Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juli 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til Surround (for)forstærker. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har lidt problemer med at finde en (for)forstærker som kan opfylde min behov.

Jeg har pt. dette udstyr (en lidt broget opstilling ):

2 stk. Denon POA 6600 monoblokke (driver baghøjttalere) (min oprindelige plan var at anskaffe 5 stk. ialt. - een til hver højttaler).
Denon DAP 5500 (svjh) digital forforstærker (balanceret tilslutning til monoblokkene)
NAD 218 effekforstærker (brokoblet til 3 kanaler - driver front + center)
Technics SH-AC500D Surround dekoder (digitale lydindgange fra LD/DVD)
Pioneer CLD-D925 Laserdisc afspiller
2 stk. B&W DM640i (front), 2 stk. B&W DM610i (center) og 2 stk. Avance Betonhøjttalere (bag - kan ikke huske model nr. lige nu).

, og mit dilemma er nu flg.:
1) Jeg vil gerne have surround lyden fra min LD. Dette kræver en RF indgang i forstærkeren svjv.
2) Jeg vil gerne have digital lyd fra både CD og DVD-afspiller (begge toslink).
3) Jeg vil gerne (hvis jeg beholder monoblokkene) have balanceret tilslutningsmulighed i forforstærkeren (der er lang vej fra forforstærker til monoblokke/baghøjttalere - ca 20m langs panelerne).
4) denne er kun "nice-to-have".. Jeg ville evt. gerne kunne switche videosignaler også. Jeg har LD signal i enten RGB Scart eller SVHS, og DVD signal i Component. Udgang til projektor skal så være Component. (Jeg har også SVHS indgang i projektoren så jeg *kan* sagtens sætte begge dele direkte til som det er nu - det var mere for at være lidt fremtidssikret )

Som jeg ser det har jeg nu 2 muligheder:
A) At skrotte mine forstærkere/surround dekoder og købe en integreret surround forstærker.
B) At finde en surround forforstærker som har ovennævnte tilslutningsmuligheder, og fortsætte med at benytte mine 3 effektforstærkere.

Løsning B har haft min primære fokus indtil videre, men jeg har ikke kunnet finde en forforstærker som jeg har følt har kunnet dække mine behov. Dér hvor det halter mest er RF indgangen fra min LD, og Balanceret (XLR) udgange til mine monoblokke.
Og så er det jeg vil spørge:

- Mister jeg noget ved at skifte bort fra XLR forb. til monoblokkene, selv ved dén længde ? (det 
  skulle jeg mene at jeg gjorde).
- Kan jeg på en måde konvertere dette RF sginal fra min LD til noget som en nyere forforstærker
  kan "æde" og samtidig bevare surround-delen i signalet ?
- Er mine forstærkere i virkeligheden overhalet af tiden, og ville jeg være bedre tjent med at finde 
  nye effektforstærkere også ? (enten integreret som een stor surroundforstærker (ikke receiver, 
  tak.) eller som et for- og effekt-forstærker sæt) ?

Det skal måske lige nævnes at det kun er forstærker/surround-processor delene jeg er mindet på at skifte ud, og at prisrammen skal ligge under de 10-15k. (gerne en del under selvf. )

Er det muligt eller er jeg helt ude i hampen hér ?
Til top Vis skumse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes