Lang tids jagt på en god standerhøjttaler til min stue på 17 kvm er forbi. Men undervejs har jeg fået lyttet til en del forskellige modeller og jeg vil gerne bidrage med nogle af mine personlige erfaringer undervejs. Det skal lige nævnes, at startskuddet til jagten var, at mine gode, gamle Dali Grand Coupéer blev for fyldige i bassen i min nye, lille stue. Jeg spiller på en Holfi-kæde, bestående af Xenia DC, Pre 8 EE og Power 150. Holfierne har i forvejen en tendens til varm og lidt fyldig lyd i bassen, så kombinationen af et rum med stående bølger omkring 45 Hz og Coupéernes lidt mørke klang var ikke god. 
Første højttaler på prøve var B&W 805S. Problemet i bassen blev løst - faktisk så godt, at kontrabasser til tider helt forsvandt i den dybe oktav. 805S'erne spillede også med et godt drive, men det virkede som om, at alle toner var kommet en tur gennem et vaskeri inden de nåede ud ad kabinetterne. Resultatet blev, at hver gang jeg skiftede mellem højttalerne, blev jeg hængende længere ved Coupéerne - de spillede simpelthen mere musik alt til trods.
Næste højttaler blev ikke prøvelyttet på mit eget anlæg, men hos Musiklab i Lyngby. Musiklab EA2'eren gjorde et supergodt indtryk med en meget sammenhængende og homogen lyd, men også med følelsen af, at der manglede en lille smule luft i toppen. Ikke noget stort minus, det var virkeligt en musikalsk oplevelse, men samtidig svært at vurdere højttaleren i et meget levende rum. Desuden var det også en superkæde, der var spændt for med Musiklabs eget forstærkersæt og en Gamut CD1. Afgørelse kom min kæreste med: "De ser elektronik-agtige ud!" (For firkantede i designet, så vidt jeg forstod).
Et foreløbigt køb blev gjort med Neat Ultimatum MFS, som jeg fik på prøve i egen stue. Her blev problemerne med bassen ikke løst, men til gengæld kom der så meget luft og rum med på musikken, at det førte til en stor forelskelse. De blev købt, men ikke uden protester fra fra før omtalte kæreste, fordi de kræver megen luft omkring sig og er... firkantede kasser. Når de kommer for tæt på bagvæggen er det som om, at mellemtonen bliver lidt klemt mellem den dybe bund og den luftige diskant. Desværre ikke den optimale løsning alligevel, selv om det er særdeles levende og musikalsk højttaler.
Efter et lyt på Gamut L3 hos en kammerat har jeg nu bestilt et sæt af dem. Har ikke hørt dem i egen stue, men fik indtryk af en særdeles musikalsk lille højttaler, som har den samme homogenitet som Musiklabs små EA2'ere og rum og luft på linie med Neat'erne. Det er ikke mit indtryk, at de går så dybt som Neat (der starter ved 25 Hz) og håber, at de ikke driller for meget med buldrende bas. JEG GLÆDER MIG....
Nåede aldrig at lytte til Sonus Faber Cremona Auditor, som min kæreste så på billeder og elskede fra første færd (hun kan nu også godt lide Gamut'erne). Er der nogen af jer, der ved, hvad jeg gik glip af?