Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: projektor 16:9 til kant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg evner ikke at få 16:9 til kant på en Hitachi pj-tx300.  Signalet er component fra en Amitech 731 (ja ja, men jeg bruger tuneren) Problemet  er at ved 4:3 har jeg billede fint til kant i top og bund, men ved 16:9 har jeg sort ramme hele vejen rundt.......

Nu syntes jeg, at jeg har prøvet alle indstillinger uden ønsket resultat, er det mig der en kegle eller?

på forhånd tak.

Til top Vis bhp12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhp12

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det skyldes at det signal du modtager ikke er ægte 16:9. Der er tale om letterbox i 4:3 signalet. Du er nødt til at zoome, for at få billedet til at fylde lærredet ud. Du kan også komme ud for at nogle DVD-film er lavet på samme måde.

Iøvrigt synes jeg du bør overveje at fodre din projektor med et ordentligt signal! 

Jeg får selv mine TV-signaler via min HD-receiver tilsluttet parabol. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 4 HD-TV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HD-TV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og også de almindelige SD kanaler ser meget bedre ud fordi der er tale om ægte 16:9 signaler og ikke 16:9 i en letterboks.

bhp12 skrev:
er det mig der en kegle eller?

Det synes jeg ikke - og velkommen her på hifi4all

bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, jeg vil prøve at rode lidt videre med det. Det drejer sig om tv fra DR1, jeg troede de var gået over til 16:9?

perejvind skrev:

Iøvrigt synes jeg du bør overveje at fodre din projektor med et ordentligt signal! 

Jeg får selv mine TV-signaler via min HD-receiver tilsluttet parabol. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 4 HD-TV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HD-TV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og også de almindelige SD kanaler ser meget bedre ud fordi der er tale om ægte 16:9 signaler og ikke 16:9 i en letterboks.

Jeg er dog bange for at min udlejer (lejlighed) ikke vil ha' at jeg klistrer en parabol op på hans mur...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

bhp12 skrev:
Tak for svaret, jeg vil prøve at rode lidt videre med det. Det drejer sig om tv fra DR1, jeg troede de var gået over til 16:9?

Kun hvis du modtager signalet digitalt. Du kan jo overveje at investere i en DVB-T modtager. Du kan muligvis nøjes med en stue-antenne. Med den vil du kunne modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt i ægte 16:9. Det vil give dig en bedre billedkvalitet på disse kanaler.

Hos nogle kabel-TV udbydere, har man mulighed for at bruge en digital boks som de leverer. Hvis din udbyder har denne mulighed vil jeg anbefale at du gør brug af den. Hos TDC, som er en af de største udbydere, hedder boksen en "Selector"

bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Kun hvis du modtager signalet digitalt. Du kan jo overveje at investere i en DVB-T modtager. Du kan muligvis nøjes med en stue-antenne. Med den vil du kunne modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt i ægte 16:9. Det vil give dig en bedre billedkvalitet på disse kanaler.

Hos nogle kabel-TV udbydere, har man mulighed for at bruge en digital boks som de leverer. Hvis din udbyder har denne mulighed vil jeg anbefale at du gør brug af den. Hos TDC, som er en af de største udbydere, hedder boksen en "Selector"

Jeg vil da kraftigt overveje en DVB/T, måske se efter en HDD-DVD hvor det er indbygget.

Da jeg fik set ordentligt efter i manualen findes der faktisk en zoom-funktion (movie1) der tager højde for lige præcis denne problematik (så havde jeg bare set ordenligt efter....)

Tak for hjælpen og de gode råd.

mvh

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

DR har direkte skrevet deres Analoge 16:9 signal er forringet, eller lige saa ringe som det plejer at vaere hos modtagerne med 16:9 Tv "Letterboks 16:9", hos de som har HAR Digitalt er 16:9 optimalt, eller ægte 16:9.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Køb et mediacenter og kør med HDMI til projektor, så du kan styre det hele fra pc'en, det er også synd ikke at køre digitalt på en så fed projektor, jeg var tæt på at købe en da jeg så den kun kostet 9000.- inc. moms.
Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kører i forvejen med et mediacenter (mce xp) men  jeg er sgu lidt træt af det. Det er i mine øjne for ustabilt og nørdet. Jeg har nok nået et punkt hvor det bare skal virke og det syntes jeg ikke at mediacenter gør (dette er dog en anden diskussion vi kan ta' i et andet forum )

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes