Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: fladskærme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lehhum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

halløjsa....

jeg er en pige med absoulut ingen forstand på fjernsyn. Men tænkte at der nok var et par herinde

som kunne hjæpe mig med et problem.

Da mig og min kæreste er gået fra hinanden skal jeg ud og finde mig et fjernsyn.

Det skal være et 32 tommer som enten ikke skal være ret bredt eller også plasma eller lcd.

prisen skal ligge helst under ti tusinde, men lidt over er også ok.

Andet ved jeg faktisk ikke, men håber på der er nogen som kan give mig nogen eksempler på

nogen gode fjernsyn hvor billedet ikke er ringe, syntes tit de bliver lidt uklare.

Håber i lige har to min til at hjælpe mig.

med venlig hilsen

Christina

Til top Vis lehhum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lehhum

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Christina,

Start med at tag lidt rundt og kig i butikkerne - Elgiganten, A-Z, Tape-Connection, Fona, Expert, osv. Her kan du se en masse forskellige TV - men det kan også nemt virke som en jungle og lyt ikke altid på sælgernes argumenter som ofte er goddag-mand-økseskaft.

Men hvis dit TV max må være 32" begrænser du dig til LCD-teknologien idet Plasma kun laver TV i minimum 37" størrelse.

Jeg formoder du primært skal bruge det til TV og DVD og det er Plasma desværre bedst til.

Men prøv evt. at kig efter Toshiba, Sharp og JVC. Prøv også at se om du virkelig synes 37" er for stort - for hvis det kan gå har jeg lige modellen for dig som koster under 10.000 og leverer måske den bedste billedekvalitet på markedet.

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du se på det? Almindeligt analogt antenne signal/ digital via satelit eller terrestiel? Eller mest DVD? De fleste fladskærme af de nyrere modeler er ganske gode. Specielt hvis du ikke har brug for mere end 32" og vil ofre op til 10.000. Jeg er selv ved at kigge efter et på 32-37" og har læst og set en del på det sidste.

En ting der er vigtig er at hvis du ser mest via analog tvantenne/kabel skal tunerdelen være god. De fleste fladskærme viser gode billeder med DVD (specielt tegnefilm) men falder igennem med almindeligt antennesignal. Der er meget smag og behag oer valget af TV så det er også vigtigt at du får set billderne før du køber. Og desværre så er forretningerne ikke for gode når de viser fjernsyn frem. Fabrikkerne har en tendens til at skrue op for imponater knapperne og lave et standard billede der lyser op i butikken, men i længden bliver trættende at se på. Vær sikker på at det TV du køber kan indstilles så meget som muligt og brug et par hundrede på at få en kalibrerings DVD med i købet.

Se noget med meget bevægelse og med store områder med grønt og evt. rødt. Virker farverne naturlige (hudfarver og græs feks). Sort er også et af de områder skærmene har svært ved. Se om der er nuancer i det sorte eller om de nærmest går helt i sort hvis der vises en mørk sekvens.

Jeg syntes feks at et TV fra Toshiba giver et godt billede hvis det skal være LCD og hvis du vil gå op i et 37" så et Panasonic PV60 til omkringn 9.000 er et rigtigt godt Plasma TV.

Tapeconnection har dem begge og er i øvrigt en rigtig god biks at besøge hvis man skal se en bunke skærme under seriøse forhold. www.tapeconnection.dk

Men der sker fortsat meget på fladskærme og de gamle modeler vil jeg holde mig fra (så pas på knaldtilbud fra Bilka/Elgiganten mm da det ofte er de lidt ældre modeler de sælger ud) De nye er ved at være rigtigt gode (min mening) så held og lykke med jagten og lad være med at gå helt i detalje niveau.

Dog er der en ting du skal være opmærksom på. Der snakkes meget om kontrast når der snakkes LCD fladskærme. Det skal du ikke lytte for meget til. De producenter der har ekstremt høj kontrast har ofte det man kalder dynamisk kontrast (elastik i metermål) der ikke nødvendigvis giver et kontrastfyldt billde. Kig og døm selv.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

lehhum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Hej igen...

tusinde tak for nogen gode svar, og jeg vil godt gå op i 37 tommer hvis det er plasma.

fordi det er mest til at se alm fjernsyn og dvd på. Jeg er bare lidt nervøs når jeg kigger på dem i

butikkerne fordi de ofte viser en dvd og det har jeg fået afvide man ikke kan regne med. Er det korrekt nok?.

Tusinde mange gange tak igen.

Til top Vis lehhum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lehhum

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at DVD giver et godt billede på en fladskærm og at det ofte er almindeligt antennesignal der er udfordringen. De fleste fladskærme er mere kritiske med det signal de modtager og viser et godt billede med et godt signal, men fremhæver ofte et dårligt signal. Analogt TV er en udfordring, men har du mulighed for DVB/Selector så får du også et godt billede på de almindelige udsendelser.

Bed forretningen om at vise skærmen med TV signal. Eller køb et sted hvor du har returret. Tapeconnection plejer vist at give 14 dage og mer hvis du ikke skal have pengene retur, men bare et andet TV.

Jeg har haft et lille LCD i et stykke tid og da jeg fik en DVB-T modtager på var det som at få et andet TV. Meget meget bedre i forhold til analogt antenne signal.

Mvh

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan acceptere 37" størrelse skal du HELT KLART gå efter Panasonic's plasma-modeller:

37PV60 - Den nuværende model (sølvfarvet panel, har haft lidt plamage-problemer, men er samlet set et super godt TV du helt sikkert vil blive glad for). Koster vist ca. 9000 kr

37PX70 - Den nye model (sort panel og er lige netop er kommet på markedet. er efter min mening de par tusinde mere værd.) koster vist ca. 12.000 kr

Begge skærme viser et godt billede både ved analog TV, digital TV og DVD.

Har du råd så køb 37PX70 - den er også pænere pga det sorte panel (en smagssag)

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

troelsit skrev:

Hej Christina,

Start med at tag lidt rundt og kig i butikkerne - Elgiganten, A-Z, Tape-Connection, Fona, Expert, osv. Her kan du se en masse forskellige TV - men det kan også nemt virke som en jungle og lyt ikke altid på sælgernes argumenter som ofte er goddag-mand-økseskaft.

Men hvis dit TV max må være 32" begrænser du dig til LCD-teknologien idet Plasma kun laver TV i minimum 37" størrelse.

Jeg formoder du primært skal bruge det til TV og DVD og det er Plasma desværre bedst til.

Men prøv evt. at kig efter Toshiba, Sharp og JVC. Prøv også at se om du virkelig synes 37" er for stort - for hvis det kan gå har jeg lige modellen for dig som koster under 10.000 og leverer måske den bedste billedekvalitet på markedet.

en lille (meget lille) rettelse. sony har engang lavet en 32" plasma. der efter sigende skulle stå fantastisk. har aldrig set en der kører. for alle dem jeg har set har været defekte og er blevet skrottet .
men som sagt bliver de hverken lavet eller solgt længere
så mere en lille smule ligegyldigt trivia end en egentlig rettelse
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Må jeg indskyde et spørgsmål??

Jeg er på jagt efter fladskærm selv, og i første omgang faldt jeg over Toshiba'en.. Men Pana - plasma 37" til ca 9000 kr virker simpelthen SÅ lækkert!!
Problemet er, at jeg sidder kun ca 3 m væk fra væggen hvor skræmen skal sidde - er 37" dertil for stort?
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Optimisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Det er i bund og grund et spørgsmål om smag og tildels signalet.

Jeg sidder ca 2.5-3 meter fra et 42", det kan i starte virke vulgært, men efter et par dage virker alt andet for småt.

Til top Vis Optimisten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Optimisten

rlauritsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
Problemet er, at jeg sidder kun ca 3 m væk fra væggen hvor skræmen skal sidde - er 37" dertil for stort?

Jeg skal sidde 3 m. fra en 42" PV60 :-) Har haft projektor. Det er da kanon med en stor skærm til film.

Til top Vis rlauritsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rlauritsen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:

Jeg er på jagt efter fladskærm selv, og i første omgang faldt jeg over Toshiba'en.. Men Pana - plasma 37" til ca 9000 kr virker simpelthen SÅ lækkert!!

Jeg havde kigget på 32" Toshiba og ders 37" som Tapeconnection havde på tilbud, men havde ikke helt styr på finanserne på det tidspunkt og nu er PV60'eren nede i pris. Vi har omkring 3m max 3,5 til skærmen og har valgt at 37" nok er max selv om det ser ud til at der nu er råd til en 42" Pioneer. Men jeg får ikke tid til at handle forløbigt så måske der er dukket noget andet op om et par måneder når det skal være. Det er meget et spørgsmål om smag og er det mest film ville jeg også vælge en 37-42", men da vi ser meget almindeligt TV er det lidt voldsomt med en nyhedsoplæser hvor man kan tælle næserhår. Men gå ind i en butik og tag et målebånd med og prøv afstanden af.

Mvh

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Mortus skrev:

Jeg havde kigget på 32" Toshiba og ders 37" som Tapeconnection havde på tilbud, men havde ikke helt styr på finanserne på det tidspunkt og nu er PV60'eren nede i pris. Vi har omkring 3m max 3,5 til skærmen og har valgt at 37" nok er max selv om det ser ud til at der nu er råd til en 42" Pioneer. Men jeg får ikke tid til at handle forløbigt så måske der er dukket noget andet op om et par måneder når det skal være. Det er meget et spørgsmål om smag og er det mest film ville jeg også vælge en 37-42", men da vi ser meget almindeligt TV er det lidt voldsomt med en nyhedsoplæser hvor man kan tælle næserhår. Men gå ind i en butik og tag et målebånd med og prøv afstanden af.

Mvh

jeg har på fornemmelsen, at 32"-37" er lige i grænselandet - hvis der fandtes et superlækkert lcd på 26" i samme prisleje, ville jeg nok hoppe på det. Men jeg tænker også, at springet fra ldc til plasma kan retfærdiggøre springet fra 26"-32" til evt 37"...
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
Granholm skrev:

Mortus skrev:

Mvh

jeg har på fornemmelsen, at 32"-37" er lige i grænselandet - hvis der fandtes et superlækkert lcd på 26" i samme prisleje, ville jeg nok hoppe på det. Men jeg tænker også, at springet fra ldc til plasma kan retfærdiggøre springet fra 26"-32" til evt 37"...

26" syntes jeg er for lille. Specielt som 16/9 da alm 4/3 format bliver noget småt noget. 28" somjeg har nu i 4/3 er lige småt nok til film når der vises bredformat. Jeg tror ikke 32" i bredformat er for stort og 37 hvis man næsten kun ser film og går op i det. Specielt bredformat TV bliver ikke så voldsomme fordi der kommer et par tommer mere på.

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes