Emne: CRT med COMPONENT, DVI, HDMI? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Nellike Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Mine spørgsmål er, - hvor mange forskellige crt-tv med component-, dvi og/eller hdmi-indgang, der nåede at komme på markedet, før lcd- og plasma-teknologien overtog, der hvor det veludviklede crt-system stoppede?
Og hvor godt yder disse forholdsvis få crt-tv, i forhold til dagens moderne flade alternativ? Nåede crt-teknologien, med ovenstående teknologi, lcd- og plasma-formattets digitale fordele i det billedmæssige aspekt eller er den vildt distanceret den dag i dag? Her tænker jeg, med den bedst tænkelige billedkilde, hvor alle tre teknologier samtidig understøtter f.eks. 1080 interlaced.
Hvor godt behandles 3:2 pulldown problematikken af de forskellige teknologier og er det primært et problem med ntsc-materiale ved 720p og 1080p, eller det også et pal problem?
Har de hertz tv´et viser billederne ved nogen indflydelse? Jeg mener der findes 24, 60 og 120 hertz lcd og plasma, og 50,(60), 75 og 100 hertz crt tv på det europæiske marked. Hvilken understøtter 1080i bedst?
Ok, lidt mange spørgsmål på en gang. Håber I bærer over med mig!
mvh
Uffe
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
CRT er analogt, så der er intet formål i at overføre et digitalt signal gennem dvi og hdmi.
PAL er 50hz, så et 100hz TV viser bare hvert billede i signalet 2 gange.
Jeg skal ikke afvise at der findes et TV med vga indgang men det er ikke noget jeg har set eller hørt om. Hvis det gør er det formentlig et bagprojektions TV med 3 billedrør.
NTSC er 60Hz, men film er optaget i 24Hz. Man bruger 3:2 for at få 60 og 24 til at gå op i hinanden. Ved PAL kan man ikke få 50 til at gå op i 24 så her afspiller man filmen lidt hurtigere.
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
HD prepared og HD ready er IKKE det samme. Den kan bare modtage signlet men ikke vise det.
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem talte om HD-ready? Det kan bare det Nellike efterspørg
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nellike skrev:
Mine spørgsmål er, - hvor mange forskellige crt-tv med component-, dvi og/eller hdmi-indgang, der nåede at komme på markedet, før lcd- og plasma-teknologien overtog, der hvor det veludviklede crt-system stoppede? |
|
|
Ingen. Der er efterfølgende kommet et par stykker, men de er typisk ringere på andre punkter, end de bedste CRT-tv var. De bedste CRT-tv der er blevet produceret, har ikke DVI/HDMI indgang.
Nellike skrev:
| Og hvor godt yder disse forholdsvis få crt-tv, i forhold til dagens moderne flade alternativ? Nåede crt-teknologien, med ovenstående teknologi, lcd- og plasma-formattets digitale fordele i det billedmæssige aspekt eller er den vildt distanceret den dag i dag? Her tænker jeg, med den bedst tænkelige billedkilde, hvor alle tre teknologier samtidig understøtter f.eks. 1080 interlaced. |
|
|
Det er forskellige ting, med hver deres fordele og ulemper. Blandt de apparater der reelt er/har været tilgængelige på det danske marked, er den generelle konsensus at CRT ikke kan være med når vi taler 1080i materiale. Der findes professionelle HD CRT-monitorer, hvor resultatet måske kan være anderledes, men selv her er der stadig fordele ved digitale displays, og priserne på HD CRT-monitorer er rimeligt gustne.
Nellike skrev:
| Hvor godt behandles 3:2 pulldown problematikken af de forskellige teknologier |
|
|
Det har intet med display-teknologien at gøre, det er udelukkende et spørgsmål om billedbehandling.
Nellike skrev:
| og er det primært et problem med ntsc-materiale ved 720p og 1080p, eller det også et pal problem? |
|
|
En detalje: 720P og 1080i/P ved 60 Hz er ikke NTSC. NTSC er 480i/60, alt andet er ikke NTSC. 3/2 pulldown findes kun ved 60 Hz signaler, dvs. NTSC og 60 Hz HDTV. PAL og 50 Hz HDTV har ikke 3/2 pulldown.
Nellike skrev:
Har de hertz tv´et viser billederne ved nogen indflydelse? Jeg mener der findes 24, 60 og 120 hertz lcd og plasma, og 50,(60), 75 og 100 hertz crt tv på det europæiske marked. Hvilken understøtter 1080i bedst?
|
|
|
Hvor mange Hz displayet benytter, har intet at gøre med opløsning, så det siger ikke noget om 1080i. Opdateringsfrekvensen (Hz) har indflydelse på billedkvaliteten på forskellige teknologier, men på forskellige måder, så her findes ikke noget nemt svar. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Nellike Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende. Stillede mine spørgsmål grundet jeg i forvejen har et JVC HV-32P37 der skulle kunne vise 1080 interlaced over component-indgang.
Jeg er godt tilfreds med mit JVC; men har aldrig udnyttet de 1080i grundet der ikke rigtig har været dvd-afspillere der har kunnet tilbyde teknologien. Det er der nu, med det forbehold at hovedparten af de få afspillere der er på markedet med component skal crackes med software og næsten ingen af dem kan købes i DK.
Hvis nogen har kommentarer eller erfaringer til flg. afspillere skal man være velkommen:
http://www.sigmatekcomputer.com/products.php?p=xm600
http://www.oppodigital.com/dv970hd/dv970hd.html
http://www.neodigits.com/new/body/products/h4000/h4000.asp
http://www.xoro.de/Product/DVD-Player/HDMIMPEG4DVD-PlayerXor oHSD8410.html
http://www.xoro.de/Product/DVD-Player/HDMIMPEG4DVD-PlayerXor oHSD8500.html
http://www.kingwelltechnology.com/product/dvd/HD6900i/featur e.asp
http://www.hb-direct.com/EN/P_84.html
mvh
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb dig en PS3 eller en XBOX360 med HD-DVD, og så har du nem adgang til et 1080i signal via component.
Begge skulle efter sigende være habile HD- afspillere, jeg har selv en XBOX360 med HD-DVD, men kan ikke sammenligne den med andre HD-DVD afspillere, da jeg ikke ejer en sådan og heller ikke har planer om at investere i en sådan.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|