Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kings - Avid Acutus ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Jeg må også sige at jeg er meget nysgerrrig og høre hvordan din DIY pladespiller lyder - når nu du tester analog udstyr for hifiblade (pickup/riaa/arme) !

I min verden når jeg læser test - så går jeg ud fra at en pickup har været i Sme V & mange af de store arme ! og på mange af de store pladespiller (linn LP12 & VPI o.s.v)  !! Så ved man hvordan det lyder - og ikke på en DIY pladespiller og DIY HTer som man ikke kender lyden fra..... og det er ikke seriøst mener jeg

Du skal være velkommen King!  Tag gerne nogle flere jyder med.

Nu kan man så diskuterer hvor meget DIY der er over en kopi af Platine Verdier som for 99% vedkommende svarer til originalen. Dog er plinten af blydæmpet træ i stedet for terazzo. Desuden har jeg for nyligt opdateret med en quartz styret DC motor fra TW-Acoustic (Den fra Raven pladespilleren). Mit eksterne svinghjul er stadig under bearbejdning før det virker optimalt.

Men jeg har da også en anden pladespiller - Technics SP 10 mkII og indtil for nyligt var der også en Thorens TD-124, som dog er solgt. Måske der snart kommer en ny til? Jeg har 5-6 arme, heriblandt også kendte, men ikke en SME V, som jeg stadig har til gode (Har tidligere haft en SME 3012). Mener dog sagtens andre kan gøre det; både FR64 og Triplanar må da tælle med til de "godkendte" arme. Rega RB 700 og Ortofons nye arme kan vel også gå an?

Igennem årene har jeg ejet og lyttet til mange pladespillere. Har haft Linn LP12 i 14 år og var glad for den, men fortrødt det ikke da den blev solgt. Samlingen omfatter pt. 4 forskellige RIAA/MC forstærkere, 6-7 arme og ca. 10 forskellige pickupper, så jeg mener der er basis for at kunne vurdere og sammenligne produkter. Men dermed ikke sagt, at det hele er perfekt. Der er stadig rum for forbedringer og udvidelse af horisonten.

Mht. til DIY højttalere, så har jeg bygget selv i mere end 30 år og har ikke tænkt mig at holde op. I de mange år har jeg lyttet til rigtigt mange gode højttalere - har også købt nogle af dem. Som selvbygger må man have sin krtiske sans i behold og ikke blot tro alt hjemmegjort er velgjort. Lytter jævnligt hos venner og bekendte samt låner højttalere med hjem. Således har jeg helt afgjort referencerne på plads.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Janils - har du haft en Mørch dp 6 på noget tidspunkt ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Janils - har du haft en Mørch dp 6 på noget tidspunkt ?

Ikke min egen, nej. Men jeg har hjulpet en kollega med opsætning af en UP4, hvilket var et mareridt. Har til gengæld haft en Formular 4, som også er en "vanskelig" unipivot.

Har i Herlev hifi-klub "rodet" lidt med klubbens DP 6 når der skulle monteres pickupper og justeres, så jeg kender den godt. En glimrende arm, som jeg gerne ville prøve hjemme.

Talte faktisk med H.H. Mørch her for et par uger siden om hans nye arm. Det er ikke utænkeligt, at den kommer på besøg en gang når den er 100% klar.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

den ville jeg godt nok også gerne prøve - har kun set nogle flygtige billeder af den indtl nu -hvad kommer den til at hedde -dp6 med sidevogn?

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 December 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Nå kjenner jeg ikke janils eller deres magasin, men det vesentlige med en skribent må da være at han eller hun på noe vis klarer formidle et produkts vesentlige kvaliteter og mangler isolert sett men aller helst i en sammenligning med annet utstyr. Og, at utstyret det testes sammen med er av en slik kvalitet at det kan menes noe fornuftig om de produktene som er på benken. Dersom janils har valgt å bytte ut sin LP12 må det trolig være fordi han mener eget drivverk er bedre?

Vi vet uansett ikke hvordan det låter hos skribenten (bortsett fra de vi har faktisk har besøk, som for midt vedkommende er er blitt ganske mange etterhvert) på grunn av ukjent akustikk, samvirke mellom komponenter, oppstilling etc.

Tror nye Mørch blir hetende DP-6. Flott arm den gamle også, åpen, luftig og delikat. Et svakhetspukt er imidlertid bass og kontroll IMO. Sånn sett mener jeg den egner seg bedre på enkel akustisk musikk en komplekse verk.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 December 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Nå kjenner jeg ikke janils eller deres magasin, men det vesentlige med en skribent må da være at han eller hun på noe vis klarer formidle et produkts vesentlige kvaliteter og mangler isolert sett men aller helst i en sammenligning med annet utstyr. Og, at utstyret det testes sammen med er av en slik kvalitet at det kan menes noe fornuftig om de produktene som er på benken. Dersom janils har valgt å bytte ut sin LP12 må det trolig være fordi han mener eget drivverk er bedre?

Vi vet uansett ikke hvordan det låter hos skribenten (bortsett fra de vi har faktisk har besøk, som for midt vedkommende er er blitt ganske mange etterhvert) på grunn av ukjent akustikk, samvirke mellom komponenter, oppstilling etc.

Tror nye Mørch blir hetende DP-6. Flott arm den gamle også, åpen, luftig og delikat. Et svakhetspukt er imidlertid bass og kontroll IMO. Sånn sett mener jeg den egner seg bedre på enkel akustisk musikk en komplekse verk.

I lighed med Jan har jeg ikke de store erfaringer med DP6 armen men det har jeg til gengæld med UP4 armen(e) (siden 1979) og jeg har aldrig oplevet at den mister overblikket uanset hvor voldsomt det går for sig, og det med et bredt udvalg af pick-up'er hvor Mørch armene for alvor skiller sig ud pga de forskellige armrør der tillader at egenresonansen altid kan anbrínges fornuftigt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Vel, da har vi ulik erfaring. Jeg opplever at bassen på DP-6 ikke er mest kontrollert  ved for kompleks musikk. Det er imidlertid lov til å være uenig. Denne muligheten med ulike armrør kan man jo bøte på med armer med løse headshell og ulik vekt også, så der skulle vel ikke forskjellen være vesentlig?
Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lånt dette HTkabel fra Nordost som heder Valkyrja og jeg jeg kan stadig ikke få mine hænder ned over det kabel....... det er det bedste kabel jeg har hørt i mit setup

img180/9155/dsc00011hl0.jpg

Ps.... det er sku sjovt hva Benno fra Expert/Varde giver med i den kasse som Chario Sonnet er i

Prisen på det tør jeg slet ikke spøge om

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:
Vel, da har vi ulik erfaring. Jeg opplever at bassen på DP-6 ikke er mest kontrollert  ved for kompleks musikk. Det er imidlertid lov til å være uenig. Denne muligheten med ulike armrør kan man jo bøte på med armer med løse headshell og ulik vekt også, så der skulle vel ikke forskjellen være vesentlig?

Med de 4 nomalt tilgængelige 9" armrør (grøn, rød,gul og blå) kan den totale bevægelige masse varieres mellem 3,8g (5,7g og 7,4g) til 13,1 gram. Hertil kommer et armrør med en større monteringsflade samt lange armrør (12") Selv med det lette armrør og en Dynavector 20A (gammel model) er der ingen spor af fleksninger på amplitudekurven lige som regenresonansen er veldæmpet. Det er ikke et spørgsmål om at være enig eller ej, det er der ganske enkelt ingen andre tonearme der tilbyder.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2007 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Bjørn, jeg er fullstendig klar over fleksibiliteten dette innbærer (hadde selv tre stk armrør). Nå er det likevel slik at dersom man har løst headshell kan dette til en viss grad kompenseres for ved valg av headshell (det kan du ikke bestride), men jeg er enig i at man selvsagt ikke vil komme ned i de vektklasser du nevner.

Når jeg snakket om enig/uenig mente jeg ikke fleksibilteten, jeg mente de lydmessig kvaliteter i bassen. Min hensikt var ikke å si noe galt om Mørch, jeg har selv hatt armen og den er svært god, poenget mitt er bare at etter mine preferanser finnes det kandidater som gjør bassen bedre. Retten til den meningen vil jeg forbeholde meg.

Ellers er vi nok ikke så uenige.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Bjørn, jeg er fullstendig klar over fleksibiliteten dette innbærer (hadde selv tre stk armrør). Nå er det likevel slik at dersom man har løst headshell kan dette til en viss grad kompenseres for ved valg av headshell (det kan du ikke bestride), men jeg er enig i at man selvsagt ikke vil komme ned i de vektklasser du nevner.

Når jeg snakket om enig/uenig mente jeg ikke fleksibilteten, jeg mente de lydmessig kvaliteter i bassen. Min hensikt var ikke å si noe galt om Mørch, jeg har selv hatt armen og den er svært god, poenget mitt er bare at etter mine preferanser finnes det kandidater som gjør bassen bedre. Retten til den meningen vil jeg forbeholde meg.

Ellers er vi nok ikke så uenige.

Den fleksibilitet udskiftelige huse giver er for begrænset til at kunne erstatte den mulighed Mørch armene giver, især da arme med løse huse af standard/SME/Ortofon typen altid vi være i gruppen tung til meget tung og dermed udelukker et meget stort antal pick-up'er hvis egenresonansen skal anbringes forsvarligt. Det sidste er væsenligt, bl.a. for at kunne opretholde et stabilt nåletryk. 

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Vel, det er i første rekke den effektive masse i vertikalplanet som er vesentlig for denne sporingen. Dette kan løses ved at man splitter armens effektive lengde og derav masse slik for eksempel Dynavector har gjort.

Ellers nevner jeg jo at du har rett når det gjelder Mørchs fortreffelighet vedrørende valg av effektiv masse. Sånn sett er armen genial om du i første rekke er ute etter å kunne benytte størst mulig antall pickuper. Selv benytter jeg i første rekke standard MC-pickuper som fungerer med normalt tunge armer. Da har jeg nok variasjonsmulighet innenfor det utvalg man finner av standard headshell.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

I dag har jeg fri - og i musikstuen skal der laves A/B test mellem en Clearaudio Ambient og min Avid Acutus !

Det skal nok blive sjovt

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Den Clearaudio Ambient er ikke så ringe som jeg trode !

Den gør livet svært får mange i den prisklasse

Ps... men at sælge min Acutus - det ville jeg aldrig gøre.....

Clearaudio Ambient er ikke i den samme klasse som min Acutus

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hvilken prisklasse er Ambient i, King ? 

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvilken prisklasse er Ambient i, King ? 

Mener det er omkring de 40.000kr

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Kan du si noe om de lydlige forskjeller King?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Come on, King! 

Afprøvning af to pladespillere i den bedre ende - og du får det til at fylde fire linier. Det må kunne gøres kortere! 

Hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
king skrev:

Come on, King! 

Afprøvning af to pladespillere i den bedre ende - og du får det til at fylde fire linier. Det må kunne gøres kortere! 

Hilsen

Niels L.

Ja.... Niels - jeg må sige at den Clearaudio Ambient er god men.... den mangler lige det sidste, så den kan komme med de store pladespiller !

Jeg vil ikke sige noget dårlig om den - men den mangler sku noget som en pladespiller med flydene ophæng kan.... !

Og så har den Clearaudio Ambient -  slet ikke den luftig top samt den dejlig mellemtone som en Acutus har , samt Acutus er meget bedere til at starte og stoppe en basstone i bunden !

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 December 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Nilau skrev:
king skrev:

Come on, King! 

Hilsen

Niels L.

Ja.... Niels - jeg må sige at den Clearaudio Ambient er god men.... den mangler lige det sidste, så den kan komme med de store pladespiller !

Jeg vil ikke sige noget dårlig om den - men den mangler sku noget som en pladespiller med flydene ophæng kan.... !

Og så har den Clearaudio Ambient -  slet ikke den luftig top samt den dejlig mellemtone som en Acutus har , samt Acutus er meget bedere til at starte og stoppe en basstone i bunden !

ja du skal have en VPI for at slå den Avid ......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes