| Forfatter |
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkte på hvor meget har uF at sige på en forstærker, dette er tallene for en Densen B110?
Og hvad er UF og hvor meget har strømforsygningen at sige?
Power output in 8 ohms: 2x60W Power output in 4 ohms: 2x120W Power supply size: 360VA Storage capacity: 70.000uF __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
uF er mikrofarad, og bestemmer bl.a. hvor hurtigt en kondensator lader og aflader... Resten lader jeg andre svare på...
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker, så må man håbe der kommer mere feedback er nemlig helt grøn på det her emne, hehe  __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er kondensatorene i strømforsyningens kapasitet (kan sammenlignes med størrelsen af et batteri). uF er måleenheden, F er Farrad og u er micro altså micro-Farrad eller milliontedele Farrad.
Pas ellers på med at sluge mindre seriøse fabrikanters opgivelser råt. Densen kalder eks. deres CD udgange 6 Watt ægte klasse A....det viser sig de er BASEREDE på en klasse A forstærker , så de 70.000uF kan jo være opgivet på samme måde (det sad der i prototypen) og så sidder der reelt 4.700uF i produktet 
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der menes jo egentlig μF i stedet for uF, og
μ er = micro altså 0.000001 hvor mF = milli altså 0.001
μ er besværligt at kome til fra et alimdeligt tastatur, så derfor er det meget normalt at bruge u i stedet.
70.000 μF er så 0.000001 x 70.000 = 70 mF eller 0,07 Farad. DEt lyder bare lidt større at sige at kapacitansen er 70.000 i stedet for 70mF som vel egentlig burde være den korrekte benævnelse her. Kondensatorer af den størrelse er dog altid påtrykt værdien i μF.
Værdien angive hvor meget energi kondensatoren kan oplagre, ikke hvor hurtigt den angiver den igen. Jo større værdi jo større lager værdi. Ang. hastighed, så er der nok noget at hente ved at vælge mange små kondensatorer der samlet giver 70.000μF i stedet for 1 stor kondensator, det var der i al fald meget tale om engang i min ungdom. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det som jeg husker det, skal jeg give et præcist svar skal jeg lige finde en bog. Men Farad er et udtryk for ladningen af elektroner i en kondensator. Grunden til der sættes et U foran Fet, er at en farad er en stor værdi en farad er lig med 1000000 UF. Man skal så også huske, at skal energien i en kondensator udregnes, skal man have spændiningen med den arbejder under. En kondensator på 0.2 uf der arbejder ved en spændning på 130kv, i høj spændningsnettet har en relativ høj værdi.Jeg vil tro det er derfor, du har store kondensatorer til bilstereo. De arbejder ved kun 12 volt. Så selvom de kan have en værdi på 1F, indeholder de ikke så stor energi.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strømforsyningen har stor betydning for hvor højt forstærkeren kan spille. Hvis strømforsyningen er underdimensioneret, vil spændingen til LF-udgangene dykke når der spilles højt. Det medfører klipning af signalet, hvilket ofte brænder diskantenhederne af i højttalerne og desuden lyder det forfærdeligt.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
| μ er besværligt at kome til fra et alimdeligt tastatur, så derfor er det meget normalt at bruge u i stedet. |
|
|
Genvejen 'Alt Gr + m' kan med stor fordel benyttes på et "windows-tastatur".
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker mange gange for feedback, hvor mange uF skal en forstærker have og hvad med strømforsygningen for at trække en 3 vejshøjtaler som fx. Gamut
Ved godt det kommer an på højtaleren, men tænkte mere på nogle retningslinier!
Altid rart at få seriøs feedback på sine spørgsmål __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kende højttalerens effektivitet og dens impedans og fasedrejskurve for at være sikker. Hvad er det for en højttaler, hvordan er bestykningen?
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg desværre ikke svare på det er den helt nye serie for Gamut. Min computer kan ikke åbne filen med specifikationer. Det er en Gamut Phi5 jeg har haft kigget på.__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
Værdien angive hvor meget energi kondensatoren kan oplagre, ikke hvor hurtigt den angiver den igen. Jo større værdi jo større lager værdi. Ang. hastighed, så er der nok noget at hente ved at vælge mange små kondensatorer der samlet giver 70.000μF i stedet for 1 stor kondensator, det var der i al fald meget tale om engang i min ungdom. |
|
|
Hastigheden hvormed en kondesator oplades er afhængig af tidskonstanten 'tau', der beregnes som R*C dvs. den modstand 'R' som kondensatoren oplader igennem multipliceret med dens kapacitet. Kondensatoren er fuldt opladet efter 5*tau, men regnes almindeligvis for fuldt opladet eftr 3*tau.
Så der er alligevel en vis sammenhæng mellem en kondensators kapacitet og hvor hurtigt den op- og aflader. __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
zappafan skrev:
sjorslev skrev:
Værdien angive hvor meget energi kondensatoren kan oplagre, ikke hvor hurtigt den angiver den igen. Jo større værdi jo større lager værdi. Ang. hastighed, så er der nok noget at hente ved at vælge mange små kondensatorer der samlet giver 70.000μF i stedet for 1 stor kondensator, det var der i al fald meget tale om engang i min ungdom. |
|
|
Hastigheden hvormed en kondesator oplades er afhængig af tidskonstanten 'tau', der beregnes som R*C dvs. den modstand 'R' som kondensatoren oplader igennem multipliceret med dens kapacitet. Kondensatoren er fuldt opladet efter 5*tau, men regnes almindeligvis for fuldt opladet eftr 3*tau.
Så der er alligevel en vis sammenhæng mellem en kondensators kapacitet og hvor hurtigt den op- og aflader. |
|
|
næsten rigtigt. almindeligvis siger man e kondensator er opladet efter 5 tau. teoretisk vil den aldrig blive opladet 100%, praktisk vil den vistnok være i retningen af 97% efter 5 tau
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 tau det gælder jo uanset caps størrelse så har størrelsen altså betydning som Zappafan skriver. Og det er ikke kun " næsten" rigtigt.
|
| Til top |
|
| |