Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi! Hvornår & Hvad? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Man kan ævle og bævle sig blå i hovedt her med meninger om rigtig hifi vs. forkert(?) musikalsk og ikke musikalsk samt referancer osv..

Fact er at går person X ud og køber anlæg XX og høre sin musik på det og finder at han får en rigtig god samt troværdig oplevelse og nydelse af sin favorit musik (uanset hvad dette så end må være) så har den person HIFI!...

Kommer der så person Y og demonstrere anlæg YY for person Z men person Z stadig finder at hans anlæg ZZ giver HAM! den mest troværdige og bedste oplevelse! så ER DET HIFI OG HAN ER I MÅL!... dette uanset hvad grej det så end er og hvilken pris klasse det så end er i osv!..

Så kan person Y sidder der med sit åh!.. så meget mere rigtige anlæg YY som efter hans mening og opfattelse spiller meget mere rigtigt da det i HANS øre nærmer sig mest mulig hans ugentlige små live koncert ture og oplevelser, for hvis person X ikke kan relatere til det og måske endda høre noget helt andet musik eller bare det samme men oplever det på en lidt anden måde og derfor finder sit anlæg XX bedst! SÅ ER DET BEDST!! for HAM!

Og han har HIFI! da hvis han finder det mest troværdigt er det hifi da HIFI betyder mest troværdigt.

Hvad den enkelte opfatter som mest troværdigt er individuelt og ganske subjektivt!

jeg har selv ment at have hifi og den fede lyd og er tidligere så blevet presenteret for grej der klart overbeviste mig om at det faktisk ikke just var så rigtigt, troværdigt og fedt alligevel, altså noget der gav støre og bedre troværdighed! og så OK!! fair nok!!... så tager man det til efterretning og går nye veje... hvad jeg flere gange i min tid da har gjort (man udvikler sig jo med tiden og alderen)

MEN! nu er jeg nået til det punkt hvar den preferance / smag eller opfattelse jeg har ikke lader sig flytte uanset hvad jeg har oplevet og er blevet presenteret for... hvilket så betyder at jeg pt. er "i mål" hvad angår det hifi der passer mig bedst.

Og har andre det på samme måde med deres grej? hvad det så end må være?? så er de ligeledes i "mål" og har hifi!..

Oplever DU hifi når du lytter til dit grej! så er det hifi! og hvis du ikke finder andet bedre eller mere hifi når du presenteres for det, så har du findet DIN! preferance og HIFI. dette uanset hvad dette så end er!..

Der er sgu da INGEN der skal komme og fortælle MIG at det jeg høre og opfatter som hifi og mest rigtigt, er forkert, hvis han ikke har en skid at bakke det op med andet end sine egne udsagn om at han bare ved bedre og er bedre til at lytte fordi han går til koncert hver anden dag! det kan jeg ikke bruge til en skid! fedt nok for ham og fred med det!.. men hvis det han disker op med af løsninger ikke "tænder" mig uanset hvor mange eller få koncerter jeg så har været til og hvad eller hvor lille min musik viden så end er!? men stadig finder den lyd mit eget valg giver som det der giver mig den bedste oplevelse og mest troværdige! så er DET! det bedste HIFI for mig!..

Dette fordi det er MIG! der skal lytte til det og have en fed oplevelse ud af det og ikke en og anden anden bedre vidende person!...

Kan han overbevis mig?? så ok!.. så vil jeg promte gå nye veje.. hvis ikke kan jeg ikke bruge nogen somhelst personers udsagn og eller ekspertise til noget som helst!...

Og jeg vil tro dette gælder for langt de fleste!..

Hvis du oplever hifi når du lytter til et anlæg uanset hvad!? så ER DET HIFI! (for DIG!)

En person kan komme til mig, og være NOK så trænet i at lytte og lytte live musik og hvad ved jeg!?.. og mene han ved hvordan det "skal" lyde..

Hvis han siger at mit grej ikke er rigtigt! og jeg mener at det i mine øre ER DET! så kan jeg ikke bruge hans udsagen og ekspertise til en skid!..

Hvis udstyret giver mig glæde og troværdighed og lyder rigtigt i mine øre udfra de erfaringer jeg har ligeledes med live musik mm. så er jeg ret ligegled med hans mening!..

Medmindre han kan vise mig noget og lade mig høre noget der overbeviser mig om at han HAR ret! og det er ikke lykkeds for nogen til dato!..

Så for mig er det ret ligemeget hvor erfaren en og anden er i live musik og hvordan det lyder! for hvis JEG! finder at mit grej lydet tættest muligt så som JEG oplever live musik, så er det det rigtige for MIG!..

OG!

Hvorfor gøre det så p***e svært???

Lyt til et anlæg... (uanset hvilken prisklasse du nu kan bevæge dig i)

Hvad siger din fornæmmelse dig?

Lyder det godt??

Lyder det troværdigt??

Harmonere det med hvordan du nu på en og anden måde husker eller tror musik lyder og skal lyde??

Hvis JA!

Så er det HIFI! (for dig)

Køb skidtet og nyd noget fed musik og få nogle gode musik oplevelser!....

Og lyder noget der er dobbelt så dyrt eller 10 gange så dyrt bedre og mere troværdigt osv.. SO WHAT!??? hvis man ikke har råd til det!!.. glæm det!..

Find det der til en hver tid i den pris "gruppe" man nu har mulighed for giver den bedste oplevelse!..

Vanskligere er og eller behøved denne hobby ikke at være!......

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Det er kort sagt ikke alle hifi-entusiaster der er musik-entusiaster. For rigtigt mange er det selve jagten på den gode lyd der er interessant, ikke den gode lyd i sig selv. Men det er relativt få af dem der vil indrømme det. Kunsten er (efter min mening) at adskille jagten på hifi, fra musik-lytning. Det er to forskellige faser: 1) Find det bedst mulige anlæg. 2) Brug det, og ikke mindst nyd det! Hvis det så viser sig at man ikke kan gøre 2), fordi anlægget ikke er godt nok, så må man gå tilbage til 1).

Personligt er jeg voldsomt misundelig på folk der er i stand til at følge ovenstående. Personligt har jeg det med at blive hængende i 1)...

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 April 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Du har ganske ret!..

Hifi lytning og hifi for udstyret's skyld, er der mange der "hænger" i...

Hifi er vejen til målet, der bør være musik nydelse.

Hvor og hvormeget der skal til for den enkelte at opnå musik nydelse (troværdig og god oplevelseaf musikken) er meget forskelligt.

Eller retter hvad og hvormeget der skal til for at abstrahere bedste og hurtigst muligt fra at det kun er nedscaleret og komprimeret reproduceret musik man oplever, og alligevel får en troværdig oplevelse ud af det.

Lykkelige er de der kan det på stort set hvad somhelst!...

Jeg kan det på meget, men oftest bedst på grej af en vis klasse / pris & kvalitet.

OG aller bedst på lige DET jeg selv har sammensat som værende det der rammer lige i "øret" hos mig...

Interessen for grejet er dog i sig selv også ganske fornøjeligt!... og er for mig sideløbende med musikken.

Der er om man må sige, harmoni og balance mellem de to sider af denne hobby, musik / reproduceret musik.

For nogle tager teknik dele over og tipper balancen, med ofte evig utilfredshed til følge eller ren fanatisme!..

Jeg har mit grej som er det til det jeg har kunne ofre der bedst gør at jeg kan nyde musik, men jeg kan sagtens nyde det på andet og har stor interesse for meget andet end lige det jeg selv har, og mener da sagtens at andet kan gøre "jobbet" lige så godt.

Nu er valget bare faldt på lige DET jeg nu har, og et valg skal man jo træffe!..

Der er også meget der spiller bedre, men det har kun min teoretiske interesse, da det ligger godt udenfor min økonomiske rækkevide.

Denne hobby er langt mere interresant hvis man er åben overfor alt grej og alle løsninger, og knap så fanatisk.

mvh.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg EEEEELSKER musik.Og jeg har for mange år siden(20 år) erkendt at det skal være Tandberg,da jeg finder Tandberg den mest troværdige musik-gengiver i mine ører
Jeg interesserer mig dybest set ikke for grej,men Tandberg kan få mig op af stolen.Kabler og lignende,glem det.Fis i en hornlygte,i mine øjne og ører.Og nej,jeg pudser ikke sikringer!
Men mange mennesker skifter ud og skifter ud.Jeg tror også at nogen(en del?) ligger under for hvad der betragtes som tip-top,eksempelvis her på sitet.Der er jo et par 'guruer' eller tre herinde

Personligt er jeg 100% upåvirkelig,hvis ikke vi snakker Tandberg.Og hvis ikke Tandberg havde lavet lyd,så tror jeg ikke at jeg havde lyd som interesse.Men det kan jeg jo sagtens påstå nu hvor stuen er fyldt med Tandberg

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

HIFI = Jantelov

jeg har endnu ikke fundet den fulendte lyd... men forsøger da iherdigt

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 April 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Kritikken af andres anlæg kan hurtigt få karakter af jantelov især når man ikke taler ud fra den samme platform. Til tider minder diskussionerne om boksekampe med udtalelser som "X forstærker banker Y forstærker synder og sammen" det er ikke særligt befordrende for samtalen. Meningen med et forum er vel udveksling af subjektive oplevelser omkring HIFI og ikke at missionere.

Til AV Precision

Når man med tiden bliver hængende i 1) handler det så ikke om at man med alderen får investeret en betragtelig sum som man ønsker fuld valuta for og det kan jo altid blive bedre, eller kan det.Confused

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

miju skrev:

Det er kort sagt ikke alle hifi-entusiaster der er musik-entusiaster. For rigtigt mange er det selve jagten på den gode lyd der er interessant, ikke den gode lyd i sig selv. Men det er relativt få af dem der vil indrømme det. Kunsten er (efter min mening) at adskille jagten på hifi, fra musik-lytning. Det er to forskellige faser: 1) Find det bedst mulige anlæg. 2) Brug det, og ikke mindst nyd det! Hvis det så viser sig at man ikke kan gøre 2), fordi anlægget ikke er godt nok, så må man gå tilbage til 1).

Personligt er jeg voldsomt misundelig på folk der er i stand til at følge ovenstående. Personligt har jeg det med at blive hængende i 1)...

Tror du har helt ret, men hvorfor så ikke bruge netop dette som en målestok. Med et fortærsket udtryk: Hvis man glemmer anlægget, er det godt!

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 April 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Bastian skrev:

Tror du har helt ret, men hvorfor så ikke bruge netop dette som en målestok. Med et fortærsket udtryk: Hvis man glemmer anlægget, er det godt!

Lige precis!!!

Det grej der hurtigst får en til at glæmme at det er reproduceret musik og abstrahere fra alle de fejl og mangler der nu engang ER! og at det er en nedscaleret og farvet udgave af IRL man oplever altså kort sagt en illusion!..

Det der giver den bedste illusion og får en til at abstrahere hurtigst og herved glæmme alt om hifi og kun lader MUSIK nydelsen stå tilbage, er det bedste hifi!

Og hvad og hvor meget der her skal til for den enkelte er meget forskelligt!...

Her findes ikke rigtigt & eller forkert eller nogen endegyldig sandhed! men kun den oplevelse den enkelte får!..

Hvis DU oplever HIFI når du lytter på noget, uanset hvad og hvor dyrt mm. så ER! det hifi (for DIG!)  det er oplevelsen af musikken det hele her drejer sig om!..

Teknik freaksene glæmmer dette og kan ikke forholde sig til det!...  og mener at der MÅ  være en sandhed osv...

Men den findes kun inde i dit hovede via dine øre! og hvad DE fortæller dig.

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes