Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HDMI 1.3 og 1.1?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i vildrede med hensyn til bagudkompatibiliteten på HDMI.. Helt præcist drejer det sig om en kammerat der lige har købt en PS3, der så vidt jeg er informeret har HDMI 1.3.. Han har også et Samsung 32T51 tv, der kun er udstyret med en DVI port.. Han overvejer nu at købe en Marantz SR4001 surroundreciever med HDMI 1.1 switching.. Tanken er så at køre PS3'eren ind over Marantz'en via HDMI og derfra videre op i TV'et med et HDMI->DVI kabel..

Er der nogen problemer i denne opsætning? Jeg tænker specielt på om receiveren vil kunne håndtere HDMI 1.3 signalet, og også om der vil være nogen hindringer i at lave det om til DVI siden hen??

På forhånd tak
-Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Jeg er lidt i vildrede med hensyn til bagudkompatibiliteten på HDMI.. Helt præcist drejer det sig om en kammerat der lige har købt en PS3, der så vidt jeg er informeret har HDMI 1.3.. Han har også et Samsung 32T51 tv, der kun er udstyret med en DVI port.. Han overvejer nu at købe en Marantz SR4001 surroundreciever med HDMI 1.1 switching.. Tanken er så at køre PS3'eren ind over Marantz'en via HDMI og derfra videre op i TV'et med et HDMI->DVI kabel..

Er der nogen problemer i denne opsætning? Jeg tænker specielt på om receiveren vil kunne håndtere HDMI 1.3 signalet, og også om der vil være nogen hindringer i at lave det om til DVI siden hen??

Det burde ikke give problemer. Bagudkompatibiliteten og hand-shake systemet betyder at HDMI 1.3 udgangen ganske enkelt "opfører sig" som en DVI udgang, når den ser en DVI indgang i den anden ende - dette burde også virke igennem en switcher som Marantz receiveren. Jeg siger "burde", fordi praksis ikke altid er helt så enkelt, så derfor er det svært at sige 100% før man prøver. Det kan i opstillinger som denne nogle gange gøre en forskel hvilken rækkefølge apparaterne tændes i. Med andre ord: Kast jer ud i det, men sørg for at I har returret på receiveren, så i er "home safe" hvis det viser sig at der mod forventning bliver vrøvl med at få det til at funke.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Havde det nu været den anden vej...altså reciever med HDMI 1.3 og afspiller med HDMI 1.1 så havde der ikke været noget problem...men overførselkapaciteten er ikke den samme den anden vej. Så umiddelbart er svaret nej...dog burde overførsel af "fælles datakapacitet" ikke være et problem....altså overførsel af signal hvor HDMI 1.3 ikke leverer større signal end HDMI 1.1 kan behandle/overføre..

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Først tak for det hurtige svar..

Det med returretten er desværre lidt et ømt punkt, da vi har mulighed for at bestille den med noget rabat, dog uden returret eftersom det er en bestillingsvare.. Så hvis der er andre der kan se nogen problemer i denne opsætning, er jeg meget interesseret i at høre om det..

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

@ hanzo

Nogen idé om hvornår signalstørrelsen så overstiger denne grænse?? Er det kun når der sendes signaler ud med de nye HD lyd-formater, eller ville det også kunne forekomme med normale spil på PS3'eren??

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Havde det nu været den anden vej...altså reciever med HDMI 1.3 og afspiller med HDMI 1.1 så havde der ikke været noget problem...men overførselkapaciteten er ikke den samme den anden vej. Så umiddelbart er svaret nej...dog burde overførsel af "fælles datakapacitet" ikke være et problem....altså overførsel af signal hvor HDMI 1.3 ikke leverer større signal end HDMI 1.1 kan behandle/overføre..

Det kommer helt af sig selv, for hvis du sætter en HDMI 1.3 udgang til en HDMI 1.1 indgang, så sender HDMI 1.3 udgangen kun signaler der overholder HDMI 1.1 standarden. Du vil aldrig komme ud for at en 1.3 udgang sender et signal som modtageren ikke understøtter. Det er dét der ligger i bagud-kompatibiliteten - laveste fællesnævner bestemmer. Hvis modtageren "kun" har 1.1, er det således ligegyldigt om afsenderen er 1.1, 1.2 eller 1.3, den vil bare opføre sig som en 1.1 udgang. I dette tilfælde blander vi så en DVI indgang ind i det - princippet er det samme, og det bør virke, men det kan f.eks. give vrøvl hvis du tilslutter PS3'en til receiveren først, og herefter tænder tv'et, da PS3'en så allerede er i gang med at sende HDMI 1.1 signaler. Når jeg nu tænker mig om, så kan det også give problemer at få lyd via HDMI til receiveren, da receiveren i princippet bør opføre sig som en DVI indgang, som jo ikke understøtter lyd. Dette er jeg ikke 100% sikker på, men det kan blive nødvendigt at trække et separat lydkabel fra PS3'en.

Jeg elsker HDMI. Det er håbløst for den almindelige forbruger at finde rundt i, så det giver mere arbejde til mig...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Nogen idé om hvornår signalstørrelsen så overstiger denne grænse?? Er det kun når der sendes signaler ud med de nye HD lyd-formater, eller ville det også kunne forekomme med normale spil på PS3'eren??

Du vil definitivt ikke kunne sende DD+/DTS-HD til receiveren, det understøtter 1.1 ikke. Hvorvidt det vil fungere at overføre 7.1 PCM til receiveren via HDMI, det er et usikkerhedsmoment.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg takker endnu engang for svarene.. Det hjælper jo en hel del..

@AV Precision:
Er det helt sikkert at receiveren opfører sig udelukkende som switch?? De er aldrig lavet således at den kun beder kilden sende et 1.1 signal, og så derefter selv konverterer til DVI??

Med hensyn til lyden, så er jeg ikke helt med på hvordan det virker med 7.1 PCM.. Bliver signalet så dekodet fra DD+/DTS-HD i PS3'eren og så sendt videre som almindeligt PCM signal, eller skal det ligge på mediet fra starten?? Og er der båndbredde nok i HDMI 1.1 til at sende signalet?? Og stiller det specielle krav til receiveren??

ja, jeg har spørgsmål nok..

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

@AV Precision:
Er det helt sikkert at receiveren opfører sig udelukkende som switch?? De er aldrig lavet således at den kun beder kilden sende et 1.1 signal, og så derefter selv konverterer til DVI??

Nej, det er slet ikke sikkert... Den kan modtage lyd via HDMI, så det er mere end bare en switch - men jeg er rimeligt sikker på at den ikke vil modtage 1.1, og konvertere til DVI, jeg er rimeligt sikker på at den vil have samme format gennem hele kæden. Dét jeg er usikker på er, om det samtidig klipper lyden - men jeg husker at en del har haft problemer med lyd via HDMI når der sad en projektor, selv med HDMI, i den anden ende, alt efter receiverens opbygning - så der er en rimelig risiko for at det ikke vil fungere.

Alland skrev:
Med hensyn til lyden, så er jeg ikke helt med på hvordan det virker med 7.1 PCM.. Bliver signalet så dekodet fra DD+/DTS-HD i PS3'eren og så sendt videre som almindeligt PCM signal, eller skal det ligge på mediet fra starten?? Og er der båndbredde nok i HDMI 1.1 til at sende signalet?? Og stiller det specielle krav til receiveren??

HDMI 1.1 kan godt overføre PCM, og ja det bliver dekodet i afspilleren. Det kræver ikke andet af receiveren end at den understøtter det, men jeg kender ikke til receivere med HDMI der ikke understøtter PCM-lyd via HDMI.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for den gode forklaring..  Der er jo nok ikke så meget tilbage ud over at kaste sig ud i det..

Er der nogen der er klar over om PS3'eren har en dekoder til HD lyd-formaterne indbygget, således at man måske ligefrem kunne trække HD-lyden ud af den, uden at have en receiver med HDMI 1.3 i den anden ende?! Altså hvis vi lige glemmer alt om DVI igen...

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 01 April 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Jeg takker for den gode forklaring..  Der er jo nok ikke så meget tilbage ud over at kaste sig ud i det..

Er der nogen der er klar over om PS3'eren har en dekoder til HD lyd-formaterne indbygget, således at man måske ligefrem kunne trække HD-lyden ud af den, uden at have en receiver med HDMI 1.3 i den anden ende?! Altså hvis vi lige glemmer alt om DVI igen...

Over den optiske bliver HD audio formatet konverteret til DTS 1.5 mbit/sek. Det lyder fremragende i mine ører.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes