Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Panasonic AX100 projektor og tv-signal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stoiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige bestilt en Panasonic AX100 projektor som burde komme med posten inden for de næste par dage.

I den forbindelse har jeg kigget lidt på muligheden for at tilknytte projektoren det almindelige antenne stik (TDC kabel tv).

Der er garanteret nogle der med det samme vil sige at jeg skal skynde mig at investere i en digital receiver, f.eks. TDCs Selector.

Da det er begrænset hvor meget tv jeg ser vil jeg indledningsvist gerne prøve om jeg kan nøjes med f.eks. et dobbelt skærmet SAT kabel(?).

Det leder mig hen til følgende problematik illusteret nedenfor:

Jeg går ud fra at jeg kan lede antenne signalet igennem min gamle VHS video og bruge den til at skifte kanal med, men hvordan får jeg tilsluttet projektoren når der tilsyneladende ikke er mulighed for direkte tilslutning af et almindeligt antennestik?

Det er mit første projektor køb og derfor muligvis også et dumt spørgsmål jeg stiller her. Håber I vil bære over med mig :)

/stoiss
Til top Vis stoiss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stoiss

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Din projektor har ingen tv tuner så ja du kan ikke forbinde et alm. antennestik. Du må forbinde den med et composit kabel, fra din video til video input på projektoren.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hvis din VHS har video eller S-video tækker du bare et kabel til projectoren. Hvis den kun har SCART skal du bruge sådan en her.

http://www.tjdata.dk/product_info.php?cPath=45_123&produ cts_id=281&osCsid=2a16c278710dcac9902c7d2861a68f94

Køb bare det billigste kabel du kan få, du får alligevel aldrig et godt billede ud af et TV signal.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

stoiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig min projektor hjem og gik selvfølglig med det samme igang med at afprøve de forskellige tilslutningsmuligheder.

Jeg tror nok det bliver løsningen med scart konverter -> component. Det giver i hvert fald et rigtigt godt billede signalet taget i betragtning, men jeg havde også kun cirka 1m kabel at afprøve med og signalet skal række 15m.

Det efterlader mig stadig med problematikken om hvilken kabel type der egner sig bedst til de 15m der er mellem resten af mit setup og projektoren.

Indtil videre har jeg afprøvet følgende:

Scart conv.->Composite (1m) fra Video(TV)->Projektor: OK!
S-Video fra DVD->projekter (1m): OK!
Component (YUV) fra DVD->projektor (1m): OK!
Component (YUV) fra DVD->projektor (15m): grimme skygger ...
VGA fra Laptop->projektor (2m): OK!

Det undrer mig at mit 15m component kabel ikke virker særligt godt. Det er ellers med dobbelt-afskærmet, med guldbelægning i begge ender og 3x75ohm modstand. 

Jeg har en omskifter hvortil både min DVD afspiller og VHS video og derigennem TV-signal er tilkoblet. Det giver mig følgende muligheder for signaler til projektoren:

Scart
Component (YUV)
Composite
S-Video

Hvilket af disse formater er at foretrække når afstanden er 15m og det er en projektor der skal fodres med signalet?

Jeg skal iørvrigt huske at sige mange tak for de svar der er kommet indtil nu

Jeg skal nok prøve om jeg kan få taget nogle gode billeder af "vidunderet" i aktion på et tidspunkt, men pt. venter jeg stadig på at få mit lærred med posten.

/stoiss

[edit]Jeg må nok hellere lige tilføje at der ikke er nogen enheder i mit setup med hdmi udgang.
Hvis man kan få en fiks lille switchboks der for en rimelig penge, kan switche mellem two scart indtag eller scart og component (YUV), s-video eller composite og aflevere det på flere forskellige typer undgange herunder hdmi. Ja så ville det også være en mulighed.[/edit]

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du blander lidt rundt i de forskellige navne.

Den indgang der heder video på din projektor kaldes composit.
Den med de 3 stik kaldes componet (Y'PbPr) og er ikke RGB, selv om man kunne tro det siden stikkerne er farvet rød, grøn og blå.
Scart kan derimod godt være et RGB signal, men kan også være s-video eller composit.
VGA er også et RGB signal.

Den bedste fra din omskifter burde være component. Nu ved jeg ikke hvad det er for en omskifter eller hvorfor du bruger den. Hvis du kun har en component forbindelse ville det nok være bedre bare at gå fra DVD til projektor uden at gå igennem omskifteren. Hvis resultatet er dårligt skal du nok have fat i et bedre kabel.

stoiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Jeg tror du blander lidt rundt i de forskellige navne.

Den indgang der heder video på din projektor kaldes composit.
Den med de 3 stik kaldes componet (Y'PbPr) og er ikke RGB, selv om man kunne tro det siden stikkerne er farvet rød, grøn og blå.
Scart kan derimod godt være et RGB signal, men kan også være s-video eller composit.
VGA er også et RGB signal.

Den bedste fra din omskifter burde være component. Nu ved jeg ikke hvad det er for en omskifter eller hvorfor du bruger den. Hvis du kun har en component forbindelse ville det nok være bedre bare at gå fra DVD til projektor uden at gå igennem omskifteren. Hvis resultatet er dårligt skal du nok have fat i et bedre kabel.

Det er første gang jeg forsøger mig med andet end antennestik og scart kabler så ja jeg roder nok lidt rundt i det.

Med hensyn til den opsætning der gav skygger på billedet så blev signalet taget direkte fra udgangen på DVD'en (Y'PbPr) og ført via dette YUV kabel hen til projektorens indgang. Der er tre farvedekodede stik så der burde ikke være så meget at tage fejl af.

Umiddelbart ser YUV kablet ud til at være af en rimeligt kvalitet, dobbelt skærmet med guldbelægning og 3x75ohm, men man kan vel også tage fejl her?

Jeg håber bare jeg på en eller anden måde kan nå de 15m uden at komme til at købe mig fattig i flere forskellige typer kabler.

Med hensyn til omskifteren så kommer det af engang hvor jeg havde lidt for meget udstyr med scart udgang ... og kun en enkelt scartindgang på mit tv. Det er muligt at jeg godt kan undvære den med det hav af tilkobslingmuligheder der er på moderne lcd tv og projektore.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det component kabel du linker er i den billige ende. Det er jo ikke meget du har givet for 15 meter. Jeg har selv prøvet end gang med et billigt 15m. kabel og det var ikke godt. Jeg har så ikke prøvet andet end det, så hvad du skal op for at få det til at fungere bliver kun et gæt fra min side.

Du kan evt. prøve at ringe til av-connection.dk. De har kabler i forskellige prisklasser. Men ring først, ham der driver forretning er til at tale med og han kan helt sikkert hjælpe dig på vej.

Jeg har i hvertfald ikke en løsning til dig der ikke koster penge.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu og så efter du må have brugt en del penge på projektor og lærred at de fortjener en ordenlig forbindelse fra din DVD, så at spare her er sku da synd.

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2007 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Hej Stoiss

Jeg skal også til at købe en Panasonic PT-AX100 projekter. Den skal bruges både til dvd og som tv. Jeg har heller ikke rodet så meget med kabler. Jeg har også spurgt til det samme som du gør. Jeg tænkte nemlig på at købe en dvd-optager med tuner. Men det er DVB-T tuner der er i dem og det passer ikke sammen med kabel-tv, så folk siger, at det er bedst med en selector.

De anbefaler mig at forbinde selector / projekter med scart og dvd-optager / projekter med HDMI

Du må meget gerne skrive hvordan projekteren er at se tv på. Evt med billeder  

Hvor stort er dit lærred og hvor langt sidder du fra ?

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 01 April 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det lyder helt klart som om problemet er dit component kabel.

Jeg bruger et 13 m component kabel mellem min DVD og min Z3. Kablet er trukket oppe på mit loft, og har altid givet et fremragende billede. En sammenligning med et kvalitets HDMI-kabel har kun vist marginale forskelle, og jeg har ikke umiddelbart tænkt mig at gå over til HDMI .....

Jeg købte kablet sammen med min første projektor hos Best-Seat. Kablet er af den type, som de hos Best-Seat benytter, når de skal lave kabeltræk på op til 100 m(!) i professionelle installationer - altså et prof. kabel.

Jeg tror ikke, jeg gav mere end 5-600 kr. for kablet, som er termineret med fine 75 ohms stik

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

stoiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det faktisk at få godt billede på projektoren - vel og mærke uden at jeg behøvede at investere i et andet kabel :)

Det er svært at sige hvad den helt præcise årsag har været, men det kunne f.eks. være at

• stikkene ikke har siddet ordentligt i
  • støj (cross talk?) fordi kablet ikke har været rullet helt ud?
  • støj fra andre kabler eller andre enheder i setup'et

Det korte af det lange er at det virker nu og kors hvor er der et lækkert billede på sådan en AX100 og det selv om det kun er almindeligt analog DVD signal :D

BowieCool skrev:

Hej Stoiss

Jeg skal også til at købe en Panasonic PT-AX100 projekter. Den skal bruges både til dvd og som tv. Jeg har heller ikke rodet så meget med kabler. Jeg har også spurgt til det samme som du gør. Jeg tænkte nemlig på at købe en dvd-optager med tuner. Men det er DVB-T tuner der er i dem og det passer ikke sammen med kabel-tv, så folk siger, at det er bedst med en selector.

De anbefaler mig at forbinde selector / projekter med scart og dvd-optager / projekter med HDMI

Du må meget gerne skrive hvordan projekteren er at se tv på. Evt med billeder  

Hvor stort er dit lærred og hvor langt sidder du fra ?

Nu skriver du ikke hvad der er af mulighed for tilslutning på selectoren og jeg skal indrømme at jeg ikke ligefrem er nogen ekspert på dette punkt, men hvis der er mulighed for Component så synes jeg ihvertfald du skal bruge det. Du kan eventuelt benytte scart udgang med enten et scart-component kabel eller med en scart->component konverter og et almindeligt component kabel. 

Indtil videre så har jeg afprøvet projekteren med min DVD afspiller (Component og S-Video), laptop med vga kabel, samt med mit TDC kabel tv og et almindeligt composite kabel (VHS video som tuner).

Billedet fra DVD afspilleren står, efter at have roddet lidt med kabler, kniv skarpt og roligt. Ikke noget med hverken skygger, udtværing af farver eller vandrette bølger. Farverne er efter min vurdering også gode.

Billedet overført fra min labtop står klart og roligt og med lige så god farvedybde som jeg ville forvente det hvis jeg havde koblet den til min Veiwsonic TFT skræm med MPA panel.

Med hensyn til billed far TV signalet så er det selvfølgelig begrænset af signalets opløsning og kvaliteten af signalet på den enkelte kanel - det er jo ikke ligefrem det fede signal at blæse op på et stort lærred :S

Hvis jeg i nær fremtid skal se en landskamp med vennerne vil jeg helt klart alligevel benytte projektoren for så ringe er billed kvaliteten ikke.

Jeg har desværre ikke modtaget mit lærred endnu så jeg har kun haft mulighed for at afprøve på en hvid væg. Jeg prøver om jeg kan få posted nogel billeder senere idag.

Med hensyn til dit spørgsmål omkring størrelse af lærred og afstand til lærred, så er det cirka 3,5 meter. Det giver en max størrelse på cirka 240cm i bredden svarende til 108" i 16:9.
Jeg har valgt at bestille et lidt mindre 88" 16:9 lærred da det også kan bliver FOR stort.

Reglen skulle, efter hvad jeg har læst mig til, være at forholdet mellem afstanden til lærredet og lærredets bredde ikke bør overstige en faktor 1,4 (240x1,4=336cm).

Jeg synes jeg vil nævne hvor jeg har handlet henne:

Panasonic PT-AX100, købt hos schlauershoppen.de for 9000dkr (betalt med Visa) - 2 dages leveringstid
Kingping ES200-W, 88" 16:9 motorlærred med gain 0.85, bestilt hos voxon.se for 2900 kr (betalt med Visa)

Når jeg sammenligner med hvad jeg skulle have betalt i danske butikker så har jeg nok sparret et sted mellem 4,5-6 tusind så de kan hel klart godt betale sig at købe uden for DK.

Jeg skal slutteligt sige at min vurdering af AX100 projektoren ikke bygger på sammenligning med andre projektere da dette er min første projektor og jeg ikke har haft kigget på andre.
Når jeg sammenligner så gør jeg det mest i forhold til mit LG lcd tv og mine to Viewsonic TFT skærme og her er jeg bestemt ikke skuffet over AX100 projekteren

/stoiss

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

stoiss skrev:

Du kan eventuelt benytte scart udgang med enten et scart-component kabel eller med en scart->component konverter og et almindeligt component kabel. 

Nej det kan du ikke. Det kræver at der er component ud via SCART stikket og det er der ikke på en Selector. Det er der i øverigt kun på meget få apparater.

Men bortset fra det, så giver en Selector en klar forbedring over alm. analog signal. Kan forbindes med s-video til projektoren.

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jamen, det lyder jo bare super. Jeg køber helt sikkert også min projekter hos schlauershoppen.de. Har kun hørt godt om dem.

Glæder mig til at høre om billedet på dit nye lærred. Jeg har nemlig også overvejet et kingpin moterlærred. Men har ikke kunnet finde nogen, der har købt sådan et. Folk siger godt nok, at man skal passe på med, at købe et moterlærred uden en for for TAB-Tension, derfor er jeg spændt på at høre om dit købt

Du må MEGET gerne lægge et par billeder ved

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

stoiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig taget nogle billeder og flikket en simpel hjemmeside frem til dem her!

/stoiss

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes