Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: mono fra quad 303? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 April 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Som nogen måske ved har jeg en quad 303 effekt. Jeg har lavet en passiv forforstærker til den, og synes faktisk det lød hæderligt til en start. Men nu har (ved lidt nærmere lytning) opdaget at min quad giver lyd i mono!? Der kommer lyd fra begge kanaler, men de afgives altså i mono. Jeg kan slet ikke forstå det... Hvad kan der være galt? Er kan min effekt være lavet om til en monoblok? hvordan ser jeg det?
Håber nogen kan hjælpe mig
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej Bojsenbord

Der er gennem tiden lavt mange 303 om til mono - helt hvordan du ser det erjeg ikke klar over men prøv at spørge på

http://quadrevisionspot.blogspot.com/

De skriver bla.a. om 33 mono/stereo

Quad 33 Mono/Stereo facilities. Connect a CD player the right way

Quad 33 Control Unit Mono /Stereo switching facilities. And the optimum way to connect a CD player.

Mono Stereo facilities

There are a lot of questions about these facilities, in most cases these questions arise after the upgrade of a 33 Control Unit. As pointed out below, the Disc, Radio1, Radio2 and Tape replay have different mono/stereo functionalities. The only common thing is an input combined with the Stereo button. This document is based on the circuit diagram above serial number 11.500. Below serial number 7500 some functionality is missing, in the last part of this paragraph you will find the functional differences.

No pushbuttons activated

If no pushbutton is activated, all the input signals are shortened to pin 2, earth. Quad assumed in those days that all the sources could cope with this situation. Check if all your source equipment can deal with short circuit outputs!

Disc

Disc combined with «M : L+R to L output
Disc combined with M» : L+R to R output
Disc combined with «M, M» : L+R to L and R output, full mono
Disc combined with Stereo and «M : L to both outputs
Disc combined with Stereo and M» : R to both outputs
Disc combined with Stereo and «M, M» : L+R to both outputs, full mono

Radio1

This is a special situation because the Quad FM2 and FM3 tuners carry the mono signal on pin 1 of the Din connector. So if a device is connected, without a signal on pin 1, there will be no output in the first three situations described below!

Radio1 combined with «M : Signal pin 1 to L output
Radio1 combined with M» : Signal pin 1 to R output
Radio1 combined with «M, M» : Signal pin 1 to L and R output, full mono
Radio1 combined with Stereo and «M : L to both outputs
Radio1 combined with Stereo and M» : R to both outputs
Radio1 combined with Stereo and «M, M» : L+R to both outputs, full mono of pin 3 and 5

Radio2 and Tape replay

Radio2 combined with «M : L to L output
Radio2 combined with M» : R to R output
Radio2 combined with «M, M» : L to L output, R to R output
Radio2 combined with Stereo and «M : L to both outputs
Radio2 combined with Stereo and M» : R to both outputs
Radio2 combined with Stereo and «M, M» : L+R to both outputs, full mono

On units below serial number 7500 there was no possibility to fed one channel, Left or Right, to both outputs.

Connecting a CD player to a 33 Control Unit.

Quad advised in a previous factory document three ways to connect a CD player

A modified Disc Adapter board
Via Radio 1 or 2
Via the Tape input

From a technical point of view the Tape input is the best option, the signal from that input is fed through a resistive network on the tape adapter board and than connected via the switch to the volume pot meter. Also the input sensitivity can be set to 1V.

The second best solution is the usage of one of the two radio inputs. The sensitivity of those inputs is 100mV and the signal is fed trough the tape adapter board, one transistor stage extra.

The worst option is the usage of the modified Disc Adapter board. The signal is fed through an extra two transistors, compared with the first option a total of three transistors extra, and associated components. The only advantage is the sensitivity setting can be adjusted by changing some components.

If you want to use one of the radio inputs for a CD player, buy a special cable with at least a 10dB attenuation, otherwise, in most cases the CD player will be too loud with normal volume settings.

De plejer at være flinke til at svare

De mono 303 jeg har set mangler vist en af de 3 store lytter ??

Prøv at se bag på det 4 polede din stik ? er det loddet sammen - hvor går ledingerne hen - i forhold til det diagram der blev postet her i en af dine andre quad tråde - +?

Hvorfor kører du ikke med 33 forforstærkeren ?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Det lader til at fejlen var min egen

Jeg tror at søltrådende i mit diy stik (din til rca) må have rørt hinanden. Nu er det isoleret godt og grimt med lidt gaffa, og det virker!

Grunden til at jeg ikke bruger min 33'er er at jeg synes den lyder lidt rodet. hyggeligt på mange måder, men med dac'en sat til, lyder det meget bedre uden.. Desværre, for den lyser så flot:-) Men overvejer lige situationen.. Egentlig var det meningen at jeg ville bruge min quad i soveværelset, og derfor oftest bruge min ipod til at spille lidt godmorgen musik, og med mp3 lyder det bedst (faktisk overraskende godt!) med 33'eren, hvorimod det bliver helt forfærdeligt med den passive forforstærker!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft blandede oplevelser med mine 33ere - men når de  lød godt så lød de rigtig godt
Ham fyren i Belgien laver "modede"  riaa kort og  kan vist også lave  tape kortet om til at kunne modtage andre  signalkilder  bedre  - han sælger det også så man kan gøre det selv selv

Som jeg har forstået det er det han foretager sig tro mod den originale quad lyd og ikke som nogle engleske og et italiensk firma som bla prøver at tune 303eren til 80 watt

Det var godt at du fik den op at køre - du burde jo have en tuner til den - jeg har både FM3 men også dene fterhånden sjældere rørtuner FM2 - så kan du også varme rundstykkerne i soveværelset

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

tja... jeg er i hvert fald ikke så imponeret over den.. men bevares, den har sin plads! Jeg tror ikke jeg har mod på at bruge alt for mange på den, selvom jeg kan læse mig til at de vist kan blive rigtig fine. Men ligenu klarer jeg mig rigtig godt med en passiv hjemmelavet forforstærker:-)

Tja, du har jo lidt ret omkring radioen, det kunne være sjovt.. Men de er bare så dyre, og jeg har lidt indtryk at de måske mest er dyre pga mærket, og historien, end lyden.. Og det strider lidt imod
Men det kunne nu alligevel være sjovt!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Radioen har også en fin lyd - men dens data er helt i skoven

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2007 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330 109749711&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlin k:top:uk

link til epay med kabler der går fra phono til 5 og 4 pol din - 8 forsk. typer 12,95 pund ca 150 kr. stk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes