Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: rørwatt vs. Trans.Watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om forskellen på rørwatt og transistorwatt.

Jeg har en forstærker der yder 100 w ved 8 Ohm. Når den skal trække mine Strauss'er klipper den når volumen går mod kl. 12. Den kan altså ikke helt overskue Strauss'erne.

Jeg har så lidt kig på forskellige andre forstærkere der kunne erstatte den. (Er i tvivl om om det er højtalerne eller forstærkeren der skal byttes ud.)

Bla. har jeg kigget på en McIntosh 275, 2 år gammel, her på KSB.

Spørgsmålet er så om den vil gøre et bedre job på Strauss'erne?

Den yder jo kun 75 W ved 4, 8 eller 16 Ohm.

Sælger mener dog klart den kan trække Strauss'erne. Hvordan kan det være? Først og fremmest er det jo fint, hvis den ikke bare klipper. Men den skal jo også have nogle kræfter for at det skal lyde godt?

Vil en 75 Watts røramp gøre det bedre end en 100 Watts transistor?

Vh Mads

Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
Til top Vis Themann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Themann

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Læste en mini test hvor anmelder mente at 2 stk. mc 275 svarede til 400 krell watt.

Nu ved vi jo ikke hvor stærk en  100 watt´er du har, så derfor kan det være svært at sige om mc 275 kan trække dem bedre end den du har. Jeg har selv en mc 275 og jo den har kræfter sådan en. Men jeg kender ikke din højtaler, men jeg er sikker på den vil kunne trække dem det meste af vejen men jeg er ikke sikker på den kan trække dem dertil hvor du måske ønsker. Jeg vil nok hellere råde dig til at høre om mc 275  passer lydmæssigt sammen med strauss. Det er jo fint nok hvis den kan trække dem, men hvis det lyder dårligt duer det jo ikke alligevel. Mit bedste råd er at  få sælger til at komme en tur op til dig med hans forstæker og så kan i høre det sammen. Duer det så ikke sammen så har i jo haft den oplevelse. Du kunne jo så lige gi en øl for hans besvær eller benzin penge hvis du ikke vil købe den alligevel. Vælger du at købe den fordi den lyder godt osv. så har du jo altid muligheden for at købe en mc 275 til. Så skulle kræfterne vist være der.

En mcintosh lyder helvedes godt hvis den er matchet med den rigtige højtaler øvrige udstyr.

Hvis du er lidt uheldig kunne jeg godt forestille mig du kunne få mange problemer med bunden i sammensætningen  strauss og mcintosh. Hvis du synes du har en udefineret opsvulmet bund + at der er meget af den og du synes der er meget bas nu i forhold til mellemtone + top og at det overskygger mellemtone og top så er det 100% sikkert du skal høre mc 275 først på strauss før køb. 275´eren har en lidt fremhævet bund og efter hvad jeg ved om vienna vil de gerne lidt det samme og har du så et rum der vil lidt det samme også så går det fuldstændig galt  

Men bliv nu ikke bange for mc 275 det er en fantastisk forstærker med sine plusser og minusser som alle andre.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej. Det jeg nu siger, er KUN noget jeg tror  (og antager lidt på forhånd)'

Flere Strauss ejere har ment, at bassen i Strausserne nemt bliver for dominerende, hvis ikke den bliver holdt i et jerngreb. Jeg kender ikke dine HTs følsomhed, og da slet ikke impedanskurven. Ej heller kender jeg dine lyttebehov. Hvis du spiller MEGET højt, og virkelig får bassen til at nå ydrepunkterne, så tvivler jeg stærkt på, at 75 watt er nok. "rørwatt" eller ej. Det er stadig "kun" 75 watt.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Themann. Hvor mange gryn har du at gøre godt med? Måske (hvis du ville) kunne du prøve NUforce? Kender du dem? Men du må nok regne med, at det kommer til at koste 15-20 af de store.. Men det KUNNE være vejen til lav strømregning, og høj nydelse  (og styr på Strauss)

http://www.nuforce.com/

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Denne her kunne også være noget: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=43530

Max-Payne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

At din forstærker klipper når volumeknappen når kl. 12 er meget nårmalt. Det er nemlig der den spiller 100 watt.

Det er nemlig den tilførte signalstyrke fra cd-, plade-, bånd- afspiller som afgør hvor meget du kan skrue op for volumeknappen.

Hvis din 100 watt`er ikke kan spille dine Strauss'er op, så er der noget galt, og det behøver ikke være forstærkeren.

Dine Strauss'er er nu heller ikke særlig højtspillende højtalere med sin Følsomhed : 90 dB 

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Max-Payne skrev:

At din forstærker klipper når volumeknappen når kl. 12 er meget nårmalt. Det er nemlig der den spiller 100 watt.

Det er nemlig den tilførte signalstyrke fra cd-, plade-, bånd- afspiller som afgør hvor meget du kan skrue op for volumeknappen.

Hvis din 100 watt`er ikke kan spille dine Strauss'er op, så er der noget galt, og det behøver ikke være forstærkeren.

Dine Strauss'er er nu heller ikke særlig højtspillende højtalere med sin Følsomhed : 90 dB 

Noget galt? Det kunne f.eks. være højtaleren der er i stykker eller hvad? Du bliver nødt til lige at forklare, for jeg forstår det ikke helt. Men jeg kan ikke engang få volumen på klokken 12, uden at den klipper.

Hvad er galt?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Themann skrev:
Max-Payne skrev:

Noget galt? Det kunne f.eks. være højtaleren der er i stykker eller hvad? Du bliver nødt til lige at forklare, for jeg forstår det ikke helt. Men jeg kan ikke engang få volumen på klokken 12, uden at den klipper.

Hvad er galt?

Sikkert ikke noget, de fleste forstærkere har en relativ høj følsomhed på indgangene. En integreret forstærker har måske en indgangsfølsomhed på 0,2V for fuld effekt og din CD maskine giver måske 2V på udgangen, derfor skal du dæmpe signalet meget (neddrejning af vol.) for at undgå klipning. DEt kan man godt ændre med nogle modstande, men du kommer ikke til at spille højere af den grund.

Watt er watt, men rørforstærkere er typisk mindre generet af reaktive belastninger end transistorforstærkere og kan derfor normalt levere hele sin effekt uden problemer, men der er ikke det samme som at "det lyder godt"

Transistorforstærkere er derimod ofte besværet af højttalerbelastningen og kan i visse tilfælde ikke levere sin fulde effekt før festen slutter.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Themann skrev:
Max-Payne skrev:

Hvad er galt?

Sikkert ikke noget, de fleste forstærkere har en relativ høj følsomhed på indgangene. En integreret forstærker har måske en indgangsfølsomhed på 0,2V for fuld effekt og din CD maskine giver måske 2V på udgangen, derfor skal du dæmpe signalet meget (neddrejning af vol.) for at undgå klipning. DEt kan man godt ændre med nogle modstande, men du kommer ikke til at spille højere af den grund.

Watt er watt, men rørforstærkere er typisk mindre generet af reaktive belastninger end transistorforstærkere og kan derfor normalt levere hele sin effekt uden problemer, men der er ikke det samme som at "det lyder godt"

Transistorforstærkere er derimod ofte besværet af højttalerbelastningen og kan i visse tilfælde ikke levere sin fulde effekt før festen slutter.

Tusind tak!

Lige sådan en forklaring jeg ledte lidt efter i mit hovede

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.

Jeg har koblet et sæt monoblokke Rogue M150 til et sæt Mahler uden de mindste problemer.
Kan stærkt anbefale sådan et sæt M150, spiller rigtig godt sammen med Vienna. Og så er det en særdeles fornuftig pris, i forhold til andre mærker i den klasse.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Med 90 db følsomhed hvis den ellers er nogenlunde reelt opgivet, så må 75 fornuftige watt da være rigeligt til at spille tordnende højt. Det må vel så være ohmene der driller, og får forstærkeren til at klippe. Enten er sådan nogle strauss'er så en led ohmsk belastning, eller også har din forstærker det bare ikke godt hvis den ohmske belastning er andet end meget blid.

Kan du ikke finde nogle måledata på strauss'erne, der viser om de er slemme eller ej? Måske det står i brugsanvisningen, hvis de ellers er sandfærdige mht opgivelserne?

-tunghør 
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hej Mads.

Jeg har koblet et sæt monoblokke Rogue M150 til et sæt Mahler uden de mindste problemer.
Kan stærkt anbefale sådan et sæt M150, spiller rigtig godt sammen med Vienna. Og så er det en særdeles fornuftig pris, i forhold til andre mærker i den klasse.

Mvh.

Ja, tak! Dem skal jeg også have en dag

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har højttalere med en følsomhed på rundt 87-90dB, skal vi sige rundt 6,5 watt for at spille 96dB/1m.

Og da jeg har en rør-ib på bare 13 glade watt, så kan jeg altså "kun" spille 99dB i peak.

99dB er altså ret højt. Dem som mener noget andet, skriver lige et lille indlæg, som jeg så kopierer og hælder ind af min underbos brevsprække. Det giver forhåbenligt ro på bagsmækken (bare en uge!).

Themann; du bruger vel 4 ohm´s udtagene på forstærkeren?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg har højttalere med en følsomhed på rundt 87-90dB, skal vi sige rundt 6,5 watt for at spille 96dB/1m.

Og da jeg har en rør-ib på bare 13 glade watt, så kan jeg altså "kun" spille 99dB i peak.

99dB er altså ret højt. Dem som mener noget andet, skriver lige et lille indlæg, som jeg så kopierer og hælder ind af min underbos brevsprække. Det giver forhåbenligt ro på bagsmækken (bare en uge!).

Themann; du bruger vel 4 ohm´s udtagene på forstærkeren?

Maks 99dB i en meters afstand. Derfra trækkes 20dB hvis der skal være plads til seriøse optagelser og så er vi nede på 79dB. Det forudsætter at forstærkeren kører for fuld skrue samt at du sidder 1 meter fra højttalerne. Plus 10dB ville gøre underværker.

Du er, for at sige det høfligt, godt og grundigt undermotoriseret, og det må du da gerne hilse og sige til din sensible underbo

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere er på 88db med 25 trans-watt spændt for. Det er da ganske okey. --og ørene er passet godt på.

Måske Themann bare mangler flere ampere og mindre volt. Sådan noget gør underværker.

Til top Vis Tusindfryd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tusindfryd

SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke man kan svare på om McIntosh forstærkeren kan klare opgaven uden at have prøvet kombinationen.

Jeg havde en ældre dali 850 HT (4 Ohm, 92dB følsomhed), med en Thule IA100 integreret forstærker på 2*160W i 4 ohm spændt for. Det klarede den ikke særligt godt... Det var først da jeg fik en ekstra effektforstærker på med samme specifikationer som den integrede (en Thule PA100), at jeg synes der var hold på tingene.

Så nu får de gamle dalier 2*320W i 4 ohm (el. 2*200W (8 ohm).

I brochuren til dem anbefaler de 50-150W.

Mvh

Thomas

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

99dB i 1 meters afstand, så er vi vel nede på 96dB i 2 meters afstand, såfremt det er frifelt, men det er det jo heldigvis ikke.

Jeg taler ikke om for fuld skrue på forstærkeren, men en behagelig march-hastighed med volume-knappen på omkring klokken 10 til 11, afhængig af CD-pladens optageniveau. (2,35V ind)

Ægte high-end derhjemme spiller vel i området fra 30-40dB til måske 105dB (eller mere). Her må jeg så nøjes med "lidt" mindre. Jeg har jo "kun" folke-hifi!

Min oversensible underbo kan i øvrigt ikke høre særligt godt, ligeledes med hans kæreste, de fylder sig nemlig med fløde døgnet rundt. Halv-tunghøre i en alder af vel knap 30 år. Hva?  

Med undermotoriseret hilsen. 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvadfor en forstærker er der tale om.

Strauss går ned til 3ohm.

Du kan godt bruge en MC275, men det er ikke en forstærker der har den vilde styr på bunden.

Og du har den store 11" basenhed at holde styr på om så de var på 93db ville dette ikke hjælpe dig.

Du skal op i noget med mere w og større strømforsyning.

Jeg har prøvet rigtigt mange rør amps og mange har det probelm de har for små trafoer og de køre alt for hårdt på rørene.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

99dB i 1 meters afstand, så er vi vel nede på 96dB i 2 meters afstand, såfremt det er frifelt, men det er det jo heldigvis ikke.

Jeg taler ikke om for fuld skrue på forstærkeren, men en behagelig march-hastighed med volume-knappen på omkring klokken 10 til 11, afhængig af CD-pladens optageniveau. (2,35V ind)

Ægte high-end derhjemme spiller vel i området fra 30-40dB til måske 105dB (eller mere). Her må jeg så nøjes med "lidt" mindre. Jeg har jo "kun" folke-hifi!

Min oversensible underbo kan i øvrigt ikke høre særligt godt, ligeledes med hans kæreste, de fylder sig nemlig med fløde døgnet rundt. Halv-tunghøre i en alder af vel knap 30 år. Hva?  

Med undermotoriseret hilsen. 

Jeg tør godt love dig at du når "fuld skrue" længe inden knappen når "klokken højre om" med mindre din forstærker kræver de oplyste 2.35V for fuld udstyring

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

sikke en omgang ævl med 100 w ikke er nok, dine højttalere har en følsomhed på 90db -her æder de 1 watt! så øger vi 3db så æder de 2 watt endnu 3 db 4 watt, 3 db til 8 watt, nu begynder man og nærme sig 10 db som vi opfatter som en fordobling af lydtrykket. 90 db er sindsyg højt! også det dobbelte lydtryk -det må være ubehageligt, når jeg spiller højt høre jeg musik ved 75 db max i gennemsnit selvfølgelig.

Så har vi så den her dynamik ting blandet ind også, for gode indspilninger 20 db, dette har du stadig power nok til med 100 også 75 watt. -Når man snakker om man ikke har nok power er man typisk ude i lavt følsomme højttalere typisk et godt styk under 90 db eller nogle der skal have strøm i nogle trælse faser  og små forstærkere under 20 watt. -intet er tilfældet med dit udstyr hvis det virker som det skal.

Du må have en anden defekt i dit setup, og især nu når sælgeren af dine strauss siger de ikke går under 3 ohm, der kan de fleste forstærkere stadig være med.

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes