Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjemmebiograf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 28 December 2003 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Så skal det være.. har sparet sammen til min første hjemmebio her i januar. men den bliver bestemt ikke dårlig

hvad har jeg tænkt mig at købe:

Projektor panasonic ae500 eller sanyo z2, venter til jeg også har set panasonic¨en i aktion.

lærrede (regner med et fast lærrede, grå med en gain på 0.8)

nye dvd afspiller med progressive scan

nye sorte gardiner.

så kommer spørgsmålet.. størrelsen på lærrede.

pga af min stues mål og opretning bliver jeg nød til at bruge en væg mellem 2 døre. (mit tv setup står der nu)

afstanden her i mellem er 182 cm! + dør karm

er det nok?`svarer til ca 80 " sidde positionen er knap3.5 m -  4 meter til lærrede

plantegning

billede af mit setup som det er nu. har du fået et andet fjernsyn siden det billede blev taget

har tænkt mig at lægge billede ind af stuen når jeg lige hitter ud af hvordan man gør det, og i kommer til at hører hvordan mit setup bliver

mvh

Jasper

Til top Vis HustlerDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HustlerDK Besøg HustlerDK's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 December 2003 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa - jeg kan ikke se dine billeder!

Som tommelfingerregel skal se-afstanden være mellem 1,5 og 2 gange billedets bredde. Altså med en billedbredde på 182cm skal du sidde mellem 2,7 og 3.6m væk. Som sagt det er tommelfingerreglen og det ser ud som om du godt kan sidde i 2X billedbredde (3,5m). Så det er fint.

Ved 1,5 gange billedbredde er det mere suspension of disbelief der er lagt væk på, altså biograffornemmelsen. Ved 2 gange billedbredde er der lagt mere vægt på "billedkvaliteten" fordi du ikke ser pixels ved denne afstand.

PS. du kan uploade billeder i "Mit HiFi anlæg" sektionen.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Hejsa - jeg kan ikke se dine billeder!

Som tommelfingerregel skal se-afstanden være mellem 1,5 og 2 gange billedets bredde. Altså med en billedbredde på 182cm skal du sidde mellem 2,7 og 3.6m væk. Som sagt det er tommelfingerreglen og det ser ud som om du godt kan sidde i 2X billedbredde (3,5m). Så det er fint.

Ved 1,5 gange billedbredde er det mere suspension of disbelief der er lagt væk på, altså biograffornemmelsen. Ved 2 gange billedbredde er der lagt mere vægt på "billedkvaliteten" fordi du ikke ser pixels ved denne afstand.

PS. du kan uploade billeder i "Mit HiFi anlæg" sektionen.

Det er da den dummeste tommelfinger regel jeg har hørt om så kan man jo lige så godt nøjes med et 14tommer billed for så skal du sidde 70cm fra skærmen. Dette betyder at alle billeder efter din regel blive af samme størrele for synsfæltet.

Jeg håber jeg får et billede der er 4 m i bredden en dag og her skal jeg sidde max 4 m fra skærmen. For det er efter min mening/smag ingen idée i at have et større billed hvis man så alligevel sidder tilsvarednde længere væk ? eller er jeg helt forkert på den ??????

ps. på mit 70 tommer billede er der ingen pixels selv ved 5cm afstands kik heller ingen scanlinjer måske lidt støj i billedet men det ses ikke på 50 cm afstand.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

cartman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Til Jonas Bojer:

Et stort billede vil altid give bedre effekt - også selv om den del af synsfeltet der 'rammes' procentvis er den samme. Så selvfølgelig er det 'bedre' at sidde 1.5-2.0 gange fra sin projektors billedbredde end fra sit fjernsyns billedbredde. På ganske samme måde som det er bedre at sidde 1.5-2.0 gange fra et (stort) biograflærreds bredde end fra sin projektors billedbredde.

Det vil sige at man får den bedste (udholdelige) 'biografoplevelse' for et givet medie ved 1.5 gange afstand og den bedste billed-oplevelse (kvalitet) ved omkring 2.0 gange afstand. Men det betyder *ikke* at billedet størrelse er ligegyldigt for oplevelsen - men altså kun at det for det *givne* medium giver disse respektive oplevelser...

Forklaringen? Mit gæt er 'bigger is better' :-) ... Ligegyldigt hvor tæt du sætter dig på en computerskærm eller et tv der viser en dvd-film så virker neo eller gandalf ikke store. Det gør de derimod på en projektor og i særdeleshed i en biograf. En mulig (fremtidig) forandring af disse forhold kunne dog være at se film på indersiden af brilleglas...

Alt i alt: Tommelfingerreglen er god nok - men der er ikke nogen måder at kompensere for mangel på størrelse :-)

Venligst,
Cartman   
Til top Vis cartman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cartman

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

>Jonas: du kan selvfølgelig overfortolke enhver tommelfingerregel lige så tosset du vil.

Men det er jo netop en tommelfingerregel ikke en lov. Desuden er det ikke min som sådan - det ville du vide hvis du havde søgt lidt omkring billedstørrelser, se f.eks. denne artikel fra dette forum:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=357&zoneid=2

Eller denne fra Tapeconnectionshjemmeside

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=vis_even t&Eventid=37

- jeg tror heller ikke det giver den samme oplevelse at sidde med næsen inde i et 14"tv

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 December 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Bigger is not all ways better.

Jeg vil da nødig side på forreste række i biografen !!. På en afstand af 3,5 m til lærredet, ligger det efter min opfattelse et sted i mellem 110"  ( 1369 x 2431 ) og 130" ( 1618 x 2873 ), som  den maksimale størrelse. Da man ellers skal side og kigge overdrevet meget rund på lærredet. Plus at man skal side og nikke op og ned, hvis man samtidig skal læse underteksterne. Der er helt sikkert et stort lærred som giver den fede WOW-effekt, og går at man lever sig totalt ind i filmen.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 December 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Robert skrev:

Er det ikke kun dem med det små skærme der siger dette ? lige som dem der siger at det er det indvendige som tæller, altid er grimme folk ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

cartman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Til Robert:

Hæh - jeg er ikke sikker på at jeg fik det forklaret så du er med på hvad jeg mener. Jeg mener *ikke* at det er fedt at sidde på første række i biografen og se et kolonormt billede. Men det er fedt at sidde 2/3 tilbage i biografen og se et stort billede! - federe end det er at sidde hjemme foran en ScreenPlay 5700 og se et 70 tommer billede på 3 meters afstand. Så på den måde er bigger better :-) ... Dog må jeg sige at ScreenPlay 5700 sparker røven ud af samtlige biografer i Aalborg :-D - og så har jeg ikke engang fået mit lærrede endnu ;-)

Venligst,
Cartman

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 December 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

cartman skrev:
Til Robert:

Hæh - jeg er ikke sikker på at jeg fik det forklaret så du er med på hvad jeg mener. Jeg mener *ikke* at det er fedt at sidde på første række i biografen og se et kolonormt billede. Men det er fedt at sidde 2/3 tilbage i biografen og se et stort billede! - federe end det er at sidde hjemme foran en ScreenPlay 5700 og se et 70 tommer billede på 3 meters afstand. Så på den måde er bigger better :-) ... Dog må jeg sige at ScreenPlay 5700 sparker røven ud af samtlige biografer i Aalborg :-D - og så har jeg ikke engang fået mit lærrede endnu ;-)

Venligst,
Cartman

Ålborg har sku da ingen biografer skal der ikke være mere end mono lyd for at man kan kaldes for en biograf magen til dårlige biografer skal man lede længe efter bio5, scala og hvad de ellers hedder kan godt forstå at folk deroppe ikke går så meget i biffen. Men snart er den nye færdig ved rutebilstationen ? Yepper 5700 knækker nakken på alle biffer i dk specielt kontrast forholdet, men en CRT banker den 5700 helt til jorden.

cartman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jonas:

Jep, er også yderst glad for min 5700 :-) Den har cirka 20 timer på bagen nu - og damn, hvor er det godt!

Jeg troede egentlig du så regnbuer på *alt* hvad der hedder DLP..? - og som en konsekvens holdt dig helt fra det ... Jeg ser selv regnbuer - men på 5700'eren *kun* på *helt* hvidt mod mørk baggrund. Det inkluderer jo desværre undertekster - men hvem bruger dem :-D

CRT - ja, sådan er det jo - men det handler jo om at være tilfreds med det man har - og det man har fået for sine penge :-) Og der kan jeg ikke klage. Jeg kan iøvrigt heller ikke holde den høje hyletone fra CRT ud :-)

Venligst,
Cartman

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 December 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

cartman skrev:
Jonas:

Jep, er også yderst glad for min 5700 :-) Den har cirka 20 timer på bagen nu - og damn, hvor er det godt!

Jeg troede egentlig du så regnbuer på *alt* hvad der hedder DLP..? - og som en konsekvens holdt dig helt fra det ... Jeg ser selv regnbuer - men på 5700'eren *kun* på *helt* hvidt mod mørk baggrund. Det inkluderer jo desværre undertekster - men hvem bruger dem :-D

CRT - ja, sådan er det jo - men det handler jo om at være tilfreds med det man har - og det man har fået for sine penge :-) Og der kan jeg ikke klage. Jeg kan iøvrigt heller ikke holde den høje hyletone fra CRT ud :-)

Venligst,
Cartman

Helt rigtigt og jeg kunne godt savne nogle ting for det eneste jeg er tilfreds med på min CRT er billedet, størrelsen på projektoren og larmen og brugervenlighed er HELT i bund  larmen bliver der gjort noget ved her efter 1 januar med et silent kit

Rainbow ja det er der på 5700 men ganske godt det bedste i klassen så du kan fint være tilfreds.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Robert skrev:

Jeg vil da nødig side på forreste række i biografen !!. På en afstand af 3,5 m til lærredet, ligger det efter min opfattelse et sted i mellem 110"  ( 1369 x 2431 ) og 130" ( 1618 x 2873 ), som  den maksimale størrelse. Da man ellers skal side og kigge overdrevet meget rund på lærredet. Plus at man skal side og nikke op og ned, hvis man samtidig skal læse underteksterne. Der er helt sikkert et stort lærred som giver den fede WOW-effekt, og går at man lever sig totalt ind i filmen.

Enig - der er grænser for hvor meget man kan fokusere på på een gang. Hele fidusen er at finde det rette kompromis mellem afstand, størrelse og kvalitet af billedet for den givne projektor ved den givne afstand.

BTW. Jonas hvis du vil sidde 4m fra et 4m bredt billede må du hellere bestille en kiropraktortid til nakken  Og jo da der findes biografer i Aalborg de er blot hjemme i stuen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 December 2003 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Robert skrev:

Enig - der er grænser for hvor meget man kan fokusere på på een gang. Hele fidusen er at finde det rette kompromis mellem afstand, størrelse og kvalitet af billedet for den givne projektor ved den givne afstand.

BTW. Jonas hvis du vil sidde 4m fra et 4m bredt billede må du hellere bestille en kiropraktortid til nakken

hehe sjov test jeg lige har lavet jeg stillede mig 1m foran en meget bred mur og noterede hvor langt ud til siderne jeg kunne se ved at kigge lige ud. Det er dæleme langt ved 4m til hver side siderne går da fint dog herefter er fokuceringen dårligere så 4 m bredt lærred på 4 m går helt fint. Sidder i med trakte på øjene når i kigger ? eller er jeg bare bæløjet ?  

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Du må være kameleon hvis du kan fokusere 4m i begge retninger samtidig

- tragt? Nej da, glemte jeg at sige at det var gennem en kikkert

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

tak for de mange indlæg

nogen vil gerne side 1 meter fra 4 meter lærrede og andre vil noget andet

jeg venter med at se efter jeg har fået min projektor, det er jo min første

er der nogen der kan bekræfte det rygte jeg har hørt om at panasonic ae500 kommer til dk til januar?

ps. ang mine før og senere efter billeder af mit lille projekt kan ses på

http://www.hjemmebio.webbyen.dk

Til top Vis HustlerDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HustlerDK Besøg HustlerDK's Websted

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

sådan! Panasonic ae500 kan ses i tapeconnection!

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=vis_even t&Eventid=66

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

så er Projektor bestilt fra tapeconnection Clap
Var deroppe idag og se top of the king (sanyo plz2) og en panasonic ae500 imod hinanden
valget blev sanyo plz2 og intil videre et Quality Screen DD 2017 W Lærred, 86" 16:9 190x107
jeg syntes ikke BLACK GREYLINE lærrede var valget for mig men tænker lige lidt over det.
med justerbar Iris på Z2eren er det ret nemt at justere sort-niveauet og jeg syntes hvid skal være hvid og ikke lysegrå! Wink

men jeg har ikke bestemt mig helt endnu
Confused

Lissau Vejle
Branchemedlem
Branchemedlem

Lissau A/S

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Til HustlerDk

Hvis det kunne have nogen interesse er du velkommen til at bestille A4 dugprøver u/b fra os i de forskellige dugtyper der findes.

Med venlig hilsen

Lissau A/S,Allan Skovsgaard as@lissau.dk

Til top Vis Lissau Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lissau Vejle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes