| Forfatter |
|
Dennye Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 28 April 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er ny til surround (så ny at jeg ikke har et system endnu) og jeg har tænkt lidt over hvilke højttalere der vil være det bedste valg til en marantz 4600 (som jeg ikke har købt endnu). Jeg er i min søgen stødt på Kef iQ1 og iQ3 og det ser ud til at de er til at få for en rimelig penge, er der nogen der har erfaringer med disse modeller eller med mærket generalt?
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 29 April 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har selv haft Kef,ganske udemærket højtalere...Dog kender jeg ikke lige den du referere til!!
Men som du selv siger,til den rimelige pris og dit behov,går du nok ikke helt galt i byen,og ganske pæn ser den da ud
Og endnu bedre,skynd dig ned i Fona,og hør dem Live __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |
Dennye Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
valget er faldet på Marantz SR5001, jeg er stadig ikke sikker på højttalerne.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
IQ3 skulle efter diverse tyske tests være en meget god højttaler.
Har selv købt diverse KEF´er brugt, og er blevet meget positivt overrasket over kvaliteten.
Min KEF Q65.2 spiller formidabelt som front, og mine Q55 er fantastiske som bag, ville sikkert også spille fantastisk som front.
Har du købt Marantz SR5001 ?
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz SR5001.....En lækker sag må man sige  .... KEF KHT 2005 MK II,kunne du da ozze lige kigge på i fona!!
Jeg har selv kørt med de satelitter,og de kan bestemt anbefales __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
KEF 2005-sættet er rigtig godt - har det selv. Fordelen er du får en rimelig sub med det samme, og så kan du evt. udvidde med iQ3 som fronter og bruge de to sattelitter i overskud som baghøjtalere og lave 7.2...
MVH.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz SR5001, tjooooohhhhhh.
Men jeg har fået øjnene op for Onkyo efter jeg blev gjort opmærksom på dem via HiFi4all.dk
Ifølge tyske tests er de bare noget nær suveræne og koster intet (næsten).
|
| Til top |
|
| |
Juri Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bestemt ikke blande iQ serien med et af deres KHT sæt, lydmæssigt ligger de langt fra hinanden og iQ serien lyder ikke rigtigt som noget andet så den skal nok ikke blandes med andet.
iQ serien er langt fra at være neutral i lyden, bassen er lidt flommet og langsom, perspektivet er "optimisktisk" og mikrodetaljer kan man ikke skrive hjem om. Det være sagt er det en utroligt behagelig og underholdende højttaler-serie. Hvis man sammenligner direkte med andre 'gode' højttalere kan man pege på mange ting man savner, men det samlede indtryk er homogent og gennemført som få. En anden bivirkning er at alt får den lyd som højttalerne har, de farver i den grad kilden. Igen en ting som er fin hvis man kan lide lyden.
Giv dem et lyt, og kan du lide hvad du hører så hop du bare på den vogn, men lad være med at bland dem med andet og vær opmærksom på at det kan være svært at finde en subwoofer der matcher. Kan godt ske de kan matches med en Kef-sub, jeg har prøvet med en Tannoy TS10 og det var en umulig parring.
(mine erfaringer er baseret på iQ2)
__________________ Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at Fona sælger Kef iQ7 for 1999kr pr stk, hvilket er samme pris som iQ5. (vejl.)
Jeg har selv hørt iQ7 og iQ3. Begge gør arbejdet rigtig godt. Lyden er virkelig i top for en så billig højttaler.
Design messigt er iQ serien rigtig pæn og fået i mange forskellige nyancer.
Jeg er sikker på at du nemt kan låne et sæt med hjem og hører om det er noget.
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan roligt vælge KEF til dit surround system! Mine første rigtig gode ht var Carlton-serien og da de stod for udskiftning var jeg ikke i tvivl. Q-serien er rost for evnen til at gengive fra digitale kilder og til sacd er de bare guf for øregangene ... desuden har de jo Q-teknikken med fremragende 3D-egenskaber, som passer som fod i hose til surround.
Kort og godt, en god allround ht til prisen ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juri skrev:
| iQ serien er langt fra at være neutral i lyden, bassen er lidt flommet og langsom, perspektivet er "optimisktisk" og mikrodetaljer kan man ikke skrive hjem om. Det være sagt er det en utroligt behagelig og underholdende højttaler-serie. Hvis man sammenligner direkte med andre 'gode' højttalere kan man pege på mange ting man savner, men det samlede indtryk er homogent og gennemført som få. En anden bivirkning er at alt får den lyd som højttalerne har, de farver i den grad kilden. Igen en ting som er fin hvis man kan lide lyden. |
|
|
Det har nemlig i den grad noget at gøre med, hvad du bruger af udstyr. Altså kan du have ret, hvis ht ikke får kamp til stregen med god effekt. I nogle år havde jeg kun tilsluttet dem via receiver, men da systemet blev suppleret med de 2 Q7´er som baght, kunne jeg godt fornemme at der manglede noget saft. På brugtmarkedet fandt jeg en effektforstærker og så skete der noget! Det du skriver, du mangler fik jeg nu fuldtud, nemlig detaljer, perspektiv, præcis og kontant bas med al den dynamik jeg kan ønske mig ... dertil blev den "engelske" lyd som KEF går for at kunne levere, endnu mere markant.
Så herfra, stadig kun en anbefaling ...
Edit: ok, det er godtnok ikke iQ-serien jeg har, men så langt fra er den vel ikke? Bortset fra at jeg har hørt noget om for lys diskant ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Dennye Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
IQ3 skulle efter diverse tyske tests være en meget god højttaler.
Har selv købt diverse KEF´er brugt, og er blevet meget positivt overrasket over kvaliteten.
Min KEF Q65.2 spiller formidabelt som front, og mine Q55 er fantastiske som bag, ville sikkert også spille fantastisk som front.
Har du købt Marantz SR5001 ?
|
|
|
Ja jeg har lige købt den hos www.bestprice-audiovideo.ch til 605€/4508kr inc. forsendelse. Dertil kommer et gebyr for bankoverførelse.
www.bestprice-audiovideo.ch
|
| Til top |
|
| |
Dennye Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
|
Du kan roligt vælge KEF til dit surround system! Mine første rigtig gode ht var Carlton-serien og da de stod for udskiftning var jeg ikke i tvivl. Q-serien er rost for evnen til at gengive fra digitale kilder og til sacd er de bare guf for øregangene ... desuden har de jo Q-teknikken med fremragende 3D-egenskaber, som passer som fod i hose til surround.
Kort og godt, en god allround ht til prisen ...
|
|
|
Det er netop multikanal-sacd som jeg er mest interesseret i.
|
| Til top |
|
| |
Juri Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
Juri skrev:
| iQ serien er langt fra at være neutral i lyden, bassen er lidt flommet og langsom, perspektivet er "optimisktisk" og mikrodetaljer kan man ikke skrive hjem om. Det være sagt er det en utroligt behagelig og underholdende højttaler-serie. Hvis man sammenligner direkte med andre 'gode' højttalere kan man pege på mange ting man savner, men det samlede indtryk er homogent og gennemført som få. En anden bivirkning er at alt får den lyd som højttalerne har, de farver i den grad kilden. Igen en ting som er fin hvis man kan lide lyden. |
|
|
Det har nemlig i den grad noget at gøre med, hvad du bruger af udstyr. Altså kan du have ret, hvis ht ikke får kamp til stregen med god effekt. I nogle år havde jeg kun tilsluttet dem via receiver, men da systemet blev suppleret med de 2 Q7´er som baght, kunne jeg godt fornemme at der manglede noget saft. På brugtmarkedet fandt jeg en effektforstærker og så skete der noget! Det du skriver, du mangler fik jeg nu fuldtud, nemlig detaljer, perspektiv, præcis og kontant bas med al den dynamik jeg kan ønske mig ... dertil blev den "engelske" lyd som KEF går for at kunne levere, endnu mere markant.
Så herfra, stadig kun en anbefaling ...
Edit: ok, det er godtnok ikke iQ-serien jeg har, men så langt fra er den vel ikke? Bortset fra at jeg har hørt noget om for lys diskant ... |
|
|
Hej, Det er netop min oplevelse at kilden betyder meget lidt sammenlignet med den egenfarvning højttaleren kommer med. Spændt for 3 forskellige anlæg i vidt forskellige prisklasser var
indtrykket det samme, de kvaliteter højttaleren har bevarer de stort
set uanset hvad de er spændt foran. Deres mangler bliver naturligvis
udstillet specielt når der mangler muskler i kæden. Der følger så vidt jeg ved propper med til samtlige modeller så man kan dæmpe basrefleksen, og det er et must i de sammenhænge jeg har prøvet dem i, ellers slipper bassen alt greb. Diskanten er langt fra lys eller spids, den er nærmere blød som en babynumse. Det er bestemt en ufarlig højttaler, men musikalsk er den, hvis man kan lide lyden. Det er lang tid siden jeg gik væk fra receivere, men har selv haft en
Marantz og umiddelbart tror jeg de passer hinanden godt, medmindre det
bliver FOR harmløst. Desuden skal det bemærkes at hvad Fona mangler i service, kompenserer de for i returpolitik - der er INGEN problemer med at købe, prøve og returnere hvis ikke de lever op til forventningerne. __________________ Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
|
| Til top |
|
| |
Dennye Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at jeg vælger en receiver, er økonomi. Det er desværre en faktor der ikke er til at komme uden om.
|
| Til top |
|
| |
dtomsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke andet end være enig med Juri's vurdering af KEF iQ-serien, og som jeg selv skrev her på forum for noget tid siden....
Citér:
|
Mine lytteindtryk fra de seneste par Q-serier (har selv ejet en håndfyld modeller efterhånden):
Mørk og tilbagelænet (typisk engelsk, heh), lettere svampet bas, udpræget og superb mellemtone, dæmpet diskant, ekstremt homogen spredning af lyden pga. koaksial-enheden, en særegen overall lyd, som nogle elsker, andre hader, neutral er den ikke.
Efter min mening og erfaring passer lystklingende og nogenlunde kraftige forstærkere bedst til Q-serierne.
KEF iQ3 lyder i det store og hele som forgængeren KEF O1, men der er rettet op på de største skavanker, en strammere bas, og en meget mere åben diskant, om end den stadigvæk er noget dæmpet. Men utrolig meget højttaleri, især til prisen, og det er ikke uden grund, at den vandt EISA-awarden 2006. |
|
|
KEF iQ-serien får alligevel en anbefaling med herfra 
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også kef Q serien i 6.1 opsætning og de lyder rigtigt godt + de laver nogle flotte højtalere  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Juri Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennye skrev:
| Grunden til at jeg vælger en receiver, er økonomi. Det er desværre en faktor der ikke er til at komme uden om. |
|
|
Forståeligt. Nu har du købt forstærkeren, så prøv højttalerne og hvis det dutter sammen så klap i hænderne  __________________ Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
|
| Til top |
|
| |