Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: parrallel/serie-kobling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Dette er et kommende projekt, derfor langt under SELVBYGGERI.

Alle eks er med identiske enheder.

Hvis man seriekobler 2 basenheder så burde det være sådan at man mister noget af "taget" i bassen.

Men hvordan er det så hvis man både serie og parrallelforbinder; Altså har 2 enheder i parrallel i serie med 2 andre enheder i parrallel ?

F.eks som SUB 100 ?

I Dali megaline er der 12 enheder; 3 sektioner med 4 enheder i hver der er parrallelforbundet, hvor de 3 sektioner så er i serie.

Mister man ikke "tag" i bassen hver gang man seriekobler (og parrallelkobler), selvom man havner på samme impedans som EN enhed ?

"Endnu værre"  = Lad os sige at pågældende enhed spiller "perfekt" i 20 liter lukket kammer - til 4 enheder vil det så være ca. 80 liter, men da de 4 enheder sidder i serie/parrallel, vil bassen så ikke blive mere "blød" end med den ene enhed, da de en gang er seriekoblet ?

Vil 2 enheder i serie "nogenlunde" svare til en enhed i serie med en modstand, svarende til enhedens dc (som nogle gør for at få blødere bas).

Mange "underlige" spørgsmål, men håber der er nogle der ude, der har nogle gode bud

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har set sider med subwoofer enheder hvor det vises nøjagtig hvordan enhedens parametre ændrer sig - der er jo som bekendt 3 muligheder med en dobbeltspole bas

De ændrede parametre bør medregnes i kabinet beregninger - det kunnne måske godt være en fordel med højere Qt, så kan man måske anvende lukket i stedet for BR

En modstand i serie med en bas er ikke det samme som to enheder i serie

Men to par basser hver i serie og derefter i paralel, burde svare til EN enhed, bare med 4 x VAS, men der kan sagtens ske andre ting som vi ikke lige kan overskue, måske grundet lidt ubalance mellem enhederne - måske synes forstærkeren heller ikke om opgaven

Sjovt nok har jeg oplevet to disklanthorn som serieforbundet spillede fantastisk blødt og velopløst, hvilket de absolut ikke gjorde hver for sig

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeps - det har jeg faktisk også prøvet - det var 2 x 2 Gammahorn

Men jeg har ikke prøvet/oplevet noget med basenheder - endnu

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

mrDiy, interessant at du har oplevet det samme, med serie kobling af diskanter - fordelen er muligvis størst ved diskanter som har lidt problemer med lavere frekvenser - desuden bevirker serie koblingen jo en større selvinduction, som formentlig giver en svag afrulning af toppen

Gamma Monitor var lidt af en landeplage, ihvertfald på disse kanter og egentlig en bemærkelsesværdig højtaler, den hedengangne Gamma - har en kammerat som stadig bruger dem på sit værksted, de kan knap nok hænge sammen, men jeg ser stadig på dem med dyb respekt og ærefrygt

mange minder dukker op, og jeg husker også en anden ven som byggede dem og solgte sine VoightHorn med Lowther PM6(7)silver, uha jeg var skuffet men han var glad for at højtalerne så kunne hænge på væggen  

mit næste project bliver nok en moderne version af den gamle klassiske monitor som Gamma og JBL eller hvad der nu har været  nå, det var en lille afstikker

Jeg kan lige skynde mig at bemærke at der ved forskellig kobling af svingspoler i en dobbeltspole bas/sub sker større foranddringer på parametre, end der sker ved paralel/serie kobling af flere enheder, naturligvis 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ok - fint fint.

Ja meget af det gamle er sgu guld værd - på sin måde.

Andre gode bud på serie/parrallel kobling ?

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man seriel forbinder to enheder må der opstå en fase-forskydning samt en tidsforskydning enhederne imellem.

Jeg ved ikke om det er mig men rent elektrisk må det give en vis ustabilitet ved seriel forbindelse. Måske er det ikke hørbart, ikke så relevant. Men teknisk blot en tanke.

Vekslende humor med rod i en hårdtslående virkelighed. 4X12" tak...

Til top Vis Tusindfryd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tusindfryd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes