Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: RIAA forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 April 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har en Project Phono Box og er lidt irriteret over at jeg skal skrue ekstremt højt op på min forstærker hvis jeg skal høre LP'er. Jeg har en Primare I21 og hører normalt CD, Radio og computer på 6 - skal jeg høre LP ved samme volume skal den skrues op til 26-30 stykker. Hvis jeg skulle høre LP ved høj volume skulle forstærkeren stort set skrues helt op!.

Er det normalt at RIAA forstærkere har så lavt output eller er min mon defekt?

Venlig hilsen
Bo
Til top Vis lrsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lrsn

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hvilken slags pickup bruger du?

Hvis det er en MC, og du har tilsluttet den til MM-indgangen på din Phono Box, kommer der ikke meget volumen igennem.

Og du har tjekket, at der er strøm på Phono Box'en, ikke?

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 28 April 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hvilken pick-up bruger du? Det kan også have noget at sige.

Hvis du bruger en low-output MC skal du huske at stille RIAA'en til MC.

Din Pro-ject har nu heller ikke overvældende meget gain (hvis det er den første model): MM: 32dB & MC: 53dB.

Så hvis din pick-up samtidig har relativt lavt output er det forståeligt at niveauet ender med at være en kende lavt.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Beaten to the post.

Hvis det nu er en high-output MC som f.eks. Denon DL-160 (ca. 2.1mV) der bruges i Pro-ject RIAA'ens MM indgang, ja så ender du med et endeligt output (til linieindgangen) på ca. 84mV hvilket er meget lavt.

Din MM (hvis det er en sådan du bruger) skal være på 5mV for bare at runde et fornuftigt endeligt output på 200mV.

Mvh.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige huske hvad pickup'en hedder. Men der er rega pickupen der skulle være et nummer bedre end den som sidder standard på planer3 (den har 3 skruehuller hvor standarden vist kun har 2). Det må vist være en MC pickup.

Jeg kan ikke lige se at det skulle være muligt at ændre noget på Phono Box'en den har bare Input/Output og en jordskrue? Med mindre der er jumpere inde i box'en? Men det er en af de ældre modeller så måske en opgradering ville løse alle problemer.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Rega har kun en MC pickup og den koster en bondegaard - det du har er nok bare en god rega MM pickup - den nyere phono box er ok men når du er oppe i en ok pickup - til ca. 800-1200 kr ville jeg gå efter en riaa der var bedre end phono box - har en selv og den er "tålelig"

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

ahh.. tak r-l-b jeg er ikke så meget inde i det.

Jeg opdagede, at tegningerne bag på boksen faktisk er jumper settings. Og har ændret mine jumpers så jeg nu får meget mere output fra den.

Nu er det den gl. PhonoBox jeg har og den virker godt nok noget billigt og skrøbelig specielt når man har åbner den og ser printet. Men jeg klarer mig med den tålelige lyd indtil videre.

Tak for hjælpen alle :)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det er enten en Elys eller Exact (hvis den er gul) du har. Begge er MM med ret så højt output på ca. 7mV.

Din RIAA må være sat korrekt til MM som det er nu.

Det er helt normalt at LP lyder en del lavere end CD. Dog lidt underligt hvis forskellen er meget udpræget når nu Rega's MM'ere har højere output end de fleste.

Har du prøvet RIAA'en sammen med en af de andre linieindgange? Måske har de forskellig følsomhed.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

lrsn skrev:
ahh.. tak r-l-b jeg er ikke så meget inde i det. Jeg opdagede, at tegningerne bag på boksen faktisk er jumper settings. Og har ændret mine jumpers så jeg nu får meget mere output fra den.

Det kunne lyde som om at du bruger MC indstillingen nu (53dB)? Så vidt jeg kan se har den kun de 2 muligheder?

Hvis det er MC-delen du kører over nu vil belastningsmodstanden være på 100 ohm istedet for de 47k ohm for MM-delen. Det "burde" give en ret så overdæmpet & lukket diskantgengivelse men det kan du jo bedst vurdere.

Mvh.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Der var den! Rega Elys det er den jeg har.
Efter at have pillet ved jumperne er volumen stort set som på CD - meget rart, at jeg slipper for daglige hjertestop når jeg lige vil høre en CD efter at have hørt LP :). Det lyder også bedre når der er lidt flere muskler bag.
Der er godt nok stor forskel på hvor meget MC og MM pickup'er skal forstærkes kan jeg regne ud.

BTW. Et lidt svært spørgsmål men er der nogle riaa'ere der er bedre til f.eks. rega end andre? er der noget specielt (ud over prisen :)) man skal se efter når man kigger efter en god riaa?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

lrsn skrev:
BTW. Et lidt svært spørgsmål men er der nogle riaa'ere der er bedre til f.eks. rega end andre?

Lidt firkantet ville jeg nok sige nej. Rega ville nok selv sige at deres egen RIAA er den mest passende men jeg kan ikke se hvorfor andre ikke skulle være lige så passende eller måske endda bedre.

lrsn skrev:
er der noget specielt (ud over prisen :)) man skal se efter når man kigger efter en god riaa?

Ud over prisen og den generelle kvalitet kan du kigge efter hvor omfattende justeringsmuligheder den tillader. Især vigtigt hvis du bruger low-output MC. Visse RIAA'er (gerne i den dyrere ende) har meget omfattende justeringer for belastningsmodstand, gain & kapacitans.

Men ellers: Bruge ørerne (hvis muligt).

Mvh.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Tak for ekspert hjælp krenzler :)

På sigt vil jeg nok kigge efter en bedre riaa - som dog ikke må koste en herregård.
Jeg har lige opgraderet hele anlægget og der er derfor jeg er ved at genopdage min pladespiller og LP'er. Rettelsen af outputtet fra PhonoBox'en giver faktisk en væsentlig bedre lyd i mine ører, så jeg klarer mig nok med den lidt endnu.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har et opfølgende spørgsmål hvis nogen stadig læser i denne tråd :).

Jeg har store problemer med jordforbindelsen på min pladespiller. Problemet er størst når jeg bruger Elys pickupen - hver gang jeg rører tonearmer brummer det og jo højere jeg lyder den jo højere brummer det.

I lang tid brugte jeg faktisk Bias pickupen fordi det virkede helt umuligt, at få den jordet ordenligt. Nu har jeg eksperimenteret lidt og et stykke afisoleret ledning efter loddet er den eneste løsning jeg har fundet - men det er ret besværligt og giver desuden træk i tonearmen.

Hvordan skal man korrekt jordforbinde en rega planer 3 en af de helt gl. modeller ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Rega arme har jord løbende inde i phono kablet. Bruger du en ledning til jord mellem RIAA & forstærker?

Har du leget med placeringen af RIAA'en (strømforsyningen)? Kan du få den længere væk fra pladespiller & forstærker?

Mvh.

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

hmm... Min forstæker Primare I21 ser ikke ud til, at have jordskrue. Men jeg har altid haft problemet når jeg bruger Elys pickup'en også da jeg kørte med intern RIAA forstærker. 

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har taget den af og på og det har faktisk løst problemet (ligeså magisk som en genstart ved computer problemer).

Men måske pickupen er ved at være kaput aligevæld - den knitrer i takt med musikken selv om jeg skruer helt ned for forstærkeren kommer trummerne igennem som knitrelyde. Giver det fornuft ?

Sorry, jeg har så mange spørgsmål - det er bare spændede at genopdage LP'en :)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om at den fejlsporer ved dynamiske passager? Kunne godt lyde som om at du kunne trænge til en udskiftning - hvor gammel er den?

Det kan også være vinylen der er slidt (uhensigtmæssigt) men hvis det er et generelt problem er det nok snarere pick-up'en.

Hvor højt et nåletryk (VTF) kører du med? Hvis det er for lavt kan det også forårsage fejlsporing.

Det undrer mig stadig at Elys med sine 7mV skal køres igennem RIAA'ens MC-del for at få nok volume/gain...

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har rodet lidt med det og gået tilbage til MM delen - jeg tror knitrelyden skyldes at den overstyrer i riaa'en. Det skete med høj/dynamisk musik. Så jeg er tilbage til det oprindelige problem med at jeg skal skrue ret højt op for ift. CD og Radio.

Men jeg kan forstå at andre RIAA'er har noget mere output/gain i MM så jeg vil se om jeg kan finde sådan en til max 2K :)

Mange tak for debugging hjælpen.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Det giver mening.

Har du tjekket om der er forskel på niveauet på de forskellige linie-indgange? Det er der sikkert ikke men...

Hvor meget skruer du op når det skal være højt fra CD? (ud af 10).

Din Pro-ject RIAA har som sagt et gain på 32dB (MM) & Elys har et output på 7.2mV. Det giver et endeligt output på ca. 286mV.

Brug Voltage Gain Calculator hos Cart. Db. (venstre side).

lrsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Smart tænkt men Voltage Gain Calculator! Jeg må kunne finde ud af hvor meget gain der er i CD/Radio og finde en Riaa giver nogenlunde det samme med den pickup jeg har.

Jeg ved ikke hvor meget skal skrue op for, at det er højt på CD.
Men forstærkeren start altid på 10 og det er en god højde for både CD og Radio men LP'er skal jeg altså op i 20'erne for at få det samme.
Sjovt nok syntes jeg faktisk det lød væsentligt bedre (når den ikke overstyrede) da der var mere smæk på - lyden er noget flad nu og jeg skal skrue noget højere op for at få samme lydstyrke.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes