| Forfatter |
|
Arthur Dent Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
... efter en forstærker til en billig penge med indbygget RIAA-forstærker. Den skal være brugt og ikke koste særlig meget.
Mit spørgsmål går på hvad jeg skal kigge efter. Hvordan afgør jeg om forstærkeren rent faktisk kan klare en pladespiller?
Nogle forslag til forstærker?
Mvh. Arthur D
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis forstærkeren har en indgang der hedder "phono", så er der RIAA indbygget. Hvad der så ikke er en selvfølgelighed er om den kan klare både MM og MC pick-up'er. De fleste forstærkere med indbygget RIAA kan såvidt jeg ved kun klare MM. Kan den også klare MC vil der være en omskifter til det et eller andet sted, måske bagpå.
Men hvorfor evt. ikke overveje en extern RIAA til den forstærker du måske har i forvejen..?
|
| Til top |
|
| |
Arthur Dent Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak.
Det er ikke til mig selv. Budgettet er ikke til en ekstern RIAA.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fair nok - jeg spurgte nu mest fordi det er mit indtryk at de RIAA'er der er indbygget i langt de fleste forstærkere (medmindre de er noget nær antikvariske) ikke er af nogen specielt god kvalitet.
En brugt RIAA til en billig penge vil højst sansynligt være et bedre køb end en hel forstærker, hvis RIAA'en er den eneste grund til at skifte forstærkeren ud.
Man kan endda købe en extern RIAA fra ny for 3-400 kr, men der er jeg ikke sikker på kvaliteten - jeg tvivler dog på den er ringere end en der er indbygget i en gennemsnitlig forstærker.
|
| Til top |
|
| |
gunbox Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Hvis forstærkeren har en indgang der hedder "phono", så er der RIAA indbygget.
|
|
|
Det er da vist ikke helt korrekt...Eller er det mig der tager fejl? En phono indgang garanterer da, så vidt jeg ved, ikke at forstærkeren har indbygget RIAA... __________________ Mrs. Lindsay - "You certainly look cool." - Yogi Berra - "Thanks, you don't look so hot yourself."
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
gunbox skrev:
RogueAgent skrev:
|
Hvis forstærkeren har en indgang der hedder "phono", så er der RIAA indbygget.
|
|
|
Det er da vist ikke helt korrekt...Eller er det mig der tager fejl? En phono indgang garanterer da, så vidt jeg ved, ikke at forstærkeren har indbygget RIAA...
|
|
|
Hmmm - jeg kan nu ikke mindes at være stødt på en forstærker med phono-indgang, hvor denne ikke var "øremærket" til pladespilleren, dvs. indgangen forventer et signal der er væsentligt svagere end de øvrige (tape, video, aux osv), og skal EQ'es efter RIAA's specifikationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phono_input
Men jeg vil da ikke forsværge at der skulle være undtagelser, altså at en producent havde kaldt en line-level indgang "phono", det ville bare virke ulogisk efter min mening, da det andet så vidt jeg ved er standarden.
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan finde en NAD 3020 - så får du en ganske udemærket RIAA med både MM og MC - og så spiller den lille forstærker desuden helt kanon
__________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
Scrounging for our own share of good luck
Stab your brother in the back
And pick up your pay check
|
| Til top |
|
| |