Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Merlin VSM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil svært gerne høre fra nogen som har personlig erfaring med ovenstående højttaler.

Lytteideal, samspil mellem det øvrige grej, lytterum, musik stil, m/ BAM u/ BAM. o.lig.

Jeg skal naturligvis besøge Studiosound og danne mit eget indtryk når tid er, dette er bare tænkt som en appetitvækker

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun hørt dem på en udstilling, men det var egentlig også rigeligt. Samlet set brugte jeg nok lige så lang tid på at at lytte til VSM'erne som jeg brugte på den øvrige udstilling. Det er en af de allerbedste højttalere jeg har været i selskab med. Det var et af de steder, hvor man kan høre ude på gangen, at der foregår noget ud over det sædvanlige inden i rummet. Såvidt jeg huskede var der Joule Electra og Orpheus elektronik foran og det spillede i mine ører formidabelt selvom rummet ikke var særligt stort. Først og fremmest husker jeg en live stemning ved afspilning af akustisk musik som var fantastisk. Desuden syntes jeg at højttaleren er meget sammenhængende (typisk to-vejs) så man slet ikke fornemer at der spilles med flere enheder. Desværre er de meget dyre. Very addictive.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 01 April 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hei

Jeg har haft et par Gen III/RC har lyttet endel til en VSM-M. Begge parene var uden BAM, og drevet af en GRAAF GM-20 OTL

Jeg synes nyere Merlin sin force er et utrolig detaljering uten å miste fokus på det helhetlige msikalske uttrykket. Da jeg hadde mine Gen III/RC, blev jeg siddende at lytte for meget til lyd, og mistet kontakten med musikken. Da jeg fik lytte til VSM-M synes jeg fokus var i vesentlig større grad på det musikalske uttryk. Om vi skal tale i hifiterminologi, så har HT en dejlig mellemtone, utrolig rom, gennemsigtighed og instrumentplassering. Dynamik i toppklasse og meget nem at drive.

Om du vil lese mer, er det en mengde info her http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speake rs/merlin-music-systems/PRD_120091_1594crx.aspx

Det er nogle magiske højtalere og om du kan få mulighed til at høre dem, vil jeg virkelig anbefale deg det

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 April 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg eier et par Gen III/RC som Asbjørn snakker om. Jeg er HELT enig i de positive egenskapene som dras frem her. Dette er høyttalere med åpenhet, detaljering, fenomenal dynamikk og driv, samtidig som de har en fanastisk flott mellomtone og god kontroll i bassen.

MEN, du skal være litt varsom med disse høyttalerene. Jeg hadde før jeg kjøpte VSM, ProAc D15. Når jeg kjøpte VSM så satte jeg dem opp slik ProAcene stod, brukte dårlige kabler, manglet originale jumpere, manglet rc-filter, satte dem opp langt fra hverandre, full toe-in. Det låt heller skuffende! Dette er høyttalere som sier klart ifra om det sitter dårlig elektronikk i front. Tyntlydende og dårlig transistor (eller rør for den saks skyld) bør unngås.

Så, jeg satte dem opp slik de skal stå, maks 7" center-center, 10 graders toe-inn, originale jumpere (utgjør større forskjell enn skifte av ht-kabler), satte på rc-filter (bruker GM20 uten zobel-filter). Byttet ut Musical Fidelity Nu-Vista med Hovland HP-100. Kjøpte Cardas Golden Ref. hele veien. Byttet rør i Graafen osv, osv. Så kjøpte jeg en batteri-BAM. Den gir mer trøkk i bassen, og mer fylde i mellomtonen (fokus flyttes lengre ned i mellomtonen). Jeg har opplevd at betydningen av BAM har variert noe. Med Hovland HP-100 Graaf GM100 var ikke behovet så stort, med Hovland HP-100 Bel Canto SET40 var forskjellen enorm. Med HP100 GM20 er forskjellen der, men den er ikke enorm, men du føler den over tid.

En fabelaktig ht-høyttaler etter mitt skjønn. Skal jeg bytte så blir det til VSMX eller VSMXe.

Men, de krever litt jobbing. Når du får det på plass så spiller de utrolig. Har hatt ganske mye folk på besøk i det siste, og gjennomgangstema er at folk setter stor pris på den varme, fyldige lyden og er imponert over bass-trøkket i disse ht.

Sjekk ut http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi2;action=display;num=1170940060;start=325  for å høre hvordan et par av gutta opplever lyden fra VSM.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 April 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hva tror du Alex, noe for deg dette?

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 11 April 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Halløjsa..

Mine erfaringer er fra messer og fra en kammerat i US, som havde disse for et par år siden. Det er som det nævnes en skøn speaker ... særligt til Jazz og lignende.

For mig at se har den en svaghed - det er at den mangler det ultimative tryk i bassen - den flytter ikke nok luft. Så hvis man lægger stor vægt på dette - så skal man kigge et andet sted - efter min mening. Derfor er den heller ikke til kæmpe lytterum

Nu lægger jeg selv mere vægt på en organisk og sammenhængende reproduktion, hvorfor den ligger tæt op at mit lyd-ideal. Og jeg har da også været tæt på at købe den ... men finanserne var ikke helt til det.

Og ja den stille ligesom andre fremragende speakers store krav til udstyret - men jeg vil ikke umiddelbart kalde den meget kritisk, idet den tilsyneladende ikke har nogle svagheder, som man skal korrigere for med det øvrige udstyr. 

Og så er det jo en rigtigt elegant sag - som kan indpasses i de fleste hjem. Tror dog at du vil finde den noget anderledes end de Wilson du har spillet på ... Esotar er jo ikke Focal ...

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes