Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Benz MC20E2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Går og kigger efter en MC PU, jeg vil ikke ud og bruge en enorm sum i denne omgang, da det er til et DIY projekt.

Jeg er så faldet over en Benz MC20E2 - som koster nogle få kroner over en tusse, og Benz plejer jo at lave gode produkter, men synes ikke der findes rigtig megen info omkring denne PU.

Men hvilke alternativer er der til omkring en tusind kroner +/-  ?

Den skal sidde på en SME IIIs med titanium arm, og kører på en Thorens TD 125 MK 2 - som er igang med at blive bygget i en anden plint osv. Lyden jeg vil have, skal være behagelig, uden at være for analytisk.

På forhånd tak

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Denon DL 103?
Den får pæne ord med på vejen og skulle være et best buy til prisen.
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

DL-103 er en stiv pick-up og skal derfor helst sidde i mellemtunge til tunge arme (bedst). SME III er en arm med meget lav effektiv masse (5g.). Det vil give en systemresonans på ca. 14Hz hvilket er over det anbefalede. Det anbefales at resonansen ligger imellem 8-12Hz og helst i nærheden af 10Hz.

Man kan øge SME III's masse med nogle ballastskiver ved hovedet men jeg tvivler på at denne arm med sin spinkle bygning kan håndtere DL-103's stive ophæng (kompliance: ca. 9cu ved 10Hz dynamisk). DL-103 (standardudgaven) er en gammel sag der meget ofte er blevet brugt i studiesammenhæng i nogle rigtigt tunge arme. men god er den utvivlsomt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
DL-103 er en stiv pick-up og skal derfor helst sidde i mellemtunge til tunge arme (bedst). SME III er en arm med meget lav effektiv masse (5g.). Det vil give en systemresonans på ca. 14Hz hvilket er over det anbefalede. Det anbefales at resonansen ligger imellem 8-12Hz og helst i nærheden af 10Hz.

Man kan øge SME III's masse med nogle ballastskiver ved hovedet men jeg tvivler på at denne arm med sin spinkle bygning kan håndtere DL-103's stive ophæng (kompliance: ca. 9cu ved 10Hz dynamisk). DL-103 (standardudgaven) er en gammel sag der meget ofte er blevet brugt i studiesammenhæng i nogle rigtigt tunge arme. men god er den utvivlsomt.

Ok så er det vist på plads
Hvad kan der så anbefales til den arm?
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Plissken: Jeg har lige kigget på den MC20E2. Jeg er ked af at sige det men den er altså ikke et særligt heldigt match i din SME III. Den har en kompliance på 10cu hvilket er ret så stift. Desuden vejer den ikke særligt meget (4g.).

Tænk på det som en bil og dennes affjedring. De 2 skal gerne passe sammen. Hvis bilen er meget let og affjedringen så samtidigt er stiv vil den jo nærmest hoppe ukontrollabelt rundt ved de mindste bump i vejen. Er bilen meget tung og affjedringen blød vil det selvfølgelig også give nogle (andre) problemer.

Den samlede masse af din arm (5g. eff.) og MC20E2 (4g.) er meget let. Ophænget er som sagt stift. Uden ekstra vægt ude ved tonearmshovedet ender du med en systemresonans på ca. 16Hz!!

Læs disse 2 artikler:

The Analog Dept.

Van den Hul.

Indtast data her (øverst til venstre). Fastener = skruer (ca. 1g.).

Den indtastede kompliance skal være den dynamiske (ikke statiske) målt ved 10Hz. Denon og Audio Technica opgiver kompliance målt ved 100Hz. Denne værdi skal du gange med ca. 2 for at nå frem til værdien ved 10Hz. Der er måske også andre der opgiver ved 100Hz men det kan jeg ikke lige komme i tanke om.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
Hvad kan der så anbefales til den arm?

En pick-up der er rimelig blød --> meget blød. Det afhænger også af PU'ens egenvægt. Hvis PU'en er ret så tung (10g. f.eks.) kan en knapt så høj kompliance gå an (15cu f.eks.) da den samlede masse er blevet forøget mere end hvis PU'en var let.

En Ortofon Rondo Red f.eks (10.5g.) vil give en systemresonans lige omkring de 10Hz selv om dens kompliance ikke er højere end middel (15cu).

Men jeg vil nu stadig tro at PU'er der er lidt blødere end dette vil klare sig bedre sammen med denne ret så spinkle arm. Men brug "regnemaskinen" i linket som en hjælpende vejviser.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Plissken: Jeg har lige kigget på den MC20E2. Jeg er ked af at sige det men den er altså ikke et særligt heldigt match i din SME III. Den har en kompliance på 10cu hvilket er ret så stift. Desuden vejer den ikke særligt meget (4g.).

Tænk på det som en bil og dennes affjedring. De 2 skal gerne passe sammen. Hvis bilen er meget let og affjedringen så samtidigt er stiv vil den jo nærmest hoppe ukontrollabelt rundt ved de mindste bump i vejen. Er bilen meget tung og affjedringen blød vil det selvfølgelig også give nogle (andre) problemer.

Den samlede masse af din arm (5g. eff.) og MC20E2 (4g.) er meget let. Ophænget er som sagt stift. Uden ekstra vægt ude ved tonearmshovedet ender du med en systemresonans på ca. 16Hz!!

Læs disse 2 artikler:

The Analog Dept.

Van den Hul.

Indtast data her (øverst til venstre). Fastener = skruer (ca. 1g.).

Den indtastede kompliance skal være den dynamiske (ikke statiske) målt ved 10Hz. Denon og Audio Technica opgiver kompliance målt ved 100Hz. Denne værdi skal du gange med ca. 2 for at nå frem til værdien ved 10Hz. Der er måske også andre der opgiver ved 100Hz men det kan jeg ikke lige komme i tanke om.

Jeg skal indrømme, at alt det tekniske ikke siger mig ret meget - synes det virker mere forvirrende, end noget andet

Men hvis det skal siges helt nøgternt, skal jeg så gå efter en PU som er ret tung?

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Ahhh - tror jeg er ved at fange det link der.

Det jeg skal gå efter en en forholdsvis tung PU - gerne 9-10 gram+ og så en rimelig høj compliance - for at komme så tæt på 10 Hz, eller derunder?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

I sidste ende kan du jo bare holde dig til Cartridge Database's "Resonance Calculator". Den spytter en resonansfrekvens ud. Men ellers kan du jo lige læse det nogle gange og lade det simre lidt.

Hvis du finder en PU der er meget tung - lad os sige 10g. - og samtidig er meget blød - lad os sige 25cu (10Hz dynamic) - ja så kan du faktisk godt ryge ned under de 8Hz. Selv med din lette arm.

Høj PU egenvægt kan kompensere for et knapt så blødt ophæng og omvendt.

Det er nok tvivlsomt at du skulle støde på en PU der både er meget tung og blød. Det er for det meste MC'ere der er tunge og MM'ere der er bløde.

Men med din MC20E2 stødte du desværre på en der både er let og stiv. En systemresonans på 16Hz er meget over det anbefalede.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
I sidste ende kan du jo bare holde dig til Cartridge Database's "Resonance Calculator". Den spytter en resonansfrekvens ud. Men ellers kan du jo lige læse det nogle gange og lade det simre lidt.

Hvis du finder en PU der er meget tung - lad os sige 10g. - og samtidig er meget blød - lad os sige 25cu (10Hz dynamic) - ja så kan du faktisk godt ryge ned under de 8Hz. Selv med din lette arm.

Høj PU egenvægt kan kompensere for et knapt så blødt ophæng og omvendt.

Det er nok tvivlsomt at du skulle støde på en PU der både er meget tung og blød. Det er for det meste MC'ere der er tunge og MM'ere der er bløde.

Men med din MC20E2 stødte du desværre på en der både er let og stiv. En systemresonans på 16Hz er meget over det anbefalede.

Tillykke med de 2000 posts - samtlige jeg har læst, har været helt i top

Det er så småt begyndt at simre lidt, det link du sendte. Jeg har dog erfaret, at jeg skal op i prisklassen 400$+ (generelt), for at finde en PU det matcher den arm. Men så går jagten jo

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Tak for det og god jagt.

Mvh.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har luret lidt på PU'er der kan bruges sammen med SME III armen, og gerne i den fornuftige pris ende, og yderlig til MM indgang, her har jeg fundet frem til SHELTER 201, som skal være mit næste forsøg i de lidt billigere PU'er.

SHELTER 201 vil lige kunne klare at komme under de magiske 12Hz, nemlig 11,85Hz.

Jeg har så overvejet at tilføje mellem 1-3 gram, hvorved resonansfrekvensen vil nå ned på 10,6Hz

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg har luret lidt på PU'er der kan bruges sammen med SME III armen, og gerne i den fornuftige pris ende, og yderlig til MM indgang, her har jeg fundet frem til SHELTER 201, som skal være mit næste forsøg i de lidt billigere PU'er.

SHELTER 201 vil lige kunne klare at komme under de magiske 12Hz, nemlig 11,85Hz.

Jeg har så overvejet at tilføje mellem 1-3 gram, hvorved resonansfrekvensen vil nå ned på 10,6Hz

Hej Gorm,

Shelter har jeg slet ikke hørt om. Men mit store "problem" er at det skal være en MC pu.

Jeg har lige fået fingre i en AT-OC10 - til en billig mønt, så den bliver et forsøg værd. Men har ikke kunnet finde megen dato omkring den PU...?

Hvad er det optimale til at tilføje vægt med? En lille magnet på headshell'et - det burde ved være noget snavs med en magnet så tæt på pu'en? Eller er der en anden løsning?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Endeligt ikke noget magnetisk.

Der fulgte oprindeligt nogle headshell weights med SME III men dem har du så ikke. Måske noget Blu-Tac? Jeg husker ikke lige hvad det hedder på dansk. De har det nok i hobby forretninger.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
Jeg har lige fået fingre i en AT-OC10 - til en billig mønt, så den bliver et forsøg værd. Men har ikke kunnet finde megen dato omkring den PU...?

Her er data hvis du ikke allerede selv har opsnuset dem (better late than never):

Egenvægt: 8g.
Output: 0.4mV.
Frekvensområde: 10 - 50.000Hz.
Egenimpedans: 12 ohm.
Anbefalet belastningsmodstand: >20 ohm.
Dynamisk kompliance @ 100Hz: 9cu. Regn med ca. 16-17cu ved 10Hz.
Nåleslibning: Micro Linear.
Anbefalet nåletryk: 1.25-1.75g. Hold dig til 1.5-1.75g.
Nålefane: Konisk guld pletteret beryllium (Uha! ).

Alt takket være Cartridge Database.

Plissken: Hvad bliver systemresonansen så?

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 05:06 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Plissken skrev:

Her er data hvis du ikke allerede selv har opsnuset dem (better late than never):

Egenvægt: 8g.
Output: 0.4mV.
Frekvensområde: 10 - 50.000Hz.
Egenimpedans: 12 ohm.
Anbefalet belastningsmodstand: >20 ohm.
Dynamisk kompliance @ 100Hz: 9cu. Regn med ca. 16-17cu ved 10Hz.
Nåleslibning: Micro Linear.
Anbefalet nåletryk: 1.25-1.75g. Hold dig til 1.5-1.75g.
Nålefane: Konisk guld pletteret beryllium (Uha! ).

Alt takket være Cartridge Database.

Plissken: Hvad bliver systemresonansen så?

Uha - mage tak, synes jeg kunne finde alt, undtagen Compliance, og så kun et gæt på vægten, der lød på cirka 7 gram - det der er jo alletiders.

Hvis man regner med 16 cu, lander det så 10.62 HZ - her regnet ud fra Tonearm mass på 5 gram og fastner på 1 gram. Så ryger jo under 11 Hz, hvilket jo burde være ok

Er lidt imponeret over den nålefane, det er jo ligefør det er længere end mit fornavn, efternavn, adresse og cpr nummer - hvad de dog ikke finder på for at sælge deres ting

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes