Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: "Nej det er ikke High-End" ?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja efter en del hårdt pumpet debater, om hvad der er high-end og ikke er high-end, kunne jeg godt tænke mig høre jer hvad der skal til før i stempler varen som high-end?

I min verden er high-end, produkter der er "kælet" for, forstået på den måde, der er gjort noget ud af det! 

Lækker finish, gode komponenter, kotest mulige signalveje, der er gjort noget ud af få det bedst mulige ud af tingene og ikke mindst tingene "balancer" over for hinanden, altså rasultatet er i Top!

Hvad skal der til i din bog, før det er high-end? 

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål du stiller Mr. MBG. Og jeg tror egentligt ikke der er et svar jeg kan give med bogstaver eller tale. Det er lidt lige som når man ser bilen i trafikken. "Hov hvad var det?" - var det en eller anden italiensk drøm der kørte der? Det sidder helt inde under huden når noget er high end i "min bog". Nogen andet er high end lyd, det har jeg hørt fra produkter der ikke gav mig high end fornemmelsen i look'n'finish.

Når du nu har sagt high end, hvad så med state of the art produkter?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

High!

High-end, er det Hifigrej i de kombinationer du synes og sanser LYDER bedst! Så kan det kommer hvorfra det skal være og skabt af hvad end det måtte være. DINE ører i kombination med hele nerve-sansesystemet - og lidt hjerne og meget hjerte - skal finde frem til High-end...Det tager tid at lære og kræver eksperimenter - én masse! Har ABSOLUT intet at gøre med dit buget eller enkeltkomponenters pris og da slet ikke deres udseende og ALDRIG hvordan det er testet og bedømt af andre mennesker. Har måske nærmere lidt at gøre med MUSIKALITET - og det er en evne, som nogen besidder mere end andre. Mest af alt kræver det dog selvkendskab.

End!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 April 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Highend er det udstyr der som du så rigtigt siger er "kælet" for mindste detalje, og finish og alt er top klasse, og så klart LYDEN MED!!... hvor alt summere op i ultimativ finish, kvalitet og ydelse samt lyd..  og som oftest en temmelig gusten pris!..

HighEnd er der hvor det ikke kan blive meget bedre pt. og alle kræfter er sat ind uden kompromis og hensynt til økonomi mm. ja mere eller mindre div. firmaers prestige produkter!...

DET! er hvad jeg anser for highend..

Det er lækkert og giver fed ege glæde mm. men koster der efter.

At man så måske kan få highend lyd ud af billigere produkter, hvor der er knap så fed finish mm. er en helt anden historie!..

Man kan sagtens opnå lige så god eller næsten lige så god lyd for mindre midler mm. da der er produkter der ligger i en gråzone hvor det er lydmæssigt oppe i highend men finish mæssigt ikke er highednd i den forstand og nede i mere alm. hifi (ja sågar ringere til tider) her så gives afkald på en del finish og lækkerhed, men lyden og komponent kvalitet kan sagtens være helt i top..  så altså ingen regler uden undtagelser!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 April 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

High-end (som udgangspunkt) må i bogstaveligste forstand være producenternes topmodel/modeller....deraf ordet "High-end"

Dernæst kan man så begynde at argumentere ud fra personlige præferencer, hvilket som regel altid ender i en eller anden stillingskrig

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 13 April 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
Hvad skal der til i din bog, før det er high-end? 

I min verden, skal lyden spille mindst lige op med, eller bedre, end det der allerede er etableret highend.

Når nogen formår at sikke en pind i en l**t, og sælge det for en femmer, og samtidig overgå lyden fra det etablerede, så er jeg lidt imponeret.

Er det så highend? hmm... måske egentlig ikke, men hvis ikke, så reducerer det meget af det etablerede, til pludseligt at være jævnt.

Jeg mener at noget godt kan være highend i en periode, for senere at være mainstream, eller måske endda under det jævne. Meget af det ekstremt tunge grej, med træsider, er ikke rigtigt highend længere, efter min bog, hvis lyden ikke kan måle sig med det nye midtfi.

De små Gaincloneforstærkere sætter nye standarder, sammen med billige digitale/semidigitale chips, udviklet til konsumvarer. Selvom de ikke er udviklet med highend for øje, så rykker de grænserne, og placerer meget af det etablerede på bunden af kosteskabet.

Produkter kan godt være uopslidelige, uden at levere det jeg forbinder med highend-lyd.
Begrebet er stille og roligt ved at blive udvandet.
Man er pludselig nødt til selv at lytte, og kan ikke længere regne med at høj vægt, og flot finish, er nok.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Spencer så du mener lidt af hifi produkter idag er noget en vis kvalitet så det meste kan være med i high-end, men også kaldes "std. var"?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg citerer lige skamløst mig selv fra en anden næsten identisk tråd for ikke så længe siden..:

Min personlige definition går på tre ting:

1. Der skal ligge en lyd/konstruktionsmæssig filosofi bag apparatet som går væsentligt udover "Det skal virke og det skal være billigst muligt at producere."

Dette indebærer (for mig) at konstruktøren/ingeniøren ikke skal være bundet af budgetmæssige begrænsninger omkring valg af komponenter. Det er IKKE ensbetydende med at det dyreste komponent nødvendigvis er det bedste, blot at det ikke skal være prisen men ene og alene indflydelsen på det endelige resultat der skal afgøre om det ene komponent vælges fremfor et andet.

2. Den resulterende lyd (eller billede hvis der er tale om f.eks. en projektor) skal rent faktisk retfærdiggøre de valg der er truffet som en følge af punkt 1.

F.eks. er diskanter til 80.000 kr stykket ingen garanti for at en højttaler lyder godt. Men er de først puttet i kabinettet vil producenten jo nok forsøge at hente pengene hjem igen, hvadenten højttalerens lyd er 100.000 kr værd eller ej.

3. Designet skal være til at holde ud at se på.

Hifi-purister vil nok mene at lyd er det ENESTE der er af betydning for et lydgengivende produkt, og det er naturligvis det VIGTIGSTE hvis formålet med at købe det er at høre musik i den bedst mulige kvalitet. En 5 mm tyk forplade, forgyldte stik og hånddrejet volumenkontrol kan ikke på nogen måde i sig selv gøre et produkt til highend.

Men er punkt 1 og 2 ellers opfyldt så der er tale om et exceptionelt velspillende produkt, så mener jeg altså også at det skal tage sig pænt ud i en stue hvis man skal kunne kalde det high-end (specielt med de priser der gerne følger med). Hvis apparatet ligner noget Storm P har flikket sammen i en brandert, så er jeg ligeglad hvor godt det lyder, det skal ikke stå i min stue..!  

(Og jeg ved godt at smag og behag er forskelligt, men det er en anden snak..! )

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Okey RogueAgent så et produkt der bare spiller røven ud af alt, kan godt være under high-end, vis ligner det værste l**t?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Well, det er jo bare MIN definition. 

Et af problemerne med begrebet er netop at der ikke er nogen "officiel" definition. Hvis der var det, ville Bilka og Elgiganten nok ikke slippe afsted med at kalde ethvert anlæg der koster mere end 1299 kr for "high-end".

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
Spencer så du mener lidt af hifi produkter idag er noget en vis kvalitet så det meste kan være med i high-end, men også kaldes "std. var"?

Jeg har hørt billige chipamps med flere kvaliteter, som dyrt grej, der kalder sig highend, ikke besidder. Men humlen i det, er nok, at dette grej nok kun fortjener at kaldes dyrt hifi.

Mange af de tidligere tiders CD-afspillere, med glaslinser og mekanik som en kampvogn, laves næsten ikke længere. Nu kan et plastikdrev, hvor skuffen ikke kan bære et stykke aluminium, kaldes highend. Det er ikke andet end dyr hifi, selvom prisen er højt oppe.

En IcePowerforstærker til 25k, hvor dæmpningsfaktoren styrtdykker over 1000Hz - er det highend?
Måske. Prisen er i hvert fald.

Billige brugte Dali 40, til under 10k for 2 x 70kg højttaler - er det highend?
Det mener mange, og også jeg - hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds her.
Bassen var i hvert fald i særklasse, dengang jeg hørte dem spille i Hifi-klubben.

Lave brugtpriser mener jeg ikke diskvalificerer noget grej.
Jeg kan bare glæde mig over dem, og nappe det, hvis jeg har pengene på det tidspunkt.
Lave nypriser mener jeg egentlig heller ikke diskvalificerer - da de tykke alufronter ikke længere er et kvalitetsstempel.

EDIT: Noget pudsigt ved meget highend grej, er at det kan være meget skrøbeligt.
Forstærkere som brænder en masse komponenter af, spontant, er ikke et særsyn, blandt rørgrej.
Audio Alchemy lavede en effektforstærker (med transistorer) der kunne selvdestruere spontant, uden at man havde foretaget sig noget som helst andet end at tænde den. Den var vist ment som et forsøg på highend, men klarede ikke helt at få den status.

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 13 April 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Mr. MBG skrev:
<span>Spencer så du mener lidt af hifi produkter idag er noget en vis kvalitet så det meste kan være med i high-end, men
også kaldes "std. var"?</span>
Jeg har hørt billige chipamps med flere kvaliteter, som dyrt grej, der kalder sig highend, ikke besidder.
Men humlen i det, er nok, at dette grej nok kun fortjener at kaldes dyrt hifi.Mange af de tidligere tiders CD-afspillere, med glaslinser og mekanik
som en kampvogn, laves næsten ikke længere. Nu kan et plastikdrev, hvor skuffen ikke kan bære et stykke aluminium, kaldes highend. Det er
ikke andet end dyr hifi, selvom prisen er højt oppe.En IcePowerforstærker til 25k, hvor dæmpningsfaktoren styrtdykker over 1000Hz - er det
highend?Måske. Prisen er i hvert fald.Billige brugte Dali 40, til under 10k for 2 x 70kg højttaler - er det highend?Det mener mange, og også jeg -
hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds her.Bassen var i hvert fald i særklasse, dengang jeg hørte dem spille i Hifi-klubben.Lave brugtpriser
mener jeg ikke diskvalificerer noget grej.Jeg kan bare glæde mig over dem, og nappe det, hvis jeg har pengene på det tidspunkt.Lave nypriser
mener jeg egentlig heller ikke diskvalificerer - da de tykke alufronter ikke længere er et kvalitetsstempel.EDIT: Noget pudsigt ved meget highend
grej, er at det kan være meget skrøbeligt.Forstærkere som brænder en masse komponenter af, spontant, er ikke et særsyn, blandt rørgrej.Audio
Alchemy lavede en effektforstærker (med transistorer) der kunne selvdestruere spontant, uden at man havde foretaget sig noget som helst andet
end at tænde den. Den var vist ment som et forsøg på highend, men klarede ikke helt at få den status.

Hej Spencer
Jeg kan godt lide dine synspunkter og må erklære mig enig heri.
Det er meget en sag om følelser og prioteringer, som jeg ser det og derfor umulig at opnå konsensus omkring, som med næste alle temaer inden
for vores hobby. Ang. skrøbeligt highend tænker jeg på den første amp. fra Electrocompaniet, den skulle spille fantastisk, men være MEGET
ustabil?!

Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at betegnelsen High-End dækker over begrebet,at en produsent sætter sig for at producere et produkt hvor man benytter tidens absolutte allerbedste indenfor teknisk kunnen.Uden at man tænker på hvad det kommer til at koste som slutprodukt.Om produktet så kommer til at spille "musik" eller måske er supergodt til at dessekrere bittesmå detaljer er en produktfilosofi.
Til top Vis Fl.D.P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fl.D.P

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
Spencer skrev:

Mr. MBG skrev:
<span>Spencer så du mener lidt af hifi produkter idag er noget en vis kvalitet så det meste kan være med i high-end, men
også kaldes "std. var"?</span>
Jeg har hørt billige chipamps med flere kvaliteter, som dyrt grej, der kalder sig highend, ikke besidder.
Men humlen i det, er nok, at dette grej nok kun fortjener at kaldes dyrt hifi.Mange af de tidligere tiders CD-afspillere, med glaslinser og mekanik
som en kampvogn, laves næsten ikke længere. Nu kan et plastikdrev, hvor skuffen ikke kan bære et stykke aluminium, kaldes highend. Det er
ikke andet end dyr hifi, selvom prisen er højt oppe.En IcePowerforstærker til 25k, hvor dæmpningsfaktoren styrtdykker over 1000Hz - er det
highend?Måske. Prisen er i hvert fald.Billige brugte Dali 40, til under 10k for 2 x 70kg højttaler - er det highend?Det mener mange, og også jeg -
hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds her.Bassen var i hvert fald i særklasse, dengang jeg hørte dem spille i Hifi-klubben.Lave brugtpriser
mener jeg ikke diskvalificerer noget grej.Jeg kan bare glæde mig over dem, og nappe det, hvis jeg har pengene på det tidspunkt.Lave nypriser
mener jeg egentlig heller ikke diskvalificerer - da de tykke alufronter ikke længere er et kvalitetsstempel.EDIT: Noget pudsigt ved meget highend
grej, er at det kan være meget skrøbeligt.Forstærkere som brænder en masse komponenter af, spontant, er ikke et særsyn, blandt rørgrej.Audio
Alchemy lavede en effektforstærker (med transistorer) der kunne selvdestruere spontant, uden at man havde foretaget sig noget som helst andet
end at tænde den. Den var vist ment som et forsøg på highend, men klarede ikke helt at få den status.

Hej Spencer
Jeg kan godt lide dine synspunkter og må erklære mig enig heri.
Det er meget en sag om følelser og prioteringer, som jeg ser det og derfor umulig at opnå konsensus omkring, som med næste alle temaer inden
for vores hobby. Ang. skrøbeligt highend tænker jeg på den første amp. fra Electrocompaniet, den skulle spille fantastisk, men være MEGET
ustabil?!

Jeg kan ikke helt huske hvilke forstærkere der har uheldigt ry, fra Electrocompaniet, men Murphy's lov om uheldige konstruktioner, gør nok at de bedst lydende, nok også lettets går istykker.
Deres Ampliwire 65 skulle lyde rigtig godt, og være lidt af en legende, sammen med den første 25 watter de lavede. Jeg har selv hørt Ampliwire 250 på Dali Skyline, i klubben for mange år siden. Det var en oplevelse, af rang.

Det med hvad der er highend, er ikke let.
Man kan ikke engang bruge det til så meget, hvis ens gode ven kan lide et apparat.
Man er nødt til at prøve det i eget setup, om det duer.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

High End er ikke fabrikanternes ide. Det er noget, køberne finder på for at forsvare, at de har købt en vare for dyrt.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
High End er ikke fabrikanternes ide. Det er noget, køberne finder på for at forsvare, at de har købt en vare for dyrt.

Eller forhandleren, for at forsvare at varen ER så dyr.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 13 April 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hvis det er dyrt og ser dyrt ud er det high end.

Hvis det lyder godt er det hifi.

Det er i hvert fald min fortolkning.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

jazzman, RogueAgent og 27pH så i vil f.eks også kalde B&O beolab 3 for high-end?

Ser harmmer godt ud, er for dyrt og spiller fint størrelse taget i betrakning?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg generelt ikke stor fan af B&O, hverken design eller lyd (og slet ikke prisen).

beeos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

High End er vel et produkt, der kan formidle lyd og lydbillede, som kommer helt tæt på det der er indspillet, som er i en klasse, hvor du ikke kan finde andre produkter der lyder bedre.

Men begrebet High End er der vel inflation i, da mainstream butikker gerne vil være med i dette marked og derved kalder deres topserier for High End selvom de langtfra er dette.
Til top Vis beeos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beeos

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes