| Forfatter |
|
audiomaster Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej selvbyggere,
Jeg er ved at modifisere mine Dali 850ere og kunne godt tænke mig at købe nogle high-end komponenter, men de fylder jo en del så de kan ikke være inde i højtaleren mere. Ville det være godt eller dårligt at placere delefilteret frit bag på højtaleren? __________________ audiomaster - audiomaster - audiomaster
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen siger, at man mindsker risikoen for mikrofoni med et eksternt filter. Men du vil nok få mere ud af fx. ekstra afstivning, blygummi etc. I øvrigt ville jeg nok kigge her og lave en rigtig selvbygger i stedet for at lave om på noget, der allerede virker. Hvad får dig til at tro, at et nyt delefilter vil gøre nogen afgørende forskel?
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg og kunne ikke drømme om andet. Nogle mener at det bliver bedre hvis de er placeret væk fra højtalere idet det minsker akustisk feedback.
|
| Til top |
|
| |
audiomaster Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Nogen siger, at man mindsker risikoen for mikrofoni med et eksternt filter. Men du vil nok få mere ud af fx. ekstra afstivning, blygummi etc.
I øvrigt ville jeg nok kigge her og lave en rigtig selvbygger i stedet for at lave om på noget, der allerede virker. Hvad får dig til at tro, at et nyt delefilter vil gøre nogen afgørende forskel?
|
|
|
Hej jazzman,
Jeg laver jo ikke om på delefiltret, men jeg skifter komponenterne ud med nogle der bedre, men med samme værdi. Synes du stadig det lyder forfærdeligt? Jeg har tænkt mig at købe noget Jensen eller sådan noget i den ende.
Mvh. audiomaster __________________ audiomaster - audiomaster - audiomaster
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placer bare filteret bagpå højtaleren
Men sørg for god afstand mellem de enkelte filtergrene
Jeg vil dog lige sige, at modificere en højtaler er meget andet end bare lige at købe de bedste komponenter som findes - hvis du ikke laver andre ændringer end at skifte lidt komponenter, ville jeg nok holde lidt igen med investeringerne
Hvis der f.eks. er spoler med jernåg, væk med dem
Bassens seriespole kunne være en ringkerne
Mellemtonens seriespole kunne være en Jensen voks impregneret foliespole
Diskantens serie condensator kunne være en Duelund
Løselig gættet er det vel allerede flere tusinde kostbare danske kroner - så du ender nemt med en investering som du kunne have brugt på at bygge en endnu bedre højtaler
Jeg vil mene at hvis du ikke kan få højtaleren til at spille med nogle af de billige grå kondensatorer fra Monacor, så er det ikke værd at ofre yderligere så det må være noget med at kigge på filteret og vurdere hvilke komponenter som kunne være fornuftige at skifte - altså hvor man får en rimelig forbedring for en beskeden investering
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Synes du stadig det lyder forfærdeligt? Jeg har tænkt mig at købe noget Jensen eller sådan noget i den ende." Som Musicus siger - find de værste syndere og skift dem - og lad være med at bruge for mange penge. Det er en gammel konstruktion, og jeg mener helt ærligt ikke, at du har nogen garanti for fantastisk megen bedre lyd, med mindre de virkeligt får den STORE tur - og så er det, at jeg selv ville starte forfra med min egen selvbyg. Denne her, måske?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiomaster skrev:
| Jeg laver jo ikke om på delefiltret, men jeg skifter komponenterne ud med nogle der bedre, men med samme værdi. |
|
|
Samme værdi? Bare fordi der står f.eks. 10µF på en kondensator er det ikke sikkert, at den er på 10 µF. Alle kondensatorer har en afvigelse - en tolerance, der mange gange står på kondensatoreren i form af en %-værdi. Typisk er det 10%, men de findes også bedre. Så teoretisk set og i værste fald kan du komme til at erstatte en kondensator på 9 µF med en på 11 µF. Og så har du lige pludseig flyttet delefrekvensen. Ikke meget, men måske nok til at det kan høres. Om det er til det bedre eller dårligere, kan kun du afgøre, da det er dig, der skal høre på det.
Spørgsmålet bør IMHO egentlig være, om kondensatorerne i delefiltrene er sorteret og målt efter, eller om de er taget direkte fra lager og loddet i.
Desuden kan man også forestille sig, at netop den type kondensator, der nu sidder i delefiltret, er specielt udvalgt, så højttaleren lyder, som den skal efter konstruktørens mening. Og at man derfor gør lyden dårligere ved udskiftning til anden type.
Det kan kun komme an på en prøve, så "go for it", men for din egen skyld så gem de orginale komponenter. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tvivler på at caps er målt ud i en så forholdsvis billig højtaler. Hvis du skifter til Duelund så er dens tolerence 2%. Du kan komme ud for diskanten skal dæmpes lidt mere.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, at man skal passe lidt på med bare at udskifte komponenter i et delefilter helt ukritisk. Specielt spolerne og deres ohmske modstand er værd at holde øje med.
Når det er sagt, så må jeg sige, at jeg aldrig har oplevet problemer de gange, hvor jeg selv har lavet denne øvelse. Om det så er rent held eller hvad, skal jeg lade være usagt
Men OK - nu har jeg da leget med højttalere i snart 30 år .....
Typisk er de gode delefilterkomponenter særdeles præcise, når man måler dem efter, og kontrolmålinger på eksisterende komponenter i diverse højttalere har ikke afsløret de store variationer, som man kunne frygte. Dermed dog ikke sagt, at det ikke kan være tilfældet!
Jeg har også set højttalere af helt samme type og årgang, hvor der var brugt forskellige komponenter - så den med at producenterne er meget omhyggelige med, hvad de propper i deres kasser, holder i hvert fald ikke altid ....
Prøv dig frem - men som Boholm siger, gem de gamle komponenter __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
audiomaster Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde skam heller ikke tænkt mig at smide dem ud  . __________________ audiomaster - audiomaster - audiomaster
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, tænkte nu heller ikke på det så bogstaveligt  Men afhængig af hvordan de oprindelige delefiltre er lavet, kan man af og til komme ud for at skulle skille dem lidt ad, når man tager dem ud, og så er det altså bare med at huske, hvordan de var lavet, hvis man senere vil prøve at sammenligne med de nye - hvilket kan være oplagt, hvis man alligevel flytter delefiltrene uden for.
Det er i øvrigt mægtigt praktisk at have udvendige delefiltre, hvis man skal eksperimentere lidt med komponenter
Mine testdelefiltre har jeg forresten tit lavet med samlemuffer i stedet for lodninger - det fungerer fint-fint, og det er hurtigt at udskifte en komponent ..... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Uanset hvor meget du udskifter i delefilteret, så bliver diskanten aldrig go'... Den Seas enhed dur bare ikke...
Så hvis du vil ha' bedre lyd ud af 850'erne, så skal der en bedre diskant i... Evt. en Scan Speak 9300, 9500 eller 9700... Men her kommer man ikke uden om, at skulle ændre i delefilter designet... Og det kan man ikke uden måleudstyr, og lidt erfaring...
Synes bare det er synd at smide en masse penge efter et bedre delefilter, når diskanten er den store begrænsning...
Desuden kan man ikke altid bare udskifte nogle komponenter til nogle bedre, og så lyder det bedre... Det kan være de lyder så anderledes, at filteret skal justeres ind efter det...
Lyden vil selvfølgelig blive anderledes, og bedre vil man nok også synes, nu man har brugt en masse penge og energi på det... Men det kan altså godt være, at højttaleren overall er blevet dårligere, og mere usammenhængende...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
enig!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
På klassisk musik synes jeg at den højtaler klarer sig forbavsende godt, og også diskanten
MEN ved rytmisk musik stod det klart at der er noget som halter lidt, når man er bedre vant
Det er uden tvivl at en mindre justering af delefilter, og måske refleks tuningen, ville give en helt anden og bedre højtaler, også med billige komponenter
|
| Til top |
|
| |