Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Clio måleudstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er interesseret i at høre andres kommentare/meninger om Clio højttaler måle udstyr, fordi jeg skal have fundet noget højttaler måle udstyr der bare virker, men ikke er alt for dyrt. Jeg har tænkt på Clio Lite versionen, som vist kan det meste man har brug for.

Kan den anbefales eller skal man købe en dyre, for det er vist for dyrt at opgradere senere?

Kan man bruge billiger (lige så gode) måle mikrofoner fra Behringer/Monacor? Hvad med kalibrering, og kræver forvrængning målinger en bedre mikrofon?

PCI kort delen af måle udstyret. Kunne det ikke lige så godt være et almindelig godt lydkort, eller sker der noget mere på det kort?

Håber at høre både om godt og dårligt, ved clio systemet, og evt. alternative måle systemer.

Til top Vis jenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenson

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har Clio lite 7.3 med en clio lite mikrofon og er super glad for det. Du går glip af polar målinger samt hamoniske over 3 ved sinus.

Men det kan det jeg har brug for og det virker bare.

Det er et Crystal etellerandet lydkort der følger med, men der er loddet noget extra på kan man se. Og Clio software'n understøtter ikke andre end deres egne der kommer med, dog også et enkelt USB lydkort (Transit).

Du kobler tingene til, vælger Clios lydkortsdriver istedet for crystal som windows finder, installerer softwaren og trykker calibrate. Og få minutter senere er alt kalibreret og klar til målinger. Nemmere kan det ikke blive.

Jeg mener den eneste distributør i DK er www.DanskAudioTeknik.dk. Prøv og hør dem ad om de stadig har det på programmet. Det havde de i gamle dage kan jeg huske.

Hvis du er interesseret er du velkommen forbi og se det i aktion. Jeg bor i randersområdet.

Held og lykke med det.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Har kørt med CLIO light i mange år. Altså DOS versionen. Jeg har også været meget glad for den, men da min gamle DOS PC så sagde stop var gode råd dyre. Kortet passede ikke i nogle af de nyere PC'er jeg har, så jeg kiggede mig om efter andet.

En opgradering af CLIO vurderede jeg til at blive alt for dyr. DEsuden kan man mange flere spændende ting med nye programmer samt et godt lydkort.

JEg har nu købt det svenske LspCAD program som ud over et rest avanceret filteroptimeringsprogram også indeholder et måleprogram (fase, frekvens og impedans) hvorfra målingerne kan eksporteres til filterprogrammet (eller til CLIO). Du kan dog ikke som i CLIO måle Thiele/Small parametre eller forvrængning.

Jeg har endnu ikke fået programmet op at køre, men det virker lovende. Fortryder endnu ikke skiftet fra CLIO som virker lidt primitivt i forhold til.

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Tak for det Syncroniq, det var nok som jeg trode, det er ikke det "vilde" man går glip af i prof versionerne.

Hvad kostede en upgrade fra 7.0 til 7.3?

Hvad med måle mikrofonen og ledninger er der noget at spare på det, ved at købe det andet steds? hvordan foregår sådan noget med kalibrering af mikrofon, kan den bruge alle mikrofoner?

Det kan være vi skal lave en dag med lidt erfarings udveksling, måske skulle man lave en bruger klub, eller sådan noget i DK. Der er nok flere der har det en man tro, speciet i audio industrien.

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Ok, janils. Det jeg kender til LspCad så synes jeg ellers det virker lidt omstændelig i brugen.

Måle delen til LspCad, er den ikke meget hobby betonet!!?

Clio kan også måle de ting, du kan simolere vidre med i LspCad.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg bruger Clio til at måle med, og lspCAD til at få et udgangspunkt til filteret med, og så arbejder jeg videre på clio med det filter og fintuner.

Fra 7.0 til 7.3 er gratis, du skal bare sende en mail til audiomatica med dit serienummer og bede om de nyeste opdatering. Så får du 7.3 (eller hvad den nu er oppe på).

Man får ikke en kalibreret mik med Clio, men man kan sende den ind og få det gjort. Så får man en fil man kan impotere i Clio. Men efter at have sammenlignet målinger nede ved Troels Gravesen med hans version og mik, har jeg ikke set det nødvendig. Vi testede en panasonic kapsel, og min og hans clio mik, og fik faktisk samme resultat.

Det smart ved Clio er at du kan købe extra udstyr som en vibrationsmåler (ønsker jeg mig) osv. En QC box er smart så man slipper for en forstærker, mikforforstærker (er ellers indbygget i clioboxen) og switch når man skifter imellem imp og frekvens, så gør det den automatisk for dig. Men det koster, og jeg har undværet indtil nu.

Du er meget velkommen forbi. Så kan du se/prøve Clio på mine selvbyg højttalere. :)

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for de hurtige svar Syncroniq. De er til stor hjælp. lige et par stykker mere!

Det er alså en ACH-01 du ønsker dig. Jeg vidste heller ikke Lite versionen kunne bruges til viberations målinger.

Clio Lite pakken fra Golden Age Music indeholder :

PCI PC Board + signal conditioner + cables, Cliowin software REL 7 Lite CD rom.

Er det så ikke bare en mikrofon man mangler, eller skal man også have en mikrofon forstærker? Jeg trode den var i signal conditioneren (boksen)? ( en power forstærker skal selvfølgelig også bruges)

hvad er forskellen på deres mikrofoner, er prisen ikke den samme?

Nickname
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil

Bruger siden: 07 Januar 2007
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg også kigget lidt på ClioWin 7 Lite, da det er til at komme til for penge.

Men det slår mig, at jeg ikke kan se om der er impuls responce måling i Lite versionen, da denne måling er vigtig for at sætte sit tidsvindue.

Så spørgsmålet er til jer der har ClioWin, om der kan måles Impulse Responce i Lite Verionen.

Og er Lite versionen god nok til os der vil lave en tæt på perfekt højttaler

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Signal boxen har en mik forstærker. Men den er bedst at have i en anden kasse da den gør at temperaturen i boxen stiger. Og de skriver at man bør kalibrerer det når den har stået tændt et stykke tid (uden mik amp tændt). Men det virker fint for mig. Jeg bruger den indbyggede.

Lite har alt i stepresponse, impulsresponse, ETC osv.

I er velkommen forbi og se/prøve det.

Btw, en klub i midtjylland kunne være fint. Der er jo op til flere der har måleudstyr, og der er flere og flere selvbyggere.

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 20 November 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jumper lige denne tråd...

Jeg har nemlig også selv en interesse i måleudstyr. Har tidl lånt mig frem, hver gang der skulle blandes lidt måleteknik ind i den øvrige del af det at lave et højtaler DIY projekt, som jeg mener består af 3 dele, teori, praksis (måling) og lytning, inden man er helt færdig....

Har bestemt mig for, at jeg ikke bruger det ofte nok, til at ville investere "full-scale" i en Clio løsning.

Derfor kunne det være fedt, hvis andre havde interesse i at lave et fælles projekt, altså et hifi4all referance måleudstyr til "amatørbrug".

Jeg har læst tråde frem og tilbage, og set andre links, bla. http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpe l.html og synes det kunne være fedt, hvis vi var en stribe som brugte det samme, således vi kunne lave et fælles start punkt, og dermed lave en form for FAQ for andre brugere....

Jeg påtænker, hvis der er interesse, at lave et set-up bestående af følgende:

- Et print (kan selv ligge det ud og få det fremstillet) til mikrofon forstærkeren og I/O i øvrigt
- Har en gl. stereoforstærker som kan bruges til målingerne
- Finde et eksternt USB lydkort (så der kan bruges forskellige labtops)
- Finde en billig men acceptabel målemikrofon

- Finde det sw, som der bliver anbefalet eller vi kan finde enighed om....

og så regner jeg med at bygge det i en rack kasse, som kan flyttes rundt og/eller lånes ud til andre...

Men hører gerne om der kunne være interesse, måske skulle vi starte en specifik tråd ang emnet. Som Syncronic siger, så kunne det være sjovt at lave en "klub" - jeg bor også selv i midt jylland, og så se hvor langt vi kunne komme med en billig løsning, og evt. sammenligne den med Clio løsningen....

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget spændende at der er så mange selvbyggere i midtjylland. Jeg har bygget selv siden 1969. Jeg har et DAAS4 USB måleudstyr som aldrig er kommet til at køre, er der nogen som har lyst til at hjælpe? Jeg er ikke en ørn til at udrede computerproblemer, skulle kunne køre under XP pro service pack 1. Det fungerer bare ikke! Har vist noget at gøre med syncronisering at signal ud-ind.

mvh

Michael

75620111

< =text/>

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 20 November 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i århus og har clio 8 med den bedste clio mic som er kalibreret. Jeg er frisk på at lave en lille "klub".
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Rune Frost
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005
Sendt: 20 November 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej Michael (Hullevad)

Jeg bruger selv måleudstyr til filterkontruktion og har en del erfaring i pc fejlfinding, så hvis du har brug for en hånd er jeg villig til at hjælpe.

Ifølge dit telefonnummer bor du umiddelbart kun ca 5 minutters gang fra mig.

Hvis du vil have min hjælp så bare smid en privat besked til mig så finder vi ud af det.

Mvh

Rune Frost

Til top Vis Rune Frost's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune Frost

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 November 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Lyder som et rigtigt spændende projekt som har min interesse. Men hvorfor hulen bor alle med interesse i HT måling i Jylland? Kommer i alle fra de Jyske HT-bastioner eller har jobbet der? Sidst jeg var på en højttalerfabrik var da Peerless lå i Gladsaxe og Hellesen var et fint dansk batteri 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 November 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er ikke specielt svært at lave et "billigt" setup til højttaler måling. Dog vil jeg anbefale at køber en kalibreret målemikrofon, dvs at der medfølger en fil med korrektionsdata, som kan læses ind i måleprogrammet.

Jeg vil anbefale følgende mikrofon:

http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=21_22&products_id=32

Den er rimelig billig. Testet i det tyske blad Klang+Ton, for nogle år siden. En CLIO mike 01 Lite er også en mulighed.

Med hensyn til software, er der en del og vælge imellem. Her er et par af de billige:

http://www.speakerworkshop.com/ er gratis og udvikles ikke mere. Men der er en del, som bruger det. Det er ikke det mest bruger venlige program, men det er gratis.

Det engelske tidskrift Hifi-World fik lavet en Lite version af LspCad, som de sælger via deres web-shop. http://speaker-parts.worldomain.net/acatalog/lspcadlite.html #aLspCADLite det er en begrænset version. Man kan se en feature liste her: http://www.ijdata.com/LspCAD_feature_list.html

Lydkort kunne være enten M-Audio USB transit eller Edirol EX-1. Begge er rimelig billige. De kan begge køre 48 KHz fuld duplex, hvilket er fint nok da de fleste målemikrofoner ikke er kalibreret til ret meget over 20 KHz.

Så skal der bare bygges en mikrofon forstærker og nogle simple måleprober, bestående af en spændingsdeler og så er man i princippet kørende. Der findes en del info på nettet.

Håber det kan bruges.

Morse 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes