| Forfatter |
|
Sivil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg håber i kan hjælpe mig med at komme frem til et par gode løsninger på mine spørgsmål!
Er igang med at sammensætte min egen HTPC som skal bruges med mit 32' fladskærm (samsung), men er gået fuldstændig i stå ved valg af grafikkort, bundkort og processor
Jeg er interesseret i komponenter som har et forholdsvist lavt støjniveau og vakler derfor i den forbindelse også mellem alm. køling eller vandkøling (nogle anbefalinger/erfaringer?!)...
Men i bund og grund udover køletypen, hvad er ville være godt at købe?
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
Skobbolop Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer self. an på hvor meget du er vant til at arbejde med den slags. Luft køling er lettere at installere efter min mening, men larmer oftest mere.
mht. til luft, så findes der jo mange grafikkort der er passiv kølet. Jeg bruger selv et 7600 GT fra gigabyte uden aktiv køler, og det virker fint.
Bundkort skulle også være til at finde uden aktiv køler, især i den dyre ende. Bruger selv et MSI til en 800 spir uden aktiv køler.
Når vi snakker CPU køler bliver det lidt mere tricky. Anandtech.com har dog lige testet Thermalright ULTRA 120 som er en passiv køler, og som får rigtig gode anmeldelser. Ellers anbefaler de Tuniq Tower 120. Hvis vi snakker aktiv køler, ville jeg se på Zalman CNPS 9500/9700 eller nogen fra Scythe. Benytter selv en Zalman CNPS 9500 ved laveste omdrejninger. Umiddelbart siger den ikke særlig meget, men nu har jeg også et par kabinetblæsere der overdøver det hele...
Det er dog også vigtigt at du er opmærksom på hvilken PSU du køber. Der er mange forskellige slags og nogen larmer mere end andre. Er ikke voldsomt meget inde i denne kateorgi, så jeg ville lede efter nogle anmeldelser.
De valg jeg har truffet er self. baseret på mine krav. 7600 GT har jeg udelukkende pga. at jeg spiller. Er ikke 100% inde i hvad et mediecenter kræver af grafikkort, men jeg tror mindre kan gøre det.
Til sidste vil jeg gerne lige påpege at hvis du udelukkende kører med passiv køling, kan det evt. være en ide med nogle low noise kabinet blæsere, alt afhængig af hvor varmt det bliver inde i kabinettet
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørg for at vælge en Core2Duo så er du sikker på ikke at mangle ydelse og den bliver ikke ret varm.
__________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget skal der til for at køle en Core 2 Duo (Merom) til socket 479?
__________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke ret meget. Den (til bundkortet medfølgende) køleprofil og en langsomtkørende 92 mm blæser burde snildt kunne klare det effektivt og stille.
Vær opmærksom på at Merom findes i både en socket 478 og en socket 479 version, så dobbelttjek at bundkort og CPU passer sammen.
Mere info i tråden her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49166&PN=0& TPN=2
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den vil jeg lige læse igennem, men det er en socket 479 som skal bruges på et Aopen kort 
Vil den nemt kunne køles passivt evt. via heatpipes? __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vælger vandkøling kan du ihvertfald være lidt med "large" mht. komponenters effektforbrug. Men det stiller jo en del krav til plads i det kabinet du vælger - har du noget bestemt i tankerne?
Og vælger du vandkøling, så kan jeg anbefale danske Aseteks DYI kits, men vælg blæsere andetsteds, da de generelt har prioriteret kompromisløs performance over lavt støjniveau.
Og hvis du er ligeglad med hvor stort/grimt kabinettet er, findes der 100% passive kabinetter, hvor komponenternes varme ledes ud i selve kabinettet, der har store køleribber:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=811019
|
| Til top |
|
| |
AndreasX Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Et passivt kølet bundkort og en stor Zalmankøler på 120mm på low er rigeligt. Vandkøling osv, det er ikke til HTPC men til en overclocker (som merner at kølingen er bedre). Vandkøling er dyrt og introducerer næsten altid aktive blæsere anyway dvs et skridt frem og et tilbage(Men man bliver fattigere) Jeg vil dog som altid forslå at gemme HTPC'en væk hvis du har muligheden for det og så investere i kabler. Du sparer omkring 30% på dette og får så en 100% lydløs HTPC. Dual RJ45 CAT5e eller cat7 FTP kabler er fremragende til dette formål. Køb 100m og lidt gejl hos en elektronik pusher. Det er hammer billigt  VGA kan køre over ét Cat5e SPDIF (Coax) (eller optisk vha leds)kan køre over Cat5e/cat7e Svideo Kan køre over Cat5e/cat7e Stereo Analog kan køre over Cat5e/cat7e De tre ovenstående kan evt køre sammen og tillige indeholde et IR signal... Coax Antenna kan køre over Cat7e (og samtidigt føre spdif osv med) USB2 kan evt forlænges med en USB repeater eller en passiv USB2HUB (som ligger i en 100kr der skal side en pr 5 meter) hvis du vil have transcievere/dvddrev ved dit fjernsyn. Det gode ved Cat kabler er at de er skærmede(hvis du køber de rigtige) og parsnoet hvilket gør dem fremragende til lange kabeltræk. Desuden kan ét kabel klare mange lyd/billede kilder i ét kabel. Du kan også købe alm kabler hvis ikke du gider DIY... Denne løsning har også den klare fordel at du ikke er begrænset til bestemte typer af bundkort og kabinetter, hvorfor du kan spare penge og samtidig opnå en kæmpe flexibilitet(bla muligheden for std ATX som har flere PCI/PCIe slots). mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de er pænere, men ingen vga heatpipe, og så skal du anskaffe en passiv PSU oveni.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa Vandkøling er dyrt og introducerer næsten altid aktive blæsere anyway dvs et skridt frem og et tilbage(Men man bliver fattigere)
|
|
|
Den/de aktive blæsere vil typisk være 120mm low-noise kabinet-køler, og kan monteres så den/de også tjener netop det formål, så du kan bestemt opnå en effektiv lydsvag løsning.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
Patriarken skrev:
Hejsa Vandkøling er dyrt og introducerer næsten altid aktive blæsere anyway dvs et skridt frem og et tilbage(Men man bliver fattigere)
|
|
|
Den/de aktive blæsere vil typisk være 120mm low-noise kabinet-køler, og kan monteres så den/de også tjener netop det formål, så du kan bestemt opnå en effektiv lydsvag løsning. |
|
|
Jep som jeg sagde, er en 120mm CU fra Zalman nok(som er mindst ligeså "low Noise som dem/de blæsere du snakker om)...Ingen pumper og ekstra heatsinks og ingen vand i maskinen....Jeg betvivler ikke at vandkøling er godt og effektivt, det er bare min opfattelse at du ikke får mindre støj på denne måde, men bliver fattigere... __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis, du bruger (med vandkøling) extra penge på mere effektiv køling, der giver dig større råderum til at købe komponenter, der bruger flere watt.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...Men i en HTPC må udgangspunktet være at bruge så få watt som muligt(er det i mit).....
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, "som muligt". Men ønsker man at kunne afspille h264 materiale i 1080p, og måske også spille nogle krævende spil i sit "home theater" fra sofaen, så har man efter min mening hurtigt et effektforbrug, der retfærdiggør vandkøling.
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
| Ja...Men i en HTPC må udgangspunktet være at bruge så få watt som muligt(er det i mit)..... |
|
|
Det vil jeg også mene...
Jeg har tænkt tanken at sætte HTPC'en ind i et andet rum, men så skal jeg derind hver gang jeg smider en film på eller lign.
Umiddelbart er det svært at finde kølere til socket 479, med mindre en køler til socket 478 passer til. Hvordan er kølerkompatibiliteten mellem 478/479? __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
Skobbolop Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Patriarken allerede har skrevet behøver du netop IKKE at gå hen til din HTPC hver gang du skal sætte en film på... Ved brug af USB kabel, repeatere og en USB hub kan du f.eks. have et eksternt dvd-drev (og andre USB enheder) ved dit tv
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er første gang jeg har hørt om at man bruger FTP (aka STP - da FTP kan give termforvirring) kabel til at kører VIDEO igennem. Umiddelbart ville jeg tro det kunne blive et problem at de individuelle par ikke var lige lange grundet snoningsgraden.
Der ud over kan jeg ikke lige finde nogle referancer til somtalte "hack" ud over homestead myhometheater som har lavet til VGA til Component ud af et CAT5e. Har du nogle links eller referancer?
En mere generelt protest ville også gå på at den opnåede kvalitet ved brug af et enkelt kabel kunne ricikere at halte ret voldsomt. Det er generelt dårlig kobberkvalitet i den slags kabeler, da det ikke er beregnet til at føre et analogt signal (derfor også prisen) og det bør ikke sammenlignes med at købe de "rigtige" kabler.
Jeg kører selv med vandkøling og det behøver nu ikke være hverken være støjende eller aktivt kølet. Zalman har et færdig passivt system og en god eller stor radiator som er monteret vandret (så der skabes et naturligt luft flow ved at varm luft stiger op af og trækker koldluft op) kan sagtens lade sig gøre. Ydermere er der så penge at spare på hhv CPU og grafikkort da den forberdede køling på komponenterne muligtgøre overclocking så man evt kan gå et nummer ned der.
Jeg har dog valgt at lave mit aktivt kølet alligevel (har en ældre pumpe som alligevel larmer en del), men jeg har stadig byttet de aktive CPU, nordbro og grafikkort kølere ud med en enkelt 120mm low noise og det kan helt sikkert mærkes på støjniveauet og giver tilmed MEGET bedre køling.
Lige en tanke omkring grafikkort. Hvis dit TV har HDMI, ville det nok være praktisk at overveje at købe et grafikkort der har HDMI. Det er også være at kikke efter kort med HW H.264 understøttelse.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare lige en indskudt kommentar - pumper siger almindeligvis stort set intet. Hverken de to små i mit gamle Koolance kabinet eller den store i mit Asetek Xternal. Asetek pumpen kan du endda regulere via software.
|
| Til top |
|
| |