Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Råd og vejledning før jeg bestiller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har samlet et par dele til en htpc… jeg har mildest talt ikke særlig meget forstand på hardware – har aldrig selv samlet en pc før, men en gang skal (åbenbart) være den første 

Det kommer nok til at blive koblet til et sharp xd1e 37” lcd-tv, men jeg overvejer stadig hvilket tv jeg skal købe… mit gamle nokia tv skal i hvert fald skiftes ud!!

Jeg har skrabet følgende dele sammen:

Kabinet – OrigenAE s21t: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=369295

DVD-drev – Samsung SH-S183A: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246978

Harddisk – WD Caviar SE16… http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=181805

Processor – T7200 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=227977

Ram – Corsair XMS 2 * 1GB http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Ovenstående dele er jeg temmelig sikker på - bortset fra om det overhovedet passer sammen, så kommentarer og forslag til rettelser bliver modtaget med STOR tak!

Så er der de dele, som jeg er meget i tvivl…

Strømforsyning? Det skal vel helst være en, der kan tilpasse sig efter hvor meget den skal yde? Forslag?

Af grafikkort har jeg kigget på dette http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201067 - mest pga. det ser ud til at være meget stille, men jeg er meget i tvivl… der er f.eks. ikke hdmi, så vidt jeg lige kan se. Kortet må gerne kunne bruges til spil, men det er ikke et must, da jeg har planer om en ps3 senere…

Mht. lyd så vil den optimale løsning for mig være, hvis jeg ikke skulle bruge plads og penge på en (ny) forstærker ved siden af min htpc – kan det overhovedet løses ordentligt vha. af et godt lydkort? Hvis ikke, skal der selvfølgelig en forstærker til, det er klart! Jeg har prøvet at søge her på forummet, men synes det er meget svært at blive klog på det spørgsmål…

Nogen, der har et godt forslag til køling? Maskinen skal helst ikke kunne høres overhovedet – jeg ved godt, det kan være svært, men er der nogle løsninger udover at bygge i f.eks. et hfx mini i stedet for?

Mht. fjernbetjening har jeg tænkt mig at købe en harmony 895 eller 1.000 – er der noget med, at de ikke den videre virker med en pc? Jeg mener at have læst, at man skal købe en mce remote og bruges dennes receiver, eller har jeg misforstået noget totalt?

Hvis der er noget jeg har glemt eller nogen der har nogle gode idéer, så må I meget gerne skrive det!

Jeg ved godt, der er et langt indlæg  – jeg har dog brugt meget tid på at søge og finde info rundt omkring uden at blive meget klogere, så jeg håber der findes et par stykker derude med noget viden og erfaring, som brænder efter at dele ud af det 

mvh
anoz

Til top Vis anoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anoz

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Prøv på et IT-forum!
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Prøv på et IT-forum!

Hvorfor skal han det, synes da det er meget HTPC relateret det han spørger om...

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

anoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Prøv på et IT-forum!

Øhh, tak for rådet, men nu prøver jeg lige her

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Bundkort: bæmærk mange bundkort har indbygget grafikkort, hvis der er DVI på bundkortet, kan du køre DVI til hdmi, det skulle vist være den samme billed kvalitet som HDMI-HDMI, du skal bare trække et seperat kabel til lyd. kig på dem her, jeg har kun valgt MicroATX for der er som regel ikke grafikkort på almindelige ATX kort.  f.eks det her med HDMI og ATI 1250 onboard grafik. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315800

Lydkort: de fleste lydkort er der vist ikke mget forstærker i, men man kan få nogen subwoofer systemer med indbygget forstærker i, det er nok ikke samme kvalitet som en god forstærker men det virker vel..

harmony remoten virker nok fint nok, den kan indstilles så den kan det samme som MCE remoten, Jeg har selv tidligere testet end harmony remote for en anden testside på nettet, og den var god nok, dog kan det være ret irriterende (hvis man har tænkt sig at bruge Win MCE) at den ikke har de samme faste knapper som MCE remoten, på harmony skal man scrolle efter nogen af knapperne i displayet.

Strømforsyning: så støjsvag som muligt, vil gætte på 400watt er mere end rigeligt, men de billigste 400W er ikke for gode, gode mærker kan f.eks være antec, chill-inovatec, seasonic...

Tvkort, skal det være analog synes jeg et haupauge PVR500 er det bedste. duel tuner i god kvalitet. skal det være digital tuner er det en meget længere historie, og noget mere kompliceret, med undertekster der mangler osv, det må du søge i forum om.

ram: 1 GB er fin, 2 Gb er man sikret lidt længere, mindre end 1 Gb ville jeg ikke bruge.

Håber det hjalp dig en smule..

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

anoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svar pizzabager!

Ja, bundkort selvfølgelig - det glemte jeg helt at få med i mit spørgsmål... var i tvivl om, hvilket der passede til en t7200! Glemte også at spørge til tv-kort, men der havde jeg allerede overvejet happauge af en eller anden slags, da jeg synes det mest er dem, der bliver omtalt positivt rundt omkring...

Lyd ser ud til at blive en løsning med en forstærker ved siden af - så er der vel ikke de store krav til lydkort? Det kan vel næsten være onboard?

Mht ram, så er det 2gb jeg har skrevet på (2*1)... jeg har tænkt mig at bruge vista, selvom mange ikke synes det er helt godt nok endnu.

Det hjalp mig helt sikkert et skridt videre - tak for hjælpen!

mvh
anoz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes