| Forfatter |
|
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en laptop, hvor stort set alt er trådløst. Jeg ville gerne kunne sende min musik trådløst over til forstærkeren. Findes der et lille stykke hardware som kan sidde i forstærkeren og modtage et bluetooth-signal med musik og afspille det?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du i forvejen har trådløst netværk hjemme, så ville jeg foreslå dig at se nærmere på Slim Devices Squeezebox. Prøv at søge på den her i forummet - der er mange der er rigtig glade for den.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen reel båndbredde i Bluetooth der gør det rigtig godt til audio. Køb en router og en squeezebox, det virker  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må tilstå at jeg, ved nærmere eftertanke, har beslutett at det skal køre over wlan. Jeg behøver ikke alle dee fatures som en squeezebox tilbyder. Det lyder dumt, men det jeg skal bruge er egenlig bare et trådløst kabel. Jeg ved det, det lyder lamt at sige et trådløst kabel, men det skal blot kunne det samme som det mini-jack->phono kabel jeg bruger nu. Kan man få en lille wlan modtager, som man kan tilslutte sin forstærker, så den kan modtage signalet og sende det til forstærkeren?
Jeg går ud fra, at hvis dette lille stykke hardware kan købes, så mefølger der en skive med de drivere/applikationer der kræves for at det vil virke...
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her kan muligvis det jeg søger. Når man læser beskrivelsen til den, så ser det ud som om den kan levere signal til et 5.1 eller 2.1 kanals anlæg. Jeg kører rent 2-kanals, regulært stereo, så jeg ved ikk eo den kan bruges....
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmen skrev:
Jeg må tilstå at jeg, ved nærmere eftertanke, har beslutett at det skal køre over wlan. Jeg behøver ikke alle dee fatures som en squeezebox tilbyder. Det lyder dumt, men det jeg skal bruge er egenlig bare et trådløst kabel. Jeg ved det, det lyder lamt at sige et trådløst kabel, men det skal blot kunne det samme som det mini-jack->phono kabel jeg bruger nu. Kan man få en lille wlan modtager, som man kan tilslutte sin forstærker, så den kan modtage signalet og sende det til forstærkeren?
|
|
|
Det jeg tror du tænker på er en RF transmitter, hvor du kan sende lyd (og billede) fra en sender til en modtager trådløst. Problemet med disse er at lydkvaliteten er temmelig ringe, og går du eller din kat ind mellem sender og modtager kan det høres og ses som støj.
Det andet alternativ er en form for wlan transporter, som henter dataene direkte fra harddisken snarere end fra højttalerudgangen - og dem findes der en del af med fordele og ulemper afhængig af model. Squeezeboxen er en af disse, og når det kun er til lyd og ikke musik, så tror jeg mange vil give mig ret i at der ikke er mange alternativer på markedet med samme pris/kvalitet ratio.
Edit: Så lige den box du linkede til. Den kan muligvis også klare tricket. Men da den såvidt jeg kan se henter den "færdige" lyd fra lydkortet på din laptop, snarere end harddisken, er det lydkortet der kommer til at sætte standarden for den kvalitet der kan opnås, og det kan godt være et minus. Men hvis du køber den er jeg bestemt interesseret i at høre om dine erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Stream music directly from your PC's software
music player (WinAmp, iTunes, etc) through
your wireless LAN card |
|
|
I mine øjne ser det ud som om at det lyd der bliver afspillet i f.eks. media player, bliver sendt via Wlan til "boxen" som sender signalet videre til forstærkeren. Den kan videresende det analogt. Så mon ikke kvalliteten kommer til at afhænge af converteren i modtager-delen? Forudsat man vælger at sende det analogt fra modtager til forstærkeren naturligvis...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaliteten afhænger naturligvis i høj grad af converteren i modtageren, medmindre du sender signalet digitalt til din forstærker eller extern DAC.
En ting du skal huske er at din eneste betjeningsmulighed når du er ved dit anlæg vil være "previous" og "next" sang. Om det er et problem er selvfølgelig smag og behag, men jeg ville nok blive lidt træt af at skulle ind i rummet ved siden af og skifte playlist hvis jeg ville høre noget andet.
Men det kan nu godt være du har fat i noget med denneher dims, selv om jeg stadig er lidt i tvivl om hvor i "processen" den henter lyden fra pc'en. I min verden er det ideelle at modtageren henter direkte fra harddisken, så kan du også bedre lave andet på pc'en imens uden at risikere at noget "hakker".
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis musikken skal fra din HD til dit anlæg, så skal den igennem et lydkort eller lan forbindelse eller noget i den stil. Man kan ikke hente det direkte fra disken. Udgangen sidder jo et sted på motherboardet, eller noget der er forbundet til motherboardet...
Men pointen med den løsning jeg leder efter er, at jeg vil kunne sidde ved min laptop og høre musik, som jeg kan ved min stationære, bare uden ledning. Latoppen står ofte flere forskellige steder, og jeg gider ikke rende og flytte ledninger hele tiden. Al styring af musik vil foregå via computeren, når jeg sidder evt den...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er forstået - og fair nok. 
Det de fleste vist bruger en squeezebox eller andre mediestreamere til er at have alle musikfiler liggende på en stationær pc i et andet rum, et skab, kælderen eller lignende - og så have adgang til "herligheden" fra interfacet på enten SB'en selv, eller OSD hvis den kan streame video og er sat til et tv.
Og fælles for denne type apparater er at de har direkte adgang til harddisken (via netværket selvfølgelig), så pc'en reelt bare fungerer som en server - lydkortet er IKKE blandet ind i det.
Men det stiller så også en del krav til streameren om hvilke lyd/video formater den understøtter, da al dekodning foregår her, det eneste der transmitteres er de rå data fra harddisken.
|
| Til top |
|
| |