| Forfatter |
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tur til genbrugspladsen resulterede i et sæt B&W højttalere
vi starter med bagsiden:

og forfra:

B&W 805 stamfaderen ;-)
Lyden var dejlig rund og harmonisk - men mon ikke lige vi skulle tage et kig ind i dyret:

Lukket konstruktion med Blygummi på kabinetvæggene

|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort og kompliceret delefilter - 24 db/okt elektrisk konfiguration plus APOC(beskyttelses kredsløb)
Basenhed:

Bemærk de relativt smalle afstivninger - genfindes idag på B&W´s Kantløsemellemtone
Diskanten i delvist adskilt stand:

|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have kigget lidt på delefiltret opdaged jeg en 500 myF bipolar kondensator i serie med baseenheden - og lidt måling på APOC´s kredsløbets relæ vist at det vis var bedst at udelade APOC systemet af signalvejen:

Så to lus på delefiltret plus afmontering af beskyttelsegitret på diskanten. Så kom der sgu liv i den dvs betydelig mere åben og bedre gengivelse af transienter - alt i alt meget vellykket - næste gang bedre intern kabling - bedre kondensatorer i delefilter........ Nej jeg stopper her og glæder mig over et sæt dejlige værkstedshøjttaler

Mvh
Morten
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser spændende ud.
Virker da ikke til den vilde isolation indvendig.
Men de er da faktisk i en fantastisk god stand.
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
Ser spændende ud.
Virker da ikke til den vilde isolation indvendig.
Men de er da faktisk i en fantastisk god stand.
|
|
|
De er foret med 5 cm skumgummi på alle indvendige flader - fik ikke taget billed af det
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
|
Stort og kompliceret delefilter - 24 db/okt elektrisk konfiguration plus APOC(beskyttelses kredsløb)
Basenhed:

Bemærk de relativt smalle afstivninger - genfindes idag på B&W´s Kantløsemellemtone
Diskanten i delvist adskilt stand:

|
|
|
Typisk engelsk, en lyt i serie med bassen (bas er majet majet farligt, især den dybe af slagsen) 801'erne fik dog en 1000uF, det er faktisk lige så engelsk som varmt øl med bundfald og utætte vinduer
NB! de tynde stivere på chassiet har de "lånt" hos Celestion der nok har osv osv. B&W er jo en ung fabrik i engelsk sammenhæng
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov højtaler! Har selv et par DM7 mkII der minder meget om din! Samme diskant (Min havde den vist først?) Er selv ved at optimere dem. Vil da også pille fronten af diskanten. Det hjalp rigtig meget på mine at afkoble APOC. Til at starte med var diskanten meget skinger, og nærmest ubehagelig, men det var som om den bare skulle falde til. Nu spiller den rigtig godt. Glæder mig meget til at få skiftet kondensatorer, og modstande også! Vil nok også tage den store seriekobler kondensator ud.. hvis jeg tør
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Sjov højtaler! Har selv et par DM7 mkII der minder meget om din! Samme diskant (Min havde den vist først?) Er selv ved at optimere dem. Vil da også pille fronten af diskanten. Det hjalp rigtig meget på mine at afkoble APOC. Til at starte med var diskanten meget skinger, og nærmest ubehagelig, men det var som om den bare skulle falde til. Nu spiller den rigtig godt. Glæder mig meget til at få skiftet kondensatorer, og modstande også! Vil nok også tage den store seriekobler kondensator ud.. hvis jeg tør |
|
|
Hvorfor skulle du ikke turde det ? Hvis du har konstateret at den sidder i serie med basenheden så kan du jo i stedet give den en lus hvis ikke du vil lodde den ud
|
| Til top |
|
| |
SAXO Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MHenckel.
Tillykke med dit fund.
Det er en dejlig lille højtaler -
Jeg havde selv et sæt fra ny fra 1985 - ca. 1989 og købte senere et brugt sæt
DM 17 er en videre udvikling af DM 12.
Jeg kan anbefale dig, at afstive kabinettet med f.eks. et stykke kosteskaf. Giver en bedre(renere) bas.
Husk også at diskant "hovedet" skal spændes godt fast til bas kabinettet ellers svinger plastiken med. Du kan tydelig hører det hvis du spiller musik med en violin som spiller de høje toner.
Held og lykke med dem.
Saxo.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også finde spændene ting på genbrugspladsen, det eneste lydrelaterede jeg har fundet er gamle ødelagte tunere, clockradioer og AIWA plastikhøjtalere
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |