Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: cdp-x707es vs cdp-x505es (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

som overskriften lyder, hvordan er de i forhold til hinanden? fordele-ulemper, mangler ved 505 i forhold til 707.

det hele bunder i at jeg har ledt efter en 707 i et stykke tid nu, og så er der kommet en 505 på KSB som jeg så overvejer at købe istedet.

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 April 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Jeg har ikke begge, men 'kun' en 505, som jeg synes lyder fremragende og bedre end noget andet til prisen da jeg søgte for 2 år siden.

Jeg mener også at vide at 505'eren og 707'eren bruge samme laser, men et der er forskelle i løbeværk og analog del.

Men du skal være opmærksom på at 505 kun har optisk digitalt ud. Så hvis du vil bruge den med seperat DAC må du enten leve med optisk eller lave et indgreb (Hurtig her på forummet har før tilbudt at kunne gøre dette trick...). Dernæst har flere haft lidt svært ved at finde erstatnings laser, hvis/når denne er mør - og i alle tilfælde er den ikke helt billig. Regn med ca. 800 for reservedelen alene.

Men ellers en fremragende maskine som dagligt giver mig glæde med sin overbevisende mekanik og (i mine øre) fremragende lyd - så jeg ville ikke betænke mig på en 505'er.

Tilføjet: Jeg gav selv 400 for en 505 med død laser så samlet står den mig i 1200 - så det er mit udgangspunkt for 'value for money' vurderingen ovenfor...du må selv vurderer om 2500 er OK for den i KSB

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

505'eren er en super fed maskine. Det er ved at være nogle år siden jeg havde en, men jeg husker den tydeligt. Man skal lede længe efter en maskine i den klasse i dag, hvor High End afspillere ofte bestykkes med plastic-drev.

Jeg vil dog mene at 2500,- er noget i overkanten. Jeg har set dem handlet ned til 1000,- for velfungerende eksemplarer. Husk på, at den  trods alt er ca. 12 år gammel.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg gav selv 2000 eller 2500 (kan ikke helt huske det) for en 707'er med en lidt over 2 år gammel laser. Og siden da har der været flere afspillere forbi, mest for "hobbyens skyld" - og indtil da, har den gamle Sony stået tilbage. Her snakker vi om afspillere til op omkring de 20.000.

Så herfra kan jeg kun anbefale en 707'er - hvordan 505'eren er, skal jeg ikke kunne sige, men det kan jo langt fra være skidt - da de to maskiner har mange ligheds punkter

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

det lyder jo godt. men vil nok ikke give de 2500 for den i ksb.

så vil jeg da bare forsætte med at lede.

tak for oplysningerne.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:
det lyder jo godt. men vil nok ikke give de 2500 for den i ksb.

så vil jeg da bare forsætte med at lede.

tak for oplysningerne.

Hvis maskinen står 100% iorden, skal den kunne koste 2000 kr. Der har været enkelte meget billige (som Hurtig nævner) omkring 1000 kr. Som regel er de trætte, mangler træsider osv.

Løbeværket i 505 og 707 er grundlæggende identisk - eneste forskel er den metalstang der fikserer låsemekanismen ved selve skuffen. Der er en del der skriver at eneste forskel på 505 og 707 er den balancerede udgang - dette er langt fra korrekt. 707 er kraftigt dimensioneret hele vejen rundt - større strømforsyning med klasse A udgangstrin baseret på diskret-komponenter. Glasfiber-print istedet for pertinax, og to separate prints for hhv. den balancerede og ubalancerede udgang. Derudover er trafoen indkapslet, og chassiset er kobberbeklædt. Toppladen er i aluminium, og trafodelen er placeret på en kraftigere bundplade for at minimere brum osv.

Alt 707´erens grundlæggende indmad kan iøvrigt også findes i afløseren CDP-XA7ES. Selve printet til lyddelen, samt drevet er dog anderledes, men selve layout´et er det samme.

Laseren kan godt skaffes til 303/505/707 - den koster i området af 800 kr. som en anden nævnte tidligere. Generelt kan disse maskiner spiller i tæt på en menneskealder - døde lasere ses meget sjældent, selv på maskiner der har afspillet tusindvis af plader. Der kan forekomme enkelte maskiner hvor styringen kikser, og dette medfører f.eks. at skuffen kun vil køre ud og dette stopper den ikke med - når den er helt ude, fortsætter motoren med at køre. Dette er et indgreb der typisk koster omkring 1000-1500 kr.

Meget af mekanikken kan iøvrigt også findes i CDP-X559/779ES. 779ES er 95% identisk med 707, og drevene går igen i samtlige maskiner.

Overall er det super fede maskiner, som jeg altid har holdt meget af - de er lækkert bygget og de spiller godt, frit og åbent. De kan stadig følge mange nyere og dyrere maskiner helt til dørs!!

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft begge maskiner og der er overhovedet ingen sammenligning rent lydmæssigt. 707'eren er tæt på High End, det er 505'eren ikke. Jeg skiftede fra 505 til Rega Planet og den spiller klasser bedre end 505. Man skal ikke lade sig narre af Sony's finish og vægt, for her er der ikke mange der kan følge med. 505'erens største fejl er en klinisk, glasagtig diskantgengivelse, som den desværre deler med mange tidligere (top)modeller fra Sony. Bassen er efter min smag, for fyldig og gumpetung. 707 er ikke bare en bedre 505, den er i en helt anden klasse. Rega'en har også fejl, men som helhed, er den fremagende musikformidler. Det 707 også og frem for alt, den er en mere præcis gengiver end både 505 og Rega.

Vil du absolut have en 505, bør den ikke koste over 1.500 kr.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes