Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Har din holdning til hifi ændret sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Har din grundholdning til hifi ændret sig, indenfor de sidste 5 år?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
74 [89,16%]
9 [10,84%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Har din grundholdning til hifi ændret sig, indenfor de sidste 5 år?

Det kan være holdningen til:

• Farvet vs. ufarvet lyd
  • Rør vs. transistorer
  • CD vs. vinyl
  • Billigt vs. dyrt

...samt en masse andre emner.

Hvis den har ændret sig, har det så noget med den teknologiske udvikling at gøre?
Har det evt. noget med din økonomi at gøre? (Muligheden for at tage lån i ejendommen m.m.)

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Meget endda!

Har fundet ud af pris så absolut langt fra er lig med kvalitet.

Desuden har jeg fundet ud af at vinyl'en absolut langt fra er død.

Og så er der det med kabler. Jeg kan godt hører forskel på installations ledning kontra et fornuftigt hifi kabel. Men jeg har stadig tilgode, at hører et mange tusindkroners kabel, gøre sig fortjent til prisen, fremfor et mere pris billigt, og fornuftigt afskærmet kabel.

Så i enden, må jeg sige ja - mange fordomme er blevet knust, enkelte står stadig.

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 April 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

• Farvet vs. ufarvet lyd

JA - har fundet ud af at jeg - meget hifi-ukorrekt  - faktisk foretrækker min lyd "farvet". Førhen gik jeg meget efter "lav forvrængning" og andre måle-parametre....det gør jeg ikke mere.

• Rør vs. transistorer

JA - har fundet ud af at rør kan noget ganske specielt......venter blot på at man kan købe vellydende rørforstærkere med en hulens masse watt...til en "billig" penge.

• CD vs. vinyl

NEJ - vinyl - ligegyldigt hvor "hypet" det er p.t. - ER altså noget besværligt kontra CD...og jeg synes stadig at CD er vinyl-formatet overlegent.

• Billigt vs. dyrt

Nej, kvaltitet koster altså mammon. Omvendt har jeg erfaret at en høj pris ikke altid er lig med en høj kvalitet

Og jo, det faktum at man er blevet "ældre", er single ( 'ikke skal "slås" for at få de ting jeg ønsker ind i stuen  ), samt har "friværdi" gør jo nok at pengene sidder lidt mere løst i lommen, end de gjorde i mine ungdoms-hifidage.

- en fin lille "menings/holdningsmåling", du har lavet .

mvh

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Har opdaget at lyd i hjemmebio kan ha' (mindst) lige så store kvaliteter som stereo, hvis det behandles lige så seriøst som traditionel "hifi".

Har genopdaget vinylen og investeret i grammofonpladeafspiller og pladesamling.

Har fået egne erfaringer med rør og er faldet for dem, efter at ha' opfattet det lidt som en håbløst forældet teknologi.

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

hcba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Thjaa -> Egentlig lidt banalt - men for mig forsvandt cd afspillere samme sted han som pladespilleren gjorde i sin tid .... og mine cd blev til en 700gb harddisk i et klædeskab. Remoten blev erstattet med "salling clicker".

For 5 år siden viste jeg ikke hvad en dac var - nu er den det primære interesse indsats område:-)

mvh hans

Til top Vis hcba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcba

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg må så sige, at jeg har undladt at stemme, indtil videre, da jeg lige skal tænke over hvor tingene har flyttet sig.

Jeg har brugt passive subwoofere (men med aktiv deling i forforstærkeren) i mere end 5 år, og syntes stadig at den ultimative lydoplevelse, er en koncert på laserdisk, med gammeldags PCM-lydspor. Dette er som sagt ikke muligt med vinyl.

Fremkommelsen af Squeezebox og Slimserver m.m. er noget jeg egentlig fra start havde store forventninger til, og her blev forventningerne blot indfriet. Ikke en egentlig holdningsændring, men mere en positiv bekræftelse.

De aktive subber, har måske rykket en del holdninger, fra skeptisk til overrasket, men måske også den modsatte vej.

Gammelt vs. nyt, er måske rykket lidt, da de digitale forstærkere kom frem.
Den lille fra Trends, har i hvert fald overrasket meget.
Så min holdning til værdien af meget små forstærkere, har ændret sig - dog ikke 180 grader.
Kun fra 'ved ikke', til positiv.

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Ja igen det med Vinylen, Det har fået mere opmærksomhed end før, og burde måske få meget mere end den gør nu!

Så mine prioriteter ændre sig nok igen

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Min holdning til HIFI har bestemt ændret sig. Hvor jeg tidligere anså det for meget svært at få value for money, så anser jeg det efterhånden for umuligt.

Priserne for såre simpel voldintegreret analog teknik er dampet i vejret beyond any reason.
Ditto digital teknik er på trods af tarvelige materialer røget samme vej.
Jeg håber meget snart, at der kommer styr på disc lagring, net eller memory ditto, så man kan koncentrere sig om DAC´s og analoge kredsløb igen.

Det ville være tigtig rart at se nogen der for alvor turde, at gå nye veje på et højt niveau.

Hvem kommer med den første rigtige velkonstruerede USB og 1394 kompatible DAC, der kan alt fra 192KHz/24, SACD og 44/16. Let´s  see.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Min holdning til HIFI har bestemt ændret sig. Hvor jeg tidligere anså det for meget svært at få value for money, så anser jeg det efterhånden for umuligt.

Der er jeg så ikke 100% enig.

Jeg mener godt at man kan få et sæt rimeligt gode gulvhøjttalere, til en fornuftig pris, og for så vidt også standerhøjttalere. Aurum Cantus har lavet et par modeller, som jeg nok ville vælge én af, hvis jeg skulle starte helt på bar bund, idag.

Mange andre mærker, er også rimelige med deres prisniveau, på højttalere.
DLS syntes jeg ikke forlanger urimelige priser f.eks.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Jeg mener godt at man kan få et sæt rimeligt gode gulvhøjttalere, til en fornuftig pris, og for så vidt også standerhøjttalere. Aurum Cantus har lavet et par modeller, som jeg nok ville vælge én af, hvis jeg skulle starte helt på bar bund, idag.

Undtagelserne der bekræfter regelen
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Undtagelserne der bekræfter regelen

Ja, at der undtagelsesvis eksisterer kinesere, er jo en god ting.
Der er mange af dem dog, så at du ligefrem skulle overse dem, gør nok at jeg må henvise til den nærmeste optiker...

At du har overset svenskerne, kan jeg tilgive.
Du bor trods alt ikke i København.

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

• Farvet vs. ufarvet lyd
  • Rør vs. transistorer
  • CD vs. vinyl
  • Billigt vs. dyrt

...samt en masse andre emner.

Hvis den har ændret sig, har det så noget med den teknologiske udvikling at gøre?
Har det evt. noget med din økonomi at gøre? (Muligheden for at tage lån i ejendommen m.m.)

Min grundholdning har ikke ændret sig, og jeg er heller ikke hoppet på vognen med hvad der nu lige er hypet på H4A gennem tiden, hvor udsagn som f.eks. "Rør rules!", "vinyl rykker for vildt!", "VdH Clearwater i dobbelttræk", o.s.v flyver gennem luften.

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Er gået fra bass-o-man til musik-o-man og ligeledes fra at lytte på udstyret til at lytte til musikken. 

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 30 April 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

er gået fra ingenting/computerlyd/mp3 til det jeg har nu, på omkring 1 år... ... så jeg var vel på samme stadie for 5 år siden som jeg var for ca. 1 år siden... så på den måde kan man sige at min holdning til hifi har ændret sig drastisk.. også bare i det ene år jeg har haft det... er gået fra cd spille til pladespiller. fra skod akai vintage og gamle dali 2a'er til holfi og dali ikon

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 30 April 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer, super afstemning der 

Jeg stemte (trommehvirvel) Ja! hvorfor? fordi jeg har lært at købe det jeg bliver glad for første gang. Før sad jeg trygt på opgraderingstoget, men stod af netop fordi jeg ændrede holdning. Jeg har set mange, rigtig mange brænde ud, eller betale ufattelige summer for hifi de aldrig blev rigtig glade for. Beslutningen var i første omgang dyr, MEN jeg er overbevist om at det på længere sigt var den rigtige (og billigere).

Hvad har jeg så opnået? masser af ny musik og ingen frustrationer over mit grej. Kort sagt, det handler nu om musik og ikke om "hifi".

Når jeg nu læser ovenstående igen (fordi jeg er en grammatisk idiot, men har lært at kigge efter røde bølger under ord jeg har stavet forkert) ser det jo ganske helligt ud. Egentligt var det slet ikke tiltænkt at det skulle være det. Jeg har stadig svedige drømme om store Krell forstærkere, Wadia cd maskiner og alt muligt andet. Det er som med konen, hun er dejlig, hun er den helt rigtige, men når jeg er på stranden kigger jeg stadig på de andre piger. Nøj, hvor kunne de der dog give et godt punch i bunden, og hvad med den der! lækkert bygget. Når jeg kommer hjem er jeg dog glad for min model, og kunne ikke drømme om at skifte den ud - netop fordi jeg ved at det kun vil medføre gråd, sved og tårer. Det gælder om at vælge rigtigt.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er 14 år, og min holdning til hifi har absolut ændret sig indenfor de sidste 5 år.

Det er ikke længe siden jeg troede, at gammelt vintage-hifi var noget gammelt l**t, og et DENVER-anlæg til 500 kr. var 1000 gange bedre!

Jeg har så senere fundet ud af, at det absolut ikke er sådan, og at 30 år gammelt hifi sagtens kan måle sig med det man køber idag.

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

Jeg er 14 år, og min holdning til hifi har absolut ændret sig indenfor de sidste 5 år.

Det er ikke længe siden jeg troede, at gammelt vintage-hifi var noget gammelt l**t, og et DENVER-anlæg til 500 kr. var 1000 gange bedre!

Jeg har så senere fundet ud af, at det absolut ikke er sådan, og at 30 år gammelt hifi sagtens kan måle sig med det man køber idag.

14 år...og allerede med 5 års erfaring.........- min dreng ( - nej, IKKE nedladende ment, tværtimod respektfuldt ), du er godt på vej til at få samme "sygdom" som os andre ;" hifi-nitis - velkommen i klubben *GGGG*

mvh

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Foreløbig siger resultatet 47 stemmer, hvor holdningen har rykket sig, og to hvor den stadig er samme sted.

Hvis der er mange 180 graders vendinger imellem, kunne det være rart at høre, hvilket apparat der har rykket grænserne! 

Jeg kender til i hvert fald ét eksempel på, at digitalteknikken er blevet lukket ind i varmen, hos en person der ikke tidligere troede at informationerne kunne hentes frem fra skiverne.

Desværre kæmper vi også imod de nyere udgivelsers softwareniveau, der desværre tit er helt til rotterne. Overkomprimeret lyd, uden dynamik.

Hvilke fronter er rykket mest i de sidste år ?

Højttalere ?
Signalkilden ?
Forstærkerdelen ?

Andet ?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej.....

På højttaleresiden er der faktisk ikke sket meget. Der er kommet bedre komponenter, men der giver i sig selv ingen garanti for bedre lyd. Faktisk kan man sige der aldrig har været lavet så meget skrammel.  

Udbuddet af opamps er efterhånden ret vildt, og der findes faktisk bedre opamps end 5534......det er nærmest plug and play. Det kan glæde mig at gamle CD-spiller kan åbnes en hel del. Andre vil tude og sige det er selveste samme opamps som har dræbt enhver rimlig udvikling af diskrete analogdele......

Bekendtskabet med "Tiny Tube" fra teknifi har overbevist mig om rør kan spille....og spille godt. Der er således en tidsløsthed i rør som synes at spille rigtig godt.....uden ICer.

Ellers er det nok min egen holdning som har rykket sig. Faktisk er det efter jeg har droppet hifi´en for 10 år siden at det er blevet nemmere. Der er ikke noget ultimative anlæg......utopia findes heller ikke i vejviseren. Så når den læredom er i hus, så kan man se fremad. For mig er det stadige "bare" et anlæg. Så rigtig entusiast er jeg såmen nok ikke mere.   

Mvh

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg stemte, at den har ændret sig.....Jeg kan kun tilslutte mig Zorglub, at jeg også mere eller mindre også er stået af opgraderings vognen, istedet for at bruge den sparsomme tid der er til Hifi på at være utilfreds med udstyret og prøve noget nyt med hjem lyttet på det og finde fejl ved det, vil jeg heller bare nyde det udstyr jeg har med de fejl og mangler det så måtte have og istedet for nyde musikken. For har efterhånden lyttet til så mange anlæg også dyrer anlæg op imod millionen, hvor man stadig sidder og finder fejl ved det, istedet for at bare nyde det og musikken. Men dermed ikke sagt at jeg aldrig vil skifte mit udstyr ud, det er man jo nok nød til at gøre bare en gang imellem for at der sker lidt nyt, lidt lige som med kvinder man kan jo godt blive tært af dem med tiden og vil have skiftet dem ud med en anden og måske bedre model.......Men det er jo stadig også sjovt at mødes med andre med samme sygdom og prøve noget forskelligt grej, snakke sammen og ikke mindst få sig noget Weissbier, Whisky og en masse god tråd som aftenen skrider frem......

Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes