| Sendt: 30 April 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ellers som en rigtig god ide, men jeg er faktisk ikke sikker på at en sådan side eksisterer. Der er dog masser af diy-sider om højttalere, men vist ikke en der samler alle trådene.
Der er dog masser af ekspertise herinde så hvis du har konkrete spørgsmål så er jeg sikker på du får hjælp.
Hvis jeg var dig ville jeg dog prøve at gøre mig mine egne erfaringer, så længe økonomien tillader det. Fx dit spørgsmål om hvilket træ - mdf er vist det meste benyttede, men der er også nogen der bygger i ædeltræ. Der er vist bred enighed om at jo tykkere pladerne er jo bedre, men de bliver også dyrere, og spørgsmålet er hvad der kan betale sig.
Hvis jeg var dig ville jeg købe fx et par rimelige fuldtune-enheder fra fx Jumon, og så eksperimentere med forskellige kabinetter. Monacor laver også mange rigtig fine enheder, men ideen er lidt at have ens enheder og et simpelt delefilter at sammenligne med, og samtidig til så få penge som muligt.
Så kunne du sammenligne lyden fra et kabinet i 10mm mdf, kontra et i 25mm mdf. Måske endda sammenligne med sandvich-konstruktioner, med indlæg af blygummi eller blot forskellige træsorter. Afstivning kunne også være et emne.
Så er du 10 gange bedre rustet til du skal bygge dit kabinet til dine Monacor-højttalere, og måske kan du endda dele guldkorn ud næste gang nogen spørger til kabinetkonstruktion.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|