Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 20:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ikke længere bred, men smal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

For 1½ år siden købte jeg enheder til en "bred" højttaler. Men da jeg efterhånden meget sjældent spiller højt, virkede det fjollet at fylde stuen med 2 X 80 l kabinetvolumen - så projektet blev lagt i mølpose. Og forumregler forbyder mig at skrive, hvad jeg vil med de to Eton basenheder
Men mine Seas Excel diskanter og Audio Technology mellemtoner savnede en legekammerat - så de kom i går: Scan Speak 22W8857. Samme dybe bas som med Eton i 70 l, men nu i et 30l kabinet - og selvfølgelig den halve effektivitet, men that´s life.
Tegningerne er snart klar. Mellemtoneenhedernes placering på fronten skal måles i et prøvekabinet, så skal snedkeren i gang: buede sider lamineret af MDF/krydsfiner, front/bag/top lamineret, refleksrør i aftagelig bundplade.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dem!

22W med alu membran er en rigtig fed enhed!

Det med følsomheden er korrekt, men nu er det jo også en 8 ohm enhed... 4 ohm ville jo lige give 3 dB mere følsomhed... (men den laves vel egentlig ikke standard som 4 ohm med alu membran?)

Et korrekt afstemt kabinet, og du får en fantastisk impuls villig bas... og det er jo det der gør, og der rytme nerve og drive i musikken... :)

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Tak, Neeper. Nej, 22W alu er kun i 8ohm, men den ekstra følsomhed er jo på en måde "fup" - enheden trækker jo den dobbelte effekt. At forstærkeren så ofte også er i stand til at give den dobbelte effekt i 4ohm, hjælper jo (og med 4ohms bas sparer man penge på delefilterkomponenter!), men til gengæld er 8ohm systemet mindre følsomt for seriemodstand i kabler etc.

Jeg anvender "jet set" plastrøret, som har store afrundede flanger i begge ender. Jeg testede det med Eton bassen, der var ikke antydning af portstøj, selv ved ekstreme udsving. Det kan virkelig anbefales!

Jeg er lidt spændt på, hvordan det knæk, basenheden har ved 500Hz, vil se ud efter 300Hz deling, og om det kan høres...




Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman

Jeg er da lidt ked af at høre at dit wide baffle projekt er lagt i mølposen  Du var jo ellers en af de få som var "med" på den brede idé. (Husk at du er velkommen til en "lytter" på mine Vibes, hvis du en dag er i KBH)

Jeg glæder mig meget til at følge med i dit nye projekt  Det er jo nogle super fede enheder du har købt, så det bliver nok ikke så ringe endda (så er det bare lige det der med basreflex, men sådan er jeg nu engang)

Brede hilsner LAST

 



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Den bedste bas jeg har hørt længe var et par ATC SCM40 (lukket kabinet), så det...
Men mange moderne enheder er tilpasset refleks. Og man kan jo altid proppe porten! Refleksafstemningen bliver blødt afrullet. Sådan var det osse i mine B&W803, som havde ultratør bas.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Man bedes undskylde, men JEG kan ikke styre et CAD-program! Det er bare for at give jer en ide om faconen.  Bundpladen står på 4 SoundCare spikes.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman

Det ser ud som om at fronten er sandwich opbygget? Jeg vil klart anbefale dig at kigge på AKSA's Equilibrum kabinetter en ekstra gang. Der er rigtige mange gode detaljer som du bare må have med i dine nye kabinetter.

(godt porten sidder i bunden, så er den nem at lukke NÅR du fortryder )

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Fronten bliver 12mm krydsfiner-6mm MDF-12mm krydsfiner (eller omvendt, hvis snedkeren ikke synes, det er sjovt at fræse i krydsfiner!)
Tak for tippet med Aksa´s supergennemførte konstruktion. Hans ide med constrained layer forplade er helt klart den mest effektive resonansdæmpning, der kan laves, men det kræver også en aftagelig bagplade for at spænde fronterne sammen. Ellers kommer der synlige skruer på fronten. Jeg overvejede det, men gik efter den lidt mere simple løsning.
Faktisk bliver den nederste del af fronten hulet ud, så den kun er på 18mm - så virker asfaltdæmpningen bedre! Det vigitgste er at fronten har stor stabilitet i kanterne med de 30mm.
Port: Ja ja ja, jeg har tænkt det samme, og jeg skal NOK prøvelytte med en sok i porten, når den er fintrimmet, og fortælle dig, at det ikke var helt så godt
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Man behøver ikke tager bagpladerne af Aksa's kabinetter for at skrue frontpladerne af, man skruer bare enhderne ud først. Mine frontplader kan også pilles af, hvis jeg en dag skulle få brug for det. Løse fronter giver frihed til at lege med forskellige enheder og deres placering.

Det er ikke noget problem at fræse i krydsfiner: http://stolberg-audio.dk/Web_mappe/Koncertsalen/Koncertsalen _3.jpg (er dog lavet på en cnc-maskine )

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Tak for tippene, LAST. Jeg grubler...og jeg kan se, at du osse har besvær med at finde bolte med lavt unbrako hoved ;-) - men dene Vibes er nu flotte alligevel!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1729
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

LAST har helt ret - man kan uden videre komme til skruerne til mine forplader, når enhederne er taget ud, så lad ikke det skræmme dig fra at lave constrained layer damping

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Grr! Kontrolmålinger viser, at Qt på basserne ikke er 0.3, som opgivet af Scan-Speak, men 0.41! Så nu skal jeg til at gøre kabinettet større! Eller lukke kabinettet, som nogle foreslår! Hvorfor lavede jeg osse tegningerne helt færdige? Nå, det var trods alt godt, at jeg ventede med at sende dem til snedkeren....
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Scan Speak's data er opgivet på fuldt tilspillede enheder...

Er dine enheder spillet til..? Det tager 4 dage ved fuld mekanisk slaglængde før mine 15W når deres endelig Fres... De ligger på 36 Hz når de er nye, og når 30 Hz når de er spillet til... dette ændre også selvfølgelig Qts en hel del... 

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Tak, Kim!
Mine havde kun fået 8 timer med 40Hz, så man har da lov at håbe. Hvis det lyder for fyldigt, kommer der en tot uld i refleksporten (=akustisk ventil) eller en plade over (=lukket). Jeg har et stort rum med trægulv, der sluger bas, så jeg er ikke så ræd..
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 06 September 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Snedkeren siger, at buede kabinetter bliver prohibitivt dyre.
Så nu bliver det enten:

kasser med 19mm MDF og 4mm bitumen og afstivning
eller
kasser med 12mm MDF-4mm bitumen-12mm MDF limet sammen (=constrained layer damping). Men så bliver hjørnerne tricky, med mindre jeg nøjes med sidepanelerne, evt. afslutte pladerne med lister e.l.

Bud ønskes!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 07 September 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Det behøver ikke at koste en halv rumfærge at få bygget kabinetter med buede sider. Jeg ville prøve at få et tilbud fra en anden snedker.

Tror du ikke at du løber ind i en masse problemer med plader med bitumen i midten. Du skal være sikker på at bitumene ikke kan udvide sig (?)

Det lette løsning på constrained layer damping: to plader af forskelligt materiale OG tykkelse limet sammen + bitumen OG afstivning indvendigt.

Er der ikke ved at være lidt meget støv på dine enheder  (projektet har vel snart kostet dig en mindre regnskov til papir og blyanter)

Hilsen LAST (man behøver ikke at spille højt på brede højttalere)



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 924
Sendt: 07 September 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Snedkeren siger, at buede kabinetter bliver prohibitivt dyre.
Så nu bliver det enten:

kasser med 19mm MDF og 4mm bitumen og afstivning
eller
kasser med 12mm MDF-4mm bitumen-12mm MDF limet sammen (=constrained layer damping). Men så bliver hjørnerne tricky, med mindre jeg nøjes med sidepanelerne, evt. afslutte pladerne med lister e.l.

Bud ønskes!

Dagens bud: Tal med Lars hos Mito Nord. Han kan sit kram og det til overordentlig rimelige priser!

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 September 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Lars er ok, men jeg ville være lidt betænkelig med to buede lag med bitumen imellem, der er så ikke meget til at holde det hele sammen - den eneste løsning vil være at laminere over en form - men helt ærligt er plade ressonans ikke det største problem i højtaler design - Lars vil nok anbefale matrix, selvom han ikke er vild med at lave det

Faktisk er jeg rystet over så mange der bøvler med at lave buede sider ved at sætte plader i spænd - spændinger i pladen forværrer og forstærker blot ressonanserne - for at de skal du til noget skal de som sagt facon limes af mange lag tynd finer -

Alternativt kunne man slidse en MDF plade og lime finer på begge sider - men der er stadig en stor risiko for at skabe stærke ressonanser med høj frekvens som er svære at dæmpe - det er præcis sådan at en violin fungerer

Det var bedre at bruge lidt energi på at lave facon i fronten, og placere enheder i fasekorrekt plan

Og din placering af porten lige under kanten af hullet i en inderplade er heller ikke særlig godt - den indre portåbning bør placeres enten i selve afstivningspladen eller over denne

Beklager at jeg er negativ, men det er sådan jeg ser det

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 08 September 2007 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

"normalt" kan man da sagtens bruge slidsede mdf plader. Mener de har den hos STARK, om ikke andet har en rigtig trælast det.

De fleste fylder slidserne op med lim efter man har monteret den første plade. Man kan jo lave en sandwich på, 3-4 plader af 6-9mm's tykkelse. Hvis man bruger lidt afstivere, lige som på den fine tegning, så burde det da blive en ret "død" konstruktion. Så kan man supplere med bitumen/volvo pap/plastisk asfalt på indersiden?

 

Mvh. Henrik

 



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 September 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

tak for input, allesammen. Det er meget værd.

1. Buet/kasse: selvom Henrik W´s løsning nok er det smarteste, også smartere end mit eget! totalt set, så er Fruen ligeglad om det er buet eller ej, og jeg har lige så meget lyst til at prøve noget ægte CLD (constrained layer damping) - og LAST, så skal bitumen sidde i midten som forklaret her
Prøv lige at høre .wav-filerne på det her overfede link, hvordan der er forskel på forskellige dæmpningsteknikker! CLD vinder stort - osse over MDF/bitumen.
Og jeg har fundet ud af det med hjørnerne: man laver bare CLD-panelerne med den tykke plade yderst, således at kabinettet, når det er samlet, ligner en 16mm kasse, overalt klædt i bitumen inderst, og så igen klædt med 4mm Xfiner allerinderst. Når man skærer paneler, skal mdf-pladen altså bare være bredest - så bliver fugerne dækket.
2. musicus har helt ret, man kan IKKE sætte bitumen imellem buede plader, medmindre man laver to skaller først - der er jo ingen trækstyrke af betydning i bitumen. Men som sagt bliver det en lige kasse.
3. Refleksporten bliver først kortet af, når kabinettet er helt færdigt og forsynet med dæmpemateriale - der er for mange variable, til at man kan regne med en a priori udregning, som forklaret her og Musicus, det med porten og stiveren har jeg overvejet - det kan selvfølgelig give anledning til lidt støj, men med nedadvendt port er jeg rede til at tage chancen. Det er osse tænkeligt, at der skal kortes så meget af, at det slet ikke er et problem.
4. "projektet har vel snart kostet dig en mindre regnskov til papir og blyanter" - ja, men der er en her på forum der skriver "aldrig færdig, altid på vej", og det må jeg så læne mig op ad, indtil der er savet!
Men jeg har ved målinger fundet ud af noget interessant: Det er totalt ligegyldigt, om mellemtone og diskant er sideforskudt fra midtlinien eller ej - så de kommer i midt.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes