke er helt billigt.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:

Selve lydkvaliteten af DCX´en er vel så som så - men der findes en del modifikationer på nettet.

http://www.selectronic.fr/dcx2496_us.asp

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

jenson skrev:

gode input MHenckel. Det er en stor mangl at man ikke kan fuldt justere output gain på den Behringer synes jeg.

Jeg kan måske leve med lydkvaliteten da det mest er for at eksperimentere, med filter før det endelige filter loddes sammen. Hvad er der galt med lyden. Er der støj/sus på signalerne?

Er der ellers andre der har erfaringer med den?

Både input og output niveau kan justeres på DCX2496.

Hvis du hovedsagelig skal bruge den til eksperimenter med filtrering, er den et fremragende værktøj, da den er utroligt fleksibel. Når man lige har sat sig ind i den, tager det blot 20-30 sek. at ændre en justering af f.eks. delefrekvens eller filterstejlhed.

Jeg har benyttet DCX2496'eren i flere år til at styre og afrulle mit bassystem, samt til rumkorrektion i basområdet. Til dette formål er den intet mindre end fremragende. Man kan også godt bruge den til mellemtone og diskant, men her synes jeg, at lyden bliver lidt ulden. Skal den bruges til dette, ville jeg nok sørge for en opgradering som den, der er nævnt i linket ovenfor.

En anden mulighed kunne være de nye elektroniske filtre fra Groundsound, hvor der er gjort meget ud af den analoge lydkvalitet, da de er lavet til hifi i modsætning til DCX'en, som er et PA-apparat. Der skal bruges et filter til hhv højre og venstre kanal. Groundsound filtrene styres via enkel, men alligevel stærk software på PC via seriel forbindelse (RS-232). Jeg overvejer pt selv at gå over til Groundsound og fuld elektronisk filtrering (i dag kører jeg med almindelige passive filtre i diskant/mellemtone), da Groundsound-filtrene får rigtigt god kritik fra dem, der benytter dem.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

skulle der være nogen der har erfaringer med pc baseret lydkort, til en bærbar. (externt)

der er ikke plads til feks. EMU 1820M

groundsound ser fint ud men ender i et højt prisleje,

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

koldby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej smed

Gad vide om nogen læser dette mere.

Meen ... EMU laver en version af 1820M beregnet for bærbar (PCMCIA) kaldet 1616M.

Mvh
Koldby
Til top Vis koldby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af koldby

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes