Martin skriver:
Reparation af ældre B&O
Jeg kan tilbyde reparation af kantophæng på flere af B&O's Beovox modeller fra 1970'erne og 80'erne.Indtil nu er modeller som Beovox 2702, S45, S50, S55, S80 (for blot at nævne et par stykker) blevet restaureret med godt resultat. Mørnet kantophæng på bas enhederne er desværre en almindelig ting for mange højttalere fra denne periode og det er synd bare at smide dem ud. Ofte er netop disse modeller de moderne højttalere overlegne og det er en langt bedre løsning at få repareret skumkanten end at montere u-originale enheder. Ved at reparere de gamle enheder bevares de originale egenskaber og specifikationer bedst muligt.
Da jeg laver disse ting som ren hobby og ud fra en reel interesse i at holde disse skønne ting i live er priserne lave og kan snildt konkurrere med prisen for nye enheder.
Mange Beogram CD50 skrottes for tiden fordi mange værksteder fejlagtigt diagnosticerer en defekt spindel motor som en fejl i laser-hovede eller servo og det er synd. Ligeledes er en del fejl begyndt at opstå omkring CD skuffen som nægter at åbne eller lukke.
Mange værksteder afviser netop CD50'eren fordi reparationer er tidkrævende, de nødvendige instrumenter og test udstyr ikke haves eller dele ikke længere kan skaffes.
Beovox redline højttalerne er begyndt at vise tegn på ælde, særligt bas-refleks pladen (ABR) og frontstoffet giver problemer for mange redline ejere fordi delene ikke længere kan skaffes men der er nu håb for disse idét jeg har fundet en type gummi, som har vist sig yderst egnet til netop dette formål. Højttalernes hullede eller blegede frontstof kan skiftes til nyt. De, der har prøvet ved, at det ikke er en let opgave men jeg har udviklet metoder til at bevare det prægede Bang & Olufsen logo og samtidig få en flot finish, meget tæt på det originale. Nye drivremme er 'på lager' for mange Beocord, Beocenter og Beogram modeller, ofte som komplette rem sæt. Nogle sæt kan findes på Ebay men mange flere remme haves.
Jeg kan ligeledes tilbyde reparation af de fleste B&O modeller fra før ca. 1990, også rør-radioer så spørg endelig hvis du har et problem.
Jeg bor i København og kan kontaktes ved at sende Peter Pan en PM.
(Jeg har ingen pick'upper eller Beolit stumper, jeg reparerer ikke TV og video så det hjælper ikke at spørge mig om disse).
Hilsen Martin
Jeg har sendt hans E-mail ard. på privat. Mvh Peter Pan