| Forfatter |
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg lige har købt en Mitsubishi HC5000 1080p. projektor mangler jeg et rigtigt godt lærred, ligenu bruger jeg et Quality screen grayline lærred, men er blevet anbefalet et Screen Research lærred i fast ramme 16/9 i ca.110" de har en gain på 0,95 i whitemat hvilken skulle være det bedste. De skulle eftersigende være bedre end Stewart Studiotek 130, er der nogen der har erfaringer med et Screen Research lærred vil jeg meget gerne høre om det.
http://www.screenresearch.com/ __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Da jeg lige har købt en Mitsubishi HC5000 1080p. projektor mangler jeg et rigtigt godt lærred, ligenu bruger jeg et Quality screen grayline lærred, men er blevet anbefalet et Screen Research lærred i fast ramme 16/9 i ca.110" de har en gain på 0,95 i whitemat hvilken skulle være det bedste. De skulle eftersigende være bedre end Stewart Studiotek 130, er der nogen der har erfaringer med et Screen Research lærred vil jeg meget gerne høre om det. |
|
|
Jeg formoder at du taler om Solidpix dugen? Anyway: Det vigtigste er sådan set ikke hvilken dug der er bedst, men hvilken der udfylder din opgave bedst. Stewart og Screen Research har en rigtigt god farvekorrekthed, hvor Greyline dugen ligesom enhver anden relativt billig grå dug jeg har set trækker farverne en anelse skævt. Begge bør give dig en bedre farvegengivelse. Der er imidlertid stor forskel på lysstyrken og selve måden billedet gengives på, fra de tre forskellige typer, især Studiotek 130. Den har et relativt højt gain, og alt efter kigge-afstand kan det ses som hotspot eller som en "frostet" overflade i billedet. Sidder du langt fra et stort billede, er Studiotek 130 en rigtigt god løsning. Til mindre størrelser foretrækker jeg en dug af mere konventionel karakter, såsom Screen Research eller Stewarts andre muligheder.
Derudover er valget af dug meget afhængigt af om du bruger den udelukkende i et mørklagt rum, eller om du også bruger det med moderat lys i lokalet. De hvide duge vil miste meget kontrast når der er lys i rummet, eller hvis du har lyse vægge (som reflekterer lyset fra lærredet tilbage på lærredet). Kort sagt, man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet, det er designet til forskellige formål og til at have forskellige fordele og ulemper.
Hvis du er ude i noget akustisk transparent, så er dét Screen Research' helt store force, og her er de imho langt foran alt andet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et hurtit svar
det er de bedste farver, og der er 99% mørklagt dog med lyse væge, jeg har hørt et rygte om at for at opnå det bedste var hvis man malede det i en specielt grå nyance, (hørt fra en high ned installatør af hjemme bio udstyr), men som sagt hvis det kan have en gavnlig effekt så bliver vægene malet. jeg sidder omkring 4,5 meter fra lærred i et rum på 4 x 6,5 m. Jeg har også hørt at Studiotek skulle have et for højt gain, til mit brug __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
det er de bedste farver, og der er 99% mørklagt dog med lyse væge, jeg har hørt et rygte om at for at opnå det bedste var hvis man malede det i en specielt grå nyance, (hørt fra en high ned installatør af hjemme bio udstyr), men som sagt hvis det kan have en gavnlig effekt så bliver vægene malet. |
|
|
Uden at det skal lyde hovski-snovski, men hvis det er noget du har fået at vide af en "high-end installatør" (jeg gætter på HTP eller CSO?), så er det ikke "et rygte du har hørt", men et særdeles godt råd fra folk med forstand på tingene. Hvis det ikke er et problem for dig (dvs. rummet er udlagt til hjemmebio, og ikke som opholdsstue), så er det bare frem med penslen.
csn1903 skrev:
| jeg sidder omkring 4,5 meter fra lærred i et rum på 4 x 6,5 m. Jeg har også hørt at Studiotek skulle have et for højt gain, til mit brug
|
|
|
Det er i hvert fald på kanten, der er masser af lys i den projektor, så jeg vil erklære mig enig og gå efter den forbedrede overall billedkvalitet i Screen Research'en. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er HTP, så jeg må gå lidt nærmere ind i det med farver på vægen og så frem med penslen.
Har du set et Screen Research lærred i funktion og er det bedre end Steward? __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Ja det er HTP, så jeg må gå lidt nærmere ind i det med farver på vægen og så frem med penslen.
Har du set et Screen Research lærred i funktion og er det bedre end Steward?
|
|
|
Jeg har set begge dele, og som sagt så er det svært at generalisere omkring det, da de opfører sig ret forskelligt. Studiotek 130 er designet til at hæve lysstyrken så meget som muligt uden at ulemperne ved højt gain bliver for tydeligt. Brugt forkert, kan det give ret dårlige resultater, brugt rigtigt kan det være rigtigt godt. Screen Research har en mere "normal" overflade, der ikke giver dig nogen hjælp i "ekstreme" situationer (lys i rummet, meget store billeder, CRT-projektorer osv), men til gengæld er billedkvaliteten under "normale" forhold (som jeg vil kalde dit) efter min mening bedre. Men jeg kan ikke understrege det nok - det er ikke et spørgsmål om hvad der er bedst, men hvad der er bedst til opgaven. Ingen af de to er _generelt_ bedre end det andet. I din opstilling holder jeg som sagt på S.R., og som nævnt hvis du er ude i noget akustisk transparent, så er de klasser bedre. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto er du snart klar med din hjemmeside så vi kan se hvad du har at byde på  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke andre der har erfaringer med det lærred??? __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set Screen Research ved forskellige lejligheder og jeg bryder mig ikke om billedet fra den dug.
Efter min bedste overbevisning gør dugen selv den bedste projektor, dvask at se på. Kontrast og farver vaskes fuldstændigt ud, og jeg finder at der kommer en sær form for Technicolor-feeling i hele billedet.
Når det er sagt, så går jeg ud fra at du vælger en transperant dug, fordi du vil have dine højttalere bag ved lærredet. Vær opmærksom på, at en transparant dug alt andet lige forringer det billede, der kommer fra din projektor.
Jeg er selv begejstret for Stewart. Her får jeg den kontrast og skarphed som jeg ikke finder andre steder.
Hvilken gain din dug skal have afgøres af billedstørrelsen og outputtet fra projektoren. Selv vil jeg ikke være bleg for at benytte en Studietech 130 3G ved billedstørrelser på 92" og derover. Jeg ville dog sætte projektorens lampe i low-Lamp mode ved de 92".
Hvis Studiotech 130 3G har for meget gain og man ikke ønsker en grå dug kan man med fordel benytte sig af en Stewart Aeroview 1,0 eller 0,7.
Jeg tror, at det bedste du kan gøre er, at udbede dig nogle ca. 20x30 cm. lærredsprøver fra din forhandler, som du kan betragte i ro og mag hjemme i din egen stue, på din egen projektor, med materiale du kender godt.
pøj-pøj med projektet
__________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej center højtaleren skal være under lærredet, så dugen skal ikke være transperant, Jeg har hørt at en gain på omkring 0,95 ligesom Screen Research skulle frembringe de bedste farver, og at Steward studiotek med et gain på 1,3 skulle give et for kraftigt reflekteret billede __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| Nej center højtaleren skal være under lærredet, så dugen skal ikke være transperant, Jeg har hørt at en gain på omkring 0,95 ligesom Screen Research skulle frembringe de bedste farver, og at Steward studiotek med et gain på 1,3 skulle give et for kraftigt reflekteret billede |
|
|
Farver og lys er meget forskellige ting. Studiotek 130 er meget farveægte, men påvirker lyset på en bestemt måde, for at udnytte projektorens lysstyrke maksimalt. Men Stewart er som sagt meget andet end Studiotek, de har mange flere forskellige typer dug end Screen Research. Hvis man foretrækker et mere "ægte" billede, uden den kunstige gain, så har Stewart f.eks. SnoMatte 100, der er gain 1,0. Det er nærmere dén der skal sammenlignes med Screen Research. Som Jens siger, så er den bedste måde at gøre det på, at få fat i nogle lærredsprøver.
Det vigigste omkring lærredets gain, er hvorvidt dens struktur er synlig (deriblandt om den giver hotspotting), samt hvorvidt du får den rigtige mængde lys retur. Der findes ikke én type gain der er "bedst", det er - som sagt - et spørgsmål om at vælge det rigtige til opgaven. Dvs. det afhænger af hvilken projektor det er, hvor stort et billede du vil lave, og hvor mørkt lokalet skal være. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gain og farveægthed hænger ikke sammen sådan som du beskriver. Gjorde de det var Studiotech 130 ikke en referencedug i filmindustrien og dugen havde nok heller ikke vundet en Oscar.
Om Studiotech 130 vil have en for høj gain afhænger af din billedstørrelse. Som sagt tidligere vil jeg ikke have problemer med størrelser fra 92" og opad med din projektor.
Men hvis jeg var dig ville jeg indhente prøver af de forskellige duge, klæbe dem op på dit Greyline lærred og se nogle forskellige filmklip som du kende godt på dem. Jeg er helt sikker på at du efter en sådan test er i stand til selv at vurdere hvilken dug der er bedst egnet for dig.
- I øvrigt er det en god ide at male sin biograf mørk grå.
__________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at jeg vil kommentere følgende omkring gain, struktur og hotspotting:
Til dato har jeg ikke set hotspot på en Studiotech 130. Der hvor Studietech er uegnet er ved små lærredsstørrelser fordi restlyset (den del af lyset som projektoren ikke kan lukke helt for når den tegner sort) kommer til at ligge i et relativt højt niveau, men det har intet med hotspot at gøre . Arbejdes der med små lærreder foretrækker jeg en Grayhawk dug, men andre sværger til en hvid - Otto foreslår en Snomatte som også er en fin dug.
På 1. og til dels 2. generation af Studiotech er de glaspartikler, som man lægger i den sidste coatning, så store, at de kan ses med det blotte øje, når man står tæt på dugen. Denne kornstørrelse bevirker, at 1080P billeder bliver en anelse blødt at se på idet den sætter begrænsningen i lærredets opløsning. Med 3. generation er kornstørrelsen så lille at det ikke er noget problem. Dugen kan sagtens opløse 1080P. Det er til gengæld noget jeg endnu har til gode at opleve fra Screen Research.
Dit lys fra lærredet bør ligge omkring 16 footLamberts hvis du har en mørklagt biograf. denne værdi finder du ved at benytte følgende formel: Ansilumen*gain/lærredets areal (i kvadratfod)
Her er det vigtigt at du er opmærksom på at din projektor IKKE giver 1000 ANSI fra sig, men nok nærmere +/- 600 og mindre hvis du kører med "low Lamp"
Nu er du selv i stand til at udregne hvilken billedstørrelse en given dug er velegnet ved - MEN NÅR ALT KOMMER TIL ALT ER DET DET BILLEDE DU SYNES DER ER BEDST DU SKAL GÅ EFTER! __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens krogsgaard skrev:
|
Til dato har jeg ikke set hotspot på en Studiotech 130. |
|
|
Hvis du sidder for tæt på i forhold til lærredets gain, så er der per definition hotspot på et lærred med gain. Med en gain som et Studiotek 130 er det ikke et problem, før du sidder MEGET tæt på, det er designet til at have dén gain der maksimalt kan opnås, uden at give problemer fra den kigge-afstand den er designet til. Men at sige at det ikke er der, er at fornægte fysikken...
Jens krogsgaard skrev:
| Dit lys fra lærredet bør ligge omkring 16 footLamberts hvis du har en mørklagt biograf. denne værdi finder du ved at benytte følgende formel: Ansilumen*gain/lærredets areal (i kvadratfod)
Her er det vigtigt at du er opmærksom på at din projektor IKKE giver 1000 ANSI fra sig, men nok nærmere +/- 600 og mindre hvis du kører med "low Lamp"
Nu er du selv i stand til at udregne hvilken billedstørrelse en given dug er velegnet ved - MEN NÅR ALT KOMMER TIL ALT ER DET DET BILLEDE DU SYNES DER ER BEDST DU SKAL GÅ EFTER!
|
|
|
Jeg er enig i regnestykket, men ikke i din konklusion: Hvis vi tager udgangspunkt i 400 ansi, som er nogenlunde hvad HC5000 leverer i low mode og en ordentlig farvegengivelse, så giver det ca. 21 fL på et 92" billede med Studiotek 130. Det er _meget_... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er vist ude i noget pindehuggeri. Sidder man så tæt på lærredet kan man ikke overskue billedet!
21 fL er rigtig nok i overkanten, men intet dårligt valg. Man skal tage med i betragtningen at projektoren relativt hurtigt falder i lysoutput (også i low-mode). Så set over den 3000 timers driftstid som man kan håbe på lampen yder vil man snart bevæge sig ned i området omkring de 16 fL Men igen, nu nærmer vi os altså pindehuggeri.... __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens krogsgaard skrev:
|
Nu er vist ude i noget pindehuggeri. Sidder man så tæt på lærredet kan man ikke overskue billedet! |
|
|
Vi er enige...
Jens krogsgaard skrev:
| 21 fL er rigtig nok i overkanten, men intet dårligt valg. Man skal tage med i betragtningen at projektoren relativt hurtigt falder i lysoutput (også i low-mode). Så set over den 3000 timers driftstid som man kan håbe på lampen yder vil man snart bevæge sig ned i området omkring de 16 fL Men igen, nu nærmer vi os altså pindehuggeri....
|
|
|
Måske nok - det kan være en smagssag. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja,  og derfor er det en god ide at se de forskellige materialer før man bestemmer sig. __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set billedet på flere lærreders typer fra Stewart & Screen Research og må indrømme at de begge levere et rigtig gode billede. Men det er selvfølgelig en god ide at skaffe nogle prøver så du selv kan se hvilken dug der passer dig og måske ikke lade diverse data styre dit køb .
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de oplysninger, jeg ser om jeg kan fremskaffe nole lærreds prøver. Mht. væg farver er der en grå farve evt. farve code som er bedst til væggen i resten af biografen og sort farve på vægen hvor lærred hænger __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er svært, at bedømme præcist hvilken farve grå som er bedst. Det vigtigste er, at den er så mat som muligt, så genskin og tilbagekastning af lys undgås. Jeg bruger selv en Flügger Nearly Black glans 5 til alle væggene (den er meget mørk) og en helt mat sort til loftet (også glans 5). Det virker super. Kontrastforholdet er blevet betydelige bedre i forhold til den Egg White 4, som væggene var før. Desuden kan man næsten ikke skimte væggene, når man ser film, så det giver en god illusion af at sidde i et meget større rum.
|
| Til top |
|
| |