| Forfatter |
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blevet tilbudt en brugt td 2001. Hvad mener vinylfolket om den? Har de ikke efterhånden en del år på bagen?
Hørte en for 100 år siden hos en forhandler i Skive og var meget imponeret dengang, men kan den stadig være med?
Hvordan ser det ud med reservedele til sådan en? Fjedre og den slags bliver vel lidt trætte med alderen!
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes at den er solidt bygget og oser af kvalitet,og langt hen af vejen fortrækker jeg den ,fremfor f.eks systemdek xII/Audio Note.men
systemdek er bare mere musikalsk.jeg mener at det er et selvstænding firma i tyskland som forhandler reservedele
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så man kan altså sagtens få reservedele til den endnu? Ja, mit indtryk er også, at den er vældig solid.
Fandt lige diverse manualer til den på Google. De gode tyskere har eddermame puttet skræmmende mange dimser i den, kan jeg se.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Blå Fisk skrev:
|
Jeg er blevet tilbudt en brugt td 2001. Hvad mener vinylfolket om den? Har de ikke efterhånden en del år på bagen?
Hørte en for 100 år siden hos en forhandler i Skive og var meget imponeret dengang, men kan den stadig være med?
Hvordan ser det ud med reservedele til sådan en? Fjedre og den slags bliver vel lidt trætte med alderen!
|
|
|
Den har da nogle år på bagen, men skulle da være en god spille. (har selv 320 Mk III) Den er solgt med 2 forskellige arme (TP50 % TP90) TP90 er den bedste arm. Reservedele kan man godt få. Ellers er der www.ebay.de .
Men skal du have nogle guldkorn om Thorens, så sand evt. en pb til krenzler. (han ved utroligt meget om Thorens)  __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man spørge hvad du skal give for den?
Jeg har ikke haft nogen problemer med trætte fjedre på mine 2 stk. TD150MkII og de er trods alt fra '69. TD2001 er så "ny" som fra '89.
Lejet er utvivlsomt af super god kvalitet. TP 90 armen er også rigtig god (men tung). Den kan fint bruges sammen med gode MC'ere.
Jeg husker (meget anekdotisk) en gruppe-test fra et engelsk hi-fi magasin dengang - hvor den blev testet op imod Linn LP12 (med de opgraderinger den nu havde på det tidspunkt + Ekos + Lingo), Roksan Xerxes/Artemiz og Pink triangle's største model på det tidspunkt.
Da de 3 ovennævnte pladespillere er britiske (og betydeligt dyrere - også dengang) og de britiske blade har det med at være ret så glade for deres eget udstyr siger det da lidt at TD2001 klarede sig helt fint i testen.
Sidst jeg så en TD2001 til salg her på siden lå den så lavt som 2200,-.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han nævner ingen pris, så det har jeg mailet og spurgt om.
Hvis de er i prislejet omkring de 2000, skulle der sagtens kunne blive et par håndører til overs til dele, der evt. trænger til at blive skiftet.
begynder at blive lidt varm på ideen. Den kommer til at køre med min Ortofon MC 15 super II. Lyder det fornuftigt nok?
|
| Til top |
|
| |
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Blå Fisk
Jeg har tidligere igennem en del år både solgt, justeret og repareret en del Thorens modeller, så jeg kender de fleste af Deres modeller. TD 2001 er en udemærket pladespiller, ikke mindst med TP90 tonearmen som sidder på langt de fleste af de TD2001 der er solgt i Danmark. TD2001 er noget så "uartigt" som en halvautomatisk pladespiller, dvs den løfter selv armen op når pladen er slut og du ikke vil op af sofaen du er faldet i søvn i
TD2001 har et flydende ophæng som i modsætning til mange af dens kolleger (LP12 etc) er baseret på bladfjedre fremfor spiralfjedre, hvilket betyder at det flydende ophæng er meget stabil, og fjedre meget som et stempel uden for megen sideværfs fjedren. Dette system har endvidere den fordel at du sjældent får problemer med det.
Tonearmen kan justeres både med VTA og horisontal ved den aftagelige headshell, så det er meget nemt at montere diverse pickuptyper, jeg ville dog ikke overveje at montere andet end Moving Coil pickupper med forholdsvis lav kompliance (nåleeftergivenhed) i denne arm. Jeg husker det som om at den gjorde det hædeligt med Madrigals Carnegie 2 pickup, som dog også kostede det samme som selve spillen
Der er rigelig med mulighed for at eksperimentere med kabler hvis du finder det interessant, da der er phonobøsninger bagpå, og selv 45 omdr. kan du komme til uden at sætte fedtfingre på drivremmen!! Et tykt akryllåg afslutter denne funktionelle spille af den gamle skole som bare fungerer, og lyden?? Du lytter blot på den og observerer hvorvidt den spiller musik, eller om du lytter efter bas, diskant perspektiv og andre HI-FI attributer. Afhængig af hvad der tænder dig ved HI-FI vil du finde enten det ene eller andet godt
Mht til reservedele er jeg ret sikker på at tyske Phonosophie kan hjælpe, da de stadig producerer modeller baseret på TD2001/TD3001. Phonosophie er gamle Naim distributører og laver forstærkere samt pladespiller. Enkelte af disse foretrækkes af Naim entusiaster med Naim egen Unipivot Aro arm, fremfor selv ret veludrustede Linn LP12 pladespillere, hvilket vel er en Cadeau...
www.phonosophie.de
Ellers er du velkommen til at kontakte mig for hjælp...
Mvh Kenn
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas iøvrigt på om lejet er blevet smurt med andet end den originale Thorens lejeolie, da det kan have en katastrofal effekt på lejet som er lavet med meget snævre tolerancer....
//Kenn
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle ikke overraske mig (uden at vide noget om det) hvis han vil have en højere pris end omkring 2000,-. 3000,- måske...
"Den kommer til at køre med min Ortofon MC 15 super II. Lyder det fornuftigt nok?"
Resonansfrekvensen ender på ca. 8,25hz hvilket vel er OK uden at være forrygende. 8Hz regnes som absolut minimum. Men armen er sikkert god nok til at kunne håndtere det(?). Det er ikke fordi at det ikke vil fungere og spille fint men på længere sigt vil du nok være bedre tjent med at finde en stivere MC.
TP 90 er som sagt ret tung (17g. eff. masse) så det begrænser lidt det optimale udvalg af passende pick-up'er. Altså: Ikke hvad der fungerer men hvad der fungerer optimalt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KOSOW
Ja, så i manualen, at den har bladfjedre, og diverse justeringer ser også overkommelige ud.
Du bliver nødt til at forklare mig, hvad en PU med lav kompilance er. Det forstår jeg ikke ret meget af. Er den jeg har indenfor den kategori?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler
Øh? Ok. Hvilke PUer kan du anbefale til den. Hvad er optimalt?
Beklager, men når I bevæger jer ind på resonanser, kompilancer og egenvægt, så står jeg lidt af.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har linket til artiklerne en del gange efterhånden men det kan aldrig blive for meget.
The Analog Dept.
Van den Hul.
Cartridge Database. (husk at det skal være den dynamiske kompliance ved 10Hz).
En DL-103R ville ikke være af vejen f.eks.
Hvilken RIAA/phono-indgang bruger du?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker. Forhåbentlig kan jeg læse mig ud af min uvidenhed om emnet.
Jeg har en Rotel RQ-970BX. Nok ikke noget særligt, men har været glad for den indtil nu.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
OK, det behøver ikke være så besværligt
Fjedersystemet kan justeres ovenfra med en medfølgende plastikskrue som også fungerer som transportsskruer. I praksis skal armboardet flugte med resten af plinten/overfladen på pladespilleren. Der findes andre justeringsmuligheder som kan optimeres på når du har fået den hjem...
Kompliance eller nåleeftergivenhed beskriver hvor stift selve nålearmen som holder den slebne diamant spids og ophæng er. En tung arm, dvs hvor den bevægelige masse er høj kræver i sagen natur kraftigere "støddæmpere" en hvis den skulle bære/flytte en mindre armmasse. Som Krenzler nævner arbejder man med en samlet systemresonans mellem tonearm og Pick, men som tommerfingerregel bør du lede efter en pickup med en lav kompliance (stift nålerør og ophæng)som er en specification du kan finde på pickupper.
Hvis du har en MC15, så start med den og dan dig et indtryk inden du begiver dig ud på en spændende jagt efter en ny MC pickup. Men HUSK inden du fyrer for mange penge af på en dy MC pick at RIAA´en skal følge med. Mon ikk der findes gode Dynavector High Output MC pickupper til rimelige penge på markedet..
Mvh Kenn
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker igen for jeres tålmodighed, med en analog analfabet. 
Ikke helt korrekt i øvrigt. Har tæt på 1000 Lper og har haft pladespiller i over 20 år, men jeg har aldrig haft noget af det avancerede grej. Tid og SU-styrelse og hvad jeg nu ellers kan finde på af undskyldninger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
Det helt perfekte er jo at du er med på det vigtigste, at du ligger inde med 1000 skiver sort guld! så er der jo en chance for at du rent faktisk får masser af glæde ved at eje en pladerspiller
Så du har ret, du er sgu nærmest en Einstein at du ikke har solgt dine plader
Måske denne vil være et udemærket kompromis med den pladespiller og RIAA
http://www.dynavector.co.jp/english/frame_cart/e_10x5.html
Krenzel nævner en Denon DL 103 som jo er en pickup med masser af smæk på i en 12 tommer SME 3012 på en rumlende Garrard og til en overkommelig mønt.. men det er en Low Output MC.. Uden at starte en længere tråd om hvorvidt tungere kobberspoler til større output er værre end at skulle forstærke et mikroskopisk signal synes jeg blot du skal tage lidt sort guld under armen og lytte Hvis det lyder godt kan det ikke være helt skidt...
//Kenn
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOSOW skrev:
på en rumlende Garrard |
|
|
En Garrard der nu er stille som graven utvivlsomt.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun være ening med krenzler ang:Garrard.
"på en rumlende Garrard" SIKKER NOGET SLUDDER
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ikke tage spøg fortrydeligt op...
Man skal altid passe på med perfide bemærkninger ment med et glimt i øjet der ikke ses i indlæg.. (3012 på en rumlende Garrard og til en overkommelig mønt..)
Jeg kender udemærket både 301 og 401 modellerne, har dog ikke haft muligheden for at lytte til Loricrafts genopståede 501, men spændende ser den ud...
Du har sikkert alt mulig grund til at holde af din Garrard Diamondduck.....
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Jeg kan kun være ening med krenzler ang:Garrard.
"på en rumlende Garrard" SIKKER NOGET SLUDDER |
|
|
Det er faktisk ganske korrekt, mellemhjulspladespillerne forsvandt i samme takt som forstærkere og højttalere blev i stand til at gengive frekvenser under 100Hz.
At den gamle Delphon overlevde i Mørch's varetægt skyldes alene et udballanceringsarbejde der slet ikke eksisterer i den engelsksprogede verden
|
| Til top |
|
| |