Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SACD vs. CD - Udfordring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Et hypotetisk spørgsmål, som jeg vil rejse for forummets medlemmer.

Vil en CD til ca. 35-40 K lyde bedre end en multimaskine med SACD/DVD-A og -V/CD til ca. 24 K - når der sammenlignes mellem SACD og alm. CD.

Som udgangspunkt burde den "rene" CD maskine lyde bedre ved afspilning af en CD, men hvordan vil det forholde sig ved afspilning af en SACD - Dvs CD sporet på den alm. CD maskine og SACD sporet på multimaskinen.

Når man først har har anskaffet sig en multimaskine, kan man så gå tilbage til en alm. CD?

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

hvad står 35-40 K og 24 K for.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

35k = 35.000 kr.

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ok. Jamen en CDspille kan jo for det første ikke afspille den høje opløsning fra SACD. Der er et alm. CD spor ekstra, til alm. CDafspillere på næsten alle SACD CDer. Så findes der SACD afspillere der kun kan afspille SACD skiver i stereo, Og endelig er der multikanal 5,1 SACD skiver der gør en endnu større forskel, men kræver så selvfølgelig et surround anlæg istedet for stereo.

Men om en dyr CDspiller spiller bedre CD end en osse temlig dyr SACD afspiller spiller CD ved jeg sku ikke rigtig. Der er jo uanset hvad, altid forskellige klangkarakter på forskellige apparater alligevel, og når nu SACD afspilleren er bygget til at håndtere den høje opløsning fra SACD må den da gøre det mindst ligeså godt hvis man smider en alm. cd i den.
 Ellers så lad i første omgang være med at sælge cd afspilleren med det samme og koble begge to til. så kan du jo sammenligne dem. Det kan jo godt være du er brændt varm på den gamle klang og lige skal vænne dig til den nye afspillers klang

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Min forespørgsel gik i retningen af, om en CD til f.eks. kr. 35.000 lyder bedre end en tilsvarende SACD til f.eks. kr. 25.000

Eksempel:

Pink Floyd DSOTM på SACD Hybrid.

Vil lyden fra CD sporet via CD maskine lyde bedre end SACD sporet via SACD maskinen??

Dvs. vil den højere opløsning kompensere for "billigere" komponenter i SACD maskinen til f.eks. kr. 25.000 ?

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Tag DSOTM med i en hifi-forretning og prøv det.

Det er et meget svært spørgsmål at svare på, men jeg skal da prøve.   Jeg vil tro at SACD maskinen ville lyde bedst.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Drop SACD og køb en Transporter (http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html?)

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:
Ok. Jamen en CDspille kan jo for det første ikke afspille den høje opløsning fra SACD. Der er et alm. CD spor ekstra, til alm. CDafspillere på næsten alle SACD CDer. Så findes der SACD afspillere der kun kan afspille SACD skiver i stereo, Og endelig er der multikanal 5,1 SACD skiver der gør en endnu større forskel, men kræver så selvfølgelig et surround anlæg istedet for stereo.

hmmm...det var pokkers....for min Sony CD-spille KAN da netop spille SACD

Noget andet er så at jeg er temmelig sikker på at en "rigtig" CD'er vil baske en "multi-hybrid" maskine - alt andet lige så er opbygningen i en multimaskine oftest præget af kompromisser - også i de større maskiner - hvorimod de "rigtige" ( - og oftest de gamle ) CD maskiner typisk er opbygget mere komprisløst og hvor LYDEN har første prioritet fremfor antallet af gimmicks.

mvh

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

dennis nordjyll skrev:

hmmm...det var pokkers....for min Sony CD-spille KAN da netop spille SACD

Noget andet er så at jeg er temmelig sikker på at en "rigtig" CD'er vil baske en "multi-hybrid" maskine - alt andet lige så er opbygningen i en multimaskine oftest præget af kompromisser - også i de større maskiner - hvorimod de "rigtige" ( - og oftest de gamle ) CD maskiner typisk er opbygget mere komprisløst og hvor LYDEN har første prioritet fremfor antallet af gimmicks.

mvh

På en SACD CD er der 2-3 spor.Et alm. CD spor. Et stereo SACD spor, og hvis den er indspillet i 5,1, så er der et multi-SACD spor. Så alle cd afspillere kan afspille en sacd cd. Det så bare ikke sacd-sporet de afspiller men det almindelige cd-spor med den kvalitet til følge. Det står sågar bag på de fleste af dem.

En multi-afspiller til 25,000 synes jeg ummiddelbart  ikke skulle lide af ringe byggekvalitet. Der må sku da være minimal forskel på om den afspillede en cd, og så den CDspiller til 40,000 gjorde det.Der er jo osse grænser for hvad man kan hive ud af det gamle cd-format med opløsning. Der slår pladespilleren den jo. Den har så bare en anden knasende ulempe efter et par afspildninger

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej....

SA vs. alm audio er lidt difus. Der findes en dansk produceret CD kan leverer et højere s/n forhold end en god SAafspiller og udnytter altså de CDer som langt de fleste af os har ståede. Et argumenter for SA er netop et højere s/n forhold end med tilsvarende PCM.

Om SA er så supersonisk som de ligger op til, det vanskeliggøres af HF filtre som sidder i udgangen og begrænser frekvensområdet noget.....jeg mener at signalet er faldet - 6 db ved 50.000 hz.

At købe en ny SACD samling virker om idioti. Den før omtalte CD bruger en opsamplingsteknik og spiller røven ud af bukserne på det meste. Man kan sige, er Super Audio i selv har potentielle til at være bedre en PCM audio, men har efter min mening har det ikke en chance i praksis. Selv det at skifte til et andet (bedre format) bliver også noget rod da mange plader slet ikke udgives på SA. Som forbruger kan man altså kom ude i at have lidt for mange formater stående. Indrømmet, jeg er en skabsentusiast som vægter fornuften frem "det trendy" som jeg absolut mener SA forsat er.

Til gengæld er de masser af kvalitet i SA maskiner. Marantz laver betydelig federe SA maksiner end decideret CD-maskiner!

Mvh   

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

En hel del CDèr udgives efter hånden osse i HDCD. De CD-afspillere der kan udnytte det vil opleve bedre opløsning. 

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg troede faktisk at HDCD var helt dødt, og der ikke stort ikke kom cd'ere ud længere der var HDCD kodede?

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Hmm, jeg troede faktisk at HDCD var helt dødt, og der ikke stort ikke kom cd'ere ud længere der var HDCD kodede?

Hvorfor skulle det være dødt når det er bedre. det er jo ikke fordi de alm. cd-spillere ikke kan afspille dem. De får bare ikke det høje bit med som en cd-afspiller der kan afspille det,  kan.
  Jeg har en gammel Denon cd-afspiller der kan afspille HDCD og den er tilbage fra 1995.
 Når jeg så smækker en skive i DVD-afspilleren står der i displayet HDCD. Har lige hørt The Best Of DIRE STRAIT & MARK KNOPFLER udgivet i 2005 i HDCD. LYder sku godt.

Jeg ved ikke om du mener der ikke er salg i høj bitrate, men mp3 får pladeselskaberne jo ikke mange penge for, når der bliver ribbet på nettet.

Jeg går selv efter køb af skiver  som er af god kvalitet. HDCD, Dvd Audio, SACD, DVD DTS, HD-DVD

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kan fortælle dig at for en 5000 SACD maskine vinder den dyre cd afspiller. Hvor højt du skal op i pris for at sacd vinder afhænger nok meget af modellen.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:
Jesper Juul skrev:

Hvorfor skulle det være dødt når det er bedre. det er jo ikke fordi de alm. cd-spillere ikke kan afspille dem. De får bare ikke det høje bit med som en cd-afspiller der kan afspille det,  kan.

Bl.a fordi Microsoft har købt formatet og de pt. har fjernet alt info om det på deres website, og det er lang tid siden jeg har hørt om nyudgivelser med HDCD.

Mener du at fordi ting er bedre så bliver det automatisk en succes?

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

dennis nordjyll skrev:
Jesper Juul skrev:

Bl.a fordi Microsoft har købt formatet og de pt. har fjernet alt info om det på deres website, og det er lang tid siden jeg har hørt om nyudgivelser med HDCD.

Mener du at fordi ting er bedre så bliver det automatisk en succes?

Nej ikke nødvendigvis, men mener ærligt talt snart det gamle CD-format har optjent sin tjeneste. Hvornår blev teknologien introduceret egentlig, var det ikke i 82 eller sådan noget. Der er sket meget siden teknologisk. HDCD er 20 bit så vidt jeg husker og CD 16bit.
 Mange nye dyre CD-afspillere kan naturligvis afspille HDCD osse hvis en sådan skive skulle ende i spillen. Det manglede da bare osse.

Jeg ved sku ikke om der er så meget udpræget forskel imellem SACD og HDCD i stereo.  Men det gamle CD-format  kan jeg da høre forskel på  i forhold til SACD og HDCD.

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror roligt du kan gå ud fra at det ikke bliver HDCD som afløser cd'en, som sagt er det efter min mening totalt og aldeles stendødt. Der er ingen som reklamerer med det længere som aktivt salgsparameter hverken på afspillere eller på softwaren og Microsoft lader til at have lagt det i mølposen, men ja det lyder ret fornuftigt.

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Jeg tror roligt du kan gå ud fra at det ikke bliver HDCD som afløser cd'en, som sagt er det efter min mening totalt og aldeles stendødt. Der er ingen som reklamerer med det længere som aktivt salgsparameter hverken på afspillere eller på softwaren og Microsoft lader til at have lagt det i mølposen, men ja det lyder ret fornuftigt.

Nej det jo osse en gammel sag HDCD, og den CD jeg nævnte med Dire Strait fra 2005 er da heller ikke mærket HDCD, men det står i displayet på forstærkeren via coxial-kabelet når den afspiller dem. Osse de mærkede.  Og lige nu  er der så  SACD. Men afløseren er da klart en multiafspiller eller pc eller måske net-streaming. Men for den kritiske HiFiNørd skal kvaliteten af en highend multiafspiller så osse bare være mindst lige så kompromiløs som de gode gamle CDspillere er det i den klasse. Hvis de er eller bliver det så er vi da nået et godt stykke vej.

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hm....leverer SACD nu også den bedre lyd som man kan forvente, har selv en ganske tung Sony sag og er ikke helt overbevist.Anderledes ja men bedre....??

Har også haft en Pioneer DV668 den bør ikke købes af den grund SACD men det gør man jo heller ikke...

Har i hørt noget hvor i vil hævde at SACD ER BEDRE.....bevares multikanal kan være lidt spændende men jeg mener i 2 kanaler.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

amp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med CD og SACD er, at der på nogle plader er stor forskel og på andre lidt forskel mellem de 2 formater. De plader jeg har er alle hybrider, så de kan afspilles som cd og som sacd.

Min afspiller, Linn Unidisk SC, afkoder pladen native. dvs. når den afspiller pladen som cd bruger den den oprindelige cd-opløsning og når der spilles sacd bruger der den opløsning der hører til det medie. Det er det Linn kalder for Unidisk.

Men min oplevelse er generelt, at der er en del af hente på sacd.

Prøv selv at tjekke Dire Straights Money For Nothing albummet der er udgivet som hybrid. Der er også udgivet hybrid med Diana Krall, som er fed i sacd. Desuden har jeg nogle plader fra Linn's eget pladeselskab, der er også meget at hente når SACD sporet afspilles.

Jeg kunne derfor fristes til at tro, at en Multiafspiller til ca. 25K kan lyde bedre ved afspilning af SACD end en CD-afspiller til 35K, når den afspiller cd.

Til top Vis amp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amp2

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes