| Forfatter |
|
SKYmusic Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa, har lige anskaffet mig en NAD forstærker, en kraftig sag NAD C372 amplifier. Den skal køre to store Koncert-højtalere (Jacob Jensen) og to små JAMO højtalere samt sub-woofer Den anden dag sluttede jeg min NOKIA 6230 til (der er et mmc-kort i den, så den intentionelt skulle virke ligesom en iPod), via en 3mm minijack stik, samt en konverter til hhv. rød og hvid, som jeg tilsluttede forstærkerens Aux indgang.
det har virket før, men efterrationaliseret skruede jeg ned på telefonen, hvilket må have givet for meget impedans til at forstærkeren kunne klare det.
Normalt når man tænder forstærkkeren lyser den først gult, efter et par sekunder grønt. Nu lyser den gult, og så rødt.
Er den brændt af? Hvad gør jeg ? Kan jeg skifte en sikring eller noget andet? Den er helt ny, så der er stadig garanti på, ved bare ikke om de dækker når jeg selv har tilsluttet min mobiltelefon til anlægget.
En ting er helt sikkert, noget er i hvert fald brændt ud, for den lugtede af røg bagefter. Den slukkede simpelthen lige pludselig.
Hvad gør jeg??
Hvis svarene bliver tekniske så gå meget pædagoisk frem, for jeg har aldrig åbnet en forstærker før.
tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har reelt ikke skrevet noget om hvad der egentlig skete i det moment problemmer opstod 
Ydermere hvis du åbner apperatet så bryder du faktisk leverendørens samt producentens garanti regler. 
|
| Til top |
|
| |
SKYmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager, Det har du jo egentlig ret i.
Jeg havde forstærken stående på AUX, og hørte musik fra min telefon. Pludselig synes jeg at lyden blev en smule forvrænget, hvorefter jeg skruede NED for lyden (på min telefon) ikke forstærkeren, hvilket den ikke brød sig om. For 2 minutter senere slukkede forstærkeren (lyste rødt), og der var ikke mere musik. Derudover lugtede der brændt. Jeg slukkede alt mit udstyr på kontakerne, og koblede min telefon fra. Den har det fint for øvrigt.
Da den havde kølet af i 5 minutter tændte jeg forstærkeren. Som mange andre forstærkere, starter den med at lyse gult, hvorefter den efter et par sekunder burde lyse grønt. Nu efter et par sekunder lyser min forstærker rødt. Og den er helt død. Også hvis jeg prøver at køre en cd fra cd-afspilleren.
Noget er i hvert fald brændt over. Ved bare ikke om det er en sikring, eller noget værere. Hvad kan sådan noget koste, og vil en forhandler under normale omstændigheder bytte den ud, eftersom jeg tilsluttede min telefon. Har hørt rygter om at man ikke kan få udbytte af garantien, hvis det var en computer der var koblet på.
Er dette korrekt. ?
tak for din hurtige tilbagemelding btw.
Og havde faktisk også glemt at man bryder garantireglerne ved at åbne for "herlighederne".
|
| Til top |
|
| |
chaoz Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm syntes lige umidelbart ikke det lyder som on det er din telefon der har fået din forstærker til at hørme brændt da den kun får et linie signal fra telefonen.
Hvem siger du skal fortælle butikken at der sad en telefor tilkoblet. det kunne da være en cd afspiller. 
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder der et brag i højttalerne når den slukker? Prøv evt at pille at fra forstærkeren (også bøjlerne bagpå fra pre out til main in) og se om den stadig bare slukker, hvis ikke sæt bøjlerne på en af gangen og arbejd dig frem til du finder det der får den til at slukke
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
SKYmusic skrev:
|
det har virket før, men efterrationaliseret skruede jeg ned på telefonen, hvilket må have givet for meget impedans til at forstærkeren kunne klare det.
|
|
|
Øhh, givet for meget impedans 
Ja!
Du indleverer den til reparation der hvor du har købt den.
SKYmusic skrev:
|
Kan jeg skifte en sikring eller noget andet?
|
|
|
Nej, hvis du selv forsøger at reparere den bortfalder garantien. Iøvrigt er det ikke kun en sikring der er brændt over eftersom forstærkeren lugtede brændt.
SKYmusic skrev:
|
Hvis svarene bliver tekniske så gå meget pædagoisk frem, for jeg har aldrig åbnet en forstærker før.
|
|
|
Du skal ikke selv forsøge at reparere den. Indlevér den til reparation der hvor du har købt den. Der er jo garanti på den! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Defekten kan skyldes to årsager
1) at forstærkeren uheldigvis er et eksemplar som har en fejl som er smuttet gennem fabrikkens sluttest.
2) At din Nokia benyttet som MP3 afspiller ikke blot levere musik, men også en uønsket stor mængde højfrekvens som muligvis kun opstår periodisk ved opdatering med telenetværket
smid forstærken til garanti rep ...., men spil uvidende hvorfor og hvad der kan være årsag til at den er stået af 
|
| Til top |
|
| |
kennethnr Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
Defekten kan skyldes to årsager
1) at forstærkeren uheldigvis er et eksemplar som har en fejl som er smuttet gennem fabrikkens sluttest.
2) At din Nokia benyttet som MP3 afspiller ikke blot levere musik, men også en uønsket stor mængde højfrekvens som muligvis kun opstår periodisk ved opdatering med telenetværket
smid forstærken til garanti rep ...., men spil uvidende hvorfor og hvad der kan være årsag til at den er stået af 
|
|
|
Jeg vil også sige at det skyldes en af de 2 overstående.
M.H.T at spille uvidende med hvad der kan være sket.. det er ret nemt at se forskel på om HF er tilført et app. eller er opstået i den (er stor forskel på hvor skaden opstår), men man kan da prøve, og så håbe på at der ikke er nogen fra værkstedet der læser forum 
Med venlig hilsen
Kenneth
HiFi Klubben - Service 
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ude for fuldstændig nøjagtigt det samme problem, pånær at den var tilsluttet en cd afspiller da den gjorde det. Den vil overhovedet ikke tænde. Er det bare at indlevere den til reperation?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis der er garanti og l**tet går i stykker. så skal den til rep. med mindre der står i manualen man ikke må have telenfoner tilsluttet. og det tvivler jeg på.. så er det da bare at få den til rep
|
| Til top |
|
| |
SKYmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, tak for alle indlægene. Selvom der nok ikke står i manualen at man ikke må have telefoner tilsluttet, synes jeg, at jeg har hørt tidligere at man ikke må have computere tilsluttet, fordi disse sender ukontroleret strøm frem og tilbage, hvilket kan ødelægge forstærkeren. Måske kan det være det samme med en telefon?
Men jeg vil da prøve at indlevere den, for det har virket i en måneds tid med telefonen - uden problemer.
Jeg ser hvad der sker.
Endnu en gang tak
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved, er problemet med at slutte en stationær computer til, at den har 220volt på kabinettet, som man så kan komme til at lede lige lukt ind i forstærkeren - av min arm! Det er ikke et problem med bærbare computere, da de jo kører på batterier med langt lavere spænding end elnettet (sjovt nok), og derfor tror jeg heller ikke, en mobil burde kunne brænde en forstærker af. I hvert fald ikke på den måde, så man kan ikke kæde det sammen med computere og så give dig skylden for det (tror jeg!). __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mobil telefon har intet med HiFi at gøre ..., det er primært en radiomodtager/sender det mere end antyder hvorfor at NAD forstærkeren er brændt af, at mobilen har kunnet virke sammen med NAD'en i en måned ..., kan meget vil vise sig blot at indikere at NAD'en er solidt konstrueret, men alligevel ikke har kunnet klare en for stor tabseffekt over tid pga. overlejende højfrekvens på MP3 signalet...., altså at NAD'en er blevet "stegt" til døde
Jeg ville under ingen omstædigheder sætte en højfrekvens "generator" til mit stereo, selvom en rørforstærker ikke ville tag skade af lidt HF fnidder 
|
| Til top |
|
| |
E.T./Alf Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|