| Forfatter |
|
Baldrick Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Mit gamle konfirmantanlæg har forlængst passeret pensionsalderen og jeg pønser på at købe nyt (eller rettere brugt), men jeg ved desværre meget lidt om hifi. Blot ved jeg at mine 1000 CD'er fortjener bedre end et gammelt varehus-kompaktanlæg. Mit budget er desværre pinagtigt lille (aller-aller-ALLER-højest 6000,- og hver hundredekroneseddel under det ville vække stor glæde (det er fedt at høre musik på et godt anlæg, men det gør ikke noget hvis man også har råd til at spise imens).
I øjeblikket har jeg kig på tre forskellige brugte forstærkere (Cambridge 640A, NAD320BEE og NAD C352, hvoraf jeg mest hælder til den dyreste (NAD C352'eren). Jeg er dog meget i tvivl om hvilken højttalertype der ville være passende. Jeg har læst meget godt om DALI 450, men er forstærkeren kraftig nok til den? Alternativt har jeg kig på et sæt lidt dyrere B&W 603 S2, eller skal jeg med de ovennævnte forstærkere ned i en lavere højttalerklasse (B&W 602, Dali Concept 2 eller tilsvarende ældre model af kompakthøjttalere)?
Det skal tilføjes at jeg bor på 12 km2 og først og fremmest hører klassisk musik af enhver afskygning (dvs. det skal lyde godt uanset om det er en Mozart-klaversonate eller en senromantisk symfoni). Højttalerne må gerne kunne følge med når jeg inden alt for længe flytter til noget større.
Enhver hjælp og vejldning vil blive modtaget med kyshånd.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej baldrick. Har ikke selv det store kendskab til dali 450, men de skulle være super til prisen, og bliver du træt af dem, er det meget nemme at sælge igen:-) Omkring forstærkere.. Der er sket meget lidt indenfor forstærkere, i lang lang tid, så søg noget ældre! Find et mærke der tiltaler dig, og søg efter deres topmodel fra 10-20 år tilbage. Der er fed lyd til billig penge! Har selv en Cyrus II, jeg fik for 1200 kroner (meget billigt!) som jeg har været i utrolig glad for! Men der er også mange andre. Cd afspiller må andre kunne hjælpe med:-)
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zirio
Hægter mig lige på dette indlæg, håber det er iorden! Du har svaret i et andet indlæg jeg havde den anden dag, tak for det!
Læste lige lidt med her og kiggede på de muligheder du kom med - og faldt fuldstændigt for denne: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48455883 Det ser VIRKELIGT lækkert ud, specielt højttalerne! Men er der mere i det anlæg en det visuelle - kan det levere rock musik, pop og jazz musik så englene synger?
Mvh Mads Svendsen, i så fald at opretteren af dette anlæg ønsker de højttalere og forstærker som jeg omtaler her, så trækker jeg mig selvfølgelig!
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er ikke Nad mand.. Mangler dynamik og... hvad skal man sige.. liv? I de systemer jeg har hørt i hvert fald. Men hver sin smag. Nad har vel ikke vokset stort for ingenting
|
| Til top |
|
| |
Baldrick Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det gav mig lidt mere at gå efter.
Nu har jeg så pludselig fået øje på et setup som minder meget om noget af det som Zirio henviste til, men med den udprægede fordel at det står i Århus. Der er tale om en NAD 317 samt et sæt Dali 606 til 3500,-. Det virker umiddelbart meget rimeligt.
NAD 317 findes ikke længere på min hidtidige hovedkilde, hifiklubben.dk, så jeg går ud fra det er en lidt ældre model. Hvordan forholder den sig til den nyere(?) NAD 352?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der ! Her er et godt anlæv til dine 12km2 http://www.danstv.dk/shop/ Audio
Pro Stereo One er et High-End mini-anlæg på 2 x 30 W RMS (8 ohm) med CD
og radio samt mulighed for tilslutning af eksternt udstyr.
Quality
should be within everyone’s reach. It should be a matter of course that
every sound be a unique experience. Which is why, when we created
Stereo One, we stepped back and said “no” to unnecessary bells and
whistles; instead we focused on creating a system with classic lines
and the best possible sound.
The secret behind the superb
audio quality is solid, technical expertise coupled with research and
development, which have led to two innovative, patented technologies,
namely, ace-bass® and ace-plus®. Ace-bass® gives you a clear, deep
bass, while ace-plus® makes total phase-linear sound possible. Together
they create a total audio experience that lets you enjoy the music the
way it should be enjoyed.
Stereo One is a piece of carefully
crafted workmanship; each unit is assembled by one person, from
beginning to end. The aluminum knobs are hand-turned, and the front
panel is hand-milled. Handcrafted. Two channels. Radio. CD player.
Nothing else. Nothing else but pure enjoyment
Technical data:
MAIN UNIT
Amplifier Output power: 8 Ohm RMS: 20Hz-20kHz < 0,7% THD, 2 x 33 W Output power: 4 Ohm RMS: 20Hz-20kHz < 0,7% THD, 2 x 40 W Dynamic output power: (IHF-202) With enclosed ace-plus® speakers 2 x 75 W Frequency response: 4 Hz-48 kHz (-3dB) Signal-to-noice ratio: 85 dBA Input sensitivity/Impedance: AUX in: 500 mV / 33 kOhm Input sensitivity/Impedance: Line in: 200 mV / 33 kOhm
Tone controls: Bass: ±10 dB 100 Hz, 2 dB/step Treble: ±10 dB 10 kHz, 2 dB/step Balance control: 0-10 dB 1 dB/step
tuner Frequency range: 87,5 - 108 MHz Signal-to-noice ratio: 60 dB Usable sensitivity: 4 V Stereo separation: 35 dB Image rejection: 70 dB
tuner Frequency range: 531 - 1602 kHz Signal-to-noice ratio: 40 dB Usable sensitivity: 1 mV Image rejection: 30 dB
Other CD Player Readable types: CD, HDCD, CD-R: 8 cm and 12 cm AM/FM tuner with RDS Number of presets: 80 presets (FM/AM together) Line input on the front panel for connection of MP3 player Optical output from CD Subwoofer output Built-in clock with timer and sleep functions
Dimensions
Widht: 270 mm Height: 110 mm Depth: 320 mm Weight: 5 Kg
Power consumption Max: 80 W Standby: 1,8 W
LOUDSPEAKERS
Drivers: Tweeter: 1” Silk dome Woofer: 5 1/4” Polyglass cone Crossover frequency: 3.300 Hz Frequency response: 38 Hz - 40.000 Hz Impedance: 4 Ohm
Dimensions: Width: 160 mm Height: 240 mm Depth: 320 mm |
|  |
|
| | Pris ved 1 stk. | (Før 7.995,00) | 5.995,00 DKK |
| | | |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørger du mig komme du længst med alt andet end mini anlæg. Ok, de kan give rimelig lyd i 5-6000 klassen, i forhold til et nyt "rack" anlæg. Men helt godt bliver det altså ikke.. I så fald har jeg i den grad overset det:-) Køber du brugt for 5-6000 kroner kan du virkelig få et anlæg der lyder godt! Plus den klare fordel at du her får noget, du senere kan byge videre på. hvis det var mig ville jeg se mig om efter noget ældre! avt en arcam cd til <1000 som spiller glimrende, dali 450, og en god 15-20 gammel forstærker. Køb en gammel topklasse model, de holder! kig dig rundt på forummet, og se evt på ebay efter forstærkere. Nad i danmark er efter min mening dyrt og har et alt for godt ry i forhold til hvad der måske er rimeligt. Måske det hænger sammen med at manges første rigtige anlæg komme fra hifiklubben, og så går rygterne...
For 5-6000 og med et par timer på nettet, kan du HELT sikkert finde dig et super anlæg! Se evt efter nogle mindre lukkede reol/stander højtalere i god kvalitet. De er gode især i mindre rum, hvor en stor stander højtaler med basrefleks kan give noget rumlem med bassen. Hvis du skulle få brug for et spille i et større rum, og have ekstra bas, kan du altid tilføje en sub.
Mange vil nok ryste på hovedet af alt der er købt for < 10.000, men måske det hænger sammen at de sidder med udstyr til >50.000, og så skulle man jo nødigt kunne få noget ok til mindre:-) Man må starte et sted, og efter min mening er at brugt anlæg 5000 klassen bestemt ikke et skidt sted!:-)
Hvad består dit pensionerede konfirmationsanlæg af? Måske du bare skal have en opgradering et sted i rækken? Held og lykke!
|
| Til top |
|
| |
Luke Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
12 km2 ..... Det var da ellers noget af noget af en stue ...
Sorry jeg spammer, kunne ikke lade være  __________________ /Per Røntved
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen !
Hej Bojsenbord det anlæg har du vist ikke lagt øre til, selv hos www.audioconsult.dk er man forbevset over vor meget man får for pengene, de bliver rask soldt væk.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
enig med nhj4 - AudioPro er ikke et hvilketsomhelst "minianlæg"
|
| Til top |
|
| |
petite_machine Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Nuvel, jeg har ikke hørt audiopro anlægget. Det er selvfølgelig også en smagssag. Men mener i virkelig at man vil få bedre lyd ud af dette, end et brugt anlæg i samme prisklasse? Har læst annoncen på www.audioconsult.dk og alene ord som "det bedste sommerhus/køkken ... anlæg" "basgengivelse, der er selv store systemer værdigt" må da få de fleste til overveje en ekstra gang. Ved i vil punke mig for at sige det (for jeg har ikke hørt det..) men er det ikke stadig en mellemløsning i forhold til at købe et "rigtigt"?
Jeg holder til stadighed på at du vil komme længst, og langt, ved at handle brugt.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg holder til stadighed på at du vil komme længst, og langt, ved at handle brugt"
Ja - hvis du finder noget, der virker, så har du ret. Men det kan være dyre lærepenge, når forstærkerens kontakter er irrede, så det skratter og knaser, og når CD´ens laser fejlsporer, fordi den er gået ud af justering.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontakter kan renses:-) Giver dig ret i at der kan være besvær med ældre cd afspillere, men forstærkere i en god kvalitet, det er i de fleste tilfælde noget det holder. Om ikke andet kan det meste renses med kontaktrens. Her er virkelig mange penge at spare, hvis man ser på lydkvaliteten. Er jeg virkelig den eneste der har den holdning?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja til prisen er der i alle tilfælde ikke noget forgjort i dét, det er helt sikkert.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendsen:
Jamen velbekommen.. Er jo herinde for at hjælpe og for at lære noget!..
Jeg forstår dig godt, det er noget der rykker fint (kender dog ikke det store til B&W), men har hørt det er godt... Går ud fra du har lagt mærke til begge Diskanter er røget ...
Men det er da værd at høre på, og evt hører HFK hvor meget de skalhave for at lave det!..
mvh Henrik
Zirio's Cinema
Bassfilm
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
|
Svendsen:
Jamen velbekommen.. Er jo herinde for at hjælpe og for at lære noget!..
Jeg forstår dig godt, det er noget der rykker fint (kender dog ikke det store til B&W), men har hørt det er godt... Går ud fra du har lagt mærke til begge Diskanter er røget ...
Men det er da værd at høre på, og evt hører HFK hvor meget de skalhave for at lave det!..
mvh Henrik
Zirio's Cinema
Bassfilm
|
|
|
Ja har jeg bemærket - håber dog de kan lave det til under en halv million, for syns virkelig det ser godt ud... Men vil lige finde lige spec. på det hele, specielt forstærkeren og se om jeg kan finde nogen anmeldelser af de højttalere!
Tak for indlæggene.
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|