Emne: Rørguf fra Cayin ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon dette er det rigtige sted at debattere anmeldelser ? Ellers vil jeg ikke begynde ....
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe debatten holdes i en god tone, så bare fortsæt.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Gennem de senere år synes rørgrej nærmest at have fået en renæssance" – hvad menes der – jeg kan ikke huske, at der
ikke har været rørforstærkere at købe ...
I 1960’erne og 1970’erne lyttede vi til rørforstærkere fra Ortofon, Leak,
Quad, Fisher, McIntosh og Scott, for ikke at tale om Marantz, Conrad Johnson,
Luxman (de Paravicini), Radford, Rogers og Dynaco.
Indimellem lyttede vi
med stort udbytte til Linnet & Laursen og Tandberg, og hvad der ellers var
af nordiske rørradioer med store højttalere eller effekt nok.
Så dukkede EAR og
Beard Audio op herhjemme, og Audio Research såmænd, i 1980’erne kom Audio
Innovation og lidt senere (primo
1990’erne) Audio Note og Copland.
Audio Innovations, Audio Note, Audio Research, Copland, dP, McIntosh og
Quad fremstiller mig bekendt stadig rørforstærkere. Siden er der så dukket
nogle nye firmaer op, men har rørgrej ”fået en renæssance” af den grund?
Det ved jeg ikke rigtigt ... om man kan sige ...
”Det var derfor oplagt at se lidt nærmere på noget rørbestykket grej, for
at høre om der er sket en udvikling.”
OK, men anmeldelsen fortæller os ikke, om der er sket en udvikling – eller
i forhold til hvad. Hvis manhavde sammenlignet med en 20 år gammel rørforstærker, er det ikke sikkert man fandt andre udviklinger end at nogle producenter af komponenter har fusioneret i mellemtiden - det er stort set stadig de samme rør, der bruges.
”Mange forbinder rørlyd med pibe og fløjlsbukser. Sådan lidt blødt og
lækkert. Det har intet på sig, og det beviser dette ”lille” sæt fra Cayin med
al tydelighed." Her er jeg stået helt af – ”pibe og fløjsbukser”? Har anmelderen aldrig
været til en vaskeægte pigtråds-, blues- eller koncert, hvor guitaristernes
rørforstærkere fra Fender, Gibson, Marshall, Mesa Boogie eller Vox råbte om kap med
organistens Leslie ... ?
"Specielt ”Ultra Linear” drift får lyden løftet op på et niveau
som ligger tæt på transistorernes, på den gode måde.”
Transistorforstærkere kan eventuelt spille lige op med rørforstærkere, men i visse sammenhænge lyder det bare mere rigtigt med en rørforstærker. Når man feks skal gengive musik med el-guitarer, der selv benytter rørforstærkere, lyder det helt rigtigt med et sæt store Audio Research. Bortset fra det, findes en del rørgrej også i indspilningsstudier, blandt andet danske produkter (Fairman) til komprimering feks. Et indspilningsstudie jeg besøgte for nylig, får snart en ny, analog mikserpult, som skal afløse en delvis digital pult, på grund af den lidt anderledes lyd.
Og så er det sjovt at man roser skuffens langsomme måde at bevæge sig på. Mange andre ville nok foretrække, at det gik lidt tjept.
Men ellers er det en god anmeldelse af produkterne, og sammenligningen med Lyngdorf er god og viser blot, at man ikke får samme kvalitet til halvdelen af prisen. "Det er musikken, som er sat i højsædet her, så pokker være med
detaljer. Hvem lytter efter detaljer, når man bliver følelsesmæssigt
opstemt af musikken." Helt rigtigt. Jeg skal aldrig glemme, da Peter Qvortrup stadig kunne træffes i Audio Consult for snart mange år siden, og han lod to 500w rørslæder trække to forholdsvis billige svenske to-vejs højttalere, som jeg ikke lige kan huske, hvad hedder.
Men hvilken musik kom der ikke ud af dem - butikken var halvfuld af folk, da jeg kom og da jeg efter en times fortryllelse ville ud, kunne jeg dårligt komme det, fordi der var kommet flere til. Samme oplevelse havde jeg da jeg hos KT Radio lyttede til Audio Research 50 (integreret forstærker) - det tog halvanden time at komme ud af forretningen og fire timers hårdt havearbejde at arbejde mig ud af tvangstanken om at tage et banklån. Tanken om al den musik jeg kunne købe for pengene, både levende og på LP eller CD, fik mig til at droppe det. Og når man ser, hvor meget udstyr folk viser frem i forskellige sammenhænge, forstår man ikke, at der kun står en enkelt forkølet minireol med cd'er, men resten er måske gemt væk. Der må i så fald være mange skjulte reoler derude. ;-) Nå, nu begynder det vist at blive off-topic, så jeg stopper for i dag. Men lad os endelig få flere anmeldelser af rørgrej, gerne flere sammenligninger. På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan!
Tak for dit input. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål.
Det er helt rigtigt at der altid har været rørgrej på markedet. Med renæssance mener jeg, at udbuddet af rørgrej er begyndt at blomstre igen. Ligesom pladespilleren har fået en ny chance. Jeg var selv meget overrasket over mængden af rør- og analoggrej på messen i Kbh. i efteråret. Absolut en positiv udvikling.
Jeg er ikke selv musiker, men kender flere af slagsen, og det er helt korrekt at guitarister ynder at bruge rørgrej. Om en rørforstærker så er den bedste til at gengive det i hjemmet? Det afhænger af smag, så her vil undlade at gå ind i en diskution om hvad der er bedst.
Jeg blev faktisk overrasket over lyden fra Cayin sættet. For bare 5-6 år siden, var det slet ikke muligt at få en så tilpas neutral lyd fra en rørforstærker i samme prisklasse. Som du også selv nævner så rykker rørgrej for alvor, når vi kommer op i dyre konstruktioner. Men da ikke alle har pengene til disse fine forstærkere, så er det jo rart at vide at man faktisk kan få god rørlyd til menneskepenge.
Du kan roligt glæde dig til de fremtidige anmeldelser. Der skal nok komme mere rørguf. Både det dyre, og det fornuftige.
Fortsat god læsning.
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre. Har faktisk aldrig hørt rør...men 2*35 Watt lyder ikke af så meget...hvor mange Ohm er det i? Og kan en rør forst. godt spille en fast bas?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. watt, så er det faktisk sjældent, at man har brug for mere end 5-10 watt. pr kanal. De fleste højtalere giver et lydtryk på 87-90 dB på 1 m. afstand med kun 1 watt! så 5 watt burde også kunne give dette lydtryk på 2-3 m. I mine ører er det rigeligt.
Langt vigtigere er evnen til at levere strøm. Altså ampere. Du kan sagtens få en højtaler til at spille højt, mens strømmen får den til at "leve".
Effekten på Cayin A-60T er opgivet i 8 ohm. Det er fabriksopgivelser.
Hvad angår fast bas, så jo. Med Ultra Linear! Derfor kommentaren om tiode-drift: Morfar med blød hat(bas)!
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hvad angår fast bas, så jo. Med Ultra Linear! Derfor kommentaren om tiode-drift: Morfar med blød hat(bas)!
|
|
|
At udgangstrafoen er koblet som Ultra Linear, har ikke noget med bas gengivelsen at gøre.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Mikkel Gige skrev:
|
|
|
|
At udgangstrafoen er koblet som Ultra Linear, har ikke noget med bas gengivelsen at gøre.
|
|
|
Om det rent teknisk er årsagen, ved jeg ikke. Men bassen blev væsentligt strammet op på Cayin A-60T når den kørte Ultra Linear. Der var over hele spektret meget tydelig forskel mellem Triode og Ultra Linear. Til UL's fordel.
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk kan 2x35 være rigeligt, som Mikkel skriver. Den første stereoforstærker, jeg var tilfreds med, var en JBL SA600, og den havde 2x40 watt, som i den grad kunne sparke liv i mine 16 Ohms (dynamiske) Goodmans højttalere. Hvis du benytter mere følsomme højttalere, som mange nyere modeller er i dag (eller Lowther i horn), så behøver du ikke have brug for mere - men strømforsyningen skal være god.  __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god strømforsyning får det til at rykke
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Godt at høre. Har faktisk aldrig hørt rør...men 2*35 Watt lyder ikke af så meget...hvor mange Ohm er det i? Og kan en rør forst. godt spille en fast bas? 
|
|
|
Skulle du en dag komme forbi Skanderborg, så er du velkommen til at komme og høre mit rørgrej.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gensyn med rørenes renæssance -  Siden jeg skrev mit første indlæg, har jeg bladret gennem adskillige magasin og net-sider, og må på den baggrund erklære - og så på en søndag - at jeg er blevet lidt klogere, og at det faktisk ser ud til, at rørene breder sig mere, end jeg havde opfattet forleden dag. Af hensyn til overblikket har jeg for min egen skyld - og for eventuelle læses skyld - inddelt min nye liste over rørbaserede produkter i "gamle kendinge", "nytilkomne".
De "gamle kendinge", som stadig er i markedet, er Audio Innovations, Audio Note, Audio Research, Copland, dP, McIntosh,
Quad og Stax.
De "nytilkomne" omfatter (i min verden) AirTight, Art Audio, Audion (Noteworhty), Bewitch, Cayin, Consonance, Emillé, KLS Kondo, Manley Labs, Meixing, Melody, PrimaLuna, Reimyo, Shanling og Vincent. Dertil kommer diverse kits for selvbyggere.
Så jo - Mikkel har ret - der er kommet en del nye rørprodukter, endda flere end der er forsvundet. Hvis jeg har glemt eller overset nogen, håber jeg at læserne vil supplere med indlæg her.
Hvis man har uanede mængder af tid, kan man måske finde flere varemærker her http://www.china-highend-hifi.com/ I det senester nummer af HiFi Choice roser Ken Kessler kineserne til skyerne og han har blandt andet haft en flot sort Melody forforstærker koblet på sit anlæg med godt resultat. Han gør også opmærksom på, at Kina er blevet en af de mest stabile leverandører af rør, efter Jugoslaviens splittelese. Desværre ved jeg ikke nok om rørenes hjemland, men er de rør, som Audio Research bruger ikke amerikanske?
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
Af hensyn til overblikket har jeg for min egen skyld - og for eventuelle læses skyld - inddelt min nye liste over rørbaserede produkter i "gamle kendinge", "nytilkomne".
De "gamle kendinge", som stadig er i markedet, er Audio Innovations, Audio Note, Audio Research, Copland, dP, McIntosh, Quad og Stax.
De "nytilkomne" omfatter (i min verden) AirTight, Art Audio, Audion (Noteworhty), Bewitch, Cayin, Consonance, Emillé, KLS Kondo, Manley Labs, Meixing, Melody, PrimaLuna, Reimyo, Shanling og Vincent. Dertil kommer diverse kits for selvbyggere.
|
|
|
Du har kun lige "kradset i overfladen" mht producenter af rørforstærkere. Jeg er ikke den store ekspert men ud over dem du nævner kommer jeg i tanke om:
Atmasphere, Audio Aero, BAT, Beard, Cary, Graff, Jolida, Lamm, McIntosh, Michelson&Austin, Opera, OVC, Quicksilver Rogue, Thorhauge, VTL og der er helt sikkert en masse flere.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør er gode til alle akustiske instrumenter, især guitar kan lyde guddommeligt på rør.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Haugaard Nogle af dem du nævner, nævnte jeg i mit første indlæg. Men der er også C.E.C, Classic, Doge og Xindak.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er der VRR og efterfølgeren Obligato.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Mikkel Gige skrev:
|
|
|
At udgangstrafoen er koblet som Ultra Linear, har ikke noget med bas gengivelsen at gøre. |
|
|
Korrekt. Men det der sker ved triode kobling, er en halvering af effekten ift. UL og det kan gå ud over opfattelsen af bassen. Specielt hvis det er lidt "tungere" ht.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
@Haugaard
Nogle af dem du nævner, nævnte jeg i mit første indlæg. Men der er også C.E.C, Classic, Doge og Xindak.

|
|
|
Så kan man lære at se sig ordentligt for inden man tamper løs i tastaturet 
Pointen er vel at hvis man er til rør, så er udvalget bredt og mangfoldigt.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red Rose er der også og så er der mmet en original Rogers rørforstærker, som er lavet i samarbejde med Audio Note. Jaja, der er masser af rørforstærkere, som du skriver.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|