| Forfatter |
|
Frihed89 Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor i Danmark kan man køber Esotar diskanter til en gør -det-selv projekt?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frihed89 skrev:
| Hvor i Danmark kan man køber Esotar diskanter til en gør -det-selv projekt? |
|
|
Mig bekendt findes Esotar ikke længere til selvbyg. Dynaudio vil ikke have mere "gør det selv". Dels kunne jeg find på at spørge - hvorfor lige bruge en Esotar? Efter min mening vil en Scanspeak 9700 eller deres nye "Ring-radiator" alt andet lige være bedre end en Esotar. Ring evt. til Danskaudioteknik og besked. Det kan selvfølgelig være de har et sæt liggende fra gammel tid. De kostede ligegodt en bondegård for 10 år siden.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen som har erfaring med den dyre serie MOREL ?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg har set Higuphon OW1 rost meget i udlandet, hvor den bliver brugt som reference i tests, og skulle have rekordlav forvrængning, bedre end ScSp topmodelller
http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm
|
| Til top |
|
| |
THolm Branchemedlem

Logistics Manager, Dynaudio
Bruger siden: 24 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har selv et sæt Esotar diskanter, som jeg har haft i mange år. Efter min mening er der stadig ikke meget der kommer op på seiden af dem, men det afhænger jo af hvilken stil man er til...
Jeg har også prøvet en del ret dyre Scan-Speak diskanter, og de er også gode, på deres egen måde, men Esotar'erne spiller mest neutralt og rent - med en god margin.
Du skal finde dem brugt, og sansynligvis annoncere efter dem. Måske er der nogen der vil af med et sæt - jeg vil IKKE...
Held og lykke. __________________ El Nørd
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frihed89.
Valg af diskanter i den high-end kategorien tror jeg kan føre til en masse gode indlæg om især at ville fraråde dit valg.
Min påstand er, at det kræver meget langt tid at integrere en diskant i denne high-end type af højttalere vi her taler om, at at det nok er meget få der både kan og har tid til det! Men integration er meget væsentligt i dyre konstruktioner.
Så hvis nogle bare plugger en anden type eller fabrikat ind i et ikke perfekt hul med ujævnheder og meget andet ikke-optimalt tilkobling til kabinet, og derudover måske bruger samme delefilter, og så dømmer den nye diskant på det, ja så famler de helt i blinde (de ved ikke hvad de har med at gøre)
Så hvis du vil have Esotar skal du nok søge geografisk bredere end bare her i Danmark. DIY-markedet er ikke stort mere, men mon ikke i de større lande som Tyskland der er en chance.
Om du vælger det ene eller andet (jeg ville dog nok være mest tilfreds med Scan-Speak) er ikke så afgørende. Hvorfor: fordi gør-det-selv-enthusiasten kan ikke få mere end 30% ud af enhederne, og derfor gør det ikke det store om man vælger Fogh eller Thorning Schmidt.
Det afgørende for DIY-enthusiansten er at have gjort det hele selv, og derfor skal du nok udvidde dit søgefelt.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et kit der benytter Hiquphon. Den er jeg temmelig glad for.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Esotar er god, men du kan søge på www.ebay.de efter Dynaudio D260 - de er tæt på.
"Fordi gør-det-selv-enthusiasten kan ikke få mere end 30% ud af enhederne"
Sludder. Prøv at se det elendige delefilterarbejde, der er gjort i den nye Sonus Faber Guarneri Memento (udfasning og manglende eq af disk) - eller Vienna Beethoven (kæmpe udfasning mt/disk) - eller B&W 805s (diskant 3dB over basmellemtone-seriously!) eller - jeg kunne blive ved. DIY-manden m/k har tid - mine tre eksempler på fabriksfremstillet hastværksarbejde tyder på, at marketing presser projekterne igennem for hurtigt.
27pH: hvad er det for et kit?
|
| Til top |
|
| |
Dunk the junk Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par brugte Esotec d260 liggende. Dem kan du købe for kr 400. Fagfolk siger der ikke er forskel på Esotec og Esotar bortset fra forpladen.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"Fordi gør-det-selv-enthusiasten kan ikke få mere end 30% ud af enhederne"
Sludder. Prøv at se det elendige delefilterarbejde, der er gjort i den nye Sonus Faber Guarneri Memento (udfasning og manglende eq af disk) - eller Vienna Beethoven (kæmpe udfasning mt/disk) - eller B&W 805s (diskant 3dB over basmellemtone-seriously!) eller - jeg kunne blive ved. DIY-manden m/k har tid - mine tre eksempler på fabriksfremstillet hastværksarbejde tyder på, at marketing presser projekterne igennem for hurtigt.
|
|
|
Sonus Faber er oprindelig praktiserende tandlæge, men fandt hifi meget mere interessant at arbejde med. Han har ingen marketing-afdeling ud over sit eget jeg. B&W vil jeg ikke kalde high-end i klasse med Esotar. Men det er dejligt at se Jazzman have mod på hvordan det bør gøres. Jeg vil stærkt anbefale dig at gå i gang med verdensmarkedet - der et opbakning til iværksætteri, der er penge, du skal bare ville, turde og gøre. Kigger man på Audiovektors regnskabstal, kan man kun beundre Ole Klifoth's anstengelser. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frihed89: der var da et tilbud. Det lyder godt i mine ører, hvis de er ok!
"B&W vil jeg ikke kalde high-end i klasse med Esotar." Det vil jeg. Problemet er, at de er for billige! En 802D indeholder flere radikale tekniske løsninger end fem forkølede "high-end" højttalere. Men det smutter som nævnt osse for dem af og til!
Hvordan er Audiovectors regnskabstal?
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman: der er intet hemmeligt ved regnskabstal for ApS og A/S i Danmark. Det kan enhver gå ind og ofre 30,- kr. på at loade ned via f.eks. www.publi-com.dk eller for et vist nok støree beløb www.KOB.dk eller www.nne.dk. Tallene er gode - der er ikke ret mange andre (læs: få) high-end virksomheder der for et mindre firma har tal der viser at indehaveren kan opnå en god løn og samtidig spare op til sin alderdom/sikre virksomheden. Jeg synes nu ikke jeg vil bringe regnskabstal ind her i hi-fi-forummet, fordi det kan tolkes anderledes end det burde. Hvad det burde? At drive virksomhed skal give at afkast til virksomheden, så den har råd til udsving og udvikling, og derudover en fornuftig løn til den der driver det. Skal vi sige på ingeniørniveau i Danmark i et lille firma? Så jazzman, hvis du betvivler min påstand, så ofre 30,- og skaf regnskabet. Ja, det smutter for high-end- "fabrikanter". Nogle af dem er det man på tysk kalder "bastler" - dansk "fuskere", eller på engelsk DIY!!! Ohhh den sved.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
THolm Branchemedlem

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stor forskel på et sæt Esotec og et sæt Esotar. Tro mig. Jeg har hørt begge dele, og der er klasse til forskel. Du må have en grund til at ønske at arbejde med et sæt Esotar, og hvis det er fordi du har hørt et sæt der er rigtigt anvendt, og er begejstret for det, så er der intet alternativ - heller ikke Scan-Speak (der laver rigtigt gode diskanter, men ikke så neutrale som Dynaudio).
Jeg har været i branchen som PT chef, og ved hvad tingene koster at producere, og hvis man lader den slags komme i betragtning, skal man lade være med at beskæftige sig med hi-fi - ellers bliver man depri. Esotar kostede en million at udvikle, men kostprisen for et produceret sæt var på en lille brøkdel af udsalgsprisen (da de kunne købes...).
Hvis man lader lyden og den sunde fornuft bestemme, og arbejder målrettet med at bruge sine stumper godt, så finder man som regel glæde i det. Esotar er fremragende diskanter, men om de er pengene værd er op til dig.
Måske kan du finde dem i Tyskland - det er et godt bud, for Tyskland er og var et godt marked for både slevbyg og Dynaudio. Ebay, måske?... __________________ El Nørd
|
| Til top |
|
| |
Dunk the junk Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frihed 89; Jeg har ikke selv prøvet Esotec, og jeg beklager hvis det er noget pladder jeg siger. Men jeg har hørt det fra en som handler en del med Skaaning, og som selv lever af, at lave højttalere. Morel`en som ligner d260, synes jeg også er god. Du kan retunere Esotecerne, hvis du synes de ikke indfrier forventningerne. PT er der på ebay nogle Esotar d330 til EUR 748, som du umiddelbart kan købe, og en ikke afsluttet auktion hvor prisen pt er US$ 330.
THolm; Hvor ligger forskellen? Jeg spørger for at blive klogere.
Vh
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indtil videre har jeg hørt mine XT25 spille meget forskelligt grundet ganske små ændringer i filter, primært er det ved små justeringr i bassens og mellemtonens filter som har påvirket diskanten og faktisk ganske meget
Og fornylig justerede jeg en sugekreds på mellemtone, og oplevede samtidig en "radikal" forbedring i bassen - og jeg skal lige bemærke at det er en 3vejs højtaler
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Indtil videre har jeg hørt mine XT25 spille meget forskelligt grundet ganske små ændringer i filter, primært er det ved små justeringr i bassens og mellemtonens filter som har påvirket diskanten og faktisk ganske meget
Og fornylig justerede jeg en sugekreds på mellemtone, og oplevede samtidig en "radikal" forbedring i bassen - og jeg skal lige bemærke at det er en 3vejs højtaler
|
|
|
Dejligt indlæg, der viser hvor svært det er at konstruere en high-end højttaler, idet den enlekte ingrediens ikke kommer til sin værdighed med minde de øvrige optimeres/konstrueres. Hva' siger I f.eks. til en hundedyr ret med oversaltede trøfler? eller en helt og aldeles overkogt Abelone (en seafood fra fjernøsten til skyhøje priser) Jeg er en god kok, men jeg kan dæleme ikke måle mig med stjerekokkene. Kan selvbyggeren? Er der grund til for selvbyggeren at købe de bedste komponenter, men mindre der er tale om en god handel? Man skal bare ikke bagefter komme og sige, at "da mine højttalere indeholder Esodit-eller-dat så har jeg naturlige overtoner i mit højttalersystem" For det er næppe noget der vinder gehør. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stjerneingeniørne laver nok noget andet end highend audio. Det er ikke imponerende hvad de hitter på for tiden.
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Stjerneingeniørne laver nok noget andet end highend audio. Det er ikke imponerende hvad de hitter på for tiden.
André Jensen
|
|
|
Det bedes du uddybe. Ellers står det jo bare som et syrligt opkast her efter en fugtig frokost. Hvad mener du? Der har altid været mange flere uddannede ingeniører end dem der valgte audio, og en del af dem der valgte audio forstor det ikke alligevel og synes du alt nyt er skidt? Så kan jeg meddele at min nye Gryphon Calliston 2200 (uddået 2005) spiller en hel del bedre end jeg havde drømt om ny high-end gør. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
THolm Branchemedlem

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange forskelle på Esotec og Esotar - blandt andet magnetsystem, dæmpningen i bagkammeret, udformning af domen...Men det er rigtigt at enheder skal anvendes rigtigt (hvad det så er...) for at yde optimalt. Jeg ved ikke om jeg bruger mine rigtigt - jeg spurgte Mark Thorup hos Dynaudio og fik nogle tips...
Jeg har haft mine Esotar i over 10 år, og er glad for dem, og efterhånden tror jeg at de spiller så godt som de kan.
Mvh
__________________ El Nørd
|
| Til top |
|
| |