| Forfatter |
|
Hjelm Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det første er den Hitachi skærm de udnævner som pris vinder, ikke særlig god. Men det der undre mig mest er i kolonnen "Ekstra Facts" hvor de skriver:
Drop plasmaskærmen Tidligere var tommelfingerreglen, at skulle man have en stor skærm på over 32 tommer, så skulle man gå efter en plasmaskærm. Men nu er LCD-teknologien ved at overhale plasma – også på de store skærme. LCD er den samme teknologi, som bruges i computerskærme.
Er jeg den eneste der er uenig i dette? Det eneste LCD er bedre til er opløsningen, som efter min mening, kun bruges når man bruger skærmen som PC skærm, eller modtager et HD signal. Hvis man modtager et alm. analog eller digitalt signal, modtager du stadig kun 575 synlige linjer... Så er det fedt at have betalt ekstra for at få en opløsning på 1920x1080.
Plasma'erne udmærker sig ved opdateringshastigheden og væsentlig højere kontrast forhold. Derudover kan du på en 37" plasma stadig holde en opløsning på 1024x768, hvilket er mere en rigeligt til det nuværende analog, og det fremtidige DVB-C signal. Samtidig med at det europæiske HD signal højst sandsynlig bliver 720p...
Min konklusion er, at hvis du køber et fladskærms tv for at bruge det som PC skærm, eller du ikke vil have en 37" eller større, så ja, vælg en LCD. Hvis du derimod køber et fladskærms tv for at bruge det som, ja, et TV, så er plasma altså bedre. Bedre kontrastforhold, flere farver, hurtigere opdatering, mere naturlige billeder....
Just my 5 cents... __________________ If the world didn't suck, we would all fall off...?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg af den mening, at man ikke skal tro på alt hvad der står i extrabladet, og jeg kan sagtens følge dig et stykke hen af vejen. Som altid er det jo så vigtigt at huske, at en anmeldelse kun er en enkelt eller nogle få personers subjektive mening.
Dog forstår jeg ikke det du skriver med at det europæiske HD-TV bliver 720P. Alle de HDTV kanaler jeg kan modtage, er i 1080i. Og jeg bor da i Europa. . . .
Jeg bruger selv en projektor som TV, men hvis jeg blev tvunget til at nøjes med et fladskærms-TV (himlen forbyde det), så ville jeg vælge LCD. Jeg vil for enhver pris undgå problemer med indbrændinger. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også noget uforstående overfor denne artikels konklusioner.......mener endda at det var en eller anden "ekspert" som de / EB havde fået til at skrive denne artikel 
- og perejvind; hvad er det lige præcis du er bange for ?....mener oprigtig talt at den såkaldte indbrænding er et vildt overdrevet begreb - ihvertfald på "moderne" plasma TV.. og faktisk så tror jeg at projektorens dage er talte i takt med at de store ( 50" og opad ) plasma'er vinder frem.......men det er jo en helt anden snak 
mvh
__________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
mener endda at det var en eller anden "ekspert" som de / EB havde fået til at skrive denne artikel 
|
|
|
Måske han er ekspert i noget andet end fladskærme. 
Jesper Andersen skrev:
- og perejvind; hvad er det lige præcis du er bange for ?
|
|
|
Jeg er bange for skinheads, skattesmæk og indbrændinger på plasmaskærme 
Jesper Andersen skrev:
|
mener oprigtig talt at den såkaldte indbrænding er et vildt overdrevet begreb - ihvertfald på "moderne" plasma TV..
|
|
|
Det mener jeg ikke, for jeg har selv set indbrændinger på skærme. Det er et reelt problem. Nogle fabrikanter skriver i deres manualer at man ikke må spille spil i mere end 2 timer af gangen, og at man skal undgå stillbilleder. Det ville de nok heller ikke skrive, hvis der ikke kunne forekomme indbrændinger. Dette er under alle omstændigheder fuldstændigt uacceptabelt for mig. Hvis det passer mig at spille det samme spil en måned i træk, så vil jeg have lov til det.
Jesper Andersen skrev:
|
og faktisk så tror jeg at projektorens dage er talte |
|
|
Ikke hos mig 
Jesper Andersen skrev:
|
de store ( 50" og opad ) plasma'er vinder frem.......men det er jo en helt anden snak 
|
|
|
Der er jeg slet ikke enig. HD-TV kommer, efter min mening, kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille. Men du har ret i at det er en anden snak. . . __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Hjelm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well.... det med indbrænding vil jeg ikke kalde et problem. Skærmene er specielt sårbare i de første måneders tid, men det er ikke problem. Bare lad vær med at falde i søvn på sofaen og lad menu billedet fra din dvd stå natten over 
Har selv Panasonic 37" PV60 Plasma, som jeg kører PC, DVD, PS2 og HD på, og har aldrig haft problemer.
Med hensyn til HD signalet, har jeg snakket med Canal Digital, og alt de sender vil blive i 720p. Men vil også langt hellere modtage det progressivt end interlased. Tingene kan selvfølgelig ændre sig hen af vejen, og hvem ved hvad bl.a. Danmarks Radio kan præstere engang når de bliver færdige med deres byggeri i 2020  __________________ If the world didn't suck, we would all fall off...?
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermed er det endegyldigt slået fast, med syvtommer søm, at EB er fulde af bæ
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjelm skrev:
|
Med hensyn til HD signalet, har jeg snakket med Canal Digital, og alt de sender vil blive i 720p. |
|
|
Sagde de også hvornår de ville ændre det? Lige nu sender de jo i 1080i. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Hjelm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse til tidligere indlæg:
Jeg sagde at de sender 720p, men jeg ved faktisk ikke om de sender det ud. Men den nye HD box fra CD der lige er kommet gaden kan ihvertfald indstilles til at køre begge dele, både 720p og 1080i, så er det vel bare et spørsmål om smag hvad man vælger.
Tilføjelse:
Vi har begge ret. CD sender både i 720p og 1080i.
http://www.canaldigitalhd.dk/ / spørgsmål og svar / jeg har hørt, at der er to HD-formater..... __________________ If the world didn't suck, we would all fall off...?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjelm skrev:
|
Rettelse til tidligere indlæg:
Jeg sagde at de sender 720p, men jeg ved faktisk ikke om de sender det ud. Men den nye HD box fra CD der lige er kommet gaden kan ihvertfald indstilles til at køre begge dele, både 720p og 1080i, så er det vel bare et spørsmål om smag hvad man vælger.
|
|
|
Det signal der bliver sendt er 1080i 
Det er korrekt at receiveren kan nedskalere og de-interlace signalet til 720p.
Hvis man har en projektor eller fladskærm, som kan vise Full-HD (1920*1080) skal man selvfølgeligt indstille boxen til 1080i.
Hvis man har en projektor/fladskærm med lavere opløsning, f. eks. 1280*720, bør man prøve sig frem til hvad der giver det bedste resultat. Hos mig får jeg det bedste resultat ved at indstille receiveren til 1080i, og så lade projektoren foretage de-interlacing og nedskalering til de 1280*720 pixels den kan vise. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjelm skrev:
|
Vi har begge ret. CD sender både i 720p og 1080i.
|
|
|
Nej, de sender altså kun i 1080i __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Hjelm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke ifølge dem selv. Det afhænger af hvad TV producenten sender ud.
__________________ If the world didn't suck, we would all fall off...?
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind.
Nu skriver du at 42-50" er for lille... dvs. i en lejlighed på 16-20 m2, skal man have en projekter, der giver et billede på 2m?
Tror problemet med indbrændinger er ligeså store som, at en pære springer i en projekter, hvis tv'et et indstillet ordentligt.
Må sige at jeg er meget uenig med det Hjelm skriver i sit første indlæg...
(håber ikke, at noget så den slåfejl :)
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjelm skrev:
| Ikke ifølge dem selv. Det afhænger af hvad TV producenten sender ud. |
|
|
Ja, nu må jeg overgive mig. 
Jeg fandt dette pdf-dokument, hvor det faktisk står, at de kan sende begge dele. (Se side 6). Der står dog at de kanaler der er idag, sender med 1080i og jeg har heller ikke set andet indtil videre.
Iøvrigt har Canal Digital meddelt at receiveren har en fejl og derfor ikke fungerer optimalt, hvis man vælger 720p indstillingen. Det vil blive rettet i en firmware opdatering. Måske de så skulle rette problemet omkring diseq og EPG ved samme lejlighed? Man kan da håbe. . . __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
perejvind.
Nu skriver du at 42-50" er for lille... dvs. i en lejlighed på 16-20 m2, skal man have en projekter, der giver et billede på 2m?
|
|
|
Man skal da vælge det man selv synes er bedst. Alt andet vil da være dumt.
Selv synes jeg at en passende afstand til lærredet bør være 2*billedets bredde, men de fleste vil gerne tættere på, specielt ved HD-udsendelser. Men det er igen individuelt hvad man synes der er bedst.
hifi-fjols skrev:
perejvind.
Tror problemet med indbrændinger er ligeså store som, at en pære springer i en projekter, hvis tv'et et indstillet ordentligt.
|
|
|
Jeg mener ikke de to ting kan sammenlignes. . . .
Jeg synes det er fint, at der er nogle der ikke har oplevet problemer med indbrændinger på plasma-skærme. Jeg kan dog sagtens forestille mig at jeg ville få problemer med det, på grund af af den måde jeg vil bruge min skærm på. Derfor ville jeg vælge LCD.
Men nu skal jeg jo ikke vælge mellem LCD og Plasma fladskærm. Jeg er nemlig (DLP) projektor-mand.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Jeg er også noget uforstående overfor denne artikels konklusioner.......mener endda at det var en eller anden "ekspert" som de / EB havde fået til at skrive denne artikel  |
|
|
Enhver person der trækkes ind udefra er per definition i journalisters verden "ekspert". I dette tilfælde er testen udført af Komputer for alle.
Mht. 720P vs. 1080i: Det der sendes i dag er i praksis 1080i. EBU har imidlertid vedtaget at anbefale 720P, og DR har meldt ud at de vil sende i 720P når de går HD-vejen. Hvad der kommer til at ske i praksis er imidlertid svært at sige - der vil formentligt blive et ramaskrig fra alle 1080P-ejerne, når/hvis DR starter op i 720P udsendelser, for "hvorfor hulen sender de ikke i 1080 når vi har 1080 fjernsyn?" At forklare interlace vs. progressive for den brede befolkning er håbløst - jeg håber bare at DR er kvalitetsbevidste nok til at holde fast i deres beslutning, og ikke give efter for "pøblens" pres. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simpelthen FOR Spaendende, nu begynder det betyde noget, det som staar med smaat. Og jo taettere EBU og andre holder kortene, jo laengere tid gaar der.
Jeg mener tingene staar netop IKKE stille naar det kommer til Spil og HD DVD Bokse plus BluRay.
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Jeg mener tingene staar netop IKKE stille naar det kommer til Spil og HD DVD Bokse plus BluRay.
|
|
|
Ved spil er der vel nærmest altid noget på billedet der er stationært. En form for HUD (våben, ammo, map o. lign.) er der ofte.
|
| Til top |
|
| |