Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: E-MU 0404 USB super DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 April 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Howdy!

I det seneste nummer af High Fidelity (3/2007) testes bl.a. SlimDevices Transporter. På side 34 skriver de at "Transporters indbyggede konverter er mere end god. Den er så god at den sagtens kan stå alene, og kan ud fra dette faktum nærmest i sig selv retfærdiggøre Transporterens pris".

SlimDevices Transporter koster 14.800 kr., og konverteren der bruges er AK4396 fra AKM.

Nu kommer det interessante:

E-MU 0404 USB 2.0 anvender den samme konverter, og kan tilsluttes lidt af hvert, se

http://computer.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=1866 1  (18661 skulle der stå)

Prisen på kr. 1.600 virker i den forbindelse latterlig lav.

Nogen, der har erfaringer med E-MU 0404 USB???

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

jfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 April 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Snedigt! Men betyder strømforsyningen ikke også noget?

Der må i øvrigt findes mange convertere derude med chip fra AKM?

Til top Vis jfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jfreak

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke lige den du nævner, men der har længe gået historier rundt på nettet om en Behringer til en tilsvarende latterlig pris, der skulle være imponerende god - også i bedre hifi sammenhænge.

Personligt er jeg overbevist om at "pro" gear som Behringer (der dog er entry level pro-gear) og andre af samme type (f.eks ART DI/O eller Flying Cow -tror jeg den hedder - fra M-audio) er mindst lige så gode som diverse "baggårdsproduktioner" fra den typiske hifi verden. Ganske vist er pro gear ofte dyrt (f.eks Benchmark DAC 1 og Apogee Mini-dac) men entry level pro gear er ofte af langt højere kvalitet end man har lyst til at vide  Desværre er det også ofte grimt...

/Mirland

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 April 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

jfreak skrev:

Der må i øvrigt findes mange convertere derude med chip fra AKM?

Nu var det lige den specifikke AKM-chip, der var interessant, idet den figurerer i den konkrete SlimDevice Transporter - og tilsyneladende er den seneste skud på "Wonder-chip"-tavlen.

...Og det er prisen på E-MU DAC'en, der afføder interessen...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke 0404 USB, men jeg har E-MU 1820 som er et par numre større (kostede knap 3000), og det lyder fænomenalt sammenlignet med andre lydkort jeg har haft/hørt hos andre.

Jeg aner dog ikke om det er samme chip der sidder i den.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

...Nu er den i hænde... og den er god. Øget mikrodetaljering og "naturlig" letflydenhed. Anbefales.

...Tilbage til musikken

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

...Nu er den i hænde... og den er god. Øget mikrodetaljering og "naturlig" letflydenhed. Anbefales....Tilbage til musikken

Fortæl noget mere! Det tegner til at være et meget interessant produkt men dog ikke særligt kønt

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Den nye Abrahamsen CD afspiller bruger også AKM. 

jfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jfreak

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Den nye Abrahamsen CD afspiller bruger også AKM. 

Yeps, og nok ikke helt uden grund.

AKM's convertere har en særdeles naturtro gengivelse af grundtoneområdet, hvilket igen betyder, at specielt akustiske instrumenter og stemmer reproduceres som lydende mere ægte.

Man kan så diskutere, om også de yderste ender af frekvensområdet er med i samme grad.

Som med alting andet hi-fi, er det et spørgsmål om, hvad man kaster på vægten

Man får ikke engelsk pop-lyd fra AKM. Tværtimod får man en umiddelbarhed og en ærlighed i lyden, som klæder specielt klassisk musik (læs: akustiske intrumenter) og vokaler ret godt.

Ja, faktisk vil jeg vove den påstand, at AKM p.t. har fat i den lange ende og basker konkurrenterne godt og grundigt i måsen med en våd søndagsberlinger

Har man først hørt nogle gode optagelser med flygel på en afspiller med AKM convertere (f.eks. Gryphon Mikado), så er man ikke længere i tvivl.

Hvor Sigma-Delta convertere alle lider af en umanerlig underlig form for "time based room reflection displacement" og Philips multibit convertere af ren og skær "sovs", så lider AKM's convertere ikke af disse.

Da AKM's convertere pga. deres kvaliteter i specielt mellemtonen er i stand til at afsløre, om CD-spille fabrikanten har anvendt enten over- eller upsampling (og næææj, det er IKKE det samme! ), så bør man efter min mening gå efter en afspiller med upsampling. Med andre ord undgå al mulig Philips omkring løbeværk.

Hvis nogen en dag ved et uheld skulle komme til at fabrikere en AKM bestykket DAC eller afspiller, så vil det kræve en monster strømforsyning og et dedikeret fokus på cabling for at få yderenderne med også.

I så fald vil det med nutidens teknologi ikke kunne blive ret meget bedre i de næste mange år.

Nøgleordet er klangægthed, umiddelbarhed og rumgengivelse.

Undskylder for den lange palaver, men Raskolnikov trykkede lige på en knap

EDIT: Nåhjah, Anagram Technologies laver også nogle suveræne DAC's.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft E-MU 0404 USB lydkortet i en uge nu, og jeg vil gerne dele mine indtryk indtil videre og  jeg er meget tilfreds!

Jeg bruger den primært som headphone amp til et par Sennheiser HD-650 hovedtelefoner og det lyder bare rigtig godt! Detaljeret og super opløsning. Det er rigtig rart med seperat volume knob til hovedtelefonen og stikket er placeret på fronten, så det er nemt at komme til. Kvaliteten på lydkortet er godt. Der er den rigtige "gode" fornemmelse når 1/4 jacks sættes i. Det virker som kram. Har endvidere kørt kortet med line-out til en Sonos box og videre til et par B&W DM600 højttalere, også med rigtigt godt resultat (her mangler jeg dog lidt mere lyttetid, til at komme med en ordentlig anmeldelse).

Jeg synes det er en stor fordel med et rent stereo kort - de er svære at finde i dag!

Hvis nogen har nogle konkrete spørgsmål til lydkortet, så skyd løs
Til top Vis jetsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetsie

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Da AKM's convertere pga. deres kvaliteter i specielt mellemtonen er i stand til at afsløre, om CD-spille fabrikanten har anvendt enten over- eller upsampling (og næææj, det er IKKE det samme! ), så bør man efter min mening gå efter en afspiller med upsampling.
[SNIP]
Hvis nogen en dag ved et uheld skulle komme til at fabrikere en AKM bestykket DAC eller afspiller, så vil det kræve en monster strømforsyning og et dedikeret fokus på cabling for at få yderenderne med også.

I så fald vil det med nutidens teknologi ikke kunne blive ret meget bedre i de næste mange år.

Nøgleordet er klangægthed, umiddelbarhed og rumgengivelse.

Jeg har selv en DAC fra April Music - Stello DA220 MkII. Dette vidunder er bestykket med AKM4395, der praktisk taget er identisk med AKM4396. Sidstnævnte har dog mindsket strømforbruget en smule samt anvender et mere aggressivt filter.

EDIT: Og så er den med upsampling.
Til top Vis darkless's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af darkless

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Auzentech X-Fi Prelude 7.1 kommer også med AKM AK4396VF DACs, så hvis nogen skulle være interesserede i et 7.1-kort - endda med understøttelse af EAX5.0, DD Live og DTS Connect, kunne Prelude nok være et godt bud:
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=7665
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes