Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 09:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sveske - nu med Planar 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Åh nej, åh nej! klik her

I fredags klikkede jeg mere eller mindre tilfældigt på en af de nyoprettede annoncer i køb salg bytte med overskriften "Rega Planer 3", og mine øjne var ved at trille ud af hovedet på mig, da jeg så, at den blev givet væk! Grunden var, at den pludselig ikke ville køre længere, og sælger ville så anskaffe sig sin drengedrøm; en Linn LP 12 (tror jeg). Jeg skyndte mig at skrive og ringe, og var lykkeligvis den første der henvendte sig - det viste sig, at den kun havde været på i ti minutter. Pyha!
I dag ankom den så, og gud ved hvorfor, men grunden til at den ikke kører rundt, når man tænder den er, at den mangler en drivrem! Motoren fejler altså ikke noget.
Det er "desværre" ikke den 'gode' arm der er monteret (så vidt jeg forstår er den lige arm bedre?), men jeg er ovenud tilfreds alligevel - jeg slap kun en hund for kørsel til døren!

Sådan ser vidunderet ud (med det ved I jo godt).

Her er den skilt lidt ad - én gang pilfinger, altid pilfinger

Jeg forstår ikke helt antiskating anordningen. Det ser bestemt ud som om, der mangler en tråd, måske endda også et lod?

Det ser ud som om, den tidligere ejer har farvet pladetallerkenens kant. Er det rigtigt, eller skal det se sådan ud? Jeg vil helst have en helt klar tallerken.

Jeg kender ikke pickuppen, er der nogen der gør det (på den anden side står der EPOCH II)? Nålen er ødelagt, er det det værd at købe en ny?

Tonearmsholderen kører ikke ned igen, når jeg sænker håndtaget. Er dette et typisk aldersrelateret problem, som nogen har et godt råd til?

Der er også lidt slør i armen. Jeg har prøvet at fange det på kameraet. Er det noget, der gør noget?
klik http://youtube.com/watch?v=KQ71FqbVFxY for at se det.

Jeg vil blive glad for nogle almene råd (ud over svar på de spørgsmål overfor), til når jeg nu skal i gang med at shine den op.
Hvad kan jeg gøre, hvad må jeg ikke gøre osv. Er der evt. nogle der har en manual i pdf-format, jeg kan få?
Er der nogle sider, der ligger inde med en masse gode råd?

På forhånd mange tak!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Upf! den er lækker! ... jeg går selv i samme tanker.. tillykke med den! din heldige katoffel! det er bestemt det hele værd at købe ny pick-up...

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Det med pickuppen var nu mest om den var bedre end noget af det jeg har i forvejen: Ortofon VMS 20EO (som jeg bruger nu), Ortofon VMS 10E, Ortofon OM 5E, National Panasonic 270C-II, Technics U25, SHURE M75-6S.

Guide til billedupload

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Pickuppen, skulle jeg mene, er en Stanton Epoch HZ7S, som jeg synes at huske bl.a. blev solgt i Audioscan for år tilbage?!
Lidt søgning gav at KABUSA stadig sælger nogle nåleforparter til Stanton pickupper.

Hvordan den lyder/lød, har jeg ingen idé om, og CartridgeDB giver kun en anden model (HZ9S), hvis der søges på "Epoch".

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Tillykke Sveske

Jeg har lige solgt min - med en lidt anderledes S-arm - fed lyd for pengene - og du er jo ved at stige i graderne hvad angår held i gratis verdenen - først revox og nu en rega - så bliver det vel en rotel næste gang

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det ligner bestemt en Micro Seiki arm. Endda en af de lidt mere eftertragtede modeller. Jeg kan ikke helt identificere den men det minder lidt om en af MA-505 modellerne men bare med sort armrør (kulfiber?). Står der ikke noget på armen et sted?

My-Micro - tonearme.

Vinyl Engine - Micro Seiki (måske kan MA-505 manualen bruges til noget?).

Ortofon VMS20 er en fin MM pick-up (moving iron egentlig). Det er en ret blød sag der vist ikke skal have meget mere end 1g. VTF. Stereoneedles sælger stadig originale VMS nåle.

Shure M75 har også en del tilhængere (hvis man overhovedet er til MM). Til den kan man bl.a. få JICO's udmærkede SAS nåle (1,25g. VTF).

M75-6S info. Men vær forsigtig med gamle pick-up'er & vær ops på om de gør mere skade end gavn.

Pengene er sikkert også bedre brugt på en helt ny pick-up frem for på nåle til nogle gamle pick-up huse af ubekendt beskaffenhed...(?)

Den Micro Seiki arm fortjener næsten at komme under kærlig & kyndig behandling. Hvis der mangler nogle dele kan det blive lidt problematisk...

Den Epoch II du nævner er en Stanton. Tjek hos Cartridge Database. (Edit: Gumle har været der kan jeg se).

Mon ikke hæve/sænke mekanismen trænger til at blive skilt ad/renset & forsynet med noget silikone olie af rette viskositet?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Det lyder da fantastisk, hvis jeg er stødt på en Mikro-Seikei arm, men jeg synes ikke rigtig den ligner nogen af dem, du linker til. jeg tager nogle flere billeder af armen i morgen.
Mange tak for de foreløbige informationer!
krenzler skrev:

Ortofon VMS20 er en fin MM pick-up (moving iron egentlig). Det er en ret blød sag der vist ikke skal have meget mere end 1g. VTF. Stereoneedles sælger stadig originale VMS nåle.

!!! Jeg har lige ændret den fra 1,75 til 1. Og mindsanten om det ikke virker som om, lyden er blevet mere balanceret? Det kan selvfølgelig være placebo, men jeg synes lyden er blevet en hel del mere let, før var der en tendens til bulderbas, men nu er det noget helt andet. Uhm, Roger Hodgsons vokal lyder helt anderledes
Tak for det, og gud ske tak og lov for at det ikke slog pickuppen ihjel

Guide til billedupload

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det ligner bestemt en Micro Seiki arm. Endda en af de lidt mere eftertragtede modeller. Jeg kan ikke helt identificere den men det minder lidt om en af MA-505 modellerne men bare med sort armrør (kulfiber?). Står der ikke noget på armen et sted?

My-Micro - tonearme.

Vinyl Engine - Micro Seiki (måske kan MA-505 manualen bruges til noget?).

Shure M75 har også en del tilhængere (hvis man overhovedet er til MM). Til den kan man bl.a. få JICO's udmærkede SAS nåle (1,25g. VTF).

M75-6S info. Men vær forsigtig med gamle pick-up'er & vær ops på om de gør mere skade end gavn.

Pengene er sikkert også bedre brugt på en helt ny pick-up frem for på nåle til nogle gamle pick-up huse af ubekendt beskaffenhed...(?)

Den Micro Seiki arm fortjener næsten at komme under kærlig & kyndig behandling. Hvis der mangler nogle dele kan det blive lidt problematisk...

Den Epoch II du nævner er en Stanton. Tjek hos Cartridge Database. (Edit: Gumle har været der kan jeg se).

Mon ikke hæve/sænke mekanismen trænger til at blive skilt ad/renset & forsynet med noget silikone olie af rette viskositet?

Mvh.

Hej...

Næh-nej...

Armen er en STAX UA-7cf. (cf = carbon fiber). Det er ikke nogen ringe arm. "Sveske" har været heldig i denne omgang! :-)

Det er vist sjældent at man kan anskaffe sig en STAX-arm til samme pris som en komplet Rega Planar. Såehh...når det hele har været gratis er det jo fantastisk.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:

Jeg forstår ikke helt antiskating anordningen. Det ser bestemt ud som om, der mangler en tråd, måske endda også et lod?

Det er en STAX UA-7cf

Antiskating mekanismen er 'lige ud ad landevejen'.

Vippearmen (med loddet) skubber på den 'tap' med rullen som sidder på selve armen. Jo længere loddet er 'skudt ud' jo mere antiskating-kraft. Der er ingen snore.

Vær opmærksom på, at vippearmen med loddet kan 'låses' så man helt kan fjerne antiskating. Det gøres ved at trykke på den blanke kapsel (med umbracohullet) på billedet. Derefter kan vippearmen drejes til en stilling så den ikke berører armen. Man udløser den ved at trække i knappen. Det giver et lille fint klik. En sådan arm er særdeles lækkert udført!

Prøv selv!

Mvh.

Niels L.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

D’oh! Det er da også rigtigt. Det er en arm der hiver relativt pæne beløb hjem hos ePay (ikke at det nødvendigvis er et kvalitetsstempel i sig selv).

Der var en til salg her på siden for nylig til 2500,-.

Manual.

Data.

UA-9 var topmodellen som kostede ca. det dobbelte af UA-7.

Apropos.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Der er også lidt slør i armen. Jeg har prøvet at fange det på kameraet. Er det noget, der gør noget?

Er det ikke en unipivot? (Nilau?). I så fald er det vel naturligt med lidt fri bevægelighed?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Sveske skrev:

Er det ikke en unipivot? (Nilau?). I så fald er det vel naturligt med lidt fri bevægelighed?

Jo, det er en unipivot. Og det er sandsynligvis ikke 'slør' som "Sveske" oplever! ;-)

Selvom STAX-armen er etpunktsophængt (unipivot) virker den, i praktisk brug, som en helt 'almindelig' arm. Jeg har selv en sådan STAX-arm - som dog har stået på "lager" i nogle år da jeg (for afvekslingens skyld!) bruger et par andre arme på mit grammofonværk. I princippet har jeg plads til fire styk på én gang, men er der for meget at støve af... Så jeg kører lige nu med Micro Seiki MA-505 mk.III og SME Series V. To udmærkede arme!

Mvh.

Niels L. (Nilau)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Nilau]

Så jeg kører lige nu med Micro Seiki MA-505 mk.III og SME Series V. To udmærkede arme!

/QUOTE]

"skal man have Foir Grass elle Beluga Kaviar til frokost"  - jeg kan godt se at en tredie arm ville  gøre det næsten for eksotisk

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Det ærgrer mig noget at jeg ikke slog til engang hvor jeg havde mulighed for at købe en pæn & komplet MA-505 MkIII for 1500,-kr. Dengang vidste jeg desværre ikke hvor god en arm det øjensynligt er. That's life. I disse tider er en pæn MA-505 MkIII ret så pebret på eBay.

Mvh.

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at skille den ad for at få den rengjort og evt. smurt, hvis der er noget der skal smøres. Skal jeg tage mig nogen forholdsregler ud over almindelig forsigtighed?
Og hvor finder jeg den billigste (men stadig gode) drivrem til pladespilleren?

Guide til billedupload

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Du skal have en original hos bent fra medlyd til 180 kr (gav jeg )

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet til ham.

Guide til billedupload

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Sveske skrev:

Det er en STAX UA-7cf

Antiskating mekanismen er 'lige ud ad landevejen'.

Vippearmen (med loddet) skubber på den 'tap' med rullen som sidder på selve armen. Jo længere loddet er 'skudt ud' jo mere antiskating-kraft. Der er ingen snore.

Vær opmærksom på, at vippearmen med loddet kan 'låses' så man helt kan fjerne antiskating. Det gøres ved at trykke på den blanke kapsel (med umbracohullet) på billedet. Derefter kan vippearmen drejes til en stilling så den ikke berører armen. Man udløser den ved at trække i knappen. Det giver et lille fint klik. En sådan arm er særdeles lækkert udført!

Prøv selv!

Mvh.

Niels L.

Her kan manualen downloades http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Stax&s elected_model=UA-7

Armliften skal nok bare tvangsmotioneres eller i værste fald adskilles, renses og påfyldes ny silikoneolie - men, langtids stilstand garneret med lidt støv/nullermænd kan sagtens modstå det beskedne tryk fra armen.

NB! jeg har et originalt Stax hus liggende, godt nok afkortet en anelse (lav vægt var en dyd i gamle dage) men det er komplet med fingerbøjlen og de specielle skruer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Armliften skal nok bare tvangsmotioneres eller i værste fald adskilles, renses og påfyldes ny silikoneolie - men, langtids stilstand garneret med lidt støv/nullermænd kan sagtens modstå det beskedne tryk fra armen.

NB! jeg har et originalt Stax hus liggende, godt nok afkortet en anelse (lav vægt var en dyd i gamle dage) men det er komplet med fingerbøjlen og de specielle skruer

Jeg har allerede prøvet af "flå" lidt i armløfteren, og det hjælper ikke særligt. Så den skal nok pilles fra hinanden.
Manualen siger, det ikke burde blive nødvendigt at smøre armen nogensinde, så det kan jeg vel nok lade være med. Antiskatingen fungerer også fint, da jeg fik hevet i "knappen".
Sørme om du ikke har fået en PM.

Guide til billedupload

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
bjørn skrev:

Armliften skal nok bare tvangsmotioneres eller i værste fald adskilles, renses og påfyldes ny silikoneolie - men, langtids stilstand garneret med lidt støv/nullermænd kan sagtens modstå det beskedne tryk fra armen.

Jeg har allerede prøvet af "flå" lidt i armløfteren, og det hjælper ikke særligt. Så den skal nok pilles fra hinanden.
Manualen siger, det ikke burde blive nødvendigt at smøre armen nogensinde, så det kan jeg vel nok lade være med. Antiskatingen fungerer også fint, da jeg fik hevet i "knappen".
Sørme om du ikke har fået en PM.

Hej...

Kan armliften ikke gå ned, eller kan den ikke gå op?

Hvis den ikke kan gå ned - så tryk godt til med fingeren for at 'hjælpe'!

Når først liften har været nede én gang, kan du begynde at 'massere' liftfunktionen.

Som med de allerfleste arme, skal du være forsigtig med smøring. Ét dryp olie det forkerte sted - og du er lost! (Så skal alt adskilles til atomer og renses grundigt. Ikke ønsværdigt!).

Mvh.

Niels L.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum