Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Akustik i hjemmebioen (igen) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg går og overvejer at investere i nye front højttalere og/eller ny forstærker, men jeg ser at det anbefales at man forsøger at gøre noget i ved akustikken i lytterummet inden man kaster sig ud i udskiftning af udstyr. Og det lyder jo også meget fornuftigt :) 

Problemet er at jeg har svært ved at find ud af hvad der skal gøres, når man som jeg ikke ved så vældig meget om hvordan man skal gribe det an. Har prøvet at søge lidt rundt på forum'et her, men har desværre ikke haft heldet med at finde noget som kan hjælpe mig..
Har dog bidt mærke i en metode som gør brug af et spejl der flyttes ned langs sidevæggene for at vide hvor man skal sætte noget op. Spørgsmålet er så hvad man skal have fat / hvor stort osv..

Mit lytterum er en kælder med rigelige mængder af beton (gulv, loft og vægge af beton). Rummet er møbleret "normalt" med reoler, skabe, plakater og en sofa. Gulvet er dækket af et tæppe.

Er der nogen der har nogle gode tips til hvordan jeg kan finde ud af hvad jeg kan gøre for at opnå forbedringer? Hvis det er nødvendigt kan jeg godt bikse en lille skitse af rummet frem.

Jeg har lavet denne frekvensmåling med en Radioshack måler og REW (kan godt lave en der går højere op hvis det kan bruges til noget). Den er glattet lidt ud for at målingen ved de høje frekvenser er nemmere at kigge på.

Her er grafen: kortlink.dk/3thn

Håber der er nogen der kan hjælpe mig - det plejer der jo at være 
Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

ingen der har nogle indspark?

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

En betonkælder er jo ikke verdens nemmeste rum at få en god akustik i. Men mon ikke du kan komme et stykke ad vejen ved at følge nogen almindelige retningslinjer. Det gælder om at skabe et veldæmpet, men ikke overdæmpet rum. Det første der falder ind er bogreoler (med bøger), et tykt tæppe og gardiner.  Noget af dette er jo allerede på plads lyder det til.

Man kan iøvrigt købe et computerprogram til at beregne hvad man skal gøre ved sit rum for at optimere det (CARA=computer-aided room acoustics)

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret
Ja, jeg kan nok ikke få mere dæmpning i form af tæpper og reoler.. mangler dog at få sat nogle mørklægningsgardiner op (men vinduerne er ikke så store).

Spørgsmålet er hvor man kan købe dæmpningsmaterialer? Har fundet et amerikansk foretagende, www.gikacoustics.com, der sælger diverse plader/paneler til en rimelig pris (ved dog ikke hvad det ville koste at få det sendt til Danmark..)

Er der ikke nogle tilsvarende butikker herhjemme ?

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 25 April 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

CSO i Lyngby kan både rådgive dig & skaffe forskellige plader til at dæmpe rummet med
Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

biojensen: Tak for det  Dem må jeg vist lige prøve og tage fat i.. kan se de ikke har priser på deres hjemmeside, håber ikke det er fordi det koster en halv bondegård

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes