Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: McIntosh MC275 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Er ude efter en erstatning for min pathos som jeg kom af med for nogen tid siden, og har kigget lidt på McIntosh MC275, desværre har jeg ikke hørt den, så jeg spekulerer på om den kun er flot eller om den også er pengene værd fra ny?
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg hørte i en uges tid for ca. et år siden på en sådan MC275 (Reissue). Da vi alle ved, at kombinationen af udstyr er afgørende for et lydindtryk, kan jeg fortælle, hvordan jeg opfattede dens lyd i det daværende set-up, hvor den var sat i drift.

Pladespiller Terchnics SP-25 m. Sme III / Goldring ElectroII LZ

CD: Denon DCD-3300

Preamp: Marantz Model 7 (rør)

Sluttrin: McIntosh MC 275 reissue

Højtt: JBL 4333A Alnico - Studiomonitors - originale. (93dB)

FM-tuner: Marantz 10B (rør)

I den sammenhæng lød McIntosh'en magtfuld - en anelse mørk - men utroligt musikalsk. Meget lavt "noisefloor" - flot stage og i det hele taget voksen. Man kunne sige, at lyden for mig at høre var tæt på det optimale, som jeg kunne ønske mig. Den lød også temmelig fast i bunden, hvor rør tit for skyld for det modsatte. Opløsningen fejlede intet heller. Den spillede på en måde, hvor jeg ikke yderligere tænkte på den, da jeg var mere opmærksom på musikken end teknikken. Man kan sige, at lyden er varmere end vi er vant til i disse tider - og knap så opløst, men det gør absolut ingenting. Vidundelig på Jazz - Blues - folk - rock - ja - selv pop. Jeg lyttede ikke på klassisk ved denne lejlighed, men jeg har en stærk formodning om, at den ville kunne klare dette med stor kompetence. Jeg har selv en Marantz 8B, som på mange af disciplinerne ligner, blot har Marantz'en en anelse "sweeter" lyd, som jeg er helt vild med, men alt i alt er McIntosh Mc275 en overlegen formidler efter min mening og jeg kan varmt anbefale den. Hvis man går efter ufarvet lyd, skal man nok kigge andre steder hen, men hvis man går efter overlegen musikalsk gengivelse svagt hældende mod det mørke (kun en anelse), så kan McIntosh'en være en vinder.

Jeg havde den fornøjelse at lytte til en Pathos Logos for ca. 1 år siden også og mit indtryk af den var, at den var noget mere analytisk og køligere i sin gengivelse - helt i tidens ånd. Den var bestemt fin, men hvis jeg skulle vælge mellem de to, så McIntosh'en.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hej!

Jeg hørte i en uges tid for ca. et år siden på en sådan MC275 (Reissue). Da vi alle ved, at kombinationen af udstyr er afgørende for et lydindtryk, kan jeg fortælle, hvordan jeg opfattede dens lyd i det daværende set-up, hvor den var sat i drift.

Pladespiller Terchnics SP-25 m. Sme III / Goldring ElectroII LZ

CD: Denon DCD-3300

Preamp: Marantz Model 7 (rør)

Sluttrin: McIntosh MC 275 reissue

Højtt: JBL 4333A Alnico - Studiomonitors - originale. (93dB)

FM-tuner: Marantz 10B (rør)

I den sammenhæng lød McIntosh'en magtfuld - en anelse mørk - men utroligt musikalsk. Meget lavt "noisefloor" - flot stage og i det hele taget voksen. Man kunne sige, at lyden for mig at høre var tæt på det optimale, som jeg kunne ønske mig. Den lød også temmelig fast i bunden, hvor rør tit for skyld for det modsatte. Opløsningen fejlede intet heller. Den spillede på en måde, hvor jeg ikke yderligere tænkte på den, da jeg var mere opmærksom på musikken end teknikken. Man kan sige, at lyden er varmere end vi er vant til i disse tider - og knap så opløst, men det gør absolut ingenting. Vidundelig på Jazz - Blues - folk - rock - ja - selv pop. Jeg lyttede ikke på klassisk ved denne lejlighed, men jeg har en stærk formodning om, at den ville kunne klare dette med stor kompetence. Jeg har selv en Marantz 8B, som på mange af disciplinerne ligner, blot har Marantz'en en anelse "sweeter" lyd, som jeg er helt vild med, men alt i alt er McIntosh Mc275 en overlegen formidler efter min mening og jeg kan varmt anbefale den. Hvis man går efter ufarvet lyd, skal man nok kigge andre steder hen, men hvis man går efter overlegen musikalsk gengivelse svagt hældende mod det mørke (kun en anelse), så kan McIntosh'en være en vinder.

Jeg havde den fornøjelse at lytte til en Pathos Logos for ca. 1 år siden også og mit indtryk af den var, at den var noget mere analytisk og køligere i sin gengivelse - helt i tidens ånd. Den var bestemt fin, men hvis jeg skulle vælge mellem de to, så McIntosh'en.

Vh

Freddy

Mange tak Freddy det kunne være man skulle prøve at få den hjem engang

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Den McIntosh har en rigtig lækker neutral lyd. Og så gør det heller ikke noget at McIntosh`n  også ser rigtig  godt ud.!

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

MC275 er en god forstærker især de helt gammel af dem.

Den har en varm rør lyd som de skal have, men man skal vælge sine hjøttaler med omhu, jeg har haft flere af dem og prøvet dem på en del højttaler.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Den fik også en rigtig god test i High-Fidelity, men jeg har dog ikke selv hørt den  

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

FredMarantz.

Kombinationen JBL 4333A og Mcintosh MC275....Var det virkelig muligt for MC275'eren at holde styr på 15 tommer bassen, der indgår i denne højttaler?

Grunden til at jeg spørger, er at mange på www.audioheritage.org/, foretrækker meget kraftige effekttrin sammen med de ældre JBL studiemonitorer, for at være sikker på at holde netop bassen i et"jerngreb"...Det er ikke usædvanligt at se folk anvende Mcintosh MC2205,MC2255,MC2500 eller andre effektrin med meget høj effekt...Altså  forstærkertrin med minimum  200 watt til højttalere med en driftseffekt på 92-93 dB!!!

Er det en kombination (JBL 4333A+Mcintosh MC275) de fleste af os, ville kunne leve med på den berømte øde Ø?

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej ASML!

Joh - jeg syntes egentlig, at den holdt 15"'erne pænt - jeg følte ikke anledning til at "gøre noget ved det". Normalt er jeg ikke til en hurtig tør bas, som jeg opfatter er en del af resultatet af en forstærker, som holder dem i jerngreb. Jeg vil dog også gerne have, at bastoner kan stå i et stykke tid i meget dybe registre uden at blive diffuse og blævrede, så at sige.

Jeg har brugt mange forskellige forstærkere på 15'erene gennem årene - Accuphase P-400 - Citation 16 - store Marantz Transistorerede trin osv.  - og jo - jeg kan godt høre forskel på gengivelsen på disse trin og en god rørforstærker, men jeg synes ikke umiddelbart, at den lidt blødere bas fra eksempelvis fra McIntoshen skader musikken. Jeg har oplevet flere transistorerede forstærkere have mindre styr på 15'erne end McIntoshen.

Nu er det jo også en yderst subjektiv ting - at jeg bedømmer dette fænomen på een måde, betyder jo ikke, at du ville synes det samme. Normalt har jeg af husfredsmæssige grunde stillet mine JBL'er på en bestemt måde, som faktisk gør bassen lidt for blød og dominerende - men netop til denne lejlighed stillede jeg højttalerene optimalt for en gangs skyld og jeg syntes, at det var en fornøjelse fra top til bund.  Normalt spiller jeg på 35-40 watteren Marantz 8B (4 X EL34)- og her er der ca. det samme greb om 15'erne som Mc'en - selv om den er en klat mindre kraftig.

Jeg hører meget jazz og blues, når jeg lytter mere intenst, og jeg synes at de nævnte rørtrin gør arbejdet rigtig rigtig godt. Nu spiller jeg normalt heller ikke så højt som i mine yngre Hellracer-dage - og det kan også være, at rørtrinnene har lidt lettere ved at lyde bas-overbevisende ved mere menneskelige niveauer.

Det kunne da være, at det optimale her ville være at sætte Marantz'en eller Mc275 på toppen og en kraftig SS-forstærker med høj dæmpninsfaktor på bunden via et elektronisk delefilter og så høre. Jeg har i mange år kørt med Elektronisk delefilter 5234 på JBL'erne - men det har altid været med transistorerede trin. Dette lyder meget meget godt, men jeg har fået det sådan lidt, at jeg gerne vil høre "en hel forstærker" - så derfor er jeg vendt tilbage til en mere konventionel opstilling.

Venligst

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

glemte lige at svare på:

"Er det en kombination (JBL 4333A+Mcintosh MC275) de fleste af os, ville kunne leve med på den berømte øde Ø?"

Jeg ville kunne leve fint med det omtalte udstyr - på denne Ø. Jeg synes, at det er noget af det bedste, jeg har hørt, men det er selvfølgelig også derfor, jeg har anskaffet mig det - ellers skulle jeg vel være noget af et skarn.

Jeg er musiker og har været det i 35-40 år. Jeg har lyttet på diverse instrumenter - og alt det der - og jeg synes, at dette udstyr leverer varen - og det giver mig ikke lyst til nyanskaffelse med henblik på at få en bedre lyd - så lad mig endelig få det med til Øen.

Venligst

Freddy

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

FredMarantz

Mange tak for svarene..

Jamen så vil jeg lade være med at "afskrive" Mcintoshen fra ønskesedlen...

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

jeg synes nu kun den lyder "lækker,lækker,lækker" de første 2-3 watt (ren klasse a) derefter synker på alm. rørniveau (hvis man kan sige sådan
noget sludder .

men jeg synes nu den er god til prisen.Et par klassisk JBL'er eller nogle org. SNELL'er (A II) vil en god combo

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
jeg synes nu kun den lyder "lækker,lækker,lækker" de første 2-3 watt (ren klasse a) derefter synker på alm. rørniveau (hvis man kan sige sådan
noget sludder .

men jeg synes nu den er god til prisen.Et par klassisk JBL'er eller nogle org. SNELL'er (A II) vil en god combo

At sige en McIntosh synker ned på "rør-niveu" hvis den spiller højere end 2-3 watt er efter min mening noget bavl   Men ok , det er du så også inde på , men hvorfor pokker så skrive det ?

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

kan du så forklare mig hvorfor den lyder så godt ved lavere styrker,og ved højere er lyd ikke så detajleret,åben og "lækker"

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Kan der være mange grunde til  

Subjektive som objektive. Selv en Citroen 2 CV støjer ikke så meget ved 20 km/t som ved 90 km/timen .. Dine højttalere , akustikken , osv...Der kan være mange grunde.Tvivler på at nogen kan høre forskel i kvalitet mellem 2-3 watt og så f.eks 8 watt ?   Klasse A or not.. Desuden er klasse A ikke ensbetydende med kvalitet , men kun en måde at bygge et effekttrin op på. Hverken rør eller Klasse A er garant for super lydkvalitet..

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Lidt pudsigt!!!

Ved anmeldelsen af den nyeste udgave (MKV med banan-terminaler og blyfri loddetin) bemærker Steve Hoffman ved testen (Tone no.9 2007) at lyden fra forstærkeren ligesom andre Mcintosh rørforstærkere, bliver bedre, jo mere der skrues op/jo højere der spilles....

Hvilken højttaler har givet dig det indtryk af lyden diamondduck? Elektrostat-højttalere?

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Et lille link til Tone Audio hvor du kan downloade...

http://www.tonepublications.com/TA-mag.htm

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

til asml

det var de store CHARIO og SNELL A II

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hvordan man oplever lyd / kvalitet kan være meget forskelligt fra menneske til menneske. Hvis du oplever at det lyder bedst ved lave lydtryk , jamen så er det det bedste for dig. Hvordan vil du definere den forandring i lyden der opstår hvis du spiller højere end 2-3 watt med den McIntosh ?

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte MC275 i går med en McIntosh SACD som signalkilde og det var ikke nogen rar oplevelse. Det lød grynet og manglede i mine ører opløsning i diskantområdet (Nordost etellerandet som kabel). Ifølge sælgeren var det pga. manglende tilspilning. Om det så bliver bedre med tiden skal jeg ikke kunne sige, men jeg kunne nok finde bedre alternativer uden store anstrengelser. Det må anbefales at få apparatet med hjem og lytte inden køb.

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hej Buch

På hvilke højjtalere?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne