Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: update ?? eftertænding - hvor lang tid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Når jeg slukker på vægkontakten og ikke på Forstærkerens og Tunerens afbrydere så spillere mit anlæg videre en 20-30 sec. alt efter hvor lang tid det har stået tændt.

Er det normalt ?

Der er tale om Luxman T50A, L58A og QUAD 510

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Er det ikke pga. af batterierne i forstærkerne, der bare er blevet ladet godt op?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:
Er det ikke pga. af batterierne i forstærkerne, der bare er blevet ladet godt op?

batterierne = elektrolytter ???

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeps, rlb, det er normalt. Jeg er ikke skarp i strømforsyninger, dog ved jeg at der ikke er batterier i dit grej. Men kondensatorer kan godt gemme noget strøm...
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Kondensatorer. det var det jeg mente. Kunne ikke lige huske ordet for det:-) Men det fungerer vel lidt som batterier:-)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en transistoreret forstærker med "capacitor coupling" - er det ikke et specielt fænomen at forstærkeren spiller lidt videre efter sluk - den skal dog "dø" relativt hurtigt - ca. 1-2 sek.

Hvis det er en rørforstærker, er det normalt, at de spiller lidt videre efter sluk. (et par sek)

Hvis det er en transistoreret forstærker med "tilkoblings-relæ", skal den stoppe med det samme.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ser så først nu, at det er en Luxman 58A. Det er en transistoreret amp - med relæ og den bør stoppe lyden øjeblikkeligt efter sluk.

Det kan jeg ikke lige gennemskue, men måske vil dit relæ ikke koble fra efter den er blevet slukket og elektrolytkondensatorerne aflader langsomt. Måske skulle du få kigget på dit relæ.

Venligst

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Det er kun Pre delen som jeg bruger på L58Aeren efekten er fra quad 510 som har transformatorer i udgangen.

Relæet er nok stået af på L58Aeren da den kan give et ordentlig knald når man slukker den på afbryderen og da den starter op uden pause når man tænder den - min Pioneer SX 980 er et par sec om at tænde efter man har "tændt den"

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

jamen det at slukke et stereoanlæg på en hovedkontakt er nok ikke lige det bedste, da den kraftige impuls fra slukningen ville kunne nå at forplante sig til dine højttalere via slutforstærkeren, hvis relæ lige skal opdage, at der bliver slukket. Så....derfor sluk slutforstærkeren først og de øvrige apparater efterfølgende, hvis du oplever sådanne knaldende fænomener. På samme måde skal du tænde de øvrige apparater først før du tænder slut-amp'en.

Dette er normalt en universel fremgangsmåde i tænd/sluk-procedurer. Der kan dog være anlæg hvor det er muligt at tilsidesætte dette, men for at være på den sikre side - så følg gerne ovenstående fremgangsmåde.

Den gnist/impuls, som opstår i din forforstærker eksempelvis bliver netop forstærket af slutamp'en og kan i værste fald skade dine højttalere - måske alvorligt.

Relæet sidder der normalt for at lade signalvejen være afgbrudt indtil forstærkeren er faldet til ro efter en tænding. Lige efter en tænding kan der stå temmelig kraftige DC-strømme, som kan skade højttalere. Relæet klikker ind, når DC er faldet nok til, at det ikke betyder noget for anlæggets højttalere. DC-balancen skal gerne ligge på en værdi som ikke varierer i området mellem plus/minus 50 mV - gerne så tæt på 0 som muligt

Venligst

Freddy

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 April 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det er kun Pre delen som jeg bruger på L58Aeren efekten er fra quad 510 som har transformatorer i udgangen.

Relæet er nok stået af på L58Aeren da den kan give et ordentlig knald når man slukker den på afbryderen og da den starter op uden pause når man tænder den - min Pioneer SX 980 er et par sec om at tænde efter man har "tændt den"

Relæet vedrører kun effektdelen, og den skal tænde og slukke uden mislyde (58A)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

problemet er at det knalder i højtalerene når jeg bruger apparaternes afbrydere medens den blot spille stille af som beskrevet øverst når jeg bruger vægkontakten

Quad 510 har ingen afbryder for Højtalrere - det er tænd/sluk for det hele på en gang - jeg tror de er synderne - det er sådan nogle broadcast ting - kan også levere 100 volt til "distribuerede systemr"

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Når du nu alligevel Tænder/slukker på kontakter - kan du så ikke tilslutte dine Quad'er til en separat kontakt, som du så først tænder, når de andre apparater er oppe at køre - evt. i form af een af de moderne stikdåser med en switch med neonlampe i? - og så slukke denne først, når lytningen er overstået?

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke Quad'erne særlig godt, men er der relæ i disse? - hvis "ja" - tror jeg da, at du skal have kigget til dem.

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ingen relæ i Quad bare en stor tranformater i højtalerudgangen

Quaderne sidder i en separat edb kontakt med jord medens resten af anlægget sidder i en almindelig kontakt - alle aparater er stelforbundet med hinanden ellers brummer de

Hvad kan en kontakt med en scwitch med neonlampe ?? er det et slags relæ elelr ??

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

"Hvad kan en kontakt med en scwitch med neonlampe ?? er det et slags relæ elelr ??"

Den kan bare tænde og slukke.

Det er en ganske almindelig stikdåse med indbygget switch med kontrollampe, så du kan se, om den er tændt eller slukket.- du kan gartanteret købe den i Harald Nyborg eller elsewhere.

I mit lejlighedsvise set-up benytter jeg mig af apparater uden relæer (gl. rør) - Jeg slukker slutamp'en dernæst pre + andet. Slutamp'en har ingen tænd/sluk knap - så jeg tænder/slukker på en kontakt fra en anden forsyningskontakt (her kan du jo så smide den omtalte stikdåse ind, så du kan tænde og slukke den - evt. uden at tænde og slukke dit EDB-anlæg i samme hug.. - dette virker fint for mig - og jeg har ingen knald. Men det kan sgu godt være lidt svært at hjælpe dig - sdådan her pr. korrespondance - men jeg tror, at du skal sætte det op lidt anderledes i dine kontakter og så generere en god tændings/slukningsrækkefølge.

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Tak Freddy

Jeg har ingen edb i stikket - kun effekterne så jeg kan fint slukke for effekterne først uden det går ud over andre i huset - (det er en gammel edb kontakt med sin helt egen sikring i sikriongsskabet)

Jeg prøver at tænde slukke i den rækkefølge du nævner

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

UPDATE UPDATE

Hvis jeg slukker på forsforstærkeren - helt og aldeles - og lade min Tuner og min effektforstærkere være tændt  så spiller anlægget - jeg kan skruer op og ned på volumen på  forforstærkeren  og skifte  indgan etc. 

jeg kan ikke høre forskel på tændt og slukket forforstærker ???????

kan i se spørgsmålstegnene ????? jeg tror da jeg bliver helt skør af det - eller er det som det skal være ???

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

det lyder grangiveligt, som om forforstærkerdelen i din Luxman er passiv, dvs ikke fødes af strøm fra lysnettet. Jeg har en odlgammel Technics SU-7700. den gør akkurat det samme. jeg kan regulere volumen, tilslutte hovedtelefoner etc, uden at have tændt for den.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
UPDATE UPDATE

Hvis jeg slukker på forsforstærkeren - helt og aldeles - og lade min Tuner og min effektforstærkere være tændt  så spiller anlægget - jeg kan skruer op og ned på volumen på  forforstærkeren  og skifte  indgan etc. 

kan i se spørgsmålstegnene ????? jeg tror da jeg bliver helt skør af det - eller er det som det skal være ???

Det er helt normalt, det er bare en passiv forforstærker så. Det ville tilgengæld være decideret spooky hvis du kunne lave samme trick med grammofonindgangen
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
UPDATE UPDATE

Få fat i et diagram (Per fra Vanløse tager som regel en flad 50'er) men virker dine tonekontroller med slukket forforstærker ?

Iøvrigt er det ikke særlig smart hvis der skal tændes og slukkes i en bestemt rækkefølge. I tilfælde hvor der sendes en lavfrekvent puls gennem en tændt effektforstærker kan det i værste tilfælde koste højttalere hvis proceduren ikke følges eller hvis strømmen forsvinder og kommer igen med apparaterne på on. Nu indebærer vintageforstærkere sjældent de store effekter men der skal ikke ret mange voltDC til at stege en højttaler. Ubehagelig støj er altid et faresignal

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes