Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tone arms rewirering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Gode råd om rewirering af tone arme - erfarigner - diy/kontra at få det gjort i byen etc.

Jeg kan lægge ud her med et ex. selvom tråden er tænkt alle tonearme nye såvel som gamle.

Jeg har en REGA 300 arm som jeg i løbet af sommeren skal bruge på en DIY monster plint med lenco-værk

Tonearmen sad på en rega jeg fandt = gratis - ledningerne var klippet af så der sidder ca. 15 cm grå phonoledning der kommer ud af armbasen på armen. Det er noget standard og ikke noget fancy.

Kan denne arm (jeg ved at medlyd siger nej) gøres bedre ved andre interne kabler og kan det feks gøres så den kommer noget stik i bunden så et skift blivere nemmere?

Jeg kører ikke "high end" men "ok end" med noget ældre grej så Van den Plads til 20.000 er ikke noget for mig

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Engang i tidernes morgen, dengang Vebjørn Tandbergs drømme Huldra stadig tumlede rundt i børnehaven. (Hvis de ellers fandtes dengang) skiftede jeg kable på min og en kammerats RB300 til  VdH MCS 150s, et 0,15 mm teflon isoleret sølvenkelttråd. I et stykke fra pickup til forstærker. Vi synes begge det var pengene værd, det kostede dengang ca. det samme som armen.

Senere fulgte VdH over i en SME 3012, stadig i et stykke. RB300 fik så en flettet kobbertråds løsning af 3 stk 0,1 mm per kanal hvoraf den ene tråd kun var forbundet i den ene ende, og det lød egentlig ikke dårligere.

Det er det samme kobbertrådsflet jeg bruger nu i mine diverse hjemmebyggede arme, og jeg har ikke noget behov for at købe noget dyrere. Tænker man sig lidt om og gør evt. snoninger til en del af antiskatingen tror jeg ikke der er de store problemer. Når man ser hvor skævt Rega lavede huset på mange af de RB300, så tvivler jeg på at deres kabeltræk er særlig perfekt.

Det kobbertråd jeg bruger koster ca. 150 kr for 1100 meter, så skulle der være til et par tonearme.

0,05 mm skulle være endnu bedre, men det har jeg ikke prøvet.

Læs evt. mere her:
http://www.svalander.se/teknik/kablar/interconnect.htm
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Engang i tidernes morgen, dengang Vebjørn Tandbergs drømme Huldra stadig tumlede rundt i børnehaven. (Hvis de ellers fandtes dengang) skiftede jeg kable på min og en kammerats RB300 til  VdH MCS 150s, et 0,15 mm teflon isoleret sølvenkelttråd. I et stykke fra pickup til forstærker. Vi synes begge det var pengene værd, det kostede dengang ca. det samme som armen.

Senere fulgte VdH over i en SME 3012, stadig i et stykke. RB300 fik så en flettet kobbertråds løsning af 3 stk 0,1 mm per kanal hvoraf den ene tråd kun var forbundet i den ene ende, og det lød egentlig ikke dårligere.

Det er det samme kobbertrådsflet jeg bruger nu i mine diverse hjemmebyggede arme, og jeg har ikke noget behov for at købe noget dyrere. Tænker man sig lidt om og gør evt. snoninger til en del af antiskatingen tror jeg ikke der er de store problemer. Når man ser hvor skævt Rega lavede huset på mange af de RB300, så tvivler jeg på at deres kabeltræk er særlig perfekt.

Det kobbertråd jeg bruger koster ca. 150 kr for 1100 meter, så skulle der være til et par tonearme.

0,05 mm skulle være endnu bedre, men det har jeg ikke prøvet.

Læs evt. mere her:

Svalander er en spøjs fætter, han anbefaler et af de absolut værste isoleringsmaterialer der tænkes kan (teflon)

Internkablingen skal være så blødt som fysisk muligt. Nu har jeg ikke mere tilbage men det jeg har haft mest succes med var et 2leder/2skærme kabel som oprindeligt blev brugt til tonehovedmontagen i rør-båndoptagere. Når den ydre tynde gummikappe og de 2 skærme blev fjernet kunne 2 par føres gennem armen til pick-up'en. De 4 skærme blev iden ene ende forbundet til armbasen og i den anden ende til stelskruen på forstærkeren. Isolationen  på de enkelte leder er så blød og tynd at afisolering foretages med neglene.

Kablet kostede en FF'er pr. "vingefang" til værkstedsindehaveren (det var dengang) 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Gode råd om rewirering af tone arme - erfarigner - diy/kontra at få det gjort i byen etc.

Jeg kan lægge ud her med et ex. selvom tråden er tænkt alle tonearme nye såvel som gamle.

Jeg har en REGA 300 arm som jeg i løbet af sommeren skal bruge på en DIY monster plint med lenco-værk

Tonearmen sad på en rega jeg fandt = gratis - ledningerne var klippet af så der sidder ca. 15 cm grå phonoledning der kommer ud af armbasen på armen. Det er noget standard og ikke noget fancy.

Kan denne arm (jeg ved at medlyd siger nej) gøres bedre ved andre interne kabler og kan det feks gøres så den kommer noget stik i bunden så et skift blivere nemmere?

Jeg kører ikke "high end" men "ok end" med noget ældre grej så Van den Plads til 20.000 er ikke noget for mig

Afisoler stumpen og monter et par phonobøsninger på plinten. Farven på lederne skulle gerne være de obligatoriske grøn, blå, hvid, rød (+ noget armstel) ellers kan et multimeter løse den lille opgave

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

r-l-b skrev:

Afisoler stumpen og monter et par phonobøsninger på plinten. Farven på lederne skulle gerne være de obligatoriske grøn, blå, hvid, rød (+ noget armstel) ellers kan et multimeter løse den lille opgave

Lige det med at sætte phoner på plinten gjorde jeg også da jeg trak nyt kabel i en gammel Sony arm - en rigtigt god ide. Det kabel jeg brugte var fra Mørch og temmeligt tykt. Noget bøvlet at trække igennem, men det blev bare lodet på enden af det gamle og så forsigtigt lirket igennem og direkte fra armspidsen og ned til phonobøsningerne. Dermed undlod jed det stik der oprindeligt var i bunden af armbasen. Armen mindede i øvrigt i form om en SME3012 og var ikke så ringe ud over at bajonet fatningen til huset var lidt slidt så den skulle spændes efter og justeres jævnligt.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

bj�rn skrev:

Mellemhjulet skrev:
Engang i tidernes morgen, dengang Vebj�rn Tandbergs dr�mme Huldra stadig tumlede rundt i b�rnehaven. (Hvis de ellers fandtes dengang) skiftede jeg kable p� min og en kammerats RB300 til  VdH MCS 150s, et 0,15 mm teflon isoleret s�lvenkelttr�d. I et stykke fra pickup til forst�rker. Vi synes begge det var pengene v�rd, det kostede dengang ca. det samme som armen.

Senere fulgte VdH over i en SME 3012, stadig i et stykke. RB300 fik s� en flettet kobbertr�ds l�sning af 3 stk 0,1 mm per kanal hvoraf den ene tr�d kun var forbundet i den ene ende, og det l�d egentlig ikke d�rligere.

Det er det samme kobbertr�dsflet jeg bruger nu i mine diverse hjemmebyggede arme, og jeg har ikke noget behov for at k�be noget dyrere. T�nker man sig lidt om og g�r evt. snoninger til en del af antiskatingen tror jeg ikke der er de store problemer. N�r man ser hvor sk�vt Rega lavede huset p� mange af de RB300, s� tvivler jeg p� at deres kabeltr�k er s�rlig perfekt.

Det kobbertr�d jeg bruger koster ca. 150 kr for 1100 meter, s� skulle der v�re til et par tonearme.

0,05 mm skulle v�re endnu bedre, men det har jeg ikke pr�vet.

L�s evt. mere her:

Svalander er en sp�js f�tter, han anbefaler et af de absolut v�rste isoleringsmaterialer der t�nkes kan (teflon)

Internkablingen skal v�re s� bl�dt som fysisk muligt. Nu har jeg ikke mere tilbage men det jeg har haft mest succes med var et 2leder/2sk�rme kabel som oprindeligt blev brugt til tonehovedmontagen i r�r-b�ndoptagere. N�r den ydre tynde gummikappe og de 2 sk�rme blev fjernet kunne 2 par f�res gennem armen til pick-up'en. De 4 sk�rme blev iden ene ende forbundet til armbasen og i den anden ende til stelskruen p� forst�rkeren. Isolationen  p� de enkelte leder er s� bl�d og tynd at afisolering foretages med neglene.

Kablet kostede en FF'er pr. "vingefang" til v�rkstedsindehaveren (det var dengang) 

Tja, vores øre er da heldigvis forskellige, og teflon ødelægger nok ikke de økonomi setup som jeg (og RLB) kører med.

Det kan da godt være at de kabler jeg kører med er lidt mere stive end optimalt. Til gengæld er de lidt mere mekanisk forudsigelige, og med lidt omtanke kan de snos så deres stivhed bliver en del af antiskatingen. Og så er de jo også ganske billige. Og med alle de arme RLB finder eller få til en latterlig pris skal han jo bruge nogle meter.

Iøvrigt vil jeg tilslutte mig ideen om stik på enden af kablerne så tonearmen er til at skifte. På Rega armen er der vist lige akkurrart nok intern kabling til at man kan lirke plastikbunden ud og lodde den tynde interne kabling på et par phonobøsninger, som man så på en fiks (tænk selv) kan lime fast til plastikbunden.
Når man ligefrem finde dem på gaden kan man jo tillade sig lidt af hvert
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Svalander er en spøjs fætter, han anbefaler et af de absolut værste isoleringsmaterialer der tænkes kan (teflon)

Jeg er helt uenig med dig vedr. Teflon. Men kan du uddybe hvorfor du mener, at Teflon er så slemt...?

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes