Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: AD/DA konvertere i SS receivere+cdspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu ikke kun vil bruge en Surround receiver til Surround men også til stereo kan det så betale sig med en dedikeret cd-afspiller?

Der jo ikke megen fidus i en dyr cd-afspiller med kvalitets konvertere hvis det fine analoge signal fra cd-afspilleren bliver konverteret til digitalt når der bliver sendt igennem Surround receiveren. For så bliver det jo reelt konverteret 3 gange, første gang fra digitalt til analogt i cd-afspilleren og så fra analog til digital i Surround receiveren når den modtager det analoge signal og så igen tilbage til analog når signalet skal forstærkes.

Mit spørgsmål er, om analoge signaler bliver konverteret til digitale når de bliver sendt igennem en Surround receiver ligegyldigt hvilken mode(Surround eller stereo) som Surround receiveren er i ELLER om et analogt signal FORBLIVER analogt hvis man nu vælger stereo?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

jeg tror både det kommer an på hvilket mærke/model og om du bruger analog multikanal indgang. Der er ganske givet nogle receivere der kan sende signalet igennem analog (jeg ved denon har det på deres dvdafspillere, så lur mig om ikke nogle af deres receivere har samme funktion). Derudover tror jeg helt bestemt at de fleste surroundreceivere bare sender det analoge signal videre når man bruger 5.1 indgangen.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg tror både det kommer an på hvilket mærke/model og om du bruger analog multikanal indgang. Der er ganske givet nogle receivere der kan sende signalet igennem analog (jeg ved denon har det på deres dvdafspillere, så lur mig om ikke nogle af deres receivere har samme funktion). Derudover tror jeg helt bestemt at de fleste surroundreceivere bare sender det analoge signal videre når man bruger 5.1 indgangen.

Nu snakker jeg jo specifikt om en cd-afspiller sat til CD indgangen på en Surround receiver, spørgsmålet er om det signal vil forblive analogt, selv hvis man feks vælger, at bruge sub også til stereo. Har hørt Denon skulle have en stereo direct funktion hvor signalet bliver ledt uden om surround kredsløbene, men derfor kan det signal stadigvæk godt være blevet digitaliseret. Ved heller ikke om man kan bruge sub i stereo hvis man vælger stereo direct.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

På de fleste receivere tror jeg godt du kan regne med at de analoge signaler bliver konverteret idet al signalbehandlingen (tonekontroller mv.)
foregår i DSP.

/U.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Min Harman Kardon surround receiver har mulighed for, at lade et analogt input forblive analogt hele vejen igennem.

At den så stadigvæk, efter min mening, er elendig til stereo er så en helt anden sag.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
På de fleste receivere tror jeg godt du kan regne med at de analoge signaler bliver konverteret idet al signalbehandlingen (tonekontroller mv.)
foregår i DSP.

/U.

Det var også det jeg selv regnede med og frygtede.

Så er der reelt NADA ide i, at købe en seperat cd-afspiller til sin surround receiver da man nu skal ud i hele 3!!! konverteringer før lyder når ud i højttalerne hvilket ikke kan være godt for lyden, lige meget hvor god den første konvertering fra digital til analog i selve cd-afspilleren er.

Så den eneste fordel jeg kan se ved, at bruge en dedikeret cd-afspiller er muligheden for en højere kvalitet af selve drevet og aflæsningen af cd skiven ift. de ultra billige drev der er i de fleste dvd-afspillere. Spørgsmålet er så om det nu også har stor nok betydning for lydkvaliteten, at det er det værd.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Min Harman Kardon surround receiver har mulighed for, at lade et analogt input forblive analogt hele vejen igennem.

At den så stadigvæk, efter min mening, er elendig til stereo er så en helt anden sag.

Ok, men kan du så bruge sub out samtidig med og dermed bruge delefilteret i din HK receiver?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ved digital overførsel til reciewer er der også forskel på drev. Jeg har en surround forforstærker, Sony Tae9000es med rigtig god undertrykkelse af jitter (cs8414 reciewer samt reclock med crystal direkte på konverter), alligevel er der lydforskel på drev - hvor jeg har oplevet et godt cddrev som bedre end en dvd. Så et godt drev kan godt høres, hvis mine gamle erfaringer stadigt er gangbare :). Det gode drev kan godt være en dvd, selvom Cdere har en indbygget teknisk fordel ift. lyden. Et godt drev vil lyde mere afslappet og mindre øretrættende. Se evt. efter test på nettet hvor audio jitter bliver målt,- det er et fingerpeg - det er prisen ikke nødvendigvis.

Jeg vil dog ikke anbefale dig at spendere penge på noget separat drev. Du får simpelthen alt for lidt for dine penge. Spar pengene.

Et godt stereoanlæg, gerne købt brugt og med pengene primært brugt på gode fronthøjtalere, er værd at spare op til, og det holder lydmæssigt i mange år og til mange stilarter. Så hvis du har pladsen ville jeg prøve at eksperimentere med noget separat stereo.

Når der konverteres fra digital til analog og tilbage igen, er det selvfølgeligt ingen fidus, jf. dine egne betragtninger. Den digitale udgang er altid bedst, da surround reciewere næsten altid regulerer deres lyd digital/elektrisk og dette derfor vil være det svageste led i kæden.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Ved digital overførsel til reciewer er der også forskel på drev. Jeg har en surround forforstærker, Sony Tae9000es med rigtig god undertrykkelse af jitter (cs8414 reciewer samt reclock med crystal direkte på konverter), alligevel er der lydforskel på drev - hvor jeg har oplevet et godt cddrev som bedre end en dvd. Så et godt drev kan godt høres, hvis mine gamle erfaringer stadigt er gangbare :). Det gode drev kan godt være en dvd, selvom Cdere har en indbygget teknisk fordel ift. lyden. Et godt drev vil lyde mere afslappet og mindre øretrættende. Se evt. efter test på nettet hvor audio jitter bliver målt,- det er et fingerpeg - det er prisen ikke nødvendigvis.

Jeg vil dog ikke anbefale dig at spendere penge på noget separat drev. Du får simpelthen alt for lidt for dine penge. Spar pengene.

Et godt stereoanlæg, gerne købt brugt og med pengene primært brugt på gode fronthøjtalere, er værd at spare op til, og det holder lydmæssigt i mange år og til mange stilarter. Så hvis du har pladsen ville jeg prøve at eksperimentere med noget separat stereo.

Når der konverteres fra digital til analog og tilbage igen, er det selvfølgeligt ingen fidus, jf. dine egne betragtninger. Den digitale udgang er altid bedst, da surround reciewere næsten altid regulerer deres lyd digital/elektrisk og dette derfor vil være det svageste led i kæden.

Tak, er helt enig i dine betragtninger, dem var også sådan jeg selv havde tænkt det hang sammen.

Men der er et eller andet i mig der presser på for, at jeg skal købe en seperat cd-afspiller selvom det nok ikke er pengene værd.  Om ikke for den minimale lydfordel der potentielt kan være, men mere fordi det nu er dejligt med en Cd-afspiller med et lækkert kvalitets drev. Handler jo lidt om ejerglæde og en følelse af, at det man har er kvalitet osv og en dvd afspiller giver ikke helt den samme følelse og ejerglæde.

Seperat stereo er ikke på tegnebrættet, har hverken pladsen eller pengene til det og surround kan jeg simpelthen ikke undvære, hvilket min kæreste forøvrigt heller ikke kan, hun har nærmet krævet surround efter hun har hørt hvor godt det kan lyde.

Men tak for svarene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes