Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DIY kom igang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KEFiR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har planer om og ville igang med noget DIY højtaler og lege lidt med det. har tidliger leget lidt med det men denne gang skal det være rigtig lavet hele vejen igennem.

så er der nogle der kender et sted på nettet eller som vil skrive det her en Kom igang hjælp med alle de små grundlæggende ting. F.eks. hvad skal man være opmærksom på? hvor for noget træ? (tror selv MDF er det jeg går efter) hvor kan man få alle tingende til det. som laminat osv. hvad for noget lim skal man bruge? ska der også være skruer i? osv. alt hvad i kan komme i tanke om man skal vide inden man går igang.?

har lidt i planer jeg vil prøve et monaco sæt. sådan noge transmitions linje højtaler. med monaco enheder.

hilsen henrik jensen
Til top Vis KEFiR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KEFiR

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det lyder ellers som en rigtig god ide, men jeg er faktisk ikke sikker på at en sådan side eksisterer. Der er dog masser af diy-sider om højttalere, men vist ikke en der samler alle trådene.

Der er dog masser af ekspertise herinde så hvis du har konkrete spørgsmål så er jeg sikker på du får hjælp.

Hvis jeg var dig ville jeg dog prøve at gøre mig mine egne erfaringer, så længe økonomien tillader det. Fx dit spørgsmål om hvilket træ - mdf er vist det meste benyttede, men der er også nogen der bygger i ædeltræ. Der er vist bred enighed om at jo tykkere pladerne er jo bedre, men de bliver også dyrere, og spørgsmålet er hvad der kan betale sig.

Hvis jeg var dig ville jeg købe fx et par rimelige fuldtune-enheder fra fx Jumon, og så eksperimentere med forskellige kabinetter. Monacor laver også mange rigtig fine enheder, men ideen er lidt at have ens enheder og et simpelt delefilter at sammenligne med, og samtidig til så få penge som muligt.

Så kunne du sammenligne lyden fra et kabinet i 10mm mdf, kontra et i 25mm mdf. Måske endda sammenligne med sandvich-konstruktioner, med indlæg af blygummi eller blot forskellige træsorter. Afstivning kunne også være et emne.

Så er du 10 gange bedre rustet til du skal bygge dit kabinet til dine Monacor-højttalere, og måske kan du endda dele guldkorn ud næste gang nogen spørger til kabinetkonstruktion.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes